Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar keerkoppeling KM2P-1

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 19:11 #237312

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ad,
9pk halen we niet denk ik.
Ik draai meestal 2500 rpm bij normaal varen. Dan is de motor lekker rustig, en verbruikt hij maar heel weinig diesel. (ongeveer een kwart liter per uur heb ik het idee)
Het is juist met "even gas onder de openstaande brug door" wat frustrerend is. Ik geef dan vol gas, 3800 rpm volgens de toerenteller, maar echt veel sneller dan vijf knoop komen we dan niet vooruit.
Pas als ik wat langer, ongeveer een minuut, op vol gas draai, gaan we pas sneller.
De snelheid opbouw is gewoon erg langzaam.
Van vaart achteruit slaan om stil te liggen is helemaal een ramp.
Ik vaar meestal stapvoets de box in, en dan nog moet ik een tel of tien vol gas achteruit geven voor ik stil lig.
Er is wel mee te werken als je het weet, maar fijn is het niet.


@Proost:
Bedankt voor het aanbod.
Ik ga denk ik een drieblad schroef proberen, en zie dan wel verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 19:19 #237315

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Vandaag wezen praten met de werfbaas waar mijn schoonvader ligt over een nieuwe motor.
Ik had een Solé mini 17 op het oog. 17 pk 2cyl welke maar heel iets groter is dan onze huidige Yanmar.
De vraagprijs voor motor & keerkoppeling was niet slecht, maar ook niet van den aard dat ik gelijk ja zou zeggen.
Daarnaast wilde hij mijn bestaande Yanmar niet inruilen.
Die zou ik dan particulier moeten gaan verkopen.

Nou is mijn Yanmar zelf gewoon een lekkere goed draaiende motor, maar toch. Stel ik verkoop hem aan een particulier en hij gaat het volgende vaarseizoen toch kapot. Voel je jezelf toch knap lullig als verkopende partij.

Ik denk toch dat ik nog even wacht met het vervangen van de Yanmar.
Eerst de keerkoppeling voor een 2'e hands vervangen, andere schroef, en het beestje kan weer even voort.
Extreem groot onderhoud stel ik dan nog even uit (nieuwe motorsteunen e.d.).
Misschien volgend jaar een nieuwe motor.
(Tenzij ik nog een hele leuke deal tegenkom natuurlijk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 20:57 #237342

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je het met deze nog kan doen, prima. Wanneer een nieuwe in het zicht komt is een 17 pk wel erg veel, Nu heb je ruim 7 pk nodig voor je rompsnelheid, om dan meer dan het dubbele te nemen is een beetje te veel van het goede. Maar zelf weten he, ;) .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 11:34 #237425

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Proost schreef :
Als je het met deze nog kan doen, prima. Wanneer een nieuwe in het zicht komt is een 17 pk wel erg veel, Nu heb je ruim 7 pk nodig voor je rompsnelheid, om dan meer dan het dubbele te nemen is een beetje te veel van het goede. Maar zelf weten he, ;) .
De boot weegt kaal 1700kg. Tel daar motor, diesel, drinkwater, twee personen & genoeg eten om Kaap de Goede Hoop te ronden bij op, en je zit al snel op dik twee ton.
Dan is 7pk zeker niet over bemeten.
Er is een verschil tussen "genoeg vermogen" & "een beetje exta" natuurlijk.
Een beetje meer pit is altijd lekker in sommige situaties.
(Denk aan stroming, vast in de blubber etc.)

Mijn schoonvader heeft op zijn schip ook dat kleine beetje extra, en dit is al zo vaak van pas gekomen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 12:06 #237439

Fanman schreef :
om Kaap de Goede Hoop te ronden
Ho.. wacht even, was je sarcastisch of ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 12:34 #237445

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
waverider82 schreef :
Ho.. wacht even, was je sarcastisch of ..
Wat denk je zelf... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 12:35 #237446

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De 7 pk is wat de motor nu moet leveren om de boot op rompsnelheid te brengen. Je hebt een 10 pk motor waar je onder normale omstandigheden iets meer dan tweederde van gebruikt. Als je een 12 pk motor hebt zou je meer dan voldoende hebben onder alle omstandigheden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 12:37 #237448

@Fanman Ik zie zo voor me dat je al golftoppen surfend en witte haaien ontwijkend met de €+er richting madagascar scheurt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 12:38 #237449

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
12 pk zou in de praktijk ongeveer 10 zijn.
Het prijsverschil tussen een 13pk & 17 pk is te verwaarlozen. (althans, in het aanbod wat ik gekregen heb wat het verschil €250,- )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 12:39 #237450

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
waverider82 schreef :
@Fanman Ik zie zo voor me dat je al golftoppen surfend en witte haaien ontwijkend met de €+er richting madagascar scheurt..
Nimmer vast gezeten in de blubber, op het wad, met dikke tegenstroom?
Dat beetje extra power is dan wel zo lekker kan ik je verzekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 13:21 #237456

Proost schreef :
De 7 pk is wat de motor nu moet leveren om de boot op rompsnelheid te brengen. Je hebt een 10 pk motor waar je onder normale omstandigheden iets meer dan tweederde van gebruikt. Als je een 12 pk motor hebt zou je meer dan voldoende hebben onder alle omstandigheden.

Dat klopt op zich allemaal.
Er zit echter toch een addertjeonder het gras.
Alles hangt er nog steeds vanaf waarop de schroef is uitgelegd.
Wordt de schroef uitgelegd op rompsnelheid( wat heel normaal is) dan zal deze al worden bereikt bij zo'n 7-8 PK. Zit er nu een 17 pk motor in dan zal deze die 8 pk al bij ca. 50% van het maximum toerental bereiken. Op zich prima zou je zeggen echter die motor zal met die schroef nooit véél meer toeren kunnen maken ( = vermogen kunnen leveren) .
Dat komt omdat het benodigde vermogen met ruim het kwadraat van de bootsnelheid/schroeftoerental toeneemt tot aan de rompsnelheid. Daarna wordt het al gauw de derde en nog verder de vierde macht ( bij een verdringerboot dan).
Dat betekent dat die 17 PK motor hooguitzo'n 60%, misschien 65% van zijn maximale toeren kan halen en bij een poging nog meer gas te geven snel overbelast wordt met bijv. zwarte rook als gevolg!
Dat betekent ook dat die mooie 17 pk motor eigenlijk een ca. 11 pk motor is met een maximaal toerental van 60-655% .
Het enige wat daar goed aan is is dat de motor flink onder zijn design draait en dus mogelijk langer meegaat.
Maar meer "trekkracht" levert het echt niet op. Want een scheepsschroef kan nu eenmaal alleen meer kracht leveren als hij ook harder draait, en dat gaat niet want de boot wil niet harder!
Daarom is het beter een motor te kiezen waarvan het vermogen maximaal zo'n 20-25% boven het voor de rompsnelheid benodigde vermogen ligt .
In dit geval zo'n 10-11 pk.
Meer is eigenlijk weggegooid geld en bergt ook nog het risiko in zich van een overbelaste motor. eigenlijk dient het maximum toerental daarom in zo'n geval te worden begrenst.
Ik begrjp dat het allemaal nogal ingewikkeld klinkt maar ja , "eenvoudiger kan ik het niet maken". :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 13:35 #237459

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Natuurlijk heb je de theorie goed Ad.
In de praktijk zie ik het echter anders werken.
Mijn schoonvader heeft een schip waar iets van 20 a 25 pk in hoort te zitten, maar heeft een 32pk motor.
Normaal varen ze ongeveer op zo'n 1700 rpm, welke weer 5 a 6 knp oplevert.
Brandstof verbruik is heel erg laag, en er is een beste "rest vermogen" als het nodig is.
Zit je vast in de blubber, moet je iemand slepen, tegen de stroom in, snel een sluis uit?
Vermogen genoeg.
Als er vol vermogen wordt gevaren draait het schip een knoop a anderhalve knoop boven de rompsnelheid. Zin heeft dit echter niet. Je stook heel veel diesel, en zet het vermogen bijna helemaal in om golven te maken i.p.v. vooruit komen.

De motor heeft echter niets te lijden, en kan goed oud worden.
Voor deze motor lag er zelfs een nog grotere motor in, en die is bijna 40 jaar mee gegaan. Kapot was de motor zelf nog niet, maar is puur vervangen omdat, net als wij, rand apparatuur kapot was.

Een motor die vaak op vol vermogen moet draaien zal ook sneller slijten.
Het financiële verschil tussen 13 & 17 pk is relatief nihil.

Mijn conclusie is dan ook 17pk.

(Schoon-pa, als de data niet klopt, verbeter me maar :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 14:06 #237464

Bij dat schip van je schoonvader klopt dat ook vrijwel precies.
Nodig voor rompsnelheid 25 pk en geinstalleeerd 32 pk. dat scheelt 28% . Dat gaat nog wel en klopt aardig met mijn verhaal dat je een motor kunt kiezen van ca. 20-25% boven theoretisch mogelijk.
Maar 17 pk i.p.v. 7-8 pk scheelt maar lieft 112,5-143% en dat is toch wel een beetje teveel van het goede.Je moet nl. wel de relatieve grootte van de motor t.o.v. nodig nemen en niet het absolute verschil.
Immers , bij je schoonvader gaat het ook om een veel zwaarder schip dat dus ook absoluut gezien meer reserve vraagt/mag hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 14:41 #237473

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Een dieseltje houdt er van om te werken en het liefst op toeren. Gewoon de pk's benutten en 30 % meer over voor als het er op aan komt. Proost weegt met bemanning vaarklaar misschien 3,5 t en heeft met 16 pk meer dan genoeg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 14:47 #237475

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik ga zoals gezegd eerst wat met een andere schroef klooien, en eventueel een andere keerkoppeling.
Mocht dit het komende vaarseizoen geen verbetering geven, ga ik er een andere motor in lepelen.

n.b.
Mij is geleerd dat een diesel juist van lage toeren houd.
Onderin zit ook de meeste kracht. Mijn huidige Yanmar loopt ook als een naaimachine tussen de 1900 & 2200 toeren. Daarboven veel lawaai, relatief weinig resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 15:07 #237479

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Onbelast draaien is zeker niet goed voor een diesel. De boel raakt vervuild en verstopt als je altijd maar op half vermogen vaart. Juist Yanmar heeft modellen die daar extra last van hebben.

Dat onderin de meeste kracht zit is ook niet waar, de 1GM10 heeft zijn maximale koppel bij 3000rmp en zijn maximale vermogen bij 3600rmp. Dat het nu zo voelt komt door de combo met schroef en betekend eigenlijk dat deze motor al meer dan groot genoeg is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 16:55 #237500

Fanman schreef :
Ik ga zoals gezegd eerst wat met een andere schroef klooien, en eventueel een andere keerkoppeling.
Mocht dit het komende vaarseizoen geen verbetering geven, ga ik er een andere motor in lepelen.

n.b.
Mij is geleerd dat een diesel juist van lage toeren houd.
Onderin zit ook de meeste kracht. Mijn huidige Yanmar loopt ook als een naaimachine tussen de 1900 & 2200 toeren. Daarboven veel lawaai, relatief weinig resultaat.

Dat van die meeste kracht klopt misschien wel , bij een diesel zit het maximum koppel bij ongeveer 2/3 van maximum toeren maar het maximum vermogen ligt vrijwel op het maximum toerental En dat vermogen heb je nodig om en boot voort te stuwen. Bij auto's ligt dat wat anders want daar is ook trekkracht belangrijk en dat heeft met koppel te maken. En een auto in beweging brengen op een weg is heel wat anders dan een schip in het water. Het verschil zit hemo.a. in het feit dat banden niet nomenswaardig slippen maar zic afzetten tegen de weg en dat een "slip"bij een schroef van 40-50% heel normaal is en nodig om kracht op het water over te brengen ( af te zetten tegen het water).
Hoe een bepaalde boot reageert op het motortoerental hangt helemaal af van de schroefkeuze en het oververmogen van de motor.Als een boot boven een bepaald toerental niet harder gaat en alleen meer brandstof gebruikt betekend dat dat of de motor te groot is of de schroef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 16:57 #237501

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Philip schreef :
Onbelast draaien is zeker niet goed voor een diesel. De boel raakt vervuild en verstopt als je altijd maar op half vermogen vaart. Juist Yanmar heeft modellen die daar extra last van hebben.
Daarom kijk ook op ten duur ook niet naar een Yanmar.Philip schreef :
Dat onderin de meeste kracht zit is ook niet waar, de 1GM10 heeft zijn maximale koppel bij 3000rmp en zijn maximale vermogen bij 3600rmp.
Harder draaien dan 60% van het vermogen, en het blok gaat zuipen als een gek, slijt onnodig hard, en maakt kabaal.Philip schreef :
Dat het nu zo voelt komt door de combo met schroef en betekend eigenlijk dat deze motor al meer dan groot genoeg is...
Combo motor / schroef ga ik aanpakken, maar het huidige motor vermogen is niet genoeg naar mijn mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 17:16 #237504

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Fanman schreef :
Combo motor / schroef ga ik aanpakken, maar het huidige motor vermogen is niet genoeg naar mijn mening.
Het hele verhaal doorlezend komen bij mij de volgende gedachten op:
- eens goed kijken naar de schroef en zijn aanpassing op toerental en beschikbare paardekrachten lijkt me een goede zaak. Misschien is er geen twijfel over die slippende keerkoppeling, maar je verhaal, over traag op snelheid komen en weinig kracht ontwikkelen achteruit, doet me in eerste instantie denken aan een schroef met een te grote spoed.
- Het verhaal dat een motor minder slijt als ie altijd maar op 60 % van zijn maximale toerental draait, is, zoals al meerderen hier hebben betoogd, een halve waarheid. Misschien is er weinig slijtage, maar de motor vervuilt en wordt wat ze in auto-kringen 'lui' noemen. Uiteindelijk levert de motor niet meer zijn volle vermogen. Een diesel moet af en toe flink toeren maken en even 'schoongebrand' worden. Op zich hoeft een overbemeten motor dus geen probleem te zijn (ik vind het zelf ook heerlijk rustig om met 1700 toeren en een gangetje van ruim 5 knopen voort te knorren), maar af en toe de motor een halfuurtje op 2500 toeren of een kwartiertje op 3000 toeren laten draaien houdt de motor in een betere conditie dan nooit meer draaien dan die 1700 toeren (bij een motor die bij volgas meer dan 3000 toeren haalt).

--
stegman
Laatst bewerkt: 03 nov 2011 17:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 17:29 #237508

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
lodewijk stegman schreef :
...maar af en toe de motor een halfuurtje op 2500 toeren of een kwartiertje op 3000 toeren laten draaien houdt de motor in een betere conditie dan nooit meer draaien dan die 1700 toeren (bij een motor die bij volgas meer dan 3000 toeren haalt).
Helemaal mee eens. Af en toe moet je even de kool uit de motor blazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 17:31 #237509

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
af en toe de motor een halfuurtje op 2500 toeren of een kwartiertje op 3000 toeren laten draaien houdt de motor in een betere conditie dan nooit meer draaien dan die 1700 toeren (bij een motor die bij volgas meer dan 3000 toeren haalt).

helemaal mee eens.

en daar komt nog bij dat er twee omstandigheden zijn waarin je motort:

- de haven uit, de haven in, een enkel sluisje. Dat kan met lage toeren

- omdat je een heel eind moet en de wind niet of verkeerd waait. En dan wil je zo snel mogelijk. Ik zet mijn VP2030 dan op ruim 3000 toeren en vaar de rompsnelheid. De (verstelbare) spoed is daarop afgesteld. Heerlijk.

groet
t
Laatst bewerkt: 03 nov 2011 17:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 03 nov 2011 19:25 #237533

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Je moet een motor gebruiken waar hij voor bedoelt is en dat is niet pruttelen net boven stationeertoerental zo als de meeste booteigenaren doen, hier komt allen maar ellende van.

Een motor slijt niet sneller bij een hoog toerentalen maar wel bij lagen toerentallen, oa door het zuigerkantelen en ander reden die te vervoeren om hier uit te leggen.

En wat betreft het zuipen van de motor daar maak ik me niet zo zorgen om, want je doet aan watersport dit kost brandstof en zolang ik maar meer zuip dan me motor vind ik het best. :laugh:


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 04 nov 2011 07:50 #237658

Nogeven een toevoeging.
De dieselmotoren waarover het hier gaat gebruiken allemaal ca. 200-220cc diesel per pk per uur.
Als je dus op rompsnelheid vaart en je boot heeft daar 8 pk voor nodig verbruik je ongeveer 1,7 liter per uur.
Maar voor een lagere snelheid gaat het benodigde vermogen met ongeveer het kwadraat van de snelheid omlaag. Vaar je dus op de helft van de rompsnelheid gaat je gebruik naar 0,45 liter/uur. Heelaas draait de motor daar op een lagere efficientie waardoor het werkelijke verbruik 0,6-0,7 liter/uur zal zijn.
Maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die op halve romsnelheid varen.
Als je echter met bijvoorbeeld een 15 meter zeiljacht met 4 knopen vaart dan kom je inderdaad aardig in de buurt van die 0,5liter/uur.Maar ja , dat vergt wel wat zelfdiscypline.

Maar zoals al gezegd door Fer, goed is dat niet voor de motor.
Doordat deze bij dat lage toerental eigenlijk teveel vermogen kan leveren( vermogen gaat vrijwel lineair met het toerental) bij die bootsnelheid gaat de regulateur de dieselhoeveelheid verlagen. Hierdoor gaat de motor een armer mengsel krijgen wat al niet echt goed is en de al genemde efficientiedaling veroorzaakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 04 nov 2011 09:04 #237700

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Fanman schreef :
Daarom kijk ook op ten duur ook niet naar een Yanmar.
Ik heb laatst een Mitsubhisi K4 blokje (ook verkocht als vetus en solé) open getrokken die als generator in gebruik is op een motor jacht en daar meestal op circa 2000rmp draait: helemaal dicht met kool en zwarte meuk. Ook niet-yanmars hebben daar last van. Daarom staan in superyachts ook een serie generators en niet enkele grote: alles om er voor te zorgen dat zo'n ding belast veel toeren maakt.
Harder draaien dan 60% van het vermogen, en het blok gaat zuipen als een gek, slijt onnodig hard, en maakt kabaal.
Hij slijt nauwelijks harder. Ook het zuipen duidt op een ander probleem. Een dieselmotor gebruikt rond de 0,2 / 0,25 liter diesel per pk per uur, dat is bepaald door de energie die in de diesel zit en het rendement van een motor. Dit rendement bij 'onze' motoren (simpele mechanisch aangestuurde voorkamerdiesels) ongeveer wel gelijk en is juist wat hoger bij een kleine motor met hoog toerental dan bij een grote motor met laag toerental... Als je straks een veel grotere motor hebt staan op een lager toerental, zal die ongeveer evenveel gebruiken als je huidige motor als je evenveel vermogen nuttig gebruikt. Of dat ook onder de noemer 'zuipen' valt weet ik niet maar minder dan de hudige motor en een GOED gekozen schroef/keerkoppeling zal het niet worden. Of je moet een veel modernere VW nemen oid maar die past niet ;)
Combo motor / schroef ga ik aanpakken, maar het huidige motor vermogen is niet genoeg naar mijn mening.
Dat is niet gek als je van je huidige 7 pk maar zo'n 4 wilt gebruiken :D
Even serieus: ik denk dat het probleem inderdaad meer in de schroef/keerkoppeling combo zit. Als je dat aanpakt én bereid bent op een wat hoger rmp te gaan draaien (niet meer denken dat het slecht voor de motor is) en daarbij wat meer geluid voor lief neemt (prima iets aan te doen voor een fractie van de prijs van een nieuwe motor), denk ik dat je met je huidige motor prima uit bent.

Als je dan toch een nieuwe wilt, zoek dan niet persé op veel meer PK maar op genoeg PK bij een lager toerental. Al zijn kleine, laagtoerige motoren moeilijk te vinden tegenwoordig...
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 09:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 04 nov 2011 09:16 #237711

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik zie eigenlijk nimmer dat booteigenaren ruim op rompsnelheid varen als ze op de motor varen.
Wij zelf dus ook niet.
De enige keren dat ik op volle rompsnelheid vaar, is als ik snel onder een openstaande brug door wil, of tegen de stroom op moet.

Begin dit jaar heb ik voor dik negen uur het maximale uit de motor lopen persen, gezien we haast hadden, en tegen de stroom in moesten.
De motor verbruikte toen behoorlijk wat olie.
Daarna eigenlijk altijd op 60% van het vermogen gevaren voor langere perioden, en af en toe een minuut of 5 op vol vermogen.
Het vreemde is dat er nu bij volle toeren geen druppel olie wordt gebruikt.

Maar weer even terug op de reden waarom dit topic geopend is: De keerkoppeling.

Er wordt mij dus een vervangende 2é hands keerkoppeling aangebonden.
De verhouding is iets anders, er staat ongeveer 1500 uur op de klok, en hij ligt op dit moment "open" bij het bedrijf in de showroom voor display.
De andere verhouding kan ik oplossen met een andere schroef.
De prijs vindt ik echter nog wat aan de stevige kant.
€500,- ex btw voor een oude keerkoppeling, met een hoop draaiuren, welke ook nog open ligt. (wordt gesloten geleverd.
Daarnaast: Garantie tot de voordeur.

Meningen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl