Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar keerkoppeling KM2P-1

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 07:18 #236806

Capolavoro schreef :
Fanman schreef :
EDIT: Met de andere reductie zal de schroef iets langzamer gaan draaien.

dat 'iets' is zo'n 15%....
als je nu al moeite hebt om de rompsnelheid te halen en vindt dat je te weinig vermogen hebt dan zal dat flink erger worden, want 15% meer toeren draaien zit er vast niet in.....
En dan moet er een andere schroef onder om toch aan je snelheid te komen bij het max toerental.

groet
t

Allereerst draait , zoals al gezegd de schroef sneller en niet langzamer.
Dat "iets" is om precies te zijn 18,55% sneller.
Als de motor met de huidige KK net zijn max. rpm haalt zal hij dat met die andere KK zeker niet meer doen.En minder toeren betekent ook minder max. vermogen en dus minder snelheid.
Dan heb je dus ook een andere schroef nodig.
Vanwege het hogere rpm zal dat een kleinere schroef met minder spoed moeten zijn of alleen minder spoed.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 07:30 #236810

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Bij minder toeren van de motor wordt toch ook het aantal omwentelingen van de schroef als met de oude kk bereikt. En daarmee de zelfde snelheid van de boot als met de oude kk. Je hoeft niet sneller te draaien, het toerental van de motor is af te stellen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 07:42 #236816

Proost schreef :
Bij minder toeren van de motor wordt toch ook het aantal omwentelingen van de schroef als met de oude kk bereikt. En daarmee de zelfde snelheid van de boot als met de oude kk. Je hoeft niet sneller te draaien, het toerental van de motor is af te stellen.

Dat klopt maar bij dat lagere motortoerental heeft de motor ook iets minder vemogen ( kijk maar op het vermogenplaatje van de motor).
En omdat de schroef voor een bepaald torental aal een bepaald vermogen nodig heeft lukt dat niet meer. Daardoor zal het maximum toerental dat de schroef/motor/KK combinatie halen kan omlaag gaan en daarmee de snelheid.
In feite gebeurt er hetzelfde als dat ee motor zijn max. toeren niet haalt door overbelasting met een te grote schroef.Daar is al eerder genoeg over geschreven in dit forum.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 08:28 #236826

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
De motor hoeft minder toeren te maken, voor dezelfde aantal schroefomwentelingen te halen begrijp ik.
Zou in ons geval niet zo'n probleem moeten zijn.
Ik kom nu heel gemakkelijk op het maximaal toerental, echter heeft dit weinig effect.
Water spuit achter de boot weg, maar echt grip op het water krijg ik niet.
Inmiddels ook andere Eurokruiser eigenaren gesproken, en overwegend wordt er een drieblad schroef gebruikt.
Mijn huidige schroef is dus niet ideaal voor mijn configuratie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 08:41 #236829

Fanman schreef :
De motor hoeft minder toeren te maken, voor dezelfde aantal schroefomwentelingen te halen begrijp ik.
Zou in ons geval niet zo'n probleem moeten zijn.
Ik kom nu heel gemakkelijk op het maximaal toerental, echter heeft dit weinig effect.
Water spuit achter de boot weg, maar echt grip op het water krijg ik niet.
Inmiddels ook andere Eurokruiser eigenaren gesproken, en overwegend wordt er een drieblad schroef gebruikt.
Mijn huidige schroef is dus niet ideaal voor mijn configuratie.

Aha , dan zou die andere keerkoppeling zelfs een verbetering kunnen zijn met mogelijk ets meer snelheid.
Zet de gegevens van motor, keerkoppeling,schroef en type schip eens in een volgende post dan kan er eens aan rekenen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 09:33 #236841

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
YELLOW BOAT schreef :
Zet de gegevens van motor, keerkoppeling,schroef en type schip eens in een volgende post dan kan er eens aan rekenen.
Ad
SCHIP:
  • L.O.A. 7,35m
  • L.O.W. 5,10m
  • Breedte 2,30m
  • Diepgang Bulbkiel 1,10m
  • Gewicht 1700kg
  • SW Waarde 122

MOTOR:
  • Yanmar 1GM10
  • Keerkoppeling KM2-A
  • Reductie 2.62
  • 2 Blad schroef (dia & spoed onbekend)
  • Vetus watergesmeerde RVS schroefas


De keerkoppeling welke mij aangeboden wordt:
  • Keerkoppeling KM2-A
  • Reductie 2.21
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 09:46 #236849

al die rekensommetjes zijn prachtig, kloppen ook meestal, maaaaar wie vaart er nu met zijn motor op max toerental(max pk) ik draaide bijna nooit meer dan 2000 toeren, lekker rustig geluid en dan zit je al aan de max. tork , daar boven gaat je motor on even redig veel brandstof gebruiken.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 10:03 #236854

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Mooiste is als je op 75% van de top op rompsnelheid bent onder normale omstandigheden, heb je altijd wat over voor als het er op aan komt. Het verschil in grootte van de schroef tussen de oude kk en de nieuwe kk kan makkelijk een inch kleiner zijn bij gebruik van 1:2,21.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 01 nov 2011 10:11 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 10:09 #236858

sietse-ten schreef :
al die rekensommetjes zijn prachtig, kloppen ook meestal, maaaaar wie vaart er nu met zijn motor op max toerental(max pk) ik draaide bijna nooit meer dan 2000 toeren, lekker rustig geluid en dan zit je al aan de max. tork , daar boven gaat je motor on even redig veel brandstof gebruiken.

Dat heeft weinig met de berekeningen te maken. Wat je uitrekent is wat de optimale combinatie motor/KK/schroef/schip is.
Dat je dat normaliter niet vaak gebruikt is logisch maar vereanert niets aan het optimum tenzij je de motor wilt begrenzen op een lager toerental.
Allen heb je dan in feite een zwakkere motor tot je beschikking.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 10:16 #236860

Fanman schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Zet de gegevens van motor, keerkoppeling,schroef en type schip eens in een volgende post dan kan er eens aan rekenen.
Ad
SCHIP:
  • L.O.A. 7,35m
  • L.O.W. 5,10m
  • Breedte 2,30m
  • Diepgang Bulbkiel 1,10m
  • Gewicht 1700kg
  • SW Waarde 122

MOTOR:
  • Yanmar 1GM10
  • Keerkoppeling KM2-A
  • Reductie 2.62
  • 2 Blad schroef (dia & spoed onbekend)
  • Vetus watergesmeerde RVS schroefas


De keerkoppeling welke mij aangeboden wordt:
  • Keerkoppeling KM2-A
  • Reductie 2.21


Dan zou je nu in het ideale geval een 12*7,5 inch moeten hebben en met die nieuwe KK een 13,5*9 inch.
Heb je nu bijv. een 14*8 schroef dan kun je die best laten zitten en verklaart dat tevens het nu niet bereiken van het max. toerental.
Maar je zult toch echt moeten weten wat er nu onder zit om de effecten te kunnen berekenen.
Als je de boot op de kant zet , het staat vrijwel atid ingeslagen op de schroefnaaf of bij een klapschroef op de rand van het tandgedeelte.
Trouwens , alle uitkomsten zijn voor een tweeblads schroef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 13:55 #236932

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ad,

Maximaal toerental wordt nu met de oude keerkoppeling zonder problemen gehaald.
Sterker nog, hij is letterlijk binnen twee seconden op maximaal toerental.

Kan je het berekenen wat voor een specs een drieblad schroef zou moeten hebben.
Daar gaat mijn voorkeur naar uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 14:04 #236935

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
YELLOW BOAT schreef :

... het staat vrijwel atid ingeslagen op de schroefnaaf ..
Klopt, er is vaag nog wat ingeslagen nummers op de schroefnaaf.
Heb er een foto van gemaakt, maar heb ik op mijn pc thuis staan volgens mij.
Zal het vanavond eens opzoeken (tegen 22:00 uur, heb een training van het werk vanavond)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 14:11 #236940

Fanman schreef :
Ad,

Maximaal toerental wordt nu met de oude keerkoppeling zonder problemen gehaald.
Sterker nog, hij is letterlijk binnen twee seconden op maximaal toerental.

Kan je het berekenen wat voor een specs een drieblad schroef zou moeten hebben. berekend 12,7*8,4 , afgerond 13*8 inch Daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 14:12 #236941

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ad, je bent de goeiste :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 16:59 #236978

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ad reken je zelf alles uit via een speciaal programma zo’n gratis programmaatje op het web.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 20:15 #237046

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Fanman schreef :
YELLOW BOAT schreef :

... het staat vrijwel atid ingeslagen op de schroefnaaf ..
Klopt, er is vaag nog wat ingeslagen nummers op de schroefnaaf.
Heb er een foto van gemaakt, maar heb ik op mijn pc thuis staan volgens mij.
Zal het vanavond eens opzoeken (tegen 22:00 uur, heb een training van het werk vanavond)
Foto erbij gepakt, en geprobeerd de code uit te lezen.
Wat ik er van kan maken:

Haaks op de as
42579
Parallel op met de as
12 R 10.0


Laatst bewerkt: 01 nov 2011 20:16 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 20:33 #237053

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Lange nummer zal het schroefnummer zijn. 12 inch Rechtsdraaiend spoed 10
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 01 nov 2011 20:35 #237054

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Proost schreef :
Lange nummer zal het schroefnummer zijn. 12 inch Rechtsdraaiend spoed 10
Vermoede ik ook ja.
Ik denk dat de schroef moet gaan wijken voor een drieblads schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 06:43 #237099

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Koop geen nieuwe schroef voor je de motor met keerkoppeling goed hebt. De combinatie bepaalt de schroef.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 07:52 #237114

Fer schreef :
Ad reken je zelf alles uit via een speciaal programma zo’n gratis programmaatje op het web.

Mvg Fer

Beide , maar uit vrijwel alle programma's komt vrijwel dezelfde uitkomst uitgezonderd een paar wel heel erg simpele. Toen ik zelf een nieuwe schroef nodig had heb ik ook een "officiele" aanvraag gedaan bij o.a. Gori en ElicheRadice en ook daar kwam hetzelfde uit. Ik heb ook een excel progamma van Surfbaud gedownload (www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm , even half doorscrollen naar beneden, waar wel meer leuke programmatjes op staan )dat veel uitgebreider is en ook allerlei andere zaken zoals efficientie , weerstandsfactor , trekkracht en zelf schroefasdiameter uirekend.Die firma schijnt zelf niet meer te bestaan maar het programma is op diverse plaatsen te vinden.Maar dat excel programma zit een beetje lastig in elkaar. Voordeel is dat je ook de formules kunt zien en checken.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2011 07:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 07:58 #237115

Ah , 12*10 inch dus.Tja dan is het wel duidelijk dat bij de huidige situatie de spoed te groot is. Vandaar dat de motor niet op maximum toeren komt.
Een nieuwe schroef word wel groter in diameter dus je moet wel eerst checken of er voldoende ruimte tussen schroef en romp blijft ( 15% diameter) maar het scheelt maar 1/2 inch op de straal dus het zal wel meevallen.
Die huidige schroef zou trouwens bij de nieuwe KK wel eens aardig kunnen passen.Weliswaar te weinig diameter maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door de grotere spoed. Alleen de efiicientie zal lager zijn als bij de grotere diameter.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2011 08:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 09:01 #237128

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
YELLOW BOAT schreef :
Ah , 12*10 inch dus.Tja dan is het wel duidelijk dat bij de huidige situatie de spoed te groot is. Vandaar dat de motor niet op maximum toeren komt.
Ad,
Nogmaals, onze motor komt het de huidige keerkoppeling & schroef WEL makkelijk op toeren.
De kracht waarmee de schroef tegen het water aandrukt is echter te weinig.
Dus de schroef draait snel haar rondjes, maar de boot zelf komt maar langzaam op snelheid.

nb.
Ruimte voor een iets grotere schroef hebben we wel volgens mij:

Laatst bewerkt: 02 nov 2011 09:09 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 09:50 #237139

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Een 12*10 inch 2blads is te klein denk ik. De toevoer van water achter de lange en dikke kiel kan een rol spelen. Een grotere schroef in diameter kan een positief effect hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 10:32 #237149

Proost schreef :
Een 12*10 inch 2blads is te klein denk ik. De toevoer van water achter de lange en dikke kiel kan een rol spelen. Een grotere schroef in diameter kan een positief effect hebben.

Dat zou natuurlijk kunnen. Anders is het moeilijk te verklaren dat met 10 inch spoed ( wat eigenlijk teveel is) de motor toch op toeren komt. Welk max. toerental houd je trouwens aan . In de manual staat 8PK bij 3400 rpm en 9pk bij 3600 rpm. Die 3400 moet je dus in ieder geval halen.
En wat noem je langzaam op snelheid komen? Zoveel is 8 pk nu ook weer niet en je boot weegt misschien 1700 kg "leeg" maar met van alles incl. opvarenden zit je toch echt al heel snel ruim boven de 2 ton.
En of de motor nog steeds zijn nieuwstaat pk's nog haalt kun je je natuurlijk ook afvragen.
Maar het kan inderdaad zijn dat de schroef teveel "schaduw" van de kiel krijgt. Dan zou een grotere diameter moeten helpen maar dan kan alleen als de spoed wat verkleind wordt ( ongeveer 1-1,5 inch per inch diameter). en eigenlijk heb je dan ook weer een 2 blads schroef nodig want die moeten sowieso wat groter zijn dn een drieblads.
Ik zou daarom eerst eens met de "nieuwe" keerkoppeling de oude schroef proberen en n.a.v. de resultaten verder kijken.
Want omdat met de andere KK de schroefas langzamer draaid komt de oude schroef beter in zijn werkgebied.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar keerkoppeling KM2P-1 02 nov 2011 11:07 #237161

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Kom je uit op 14*8 of 9 voor een 2 blads. Hier heb ik nog liggen iets van 14*7,5 2 blads voor een 25 mm as. Zat op de Proost met een 10 pk 1 cilinder Farymann. Als deze zou passen op je as mag je 'm lenen om te kijken wat het beste draait.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl