Het was een Hongaar, voor zover ik de berichten heb gelezen.
Die lui worden hier naar toe gestuurd, onder het motto: "Red je kl***n maar". Schepen uit het voormalige oostblok zijn vaak afdankertjes uit het westen, waar vervolgens weinig aan gedaan word.
Het personeel op die schepen moet zich maar redden.
Overigens geld dit niet voor alle voormalige oostblokkers!
Maar een groot deel helaas wel.
Als het schip al verzekerd is, zal de dekking vermoedelijk niet overdreven zijn.
Normaal gesproken worden dit soort schades wel gedekt.
In mijn geval in ieder geval wel. Maar goed, daar betaal je dan ook voor. En wel 1.200,- euro. Per maand...
Ik was afgelopen zaterdag opvarig op de Midden-Weser. De eerste bruggen boven de sluizen zijn amper 5 meter hoog. Ik, mijn vriendin en mijn stuurman waren allen even afgeleid door iets aan de wal.
Het scheelde niet veel, of ik had mijn voormast met radar verspeelt. En dan zit je dus met 3 personen in de stuurhut.
Je bent daar verplicht om de voormast omhoog te hebben, zodat je beter zichtbaar bent. Beneden de sluizen dan de bruggen hoog genoeg voor mijn mast, en daarom stond de mast dus ook nog omhoog.
Zoals ik al zei, het zit in een klein hoekje. Onoplettendheid heeft ook al menig stuurhut, mast, auto, enz, enz, gekost.
In het geval van de Hongaar tegen de spoorbrug van Zwolle wil ik nog wel even vermelden, dat die brug smerig laag is, als er een beetje bovenwater staat. Daar hebben er ook al genoeg tegen gezeten, net als de spoorbrug van Zutphen. Meestal door een inschattingsfout.
Gr. Ed
ps: Ad, hoe groot is jouw boot, dat je in de problemen bent gekomen met iemand in de Jan Berghaus-brug? Die is immers breed zat?