Ja....oud collega van mij....bij die club heb ik al met al ook bijna 6 jaar gevaren...en hij is niet de eerste, trouwens.
Er is er 1 bij, die heeft het gepresteerd om 2 keer binnen 1 jaar zijn autokraan te verspelen....en dat durf ik wel ronduit dom te noemen.
Sja, de autokraan, ook weer zoiets. Die word gemakkelijk eens vergeten.
Die dingen sneuvelen nog al eens. Terwijl het toch geen klein ding is.
Dit is vaak te wijten aan onoplettendheid/onachtzaamheid.
De persoon in de stuurhut gaat er vanuit, dat de persoon aan dek de autokraan wel naar beneden doet. De persoon aan dek begint met los gooien, dus neemt de persoon in de stuurhut aan, dat de giek beneden is. Veelal is dit een routine-klus, dus word er niet op of om gekeken.
Dus als de persoon aan dek de autokraan niet naar beneden heeft gedaan....boem is ho.
Domme actie, natuurlijk. Mooi voorbeeld, dat routine geen goede zaak is op je werk.
Ik bedien zelf de autokraan, en ben ook de enige die met het schip manouvreert. Bij mij zal dit dus niet snel voor komen.
Net als het eraf varen van de stuurhut. Ik ben daar zeer voorzichtig mee. Als ik het niet vertrouw, stuurhut naar beneden (kan nog een meter zakken). Alles lager dan 3,80 meter, opening vragen.
Ik vaar dus ook niet naar bestemmingen met bruggen lager dan 4,70 meter, omdat ik daar leeg niet onderdoor kan.
Een nieuwe bovenbouw voor de stuurhut kost al snel 25.000,- euro.
Op zo'n uitgave zit ik niet te wachten.
Bovendien verkies ik mijn teak-houten stuurhut boven zo'n aluminium ding. Veel mooier.
Gr. Ed