Toen ik mijn boot uit Scharendijke had opgehaald.
We waren bij Krimpen a/d Ijssel aangekomen, echter bleek toen de brug maar tot 20:00 uur te draaien, had me vergist met 22h...
Toen moesten we een haven gaan zoeken. Inmiddels was het donker geworden, maar aan de overkant van de Nieuwe Maas bij Ijsselmonde bleek een haven te zijn. We moesten de Nieuwe Maas oversteken....: Links rechts links rechts links rechts kijken, ja, na 10 x dat te hebben gedaan leek het toch wel dat er niets aankwam. Mooi niet dus! Zo'n beetje halverwege het oversteken kwamen er ineens een aantal tankers aandenderen ,voorstroom (vloed dus stroom van zee vandaan..), onder die brug vandaan, was erg eng! Dat terwijl enkele momenten tevoren er geen toplichtje te bekennen leek van die kant vandaan. En ook geen rood groen..
We waren halverwege en ik denk achteraf dat we niet in direct gevaar waren, maar ik heb toen toch plankgas gegeven!. Het leek toch of ze erg snel op ons af kwamen. Had niet iets in de schroef moeten krijgen..
Heb wel 10 keer gekeken. De pest is : de vele lichtjes van Rotterdam in de verte. Maarja, bij de brug leek het toch rustig...
2Met de Flytour.
En ja, toch ook toen ik voordewind voer op de Braassem bij de hemmen, 4 bft, pal voor de wind en je raad het al: klapgijp. Tijdens die klapgijp was het zeil om de diamantzaling heen geslagen ...
Ik lichtelijk in paniek , want het zeil was niet los te krijgen in de wind, ik wou zo gauw mogelijk strijken, maar dat ging niet.
Ik dus daar voor de hemmen een paar keer de wind in gedraaid en nog wat pogingen gedaan., Maar toen kwam ik toch echt dicht bij lagerwal (rotsen, hoge golfslag) en viel er niet meer weg te komen. Uit alle macht met een peddel de boot van de rotsen afgehouden, ik dacht: ik ga zo lek slaan. Tegelijkertijd was ik ook al bang dat mijn zeil er aan zou gaan.
Toen uit alle macht een anker uitgegooid en daarmee getracht wat van de kant af te komen. Ging net aan, anker hield het net aan....
En ineens klapte dat zeil weer terug en kon ik de boel strijken...
Dat terwijl het kontje nog steeds wat tegen die rotsen bonkte.
Het is dat die Flytours aan de onderkant wel bijna 10 mm dik polyester zijn, anders had het foute boel geweest.
Kon toen de motor starten en volgas (net aan) wegkomen met die harde wind.
Alles was nog heel.