Die blauwe Grinde van Aviseh heb ik gezien in Schokkerhaven, zijn thuishaven. We waren verbaasd over zo'n slecht onderhouden exemplaar. Later heb ik heb de eigenaar gesproken (vorige zomer), toen de Grinde op Marktplaats stond. Het gesprek was leuk, want het eindigde niet met de koop van het schip, maar ik heb George ingehuurd om op onze werf een vergaan Waarscheepje te slopen.
Dat is zijn expertise, ook met zo nodig onteigenen en zo kwam hij ook aan de Grinde. De eigenaar moest er vanaf. Details vertelde hij niet en wat hij ervoor betaalde natuurlijk ook niet.
De reden dat ik geen interesse had verder was vanwege de prijs. George had er wel het één en ander aan opgeknapt, maar dat dreef vooral de vraagprijs op, maar ik vond de vraagprijs te hoog met zijn staat van onderhoud, oude zeilen en motor. Volgens mij vroeg hij 18.000.
Maar met de prijs zakken, wilde de eigenaar echt niet.
Hij is wel mooi origineel en volgens mij staat er nu een andere motor in dan vorige zomer(? Ik weet het niet zeker). Zo gek ziet de combi Grinde/staat er niet uit.
Ik wil graag zo'n verwaarloosde Grinde overnemen voor een kleine prijs. Dat lijkt me een prachtig project. In bijvoorbeeld een Hallberg Rassy 29 voor een lief prijsje wil ik ook graag mijn tanden zetten. (Weet ik, totaal ander schip! Er staan ook nog wel andere schepen op mijn verlanglijstje) Als iemand er één in de aanbieding heeft, dan begin ik.
Deze Grinde vindt ook wel iemand. Hij blijft een Grinde. In onze haven lag er twee jaar geleden één voor 31.000(!!) Prijs zakte ook niet. Die was zeker mooier en vaart nu in Hoorn. Daarmee vergeleken is deze voor iemand met minder optische eisen.
PS jammer dat die nieuwbouw niet van de grond is gekomen. Die nieuwe kiel is zonde van de mooie walvisvorm, maar de kortere opbouw (zie raampjes) lijken me een verbetering, iets meer ruimte in de kuip. Die je weer verliest aan een stuurwiel, maar vooruit. Ik had hem graag gezien, dat nieuwe ding. Of zelf een romp willen maken met de mallen...?