Kwam laatst een Grinde uit 1977, nr. 357 dus van de Flipper Scow werf, tegen met onderstaande verschijnselen in de gelcoat van de opbouw. Hier heeft al een draadje over gelopen:
zeilersforum.nl/index.php/foru...minaatschade#1258016
Dit verbaasde mij, gezien de positieve verhalen over bouwkwaliteit. Is dit verschijnsel typisch voor alle/meerdere Grindes, of een geïsoleerd probleem? Wie van de Grinde (al of niet ex-) eigenaren herkent dit?
Wat zijn overige aandachtspunten bij deze boten? Ik heb meer polyesterboten/merken >40 jaar gezien, maar nog niet eerder met dit verschijnsel:
Werven:
1974-1978 | Flipper Scow | 1-380 zeker vanaf 361 gootjes |
1978-? | Peter Bruun Baadebyggeri | 381-? |
?-1989 | LM werf | ?-481 |
Verder zijn er boten casco afgeleverd. Dit heeft alleen gevolgen voor de interieurs niet constructie neem ik aan? Weet iemand in welke periode dit gebeurd is?
Builders description
The hull is cast in one piece solid hand-laid fibreglass 8 layers of 450 gram matting freeboard. 11 layers below the water line. 16 layers above the keel. The bottom in the region of the keel is reinforced with 6 transverse floors in heavy laminate.
The deck is cast with 7 layers of 450 g fibreglass matting sandwiched with 10 mm balsa core. Hull and deck are moulded together to form a single, strong, watertight unit. Fore after and locker hatches are vacuum moulded in double fibreglass.
Weight of hull, deck hatches and rubber approx. 900 kg.
1600 kg cast iron keel specially treated with zinc epoxy. The keel is fastened to the hull with 6 through-going 25 mm stainless steel bolts.
Rudder and rudder fin are cast in fibreglass. Rudder is filled with polyurethane foam. Heavy stainless steel rudderstock. Rudder is hinged to the hull with a stainless steel heel below the rudder fin and a heavy fitting on the afterdeck.
Is dit opvallend goed, slecht, doorsnee? Zou elk van de 3 werven dit toegepast hebben, of kunnen hier grote verschillen tussen zitten?
ergens ander schreef
Noballast schreef :
Grofweg kun je rekenen op 1mm per 100 gram glasweefsel
Dan kom ik op:
8 x 450 g (vrijboord) geeft 36 mm
11 x 450 g (onderwater) geeft 50 mm
16 x 450 g (omg kiel) geeft 72 mm
Dat kan toch niet kloppen!?