Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rocna-anker of Delta-anker

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 19:43 #1320137

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Geef jij garanties op houdkracht ten alle tijden?
Jij hebt nota bene zelf een zwaar overmaats anker op een 9 8 meter bootje :silly:
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 19:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 19:45 #1320140

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Kiezen waar jij jou het beste bij voelt.
Uit de (oude) tabel was het bij ons 15kg.
Heb 20kg genomen en nooit spijt gehad. Ook niet bij +45kn ;)

Ik meen dat Erik eens gezegd had dat de tabel nadien aangepast is. (En de ankers lichter werden voorgeschreven???)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 19:47 #1320141

Nachtvlinder schreef :
AndreAzuree schreef :
Straks in NL ga ik ook wedstrijden varen, dan kan die ketting er wel af.

Die 3 overbodige kilo’s anker waar je aan denkt ook? Een stukje extra van de ketting af zagen is veel makkelijker straks! Als het echt 50 kn gaat waaien zou ik die 3 kg dus in ketting stoppen (en die dan ook uitvieren). Als je echt beter slaapt door zwaarder dan geadviseerd te gaan geef ik je gelijk hoor, maar juist bij de toch al vrij kostbare Rocna zou ik niet overbodig zwaar gaan. Daar lijkt goed over nagedacht en ze hebben een naam hoog te houden. Als die tabel te licht zou aangeven las wel klachten lijkt mij (omgekeerd beredeneerd)

ach die 3kg is het punt niet. Hoeveel extra meter ketting weegt 3kg? ;)

Ik denk dat ik toch voor 15kg ga.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 19:48 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 19:52 #1320144

hierbij ook nog een leuk filmpje: (alhoewel wel weer erg gefocust op gewicht van het anker):

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 19:55 #1320148

holtere schreef :
Geef jij garanties op houdkracht ten alle tijden?

Dat poogt de fabrikant te doen met de tabel ;) In mijn geval was een maat lichter Vulcan (9 kg) volgens de tabel te licht.

AndreAzuree schreef :
Ik denk dat ik toch voor 15kg ga.

Dat slaapt lekker in elk geval!
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 20:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:04 #1320150

precies, maar toch wel met een anker alarm erbij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:06 #1320152

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Rocna's zijn k*t ankers
gisteren voor het eerst gekrabt !!

schijnbaar houd een Rocna voor geen meter op harde gladde steenplaten op 15 meter diepte :(





Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 20:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:15 #1320157

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
AndreAzuree schreef :
precies, maar toch wel met een anker alarm erbij ;)

Daar word ik zenuwachtig van...
Vals alarm tenzij grote radius... en dan zit je toch al op de rotsen moest het zo zijn...
Zet ik dus niet meer.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 20:16 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:21 #1320161

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Kijk eens op youtube: SV Panope.
Site van Steve Goodwin, heeft als hobby het onafhankelijk testen van ankers. Dat doet hij onder allerlei omstandigheden en in diverse grondsoorten, zoals zachte modder, zand, "muddy sand" en grind.
Test houdkracht, gedrag bij 180 graden wissel en "veering" (belast draaien).
De latere filmpjes besluiten met een vergelijkende tabel.
Zo constateerde hij bijvoorbeeld dat de Vulcan ver superieur is aan de Rocna van hetzelfde gewicht, uiteraard met vermelding dat houdkracht van een anker voor een belangrijk deel wordt medebepaald door de grondsoort.
Wat scheepsgewicht betreft kan ik mij voorstellen dat dat voor kleine schepen wel degelijk van belang is, ivm het gedrag van de romp in de bijbehorende zeegang en het zwaaien wat een zeilboot achter anker doet omdat het aangrijpingspunt van de windbelasting voor het midden ligt. Dit effect wordt minder naarmate het schip groter wordt, en speelt bij grote zeeschepen geen rol meer, en hier zijn de tabellen van de classificatiebureaus op gebaseerd.
Het is ook zo dat naarmate schip en anker groter worden de vorm van het anker een minder grote, en het kettinggewicht een grotere rol gaat spelen.
Overigens heeft Steve Goodwin ook een testfilm waarin hij de ankerkettinghoeken bij verschillende lengtes en belastingen meet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:27 #1320166

ReneK schreef :
Rocna's zijn k*t ankers
gisteren voor het eerst gekrabt !!

schijnbaar houd een Rocna voor geen meter op harde gladde steenplaten op 15 meter diepte :(





Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


;) op gladde steenplaten houdt alleen een betonblok denk ik.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:29 #1320167

Ilex schreef :
AndreAzuree schreef :
precies, maar toch wel met een anker alarm erbij ;)

Daar word ik zenuwachtig van...
Vals alarm tenzij grote radius... en dan zit je toch al op de rotsen moest het zo zijn...
Zet ik dus niet meer.

Dat is ook een kwestie van oefenen met het alarm, is mijn ervaring. Gelijk aanzetten als het anker valt, en goed controleren of afstand/kettinglengte en richting (kompas check) klopt met de werkelijkheid. Ik ben een paar keer terecht wakker gemaakt afgelopen jaar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:31 #1320168

Aad77 schreef :
Kijk eens op youtube: SV Panope.
Site van Steve Goodwin, heeft als hobby het onafhankelijk testen van ankers. Dat doet hij onder allerlei omstandigheden en in diverse grondsoorten, zoals zachte modder, zand, "muddy sand" en grind.
Test houdkracht, gedrag bij 180 graden wissel en "veering" (belast draaien).
De latere filmpjes besluiten met een vergelijkende tabel.
Zo constateerde hij bijvoorbeeld dat de Vulcan ver superieur is aan de Rocna van hetzelfde gewicht, uiteraard met vermelding dat houdkracht van een anker voor een belangrijk deel wordt medebepaald door de grondsoort.
Wat scheepsgewicht betreft kan ik mij voorstellen dat dat voor kleine schepen wel degelijk van belang is, ivm het gedrag van de romp in de bijbehorende zeegang en het zwaaien wat een zeilboot achter anker doet omdat het aangrijpingspunt van de windbelasting voor het midden ligt. Dit effect wordt minder naarmate het schip groter wordt, en speelt bij grote zeeschepen geen rol meer, en hier zijn de tabellen van de classificatiebureaus op gebaseerd.
Het is ook zo dat naarmate schip en anker groter worden de vorm van het anker een minder grote, en het kettinggewicht een grotere rol gaat spelen.
Overigens heeft Steve Goodwin ook een testfilm waarin hij de ankerkettinghoeken bij verschillende lengtes en belastingen meet.

SV Panope heb ik toevallig net zitten kijken! De Vulcan deed het inderdaad goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:39 #1320172

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
AndreAzuree schreef :
Ilex schreef :
AndreAzuree schreef :
precies, maar toch wel met een anker alarm erbij ;)

Daar word ik zenuwachtig van...
Vals alarm tenzij grote radius... en dan zit je toch al op de rotsen moest het zo zijn...
Zet ik dus niet meer.

Dat is ook een kwestie van oefenen met het alarm, is mijn ervaring. Gelijk aanzetten als het anker valt, en goed controleren of afstand/kettinglengte en richting (kompas check) klopt met de werkelijkheid. Ik ben een paar keer terecht wakker gemaakt afgelopen jaar ;)

ik gebruik de vesper marine anchor watch , daar kun je ook later precies de plek zien waar je het anker hebt laten vallen dmv zgn 'bread crumbs' die in de app precies laten zien welke route je gevaren hebt en dan kun je zien op welke plek je dus achteruit bent gaan varen om het anker te zetten , daar ligt dus je anker
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 20:43 #1320174

ok, die kende ik nog niet, ik zal eens kijken. Klinkt handig, want nu moet ik sturen/ de motor bedienen, en communiceren met mijn vrouw en de app bedienen tegelijk
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 20:43 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 21:09 #1320180

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
AndreAzuree schreef :
ok, die kende ik nog niet, ik zal eens kijken. Klinkt handig, want nu moet ik sturen/ de motor bedienen, en communiceren met mijn vrouw en de app bedienen tegelijk

je moet je vrouw ook laten sturen en motoren , en bij het stuurwiel een remote voor de ankerlier ;) hoef je zelf alleen nog maar de app te bedienen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 30 aug 2021 21:20 #1320182

hehe. Remote is er nog niet, maar is niet eens zo'n slecht idee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 00:03 #1320195

Aad77 schreef :
en speelt bij grote zeeschepen geen rol meer, en hier zijn de tabellen van de classificatiebureaus op gebaseerd.
Ze maken tabellen voor iedere bootsoort, dus ook voor kleine zeilboten. Alle grotere klassifikatie maatschappijen hebben aparte sets met rules voor zeilschepen, ook voor onder de 24m
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 05:55 #1320206

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Nachtvlinder schreef :
Er bestaan maar 2 types, elk gegalvaniseerd of in RVS. De originele Rocna met rolbeugel en de latere Vulcan met "rolrand".

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Nog een Spoiler:

RVS is duidelijk minder sterk.

En VEEL duurder.
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 05:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 06:00 #1320208

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
AndreAzuree schreef :
Dat is ook een kwestie van oefenen met het alarm, is mijn ervaring. Gelijk aanzetten als het anker valt, en goed controleren of afstand/kettinglengte en richting (kompas check) klopt met de werkelijkheid. Ik ben een paar keer terecht wakker gemaakt afgelopen jaar ;)

Dan is het tijd voor een Rocna B)

Ankeralarm was via Raymarine plotter. Ik sliep beter zonder....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 06:10 #1320211

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, die kende ik nog niet, ik zal eens kijken. Klinkt handig, want nu moet ik sturen/ de motor bedienen, en communiceren met mijn vrouw en de app bedienen tegelijk

je moet je vrouw ook laten sturen en motoren , en bij het stuurwiel een remote voor de ankerlier ;) hoef je zelf alleen nog maar de app te bedienen

Zelf gebruiken we een ankerwacht programma waar je de ketting lengte moet instellen. Activeren doe ik op het moment als we het anker ingraven op de motor. Het programma berekend dan aan de hand van de kettinglengte, kompas aanwijzing en gps positie de plek waar het anker ligt. Vervolgens houdt het programma wacht of de boot in de radius blijft van de ketting lengte plus marge. Meestal een marge van twee maal anderhalve meter. Je hebt te maken met een gps onnauwkeurigheid tijdens het ankeren als een onnauwkeurigheid gedurende de wacht.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 06:30 #1320223

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Hier hetzelfde
Al vind ik de GPS ‘onnauwkeurigheid’ 100% meevallen , meestal beter dan 1 meter , nu toevallig ~1.5meter





www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 07:15 #1320247

klopt, zelfs de gratis apps werken prima qua nauwkeurigheid (kennelijk heeft de iPhone een prima gps)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 07:55 #1320275

Joop66 schreef :
RVS is duidelijk minder sterk.

Voor welk anker gemaakt van welk soort RVS geldt dit?

Rocna zegt er dit over:
Stainless steels vary in grade just like regular steel. The high costs mean that manufacturers have all the more incentive to make use of the cheaper weak grades, and unfortunately this is commonplace, meaning that stainless anchors are generally weaker than their galvanized counterparts.

Many stainless steel anchors are built entirely of 316L stainless. This grade is "marine" stainless, and has fair corrosion qualities for use in the marine environment. However, it does not have much tensile strength (measuring around 280 MPa depending on sheet thickness), a grade which means it is weaker than mild steel. A shank on a stainless anchor built from 316L is likely to be woefully under-strength and unacceptable against any reasonable design criteria - certainly that of Rocna.

All stainless steel Rocna anchors have a high tensile shank. This is costly and occasionally difficult to procure. However, like the galvanized anchor, we refuse to compromise this important component of the anchor.
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 08:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 09:05 #1320315

Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Er bestaan maar 2 types, elk gegalvaniseerd of in RVS. De originele Rocna met rolbeugel en de latere Vulcan met "rolrand".

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Nog een Spoiler:

RVS is duidelijk minder sterk.

En VEEL duurder.

Qua kosten heb je gelijk.

Qua sterkte niet persé. Er zijn heel veel verschillende staalkwaliteiten, zowel voor RVS als koolstofstaal. Een RVS anker gemaakt van superduplex kan best wedijveren met standaard koolstofstaal. En hangt ook nog af van de ontwerpdetails en afmetingen.
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 09:07 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 31 aug 2021 09:38 #1320325

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Kan, kan, kan...
Zijn ze daar ook van gemaakt dan?
Bij mijn weten is het 316 op zijn best en misschien nog wel 304 als ze van het binnenwater komen.
Normaal staal voor ankers is bruut sterk bij mijn weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl