3Noreen schreef :
Over ankeren kun je eindeloos praten. Maar je komt er nooit uit. Zoveel mensen zoveel meningen. Daarom heb ik aarzeling om die van mij toe te voegen. Maar dit zijn mijn twee cent.
Same here...
Ik ben niet zo van al die moderne 'wonder' ankers. Ik heb er indertijd naar gekeken toen ik en nieuwe moest kopen voor Bagheera en het prijsverschil met een 'gewoon' anker was echt idioot en niet verklaarbaar. De Rocna kostte EUR2600 voor mijn boot, een geschikte bruce was EUR500. De Rocna was 55 kg en de Bruce met vergelijkbare houdkracht is 80 kg. 25kg gewichtsbesparing op de boeg is leuk, maar is me echt geen EUR 2100 waard en het is dus uiteindelijk een Bruce van 80 kg geworden. Er izjn goedkopere manieren om meer gewicht te besparen. Die Bruce heb ik nu zo'n 1000 nachten achter gelegen (als het er niet meer zijn) in windsnelheden tot rond de 100 knopen, slechts 1 keer hield die niet en dat was in een grindbed in het Arctische gebied met katabatische winden van waarschijnlijk rond de 70 knopen. De boot met een Rocna die naast me voor anker lag is zelfs drie keer begonnen te draggen.
Het anker wat vervangen moest worden was een Delta van ik meen 60 kg. Die was tot een stukje origami verworden door een ijsberg. Daar heb ik rond de 500 nachten achter gelegen en die heeft nog nooit gefaald. Wat weinig mensen lijken te weten is dat anker tabellen meestal worden opgemaakt voor maximale windsnelheden van 30 tot 40 knopen. Geen wonder dat het juist dan heel vaak fout gaat. Een Bruce voor de Azurre zou waarschijnlijk een kilo of 18 tot 20 moeten wegen om zijn werk juist te doen. Als je dat te veel vind kun je uiteraard ook naar andere merken kijken. Zoals ik al schreef: slechte ankers bestaan er eigenlijk niet, wel te lichte ankers. Sommige ankers presteren beter als ze groot zijn, sommige beter als ze klein zijn.
Mijn conclusie is verworden dat ankerkeuze tabellen compleet nutteloos zijn, net als anker testen overigens en ieder anker is een goed anker, mits je de juiste maat kiest. Sommige ankermodellen moeten groter gekozen worden dan andere modellen, maar wat mij betreft is dat allemaal gescharrel in de marge.
iets wat zeker zo belangrijk is als anker keuze is hoe je het anker gebruikt en hoeveel ketting en of lijn je gebruikt en wat optimaal is verschilt ook weer van ankermodel tot ankermodel. Ik trek mijn anker altijd met motor vermogen de grond in met minimaal een 1:3 scoop. 1600 toeren in zijn achteruit komt ongeveer overeen met windstoten van 30 knopen. 3000 toeren in zijn achteruit komt op mijn boot ongeveer overeen met 50 knopen wind. Als je op die manier je anker ingraaft dan kom je nooit voor verassingen te staan, ongeacht wat voor soort anker je hebt.
Wartels zou ik niet gebruiken voor ankers die minder dan een kilo of 30 wegen, die draai je op de hand nog wel rond op het boegbeslag. Je voegt alleen maar een extra zwak punt toe. Ik heb inmiddels zelfs al de wartel van mijn 80 kg anker verwijderd en dat is ook geen probleem.
Een anker is een zeer belangrijk veiligheidsmiddel en er zijn drie opties, goedkoop, klein/licht en betrouwbaar. Je kunt echter maar twee van deze drie opties kiezen en eentje moet je dus ondergeschikt verklaren. Persoonlijk vond ik voor mijn omstandigheden het formaat/gewicht het minst belangrijk, dus die heb ik ondergeschikt gemaakt.
Maar zoals 3noreen zeer terecht opmerkt is dit een discusie waar je nooit uit zult komen. Vraag 100 zeilers en je krijgt 120 verschillende meningen waarvan sommige lijnrecht tegenover elkaar staan.