Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler 34 of Spirit 32?

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 07:31 #283585

Als je kijkt op de site van Noordzeeclub blijkt uit de meetbrieven dat de Dehler 34 (GBP net onder 700) iets sneller is dan de Winner 950 (GPB net boven 700), maar de Dehler is dan ook iets groter. Uit de meetbrieven blijkt echter ook dat de stabiliteit van de Winner iets beter is (Winner: 114 graden kenterhoek, categorie 2; Dehler: 110 graden kenterhoek, categorie N/A). Beiden schepen zeilen echter prima.

Qua interieur vind ik de Winner beter. De boot oogt ruimer en heeft meer praktische ruimte, Dehler is wat lager. Daarnaast hebben veel Dehlers een wit interieur en dat moet je smaak zijn.
Bouwkwaliteit van beide boten is volgens mij prima. Thomas en Wim geven aan de Dehler kwalitatief mogelijk beter is. Verschil zit hem volgens mij voornamelijk in het feit dat de Dehler meer gebruik maakt van automatisering voor bijvoorbeeld vervaardiging van interieurdelen, terwijl bij Winner nog meer handwerk word (of werd) toegepast. Beide boten staan niet bekend om structurele gebreken.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:16 #283607

Ik moet er wel bij zeggen dat ik echt niet weet of er een kwaliteitsverschil is tussen Dehler of Winner. Ik ken alleen een mentaliteitsverschil tussen twee volken :)
Overigens, als ik de keuze had zou ik de Winner doen gewoon om de binnenlandse economie te stimuleren (en stiekum omdat ik hem mooier vind ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:24 #283610

Sturgeon22 schreef :
Daarnaast hebben veel Dehlers een wit interieur en dat moet je smaak zijn..

Dat is de Nova uitvoering, de optima's zijn volledig gelakt hout
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:33 #283618

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waverider82 schreef :
Ik ken alleen een mentaliteitsverschil tussen twee volken :)

als een baas aan een Duitse werknemer vraagt om omhoog te springen, zegt de werknemer:
"Jawohl Herr Director, wie hoch"??

en de NL werknemer zegt in het beste geval "waarom zou ik", in het slechtere geval "doe het zelf!"
:evil:
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:38 #283625

Sturgeon22 schreef :
Uit de meetbrieven blijkt echter ook dat de stabiliteit van de Winner iets beter is (Winner: 114 graden kenterhoek, categorie 2; Dehler: 110 graden kenterhoek, categorie N/A). Beiden schepen zeilen echter prima.

Houdt dit in dat de D34 nog "tuiteliger" is dan de Winner?
Sturgeon22 schreef :
Qua interieur vind ik de Winner beter. De boot oogt ruimer en heeft meer praktische ruimte, Dehler is wat lager. Daarnaast hebben veel Dehlers een wit interieur en dat moet je smaak zijn.

Het interieur van de D34 spreekt mij enorm aan. Vooral het vele gebruik van polyester in plaats van hout, zoals de natte cel en vloerdelen. Het witte interieur heb ik nog niet irl bekeken maar op de foto's vind ik het wel erg mooi. Echter wist een makelaar mij te vertellen dat deze boten slechter verkopen omdat veel mensen dat wit te steriel vinden. (Uiteraard was zijn aangeboden versie geen Nova).

Waverider schreef:
Overigens, als ik de keuze had zou ik de Winner doen gewoon om de binnenlandse economie te stimuleren
Het is niet zo dat we op zoek zijn naar een nieuwe hoor. Dat budget hebben we echt niet :dry:
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 08:38 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:40 #283626

Dat heeft ook zo z'n keerzijde. Ik had ooit een project in Duitsland (in Nürnberg of all places) waarbij een realisitische planning was afgeleverd. De directrice was het er niet mee eens. Duurde allemaal te lang en had daarop zelf een planning gemaakt die tot leidend werd gebombardeerd. Een Duitse collega (die bij die klant werkte) was ingepland om 60 uur per dag te werken. Toen mijn collega en ik dat in een vergadering aankaarten werd dat "genoteerd". Aan het eind van de vergadering kwam het er op neer dat haar planning toch ongewijzigd moest worden opgevolgd. Befehl ist immers befehl. Op dat moment ben ik op het vliegtuig gestapt en ben daar nooit meer teruggekomen. Stelletje mafketels..

edit: sorry voor al het Off Topic.
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 08:40 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:41 #283628

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
GeorgeIIPetraI schreef :
Houdt dit in dat de D34 nog "tuiteliger" is dan de Winner?

dat zal niet merkbaar schelen, de rompen komen allebei uit (hetzelfde) "grote boek" in Zaandam.....

Beide zijn overigens ongetwijfeld minder tuitelig dan een Spirit 32 (die wel een nog veel grotere doorkenterhoek heeft.....)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:43 #283629

GeorgeIIPetraI schreef :
Houdt dit in dat de D34 nog "tuiteliger" is dan de Winner?
Nee, dit houdt in dat de Winner verder kan kantelen en dan weer vanzelf omhoog komen dan een D34. Beter zelfrichtend heet dat geloof ik.
GeorgeIIPetraI schreef :
Het is niet zo dat we op zoek zijn naar een nieuwe hoor. Dat budget hebben we echt niet :dry:
Het gaat ook om het idee ;) Hoe meer winners er varen, hoe meer er nieuw gekocht worden want iedereen wil altijd datgene hebben wat zijn buurman heeft maar dan als het even kan net 10 cent duurder.
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 08:44 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:53 #283632

Dank je voor de uitleg Capo en Waverider.
Begrijp ik het nou goed dat met tuitelig wordt bedoeld dat een boot sneller op "1 oor" gaat liggen?
Dus de Spirit doet dat sneller, daarop volgt de Winner en dan de Dehler?
Of begrijp ik het nu nog niet goed? :blush:

Ik dacht overigens dat ze met "tuitelig" bedoelden dat de boot meer zou dansen of bokken op de golven :blink:
waverider82 schreef :
Het gaat ook om het idee ;) Hoe meer winners er varen, hoe meer er nieuw gekocht worden want iedereen wil altijd datgene hebben wat zijn buurman heeft maar dan als het even kan net 10 cent duurder.

ROFL .... rare eigenschap van mensen. Lig ik strax met m'n bootje van nog geen 11 meter (wat vroegah overigens een heel schip gevonden werd) naar al die 40+ voeten te kijken. Dan zie ik dus niet groen van zeeziekte maar van jaloezie. Pfff, wat een verspilling van energie ;)
Ik wil eigenlijk helemaal juist niet iets wat de buurman heeft. Ik baal er wel een beetje van dat ik ontdekt heb dat er wel in elke haven een Marieholm ligt. En ik maar denken dat we een uniek bootje hebben :S
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:57 #283633

Tuitelig gaat idd over het op 1 oor verhaal. Het dansen of bokken op golven is weer iets anders. In principe geld daarvoor hoe langer de boot hoe beter. (En hoe meer overhang hoe beter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:58 #283634

Toch trek ik even een lijn door ... als een D34 kwalitatief een tandje beter zou zijn dan een Winner omdat deze meer doordacht is, gebaseerd op ervaringen, en niet met handwerk maar robots gebouwd ... hoe ligt in die gedachtengang dan de Spirit?
Want had de Spirit werf wel zoveel ervaring met bouwen en wedstrijden toen de Spirit 32 gebouwd werd? En ik kan me zo voorstellen dat deze met de hand en niet met robots gemaakt is.

Excuses voor alle vragen. Ik word er zelf ook behoorlijk knots van in mijn bovenkamer.
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 08:58 #283635

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
GeorgeIIPetraI schreef :
Begrijp ik het nou goed dat met tuitelig wordt bedoeld dat een boot sneller op "1 oor" gaat liggen?
Dus de Spirit doet dat sneller, daarop volgt de Winner en dan de Dehler?

snel op 1 oor, inderdaad.
Spirit erg snel, andere 2 geen verschil denk ik.
Goed te zien aan de breedte op de waterlijn en de rompvorm daarboven.
Een Koopmans ontwerp heeft vaak een vrijwel recht vrijboord en is op de waterlijn nauwelijks smaller dan over dek.
Een oudere de Ridder (Spirit, Etap) is veel smaller op de waterlijn.
VdStadt (Winner, oude Dehler34) zit ertussenin.

Mijn Friendship 28 (Koopmans) ging niet hellen in de haven met iemand in het gangboord, de een stuk grotere SP32 lag dan direct 10 graden op zijn kant. Aan de Spirit kan ik aan de buitenkant zien hoe vol de watertank is :woohoo:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 09:00 #283636

waverider82 schreef :
Tuitelig gaat idd over het op 1 oor verhaal. Het dansen of bokken op golven is weer iets anders. In principe geld daarvoor hoe langer de boot hoe beter. (En hoe meer overhang hoe beter)

OK, dus een Spirit hangt meer op 1 oor dan een Winner of D34. Maar ik heb ook begrepen dat een Spirit op 1 oor gaat en dan daar blijft hangen. Hoe zit dat met de Winner en D34; blijven die steeds maar weer terug komen?
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 09:31 #283662

Ik verwacht, afgaand op het verhaal van Thomas, dat de Spirit op 1 oor gaat en daar blijft hangen en dat de Winner en D34 inderdaad eerder teruggaan naar rechtop, maar, dat de Spirit weer moeilijker verder schuin te krijgen is als de stabiele positie die hij heeft bereikt als hij al schuin gaat omdat er dan een groter drijvend oppervlak is. (door de rompvorm) maargoed dat is een theoretische benadering niet geremd door enige inhoudelijke kennis ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 09:35 #283665

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Als ik de D34 met een D36 mag vergelijken (rompvorm heeft dezelfde karaktertrekjes) dan zie je indd dat een dehler ook redelijk snel op 1 oor ligt, maar dan lang stabiel blijft.

(voorbeeld, met 3-4 bft vaar je met een lekkere helling, met 5 bft komt het water af en toe in het gangboord. Met 6+ bft komt het gangboord ( :blush: ) water niet veel vaker in het gangboord.)

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:18 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 10:10 #283683

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
trotti schreef :
Met 6+ bft komt het gangboord niet veel vaker in het gangboord.
Genoteerd voor de 'mooiste uitspraken', dank je wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 10:15 #283690

Nu snap ik het ... denk ik ... :blush: :woohoo:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 10:31 #283708

Dehler 34 uit de jaren 80 is gewoon met de hand gebouwd en matten leggen, en dus steviger dan dat huidige opspuit werk met een brandslang

Neem ook eens een kijkje op: www.marina-grossenbrode.de/ voor dehler onderdelen etc
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 10:35 #283710

Het lijkt me fijn dat er zoveel onderdelen voor een bepaald type boot nog te kopen zijn. Dat geldt dus voor Dehler en waarschijnlijk ook voor de Winner.
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:35 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 10:38 #283712

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En even de knuppel in 't hoenderhok. :P Gezien jullie vaargebied (de Wadden om de hoek) zou een hefkiel vast geen kwaad kunnen, zoals een Feeling of deze Jeanneau: www.botenbank.nl/nl/zeiljachte...sey-legend-292-la675
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 10:42 #283714

Nee beewee, die knuppel haalt het niet :laugh:
We willen een zeewaardige, stabiele boot en daarom geen hefkiel, korte kiel, of iets dergelijks.
De wadden bevaren we dan maar op goed getij en anders in de geul.

Ook spreken de Franse boten ons niet aan. Ze lijken ons constructief te licht gebouwd.

Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken :)
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 11:12 #283727

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mompelt iets van 'met de staart tussen de poten'.

OK, terug naar degelijk: in de Scandinavische merken is ook heel wat moois te vinden. Ga hier maar eens zoeken: www.udkik.dk/app/yylist.jsp?locale=en_GB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 11:16 #283730

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
GeorgeIIPetraI schreef :
Nee beewee, die knuppel haalt het niet :laugh:
We willen een zeewaardige, stabiele boot en daarom geen hefkiel, korte kiel, of iets dergelijks.
De wadden bevaren we dan maar op goed getij en anders in de geul.

Ook spreken de Franse boten ons niet aan. Ze lijken ons constructief te licht gebouwd.

Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken :)
Maxi 999 of 1000
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 11:17 #283731

Dat is inderdaad ook geen gek idee, denk alleen dat een Maxi999 of 1000 duurder is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 11:19 #283732

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Hier nog een mooie D34 te koop van een vriend van mij: www.dehler34.nl
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 11:20 door Wijnja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl