Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler 34 of Spirit 32?

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 11:48 #283742

Bewee schreef:
Mompelt iets van 'met de staart tussen de poten'.

Sorry beewee :unsure: Bedankt voor de tip van de site, daar zal ik nog eens goed op zoeken.

Douwe: bedankt voor de tip van de maxi, al wordt deze qua vraagprijs al wel wat duur. Ik ga daarbij er nog wel steeds van uit dat iemand toch niet ineens naar 60-70% zal zakken. Zou hij dat wel kunnen dan zou hij wel minder vragen lijkt me zo.

Wijnja: bedankt voor de tip van de D34. Die bewaar ik eens goed :)
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 12:19 #283754

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Vergeet niet dat Franse boten eigenlijk allemaal zeegaand zijn, want binnenwater is daar nauwelijks.

De Oceanis serie is ook best degelijk gebouwd en wat dacht je van Waquiez? Ja ik weet dat ze duur zijn, maar constructief bepaaldelijk niet slecht...LOL

En zoals eerder geroepen , de schepen uit het noorden?
Ik heb geen idee van prijzen, mijn huidige 25 voeter is mij voldoende en groter kan ik niet.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 12:22 #283756

Anjo schreef :
Vergeet niet dat Franse boten eigenlijk allemaal zeegaand zijn, want binnenwater is daar nauwelijks.

Geldt hetzelfde niet voor Engelse schepen?
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 12:24 #283758

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Ja zeker. maar die Engelsen durven met een vlot de zee op bij wijze van spreken....
maar die Crabbers en zo zijn degelijke zeewaardige schepen ook de kleintjes
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 12:28 #283761

M.. Nederlanders doen dat met een luchtbed dus wat dat betreft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 14:04 #283800

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een stabiliteitskromme, met wat uitleg:

- deze is van een Rassy 37
- verticale as is oprichtend moment ("hoe hard wil de boot weer rechtop komen")
- horizontale as is de hellingshoek: "hoe schuin gaan we eigenlijk"



de plek waar de kromme lijn voor het eerst door de horizontale as gaat is het moment dat de boot niet meer vanzelf rechtop wil komen.
Dat is de Limit of Positive Stability (LPS) van een meetbrief.

zelfs zal de boot verder door willen draaien om lekker plat op zijn kop te gaan liggen, lekker de volle breedte van het dek stabiel op het water. Dat is bij 180 graden, geen oprichtend moment meer (zie grafiek), hij zal heerlijk ondersteboven blijven drijven.
Wel de afsluiters dicht doen, anders loopt de lucht weg en zink je!

Deze Rassy haalt de 127 graden LPS, niet slecht.
de SP32 doet net zoiets, 123 graden. De Winner950 houdt het bij 112 al voor gezien, en de Dehler34 gaat bij 108 graden (dat is ietsje voorbij mast plat) al op zijn kop liggen. Het kan betekenen dat de Dehler, eenmaal plat met de masttop net op het water, nét die hoek van 108 graden haalt en doordraait.

De hele grafiek van de Spirit ligt wat verder naar rechts dan die van WInner of Dehler. Dat betekent ook dat hij al eerder wat schuiner zal gaan, maar uiteindelijk houdt de Spirit het langer vol.

groet
t
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 14:43 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 14:26 #283804

Thnx Capo! :kiss:

Edit: ik denk dat jij stiekem vertegenwoordiger van Spirit bent ;) :woohoo: En een goeie ook!
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 14:37 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 08 mei 2012 14:33 #283806

Mooi gedaan Thomas :)
Toch zijn er nog veel meer dingen waar je naar kunt kijken.

Bijvoorbeeld:
-Stijlheid van de begin lijn (in het nul punt), hoe stijler hoe meer aanvangsstabiliteit (veel of weinig aanvangsstabiliteit is opzich niet veel zeggend voor veiligheid)
- Oppervlakte onder de positieve curve, dit bepaald hoeveel energie er gestoken moet worden in het overkomen van de positieve stabiliteit.
- Oppervlakte onder de negatieve curve, dit bepaald hoeveel energie er nodig is om de boot weer rechtop te krijgen.

Een goede leidraad voor een zeewaardig jacht is de verhouding tussen de oppervlaktes onder de positieve en de negatieve curve. hoe groter de positieve en hoe kleienre de negatieve, hoe makkelijker de boot met de juiste kant boven blijft drijven. In mijn ogen een veel belangrijkere factor voor veiligheid op open water dan het bepalen van de kenterhoek, al zijn niet alle jachtontwerpers het met elkaar eens op dit vlak.

Iets anders dat tegenwoordig in een stab. curve aangegeven moet worden is de volloop hoek, bij wat voor hellingshoek kun je water binnen in je boot verwachten (via schuifluik oid).

Een heel grote invloed op de stabiliteit kan water in de boot zijn, dit gaat namelijk altijd naar het laagste punt en werkt juist mee om de boot om te rollen. Een check van vol gelopen stabiliteit is dus ook zeker interesant om te bekijken. Voor tankinhoud is dit verplicht, jacht stabiliteitscurves worden altijd gepresenteerd met lege tanks, maar in werkelijkheid zit er altijd wat in en als je een officieel stabiliteitsboek moet indienen om goedkeuring voor de bouw te krijgen dien je met 10% inhoud en met 98% inhoud te rekenen. In dat geval kan de vloeistof namelijk ook naar lei lopen en de stabiliteit negatef beinvloeden. Geloof me, er gaat zo 5 graden van je kenterhoek af als je op die manier rekend...

Vergelijkbare waardes gaan op voor het aanbrengen van een teakdek, een radar in de mast, een windgenerator en davids hoog boven dek etc.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 14:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 06:06 #283937

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
GeorgeIIPetraI schreef :
Nee beewee, die knuppel haalt het niet :laugh:
We willen een zeewaardige, stabiele boot en daarom geen hefkiel, korte kiel, of iets dergelijks.
De wadden bevaren we dan maar op goed getij en anders in de geul.

Ook spreken de Franse boten ons niet aan. Ze lijken ons constructief te licht gebouwd.

Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken :)

Al eens naar een Contessa32 gekeken ? Zeer zeewaardig, een goede zeiler en ziet er ook goed uit. LPS van 126 ergens..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 06:10 #283939

Inderdaad was de Contessa ook in het vizier met dank aan het boek "Moderne Klassieke Jachten" van Kuffel. Zo kwam ook de Winner 9.50, Nicholson, Hornet 32 en Ufo 34 in beeld.

Kortom, de zoektocht lijkt weer open te liggen.

Bedankt voor de tip nardus!
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 07:11 #283953

Hebben jullie eigenlijk een idee waaraan het schip moet voldoen?
Een Contessa is nl. een heel ander type schip als bijvoorbeeld de Winner en Dehler.
De Contessa zal comfortabeler zijn in zeegang maar is weer minder ruim enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 07:17 #283954

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Iedereen, inclusief ikzelf, predikt voor eigen parochie!
Maxi 999 zijn er niet zoveel, maar zijn niet veel duurder dan een dehler 34 van hetzelfde bouwjaar
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mei 2012 07:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 07:22 #283956

Volgens mij zijn we op zoek naar het schaap met de 5 poten :blush: ;)

We leren door alle informatie en bezichtigingen steeds meer en zo komen we er ook steeds meer achter wat we van een schip verlangen.

Een comfortabele zeegang (mooi uitgedrukt zeg!) vinden we eigenlijk wel belangrijk. Mede gezien het feit dat we beginnende zeilers zijn.

Verder vinden wij van belang: een goede constructie, degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast willen we wel comfort, al zit dat er vaak al voldoende op als het schip boven de 9 meter komt. De afwerking van het interieur moet strak (edit: in de zin dat het netjes ingebouwd is en praktisch) zijn, daargelaten dat er natuurlijk altijd zelf een kwast gehanteerd kan worden.

En wat uiteraard heel belangrijk moet zijn is dat het schip goed aanvoelt. Dus we zijn op zoek naar het "wauw-effect".

We sluiten geen enkel hier genoemd schip uit, maar hebben besloten nog wel even verder te kijken dan alleen de Dehler 34 en Spirit 32. Deze beide schepen vinden we mooi, maar iets (gevoel?) zegt ons dat we ook nog even andere opties moeten kijken. Liever nu even rustig kijken dan te hard van stapel lopen en achteraf met spijt zitten.
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 09 mei 2012 07:23 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 08:09 #283972

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
GeorgeIIPetraI schreef :
Volgens mij zijn we op zoek naar het schaap met de 5 poten :blush: ;)

We leren door alle informatie en bezichtigingen steeds meer en zo komen we er ook steeds meer achter wat we van een schip verlangen.

Een comfortabele zeegang (mooi uitgedrukt zeg!) vinden we eigenlijk wel belangrijk. Mede gezien het feit dat we beginnende zeilers zijn.

Verder vinden wij van belang: een goede constructie, degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast willen we wel comfort, al zit dat er vaak al voldoende op als het schip boven de 9 meter komt. De afwerking van het interieur moet strak (edit: in de zin dat het netjes ingebouwd is en praktisch) zijn, daargelaten dat er natuurlijk altijd zelf een kwast gehanteerd kan worden.

En wat uiteraard heel belangrijk moet zijn is dat het schip goed aanvoelt. Dus we zijn op zoek naar het "wauw-effect".

We sluiten geen enkel hier genoemd schip uit, maar hebben besloten nog wel even verder te kijken dan alleen de Dehler 34 en Spirit 32. Deze beide schepen vinden we mooi, maar iets (gevoel?) zegt ons dat we ook nog even andere opties moeten kijken. Liever nu even rustig kijken dan te hard van stapel lopen en achteraf met spijt zitten.
Op deze bovengenoemde manier ben ik uiteindelijk in de Maxi terecht gekomen. Dehler 34,spirit 32 en 36 stonden ook hoog op mijn verlanglijstje na jaren in een friendship 26 gevaren te hebben.
Succes en sterkte met je verdere zoektocht.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 08:12 #283976

De Maxi zat ik aan de hand van je tip al naar te kijken. Valt qua vraagprijs behoorlijk boven het budget, maar eerst proeven kan wonderen doen ;)
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 08:13 #283977

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
GeorgeIIPetraI schreef :
Volgens mij zijn we op zoek naar het Schaap met de 5 Poten

groet
t
Laatst bewerkt: 09 mei 2012 08:15 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 08:14 #283978

:lol:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 11:24 #284020

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Vergeet dan zeker niet naar een sigma 33 te kijken :-)
ook sportief en zee waardig

www.sigma33.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 11:28 #284022

rsv schreef :
Vergeet dan zeker niet naar een sigma 33 te kijken :-)
ook sportief en zee waardig

www.sigma33.com/

Ik heb er idd al naar eentje zitten kijken. Maar hoe zit het dan met de comfortabele zeegang (©waverider82)?
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 11:39 #284029

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Ga jij proberen een boot te kenteren? :unsure:

www.yachtsnet.co.uk/archives/sigma-33/sigma-33.htm

Lees dit artikel even ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 11:41 #284030

Lol, geen (C) door mij hoor.
Lees dit draadje eens:
www.boatdesign.net/forums/sail...g-boats-11492-9.html
Dan kun je daarna aan de hand van de vorm van de boot en bijbehorende cijfers wel enigzins zeggen of het schip een comfortabele zeegang heeft.

Daarnaast: jullie varen veel op het IJsselmeer, en daar maakt dat nauwelijks uit met die korte golven, die zijn op heel veel boten oncomfortabel. Daar geld alleen maar: koop een zo groot mogelijke boot ;)
Laatst bewerkt: 09 mei 2012 11:42 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 11:47 #284032

rsv schreef :
Ga jij proberen een boot te kenteren? :unsure:

:laugh:
Nee, dat hoop ik toch niet. Ik denk wel dat ik er inmiddels achter kom dat ik (wij?) te voorzichtig ben (zijn?).

waverider82 schreef:
Daarnaast: jullie varen veel op het IJsselmeer, en daar maakt dat nauwelijks uit met die korte golven, die zijn op heel veel boten oncomfortabel. Daar geld alleen maar: koop een zo groot mogelijke boot

Kleine toevoeging hierop: met hopelijk een toekomst naar de Noordzee :woohoo:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 12:20 #284038

Die Sigma's zijn gemaakt voor het zeilen op zee, dus lijkt mij geen probleem! Volgens meetbrief een LPS van 121 graden, OSR categorie 0 en dus erg stabiel. Zeilt daarnaast net zo snel of nog iets sneller dan een Dehler.
J24 - Jacqueline
Laatst bewerkt: 09 mei 2012 12:20 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 12:47 #284045

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sturgeon22 schreef :
Die Sigma's zijn gemaakt voor het zeilen op zee, dus lijkt mij geen probleem!

ik heb gevaren op de 33 en de 38.
Prima zeilende boten, alleen vind ik ze grof afgetimmerd, echt engels, de toleranties in 1/10 inch ipv 1/10 mm ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 09 mei 2012 13:19 #284053

T,

Ik ging dan ook alleen in op de zeileigenschappen ;) . Moet zeggen dat het voor mij een tijd geleden is dat ik aan boord ben geweest. Ben toen niet/nauwelijks binnen geweest.
In dat geval valt de boot overigens wel af voor de TS, aangezien die zocht naar een boot met een mooi en verzorgd interieur.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl