Sneaker schreef :
Noballast schreef :
Mooi geschreven allemaal. Maar een boot verkopen met een gebroken mast die knullig aan elkaar gelast is en dat vervolgens eerst ontkennen en later goedpraten riekt naar
oplichting.
Van een professionele partij mag je zoiets niet verwachten.
Een klant heeft altijd gelijk. Ook als dat niet zo is. We hebben nog veel te leren hier in NL
![:sick: :sick:](/media/kunena/emoticons/sick.png)
Ik zou willen dat je het juist had. Als koper een zeer lage prijs heeft betaald en de verkoop om die reden 'as is, where is' is gedaan, dan zegt een rechter in voorkomende gevallen (genoeg jurisprudentie over) vaak toch: u had kunnen weten... Uitzonderingen zijn in het recht ook wel te vinden overigens. Als ik het goed heb is de boot gekocht "zonder garantie, en overdracht in de staat zoals gezien en akkoord bevonden door koper". Als er verder geen aanvullende voorwaarden zijn afgesproken, de koper de boot heeft mogen inspecteren, dan hoop ik oprecht het beste voor koper.
Neemt niet weg dat als verkoper het wist, hij het fatsoen had moeten hebben dit ook te benoemen. Al met al zit koper met een mast die hij niet had gewild, als hij het had geweten. Ik zou die route bewandelen maar ben niet bij dat verkoopgesprek aanwezig geweest. Als het is verkocht voor de spreekwoordelijke 'appel en ei' en 'as is, where is' dan zal het spannend worden voor koper. Koop is koop, zegt de wet, er is ook geen wettelijke bedenktijd noch kun je een koop annuleren. Hooguit ontbinden maar dan is verkoopcontract die daarvoor een reden moet geven. Of als de boot verkocht is als 'veilig om mee te zeilen' (iets dat je wel mag verwachten als je een boot koopt..). Het blijft bij een rechter een moeilijk iets, ben ik bang.
Het gaat nu om een boot. Maar als je een auto koopt zonder garantie en 'as is, where is' ofwel een zogenaamde 'meeneemprijs' dan heb je als koper ook geen poot om te staan, juridisch gezien. Valt auto na een dag uit elkaar.. dan is het ook 'pech' (tenzij de omschrijving in het contract spreekt over 'een sublieme auto' oid.. maar dat is meestal niet het geval bij een 'meeneemprijs'). Kan het niet mooier maken voor koper, hoe vervelend ook. Kan hem hooguit een set nieuwe zeilen aanbieden voor weinig.
Het is niet helemaal zo in het voorbeeld wat je schetst met de auto,
Er is juridisch ook nog zoiets als wat je mag verwachten, dus koop jij een auto , voor een redelijke prijs, dan mag je verwachten dat deze morgen niet uit elkaar valt.
Van een gebruikte mast tja wat is redelijk.
In elk geval niet een slecht gelaste mast, want deze voldoet niet aan een aantal verwachtingen
Veilig ?
Kun je er mee zeilen ?
Je koopt een zeilboot om te zeilen dus een essentieel onderdeel deugt niet , en niet door de leeftijd van het onderdeel!
Wat TS zwak maakt is dat er niets op papier staat, de verkoper zou op dit moment prima kunnen zeggen, ja maar dat wist hij, we hebben alles mondeling gedaan , en ja iets lagere prijs.
Maar hij heeft zich kennelijk bedacht, einde zaak
TS eist dus TS bewijst, nou niets op papier dan is het al gauw ene woord tegen andere woord
Als je mazzel hebt tref je een rechter die mee gaat in het feit dat TS een mast had moeten krijgen die niet gelast is, maar gewoon in de staat zoals die normaal bij deze boot zou horen .
TS heeft dan wel het gelukje bij een marieholm specialist kennelijk de boot te hebben gekocht, daar mag de verkoper gegarandeerd nog wel even uit leggen wat dat specialisme dan wel precies inhoud, vooral als TS een vernietigend rapport over de mast heeft, nog beter een second opinion
Klik
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk