Zoals gewoonlijk zijn wij al een paar weken tevoren in onze 24 uurs app de standaard strategieën aan het bedenken zoals startplek, route en dergelijke. De wind leek gunstig, maar met de Harmonie voorspellingen van 48 uur tevoren kwam er een strategie donderbuien met windstoten bij en hoe daar zo min mogelijk last van te hebben en er zelfs van te kunnen profiteren.
We hebben het Markermeer een beetje overwogen omdat we dan meer opties op het IJsselmeer openhielden voor als we het wad niet op gingen, maar drie daarvan vielen af vanwege het risico op wier en lely-Z viel af vanwege een in-de-windse start. Het werd dus een start aan het IJsselmeer. Als we het wad op gingen zou het een rondje binnendoor van Den-Oever naar Kornwerd worden. Ideale stroom en wind mee en starten bij Kornwerd is vroeg in die hoek zijn dus een hele lange delivery met al veel wind én dus best uitputtend als je nog moet beginnen, om die reden viel start Den-Oever ook af. Medemblik overwogen, maar in die hoek houden we graag de meeste opties open en je snoept daar met de verwachte wind al snel iets weg wat je heel goed voor het eindspel kan gebruiken. Enk-N was al een favoriet en met goede wind, je kan er alle kanten op en met de donderbuien in verschiet konden we die mooi proberen te ontwijken.
Ik ga altijd graag in de nacht het wad op. Geen wachttijden bij de sluis, heerlijk zeilen op zout, stroom voordeel en een fijnere golfslag. Maar vooral geeft het wad energie, in het donker uren turen naar een lampje op een boei is doodvermoeiend, op het wad heb je heel veel boeien met lampjes, de onderbreking van een sluis (met veel compensatie), letten op stroom, veel navigeren, het geeft een boost energie, het is leuk en als je het goed doet kan je er mee winnen!
We moesten dus een route kiezen met halve gunstige wind, die ons tussen 1 uur en 1:30 bij de sluis van Den-Oever bracht, een route die de donderbuien ontwijkt en veel opties voor het eindspel overhoudt bovenin. En harde wind, maar niet te hard, 16-20 knopen is ideaal.
Goed via harmonie en buienradar gekeken waar de zware donder buien het minst naartoe gingen, dat was in de hoek van de ELA, ook nog een gunstig bezeilde. De donders kwamen vanuit het westen, dus vanuit die hoek konden we ook goed anticiperen op wat eraan kwam. Er kwamen twee flinke fronten onze kant op met redelijk lucht ertussen, met een direct rak naar WV19 konden we daar mooi tussendoor, waren we wel wat vroeger in die hoek, dan daar nog maar een heen en weertje doen. Bovendien kan je er beter doorheen dan van weg, het komt toch over je heen en als je erdoor gaat heb je er minder lang last van.
Zeer indrukwekkend om al die troggen te zien en al die flitsen en langzaam kwam het op ons af, nog lang niet bij ons maar opeens een klap, zo goed als platgeslagen en 35 knopen op de klok, vanuit het niets van 12 knopen wind naar 35. We hadden al een rif erin, snel het tweede en de hi-aspect een beetje ingerold en verder zeilen. Na nog geen 10 minuten was het over, zaten we weer rond de 12-15 knopen en kon het rif eruit. Een mijl voor de WV19 ging de wind er totaal uit en hebben we daar een uur gedobberd, samen met de Squiffie, die exact dezelfde route hebben gekozen over de gehele race. We dobberden nog naar elkaar toe, moesten afhouden en zouden bijna een borrel met elkaar drinken, toen er weer wind kwam.
Een extra rak zat er niet meer in, dan kwamen we te laat op het wad, dan maar vroeger en wat stroom tegen pakken vanaf de MH4. We kwamen in een sluis met 3 boten en hebben een uur gewacht tot die vol was, dat zal zeker met het water te kort en verzilting te maken hebben, wel zonde tijd. Heerlijk knallen met 8-9 knopen snelheid naar de MH4, keren naar de T11 en inderdaad wat stroom tegen. Ter hoogte van de T11 begon de wind op te bouwen, 15-20-25-30 en zelfs weer 35 knopen. We hadden nog vol tuig en een bakstagwind, met golven van 35 knopen over de Noordzee en wind tegen stroom was het een wasmachine met golven, schuim en brekers zoals ik nog nooit gezien heb. We stoven door het water, maar dit was echt te gortig er moest een dubbel rif in en wel snel. Met een man lukt het niet om in te haken, daar moesten 2 man voor naar voren. We zijn met 5 en 2 man lagen nog te pitten, dus ik alleen aangelijnd in de kuip en 2 man aangelijnd naar voren. Toch heb ik met die wind en golven met vol tuig nooit het gevoel gehad dat de boot met mij aan het zeilen was, ze bleef volledig onder controle, al was het op een rollercoaster. Mijn vertrouwen in de boot groeide nog meer. Het dubbel rif zat erin en er was wat rust gekomen, de snelheid bleef gelijk met continu boven de 10-11 en zelfs 12 knopen door het water, met een tikkeltje stroom tegen nog steeds rond de 10 knopen SOG, nice!! Halverwege de Texelstroom kwamen we wat in de luwte van de banken en de wind werd ook minder rond de 20 knopen. De reven konden eruit en ik was flink vermoeid van 4 uur onder die omstandigheden sturen, dus wou anderhalf uur te kooi en onderin waren ze al lang genoeg in slaap gewiegd.
Vlak voor Kornwerd weer erbij en helaas weer een uur moeten wachten op een volle sluis.
De wind zou vanaf de middag naar NW gaan draaien, bovenin stond sowieso meer wind en weinig donder in het verschiet dus daar gebleven, dan hoeven we ook niet met scherpe wind weer naar boven en door de draai voldoende rakken. Alle rakken pakten goed uit, een klein rakje een korte steek moeten maken om gunstig uit te komen voor het vervolg. Nog wel drie keer wind rond de 30 knopen gehad. Vanaf de middag ook actief vooruit met het eindspel en dat was best lastig om een gunstig laatste rak te kiezen met de NW, veel was ook te lang dus uiteindelijk een heen-en weertje sport C gekozen, de wind ging ook wat liggen dus het pakte perfect uit, de langere rakken hadden ons te laat laten finishen en nu om 19:19 over de streep, 4 minuten strafmijlen.
Op de tracker stonden we steeds plek 6,7of 8, die blijkt dus niet naar rating te kijken enkel naar mijlen en had bij ons maar 2 mijl sluiscompensatie gerekend terwijl bij anderen die op het wad voeren rond de 6 gaf, vreemd. Blij verrast toen we op plek 2 stonden toen we op het scherm bij de visafslag keken na inleveren van het formulier. Al een klein feestje maar het was 22 uur en je kan tot 23:30 inleveren, dus er kunnen nog boven komen. Dat gebeurde ook, nog twee maar plek 4 vinden we ook helemaal super!
Super blij met deze race dus, goede keuzes gemaakt en niks laten liggen. Helaas 2 uur verspeeld met de sluizen, als we daar meer geluk hadden gehad, of wellicht enkel het IJsselmeer gepakt hadden we hoger kunnen komen, maar dat hebben we niet gedaan dus het is goed zoals het is. De wind was hard en vaak ook heel hard, maar boot en bemanning konden het prima aan. Wel een kar van een zeillat kapot, die we met tie-wraps in de sluis gerepareerd hebben en de reeflijn van het tweede rif moeten doorsnijden, die klem zat.
Topteam! Jorgen als weerman en (mede) navigator met super ingevingen, Saskia op het voordek, een topper die over de hele wereld wedstrijden zeilt en Willem de brandweerman bikkel, die twee wedstrijden terug zijn rib brak bij mij aan boord en met gebroken rib in 24 uur wind en storm door bikkelt. Ron B zou ook meegaan, maar die was helaas de voorlaatste dag geveld door de griep. Saskia had Thomas, Heiner Talent (die ze kon van WK ORC) gevraagd en hij kon, dus gelukkig met vijf man met die wind en respect voor hoe die talents opgeleid worden, ook een super aanvulling! Elke windshift, donderwolk, knoopje meer of minder wind werd waargenomen en we waren op tijd met spi weg en erop en alle reven erin en eruit, behalve die keer op het wad dan maar die kwam ook wel erg verdacht aanzetten. 24 uur actief lozen en trimmen, alles is stram maar wat een fijne 24 uurs die erg zwaar was, ook wel een beetje spannend maar met een super resultaat in da pocket!