Voor mij zouden al die punten misschien ook zorgen dat ik niet mee zou doen, omdat ik een aantal eisen overdreven vind. Maar als ik het goed begrijp zijn de eisen ook bespreekbaar: Als jij iets niet nodig vindt en je kunt dat onderbouwen, dan kan een eis vervallen. Of is dat niet waar?
Dat is waar ! elk schip is anders en jij kent hem, of je gaat hem onderzoeken omdat je met een veiligheidslijst te maken hebt.
Het verbaast mij dat deze T7 van Thijs een derde rif heeft, ik heb er maar twee, het onderlijk die ik kan regelen, het eerste rif en dan het tweede rif, meer dan drie lijnen kunnen er niet in de giek qua katrollen, en de T7 heeft gezeild in 30 tot 35 kts met de ssr en was prima hanteerbaar met het tweede rif.
Dat heeft mij doen besluiten om er geen derde rif bij te laten maken, immers dan hou ik helemaal geen zeil meer over, en dit is voldoende tot minimaal 35 kts en misschien ook wel meer ! zelf ik heb die ervaring niet ! vandaar mij onderzoek en navraag met de vorige bemanning van ssr race met mijn boot.
De zeer mooie uitleg van Jan Briek ( ssr zeiler op de t7 ) per mail heeft mij het wel duidelijk gemaakt om van deze eis te kunnen afwijken.
Als je alleen een grote genua bezit die je wat kan oprollen is dat wel te weinig voor de t7, immers je pakt geen hoogte als dat moet, dat kan wel met de keerfok en die kan je ook laten staan tot minimaal 35 kts wind, eventueel iets inrollen al zal dat de effectiviteit wel hard aanpakken omdat ie er niet op ontworpen is....maar dan kan je er een zakdoek van maken.
wat wel een noodoptie is om de Genua zover in te rollen dat je hem via de keerfokschoot laat lopen, heb je wel een zeil wat qua eigenschappen misschien belabberd zal zijn, maar met zeer sterke wind wel klein en erg scherp, ik heb dat nog niet uitgeprobeerd maar ga het zeker even proberen dadelijk
Ik zou maar gewoon beginnen om de t7 klaar te maken Thijs.