Erikdejong schreef :
Dat glad schuren is allemaal leuk en aardig, maar moet natuurlijk wel even in een juiste context gezet worden. 5 lange dagen besteden aan schuren, schuren, schuren en polijsten is redelijk zinloos als je zelf nog geen topzeiler bent.
Waarom?
Er zijn drie soorten hydrodynamische weerstand bij een boot: 1) wrijvingsweerstand, 2) golfweerstand, 3)vervormingsweerstand. De enige weerstand die je verminderd met een perfect glad onderwaterschip is de wrijvingsweerstand.
Bij een zeer langzaam varende boot is wrijvingsweerstand dominant, tot wel 80% van de totale weerstand door het water. Hier zou je het verschil in snelheid kunnen merken. Dit gebeurt alleen op dagen met zeer weinig wind, en dat zijn dus ook dagen met zeer veel zeer grote winshifts, rakken waarbij de ene zijde meer wind heeft als andere zijde etc. 5 dagen schuren zal je boot misschien ene paar procent sneller maken (echt, bij meer als 5 houd het echt op!) terwijl goede meteo kennis je wel 300% snelheidswinst op kan leveren. Het is dus veel effectiever om 5 dagen in de studieboeken te klimmen en meteo beter onder de knie te krijgen dan dat het is om een perfect glimmende boot te hebben.
Dan de situaties waarbij de boot dichtbij zijn rompsnelheid loopt, hier is golfweerstand de overheersende weerstand met wel 99% van de totale weerstand van de boot. De wrijvingsweerstand is slechts een halve procent of daar om en nabij. Deze dus met een paar procent verbeteren geeft een verbetering in de orde van grootte van 0.02 tot 0.05%. Op 8 uur zeilen is dat minder als 5-10 seconde. een stuurman die niet pefect stuurt word uitgedrukt in minuten in plaats van in seconden. Een reserve spinnakerval die van de masttop naar het dek loopt geeft meer snelheidsverlies als wat je goed kunt maken met 5 dagen poetsen op het onderwaterschip.
Dan nog de situatie waarbij de boot tussen deze twee snelheden in loopt. Hier is best een hoop te halen, maar nog veel meer te verliezen door een foute manouvre, bemanning die op de verkeere plek zit, minimaal verkeerd getrimde zeilen, vastzetten van schoten etc.
als je dan toch 5 dagen werk wilt besteden, dan besteed je deze effetiever aan 5 dagen intensief trainen met je bemanning.
Er is en lijst met ongeveer 50 punten die je een goede wedstrijdzeiler maken (eea afhankelijk of je dinghy, kajuitboot, planeer boot, of offshore wedstrijden wilt gaan varen) Die lijst is opgesteld in prioriteits volgorde als snelheidswinst gedeeld over ginvesteerde tijd/geld. Een perfect glad onderwaterschip staat bijna helemaal onderaan de lijst omdat het zeer veel werk is, en maar marginaal weinig oplevert.
Er is een uitzondering op deze regel: boten die boven hun rompsnelheid kunnen varen. Daar gaat glad onderwaterschip van de 49ste plek naar de 11de plek.
En zo is het! Er zijn nog veel belangrijker zaken die bepalend zijn voor wedstrijd winst en veel meer rendement zullen leveren. 98%van de zeilers kunnen daar nog in ontwikkelen en 75% is daar niet of nauwelijks mee bezig'. Wie van u rolltacked er of oefent daar op? Hoeveel gaan het water op voor 100 tackjes en gijpjes op een dag? Hoeveel analyseert met zijn/haar bemanning de wedstrijd of oefenronde? Hoeveel doet een oefenronde? Wie weet wanneer hij op en wolk moet reageren en hoe? Etc. Etc. Dat gladde onderwaterschip maakt pas het verschil als je alle andere direct beinvloedbare factoren daadwerkelijk beïnvloed. De winst daaruit is zo marginaal, meer psychologisch.