Wil graag dit topic weer even nieuw leven in blazen, en een stukje advies vragen. Het onderwaterschip van ons schip gaat deze winter terug geschuurd worden tot op de gelcoat. De boot is 2011 afgeleverd met 1 epoxylaag met daar overheen koperhoudende, zelfslijpende antifoaling. Helaas kwam er afgelopen najaar delen van de epoxylaag los bij het schoonspuiten van het onderwaterschip. Vermoedelijk is het schip dus niet goed wax-vrij gemaakt voordat die laag is aangebracht, ook zie ik een aantal hoog-spiegelende oppervlakten eronder vandaan komen, dus het schuren is blijkbaar ook niet volledig gedaan. Terug naar werf is geen optie, omdat ik niet lokaal iets bijgetipt wil krijgen, ik wil het gewoon goed hebben. Kortom, alles eraf, antifoaling verwijderaar (pokke klus), en dan terug schuren (korrel 120, en daarna fijner naschuren.
Daarna wil ik er 6 lagen epoxy erop zetten (Gelshield van International), dan Vctar voor een nieuwe antifoaling. Ik dacht eigenlijk dat mooie goedje met die 17 in de naam te gaan smeren, maar het erop smeren is blijkbaar niet legaal (behalve dan dat het gedoogd wordt zodra het erop zit!, hoewel ik die logica nog niet helemaal vat). Ik wil het onderwaterschip zo glad mogelijk gaan maken, nu zijn we toch bezig, en dat 17-goedje geeft toch wel echt een heel mooi en glad resultaat, zeker als je het na het opbrengen nog schuurt. Ik wil het strak en glad, voor wedstrijden en looks uiteraard. Waar ik me wel zorgen overmaak is het opvreten van de saildrive door elektrolyse (ook al heb ik die extra in de primacon gezet en daar ter plaatse kogelvrije antifoaling gebruikt), en wil graag weten hoe dat bij andere schepen zit waar ook dit 17-goedje gebruikt is. Als alternatief werd coppercoat aangeraden, maar is dat ook een goed alternatief?. Wat is de invloed van de 4 afsluiters van de natte cel op 1/3 van de voorkant van het schip? om nou van die in de romp afsluitbare te gaan in lamineren. wel misschien belangrijk is weer het punt van elektrolyse, de huidige exemplaren zijn van messing, is het misschien beter deze te vervangen door roestvrijstalen exemplaren?
De kiel heb ik vorig jaar vanwege roestvorming to ver mogelijk terug geschuurd, maar deze is gieterij-af behandeld met een soort van bronsbottem, 1K-spul). liefst had ik de kiel eronderuit gehaald, en laten stralen waarna laten behandelen met epoxycoat, maar vanwege leeftijd schip heb ik toen gekozen om deze in de primacon te zetten en deze in normale AF te houden (wel zo glad mogelijk natuurlijk afgewerkt). Ergens ook wel gunstig, want bij staande mast route door A'dam afgelopen jaar heb ik met de zijkant van de kiel iets geraakt, en is de beschadiging nu wel heel makkelijk bij te werken. Dit wil ik dus zo houden.
dus concreet, is er een goed alternatief voor het 17-goedje? Als ik dat erop zet, hoe bescherm ik dan zo goed mogelijk de saildrive tegen elektrolyse? moeten de messing afsluiters vervangen worden in de romp?
groet,
Jules