Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrische installatie en opladen accus

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 14:36 #1300436

Het is even de vraag wat er verder nog aan apparatuur in je boot zit voor het laden.
Mogelijk is er een Voltage Sensitive Relay (VSR) of een laadstroomverdeler gemonteerd.
Een VSR is een relais dat bij een bepaalde spanning (13V ofzo) beide accu’s aan elkaar koppelt, en daarmee met 1 lader beide accu’s kan laden, dus bijvoorbeeld met je dynamo. Als de spanning daalt omdat de dynamo geen stroom levert, worden de beide accu’s dan weer losgekoppeld.
Een laadstroomverdeler doet dit ook, maar zonder de accu’s aan elkaar te koppelen. Ook daarmee kun je met 1 lader je beide accu’s laden.

Met de acculader op walstroom ligt het eraan wat voor eennervig is. Je hebt uitvoeringen met 1 uitgang, dus bedoeld voor 1 accu en met meerdere uitgangen (dan worden de accu’s onafhankelijk van elkaar geladen).
Vaak gaat men ervan uit dat de dynamo de startaccu weer helemaal kan opladen (er wordt effectief maar heel weinig lading uit je startaccu verbruikt omdat het starten maar kort duurt) en dat je met de walstroomlader dus alleen je ‘huishoud accu’ hoeft te laden.

Voor zonnepaneel regelaars geldt eigenlijk hetzelfde als voor de walstroomlader, daarin heb je ook keus uit versies voor 1 of voor meer accu’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 14:59 #1300440

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Qua zonnepaneel (minstens) een 250 Watt. Als er weinig zon staat red je het hier ook niet mee.

Hoe kom je op 105 Ah? Je kunt absoluut niet de totale accu capaciteit gebruiken van een accu. Afhankelijk van het soort, maar denk eerder aan MAX 50%.

Je moet dus het VERBRUIK per dag berekenen, daarop de accu capaciteit en de zonnepanelen bereken hoe groot die moeten zijn.

Verder is een elementair schema van de 12V installatie en 230V AC lader echt zeer aan te bevelen! Pas dan kunnen we hier echt zinnige input leveren, maar ook een grote plus om die sowieso aan boord te hebben voor allerlei redenen.

EDIT: het zou ook kunnen zijn dat je zo'n 500W aan zonnepanelen nodig hebt voor 105 Ah. Er zijn hier mensen die dit beter weten dan ik.
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 15:19 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 15:27 #1300444

Beetje merkwaardig antwoord: eerst zeggen (minstens) 250 Watt, en dan aangeven dat het eraan ligt hoeveel er verbruikt wordt :unsure:
Met die 105 Ah bedoelt de TS waarschijnlijk ‘de 105 Ah accu’, niet dat hij 105 Ah moet laden…

Er is echt niks over te zeggen zonder dat je weet hoeveel energie je verbruikt uit de accu.
Wil je ‘s nachts voor anker kunnen, of lig je ‘s avonds altijd in een haven aan de walstroom, maakt ook nog uit. Wil je meerdere dagen autonoom zijn of niet enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 15:27 #1300445

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Kijk daar kan ik alvast een beetje mee vooruit.

Alleen.... waaraan herken ik een VSR of laadstroomverdeler?

105 Ah, staat op de accu.. dus ja.. zo kom ik daaraan.

maar als ik van die 105 maar de helft kan gebruiken.. heb ik dus maar 57,5 Ah te gebruiken?
Het zegt me alleen niet zoveel... apparaten worden weer uitgedrukt in Watt.

Wat zal het zijn.. 12V stekker voor het opladen van een mobiel of tablet, wat verlichting en raymarine GPS uit het jaar kruik en (nu nog) een auto radio CD speler. Die laatste twee gaan al niet eens aan. Wel is de wens een koelkast IndelB van 60W aan te schaffen. Waar kom ik dan op.. 600-700 Watt per dag?

Ik heb alleen geen idee hoe dat te relateren aan een accu van weet ik veel hoeveel Ah. En dus ook weer niet de zonnepanelen die ik dan daarbij nodig heb. Gemoeg voorbeelden maar nooit van begin tot eind.. en dan ben ik verloren in alle variabelen, eenheden en getallen.
Uitgaande van hooguit 2 dagen zonder walstroom. (of nog langer maar dan zijn we er niet en staan de afnemers uit.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 15:33 #1300446

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Airgead schreef :
Qua zonnepaneel (minstens) een 250 Watt. Als er weinig zon staat red je het hier ook niet mee.

Hoe kom je op 105 Ah? Je kunt absoluut niet de totale accu capaciteit gebruiken van een accu. Afhankelijk van het soort, maar denk eerder aan MAX 50%.

Je moet dus het VERBRUIK per dag berekenen, daarop de accu capaciteit en de zonnepanelen bereken hoe groot die moeten zijn.

Verder is een elementair schema van de 12V installatie en 230V AC lader echt zeer aan te bevelen! Pas dan kunnen we hier echt zinnige input leveren, maar ook een grote plus om die sowieso aan boord te hebben voor allerlei redenen.

EDIT: het zou ook kunnen zijn dat je zo'n 500W aan zonnepanelen nodig hebt voor 105 Ah. Er zijn hier mensen die dit beter weten dan ik.
Wat je aan zonnepanelen nodig hebt wordt in eerste instantie bepaald door de verbruikers. De accucapaciteit is slechts de buffer waarin de te verbruiken stroom tijdelijk wordt opgeslagen.
Ik heb zelf twee 75 Wp panelen en 200 Ah aan huishoudaccu's. Verbruikers zijn marifoon, een navigatiecomputertje met GPS en AIS-ontvanger, wat Led-lampen en een compressor-oelboxje van ruim 40 liter. In de zomerperiode ben ik daarmee walstroom-onafhankelijk

Dit even als voorbeeld om aan te geven dat je met veel minder zonnepaneel-capaciteit dan jij noemt, ook een eind kan komen. Dat er minimaal 250 Wp nodig zou zijn is geheel en al uit de lucht gegrepen en 500 Wp is een nog veel wildere veronderstelling.

De benodigde capaciteit aan zonnepanelen wordt niet bepaald door de grootte van de accucapaciteit. Wel is het zo dat een wat grotere accucapaciteit een grotere buffer oplevert, waardoor de accu('s) minder diep ontladen worden en ze langer meegaan.

Als TS verbruikers heeft die enigszins vergelijkbaar zijn met de mijne, dan is 105 Ah aan de krappe kant en zul je, als bijvoorbeeld de koelbox 's nachts aan blijft ataan, 's morgens vroeg een eind door de beschikbare accucapaciteit heen zijn.
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 15:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 15:35 #1300448

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik heb er ook geen verstand van :cheer: maar begin nu eerst eens met het maken van een lijstje van de gebruikers/apparaten die je met de accu’s wilt bedienen. Elk apparaat gebruikt x Watt per uur. Het totaal geeft het benodigde vermogen aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 15:39 #1300450

Goed idee om zo’n balans op te stellen.

Maar lees eerst dit draadje even door: geeft inzicht en voorkomt straks verwarring. Handigst is denk ik wanneer je het verbruik per gebruiker uitdrukt in Ah/dag.

zeilersforum.nl/index.php/foru...electrische-eenheden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 15:53 #1300453

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pietergr schreef :
Ik heb een Volvo Penta MD6A die volgens het boekje een "starter-generator" heeft die "continuous" 90W afgeeft. Nou vermoed ik dat is bij normale kruissnelheid/toeren.

Dat noemt men ook wel een dynastart. Die 90 W vertaalt zich in een maximale laadstroom van iets minder dan 8 Ampère. Wat naar moderne begrippen vrij weinig is. Op de meeste boten zijn de dynamo en de startmotor gescheiden en kan de dynamo al snel 30 - 40 A leveren. Je huishoudaccu laden kost in jouw geval dus wat meer tijd.
Ik heb twee accu's.
1. Een Humax plus 90 - volgens text 83 Ah, volgens zeggen 90 Ah.
2. Een DC31 STMF - volgens zeggen 105 Ah

Hoezo volgens zeggen? Op vrijwel elke accu staat wat de capaciteit is. Bij deze accu's niet?
Maar een DC31 STMF heeft inderdaad een capaciteit van 105 Ah.
90 Ah voor een startaccu is rijkelijk veel. Het type dat je noemt kan ik niet vinden. Misschien is het in feite ook een semi-tractie accu. Als de accu alleen voor starten wordt gebruikt is de helft van de capaciteit genoeg. Gezien de kleine laad-capaciteit van de dynastart kan wisselen voor een kleine èchte startaccu interessant zijn.

Maar mijn vraag is eigenlijk hoe dat zit met laden van de accu.
Het lijken me geen gelijke accu's. Dat geeft dan toch problemen lijkt me? Of maakt het uit waarop ik die knop zet?

Waarschijnlijk zit er een scheidingsdiode of een scheidingsrelais in de installatie zie:
www.kokwatersport.nl/victron-c...is-1224v-120a/p34209

Het schemaatje dat in de link te zien is, laat zien hoe je het ding gebruikt.
En de volgende die ik heb is een moderniseringsvraag.
Hoe sluit ik in de toekomst een zonnepaneel hierop aan en hoe groot moet dat wel niet zijn om in een gemiddelde Hollandse dag iig die 105 Ah op te laden?
De acculader voor de walstroom mag vervangen. Een advies welke mag.

Zonnepanelen sluit je op het circuit aan via een eigen regelaar, die zorgt dat de accu's niet overladen worden.

Als je het allemaal zelf wilt doen zul je wat moeite moeten doen om jezelf de materie eigen te maken. Een handig documentje daarbij kan dit zijn:
www.victronenergy.nl/upload/do...Altijd-Stroom-NL.pdf
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 15:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 17:02 #1300469

Klein stukje op weg helpen:
Je hebt het over een 60 Watt koelbox. Uitgaande dat het een 12Volt model is, dan gebruikt die dus
60 Watt / 12 Volt = 5 Ampere.
In theorie verbruik je dan dus in 1 uur met die koelbox 5 Ampere x 1 uur = 5 Ah (Ah = Amperehour, dus Ampere-uur). In de praktijk zal je koelbox, zeker als het een compressor-koelbox is, niet continue draaien, dus verbruik je uiteraard ook minder Ah.
Zo moet je van alle apparaten meten of schatten hoeveel stroom (in Ampere dus) ze verbruiken en hoe lang per dag ze dat doen. Vermenigvuldigen, en dan heb je weer de Ah’s die je wilt weten. Tel dat voor alle apparaten weer bij elkaar op, en dan weet je dus je totale verbruik. Zoveel moet je dus in theorie ook kunnen laden met je zonnepanelen, wil je ‘autonoom’ zijn (dus zonder walstroom of stroomdraaien op de motor)

Wil je ook ‘s nachts stroom verbruiken (dan leveren je zonnepanelen uiteraard geen stroom), dan moet je uiteraard kijken of je dat lang genoeg met je accu kan opvangen. En inderdaad: voor normale (niet lithium) accu’s moet je ze zeker niet verder ontladen dan 50%, maar liever nog wat minder, anders gaat de accu snel stuk. Dus effectief kan je van je 105 Ah accu maximaal iets van 50 Ah gebruiken
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 17:04 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 17:17 #1300478

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Als de accu’s ouder worden, wordt de bruikbare capaciteit ook minder. Het is dus zeer goed mogelijk dat er van die theoretische 105 ipv 57 nog maar 50 Ah beschikbaar is. Zeker als je ook in de toekomst een koelkast wilt, dan is dat wel aan de kleine kant.

Ik zou beginnen met minimaal een multimeter/stroomtang te kopen. Daarmee kun je meten hoeveel je actuele gebruik is. Het is ook slim om een accu monitor te plaatsen (met een shunt in de min). Op AliExpress heb je ze al heel goedkoop.

Maar even voor je beeldvorming zolang je nog niet zelf kunt meten: Op mijn 31-voeter met standaard compressor koelkast, usb-laders voor telefoons en iPad heb ik doorlopend een verbruik van 3 a 4 A als ik voor anker lig, en tijdens het varen is dat ongeveer 7A met navigatie-apparatuur en stuurautomaat erbij.
Ik doe niet zuinig, ik wil een bepaalde mate van luxe. Maar dat betekent wel dat na 24 uur, 84 Ah is verbruikt, iets wat jouw accu bv niet aan kan. Om dat bij te laden zou je dus een zonnepaneel moeten hebben die overdag als de zon schijnt 84 Ah zou moeten laden.
Later en we voor het gemak zeggen dat die 84 Ah in 8 uur moet worden bijgeladen, omdat gedurende die 8 uur de zon schijnt. Dan zou je een permanente laadstroom moeten hebben van 10,5A.
Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen daarover zeggen, maar dat ga je dus nooit halen met zonnepanelen die volgens de specificaties 10,5A leveren. Gevoelsmatig zeg ik eerder het dubbele, vanwege het verlies door schaduw en andere oorzaken van verminderd rendement. Dus dat zouden dan zonnepanelen zijn van 21A (op 12V) oftewel ongeveer 250 Watt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 19:53 #1300533

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Nou lekker dan.. de termen vliegen me weer om de oren en ook zijn er al meningverschillen over de hoeveelheid en vermogens van de eventueel te gebruiken panelen.

En dat is nou waar het mis gaat. Het is allemaal niet eenduidig genoeg.
Misschien is dat de vraag ook niet. Hoewel. Ik gaf wel aan 600-700 Watt totaal over de dag, voor twee dagen.. dan is er weer walstroom... of we gebruiken niks want we zijn er niet.

Anyway. de startaccu kan dus kleiner.
De 83 Ah accu kan dan tweede huishoudaccu worden?
(Zeg het maar.. deze link noemt 83 en 92 Ah: www.accudienst.nl/p59933/numax-plus90-accu.html# en zo zijn er meer met deze accu)

Een dynamo bijplaatsen op de MD6A heb ik me (nog) niet in verdiept. Geen idee of dat wel de moeite waard is. Zo het al mogelijk is (ruimte, techniek). Maar met de juiste panelen lijkt me dat toch ook niet nodig.

Neemt niet weg dat er blijkbaar al discussie ontstaat over 2 x 75Watt (150Watt) en 250Watt of meer. En dat is nou waar ik steeds over struikel in de verschillende posts.

Maar ff.. een Indel B Cruise 65 doet op 12V 15 Wh -> 1,25 Ah volgens:
www.amperewinkel.nl/product/co...24v-inbouw-65-liter/

van die 105Ah accu kan ik volgens comments de helft benutten naar beneden afgerond -> 50Ah

Zal ik het plastisch maken - Maar dan vaar ik toch vrolijk al 40 uur rond met koud bier?

Zit ik alleen nog met hoe vertaal ik die Ah naar één of meer panelen? Die helft van afgerond naar beneden 50Ah moet ook weer opgeladen worden.. liefst in een wakkere dag (laten we zeggen 8 uur).

Dan heb ik het goed dat ik (12V x 50Ah)/8h = 75W heb?

Maar een paneel doet meer dan 12V
En specs van panelen geven dan weer Wp en Ah op die niet in de buurt komen van dit sommetje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:00 #1300535

Begin eens met een lijstje in Excel met naast elkaar:
-het apparaat
-de opgenomen stroom daarvan (in A of W)
-hoeveel uur dat apparaat (worst-case) per dag aan staat

Je koelkast is daarbij lastig, hoelang die per dag aanslaat hangt af van temperatuur, isolatie etc: als je 25% neemt zit je denk ik wel veilig (iemand getallen uit de praktijk?)

Edit: zie in je link dat de koelkast 60W gebruikt en van een dutycycle van 23% wordt gerekend. 60W is bij 12V 5A. Per dag zou dat 120Ah zijn. Het ding draait echter maar 23% van de tijd. Kk verbruikt dus 27Ah per dag...

Helpt dit om de overige verbruikers op deze manier in te schatten?
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 20:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:09 #1300536

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
Je koelkast is daarbij lastig, hoelang die per dag aanslaat hangt af van temperatuur, isolatie etc: als je 25% neemt zit je denk ik wel veilig (iemand getallen uit de praktijk?)

Praktijk goed vol,behoorlijke isolatie, 35 liter -> 10 watt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:14 #1300537

Toevallig net tijd opgenomen van mijn koelkastje. is 1 derde van de tijd actief. Trekt dan 6,5 A
bij 24 graad binnen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:14 #1300538

Mijn 20l Isotherm (2 jaar oud) portable compressor boxje pakt zo'n 12Ah per 16 uur ('s nachts staat ie uit)


'... nou lekker dan'. Meneer wil graag alles voorgekauwd hebben, in eenvoudig te begrijpen taal. Wat heb je zelf al geprobeerd aan kennis tot je te nemen?

www.bol.com/nl/nl/p/elektricit...b0NApYRoC6wcQAvD_BwE

Veel succes!
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 20:16 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:19 #1300541

nou niet zo onaardig doen, helemaal niet nodig. :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:21 #1300543

3Noreen schreef :
Praktijk goed vol,behoorlijke isolatie, 35 liter -> 10 watt.
roozeboos schreef :
Toevallig net tijd opgenomen van mijn koelkastje. is 1 derde van de tijd actief. Trekt dan 6,5 A 24 gr

3Noreen komt dan op 20Ah per dag en roozeboos op 52Ah per dag. Zelfde ordegrootte, 3Noreen zal wel wat modernere isolatie gebruiken ;)
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 20:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:22 #1300544

Dat advies over die startaccu vind ik niet echt ter zake doende: ja, een kleinere startaccu kan wel, maar waarom zou je deze vervangen als die nog goed is? En je verbruikt bij starten net zoveel vermogen uit een grote als uit een kleine accu, dus ze zitten ook net zo snel weer vol.
Daarnaast is het maar de vraag of je startaccu geschikt is voor hergebruik als huishoud accu, want vaak is het een ander type.
Ook al is de accu er wel voor geschikt, dan nog moet je hem zeker niet parallel zetten aan je bestaande huishoud accu, dan zijn ze beide zo kapot. Dan moet je alleen doen met identieke accu’s!

Maar goed: je verwacht blijkbaar een antwoord helemaal panklaar is en waar iedereen hier het mee eens is. Dat zal je niet (nooit) gaan krijgen, want er is niet maar 1 manier waarop het kan en iedereen heeft daarin zijn eigen voorkeur enz.

Uit je reacties blijkt dat de materie niet echt bekend voor je is, en dan kun je ook de reacties van anderen totaal niet op waarde voor jou (en daar gaat het om, dat is wel een beetje hoe je het forum in mijn ogen moet gebruiken) schatten.

Lees bijvoorbeeld eerst eens het al genoemde ‘altijd stroom’ boekwerk van Victron, dat kun je zo gratis van internet plukken en daarin staat heel veel van wat je wilt weten duidelijk uitgelegd.
Als je daarna nog specifieke vragen hebt, is het ook veel makkelijker voor andere forumleden om daar specifiek op te reageren en dan worden de reacties die je krijgt ook nuttiger waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 20:26 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:27 #1300547

@nachtvlinder, ja dat klopt, mijn koelkastje is wat oud, en zal niet al te best isoleren. Vandaar dat ik het ook even meldde.
Je rekent jezelf graag rijk in dit soort situaties.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:29 #1300549

@pieterg, wat voor boot heb je? hoeveel zonnepanelen kan je kwijt?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:46 #1300556

roozeboos schreef :
nou niet zo onaardig doen, helemaal niet nodig. :blink:

Niet aardig? De beste tip van dit topic, dat boek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:52 #1300563

ja maar lees nu de reactie van reinierZeilt, zelfde tip , maar een stuk aardiger opgesteld, naar mijn mening.
zo kan het dus ook.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 20:56 #1300567

'En niet meteen verwijzen...' '... Nou lekker dan'. En nog meer gebiedende wijs en op een voor mij naar toontje. Ik stel slechts een vraag welke moeite hij zelf al gedaan had. Maar dan ben ik de onaardige, jaja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 30 juni 2021 21:10 #1300572

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Omdat je het zo vriendelijk vraagt... :Ppietergr schreef :
Ik heb een Volvo Penta MD6A die volgens het boekje een "starter-generator" heeft die "continuous" 90W afgeeft. Nou vermoed ik dat is bij normale kruissnelheid/toeren.

(lees ik ook een Battery Electrolyte, Specific Gravity.. da's met die zuurweger zeker.. die je nog steeds moet leren voor je marifoon bedieningscertificaat?)

Ik heb twee accu's.
1. Een Humax plus 90 - volgens text 83 Ah, volgens zeggen 90 Ah.
2. Een DC31 STMF - volgens zeggen 105 Ah

(valt weinig te wegen.. kunnen toch niet open..)

Ik heb een mooie ronde knop met de aanduiding OFF, Both, 1 en 2.

Het is me verteld dat 1 de start accu is en 2 de huishoud accu.

Zover de kennis die ik heb.
Het lukt me overigens ook om de motor te starten op "Both" en "2".

Maar mijn vraag is eigenlijk hoe dat zit met laden van de accu.
Het lijken me geen gelijke accu's. Dat geeft dan toch problemen lijkt me? Of maakt het uit waarop ik die knop zet?
Er van uitgaande dat het een en ander goed is aangesloten.
Op stand 1 of 2 wordt accu 1 of 2 met het boordnet verbonden.
Op stand 1 kan je starten op accu 1, accu 1 gebruiken voor je koelkast, accu 1 opladen.
Op stand 2 kan je starten op accu 2, accu 2 gebruiken voor je koelkast, accu 2 opladen.
Op stand Both kan je starten op beide accu's, beide accu's gebruiken voor je koelkast, beide accu's opladen.
Op stand OFF kan je niets.

Wat je niet moet doen is bij draaiende motor de stand OFF gebruiken, ook niet heel even.
Dan loop je kans de dynamo te vernielen.

Wat ook niet handig is om als de motor uit staat de schakelaar in stand BOTH te laten staan, je loopt dan het risico beide accu's leeg te trekken en dan dus niet meer je motor te kunnen starten.
Als accu 1 een echte start accu is, doe je er m.i. verstandig aan om zodra de motor is uitgezet over te schakelen naar stand 2.

Volgende vraag die ik heb. Met walstroom brand het lampje van accu's laden netjes. Heb ik dezelfde vraag als eerst.
Deze vraag snap ik niet, ligt ongetwijfeld aan mij.
En de volgende die ik heb is een moderniseringsvraag.
Hoe sluit ik in de toekomst een zonnepaneel hierop aan en hoe groot moet dat wel niet zijn om in een gemiddelde Hollandse dag iig die 105 Ah op te laden?
Een zonnepaneel sluit je aan via een regelaar en een zekering, hoeveel detail wil je in het antwoord hebben?
Hoe groot je paneel moet zijn is een antwoord vol aannames.
Gemiddelde hollandse dag, stel in totaal 4 uur zon.
Opbrenst paneel 50% van de opgegeven Wp.
Accu half ontladen.
Er moet dus 52,5Ah worden bijgeladen.
laad rendement 80%, dit wordt dus ongeveer 65Ah.
laden in 4 uur, is dus 65/4 = 4 uur lang 16A.
Laadspanning gemiddeld 14V.
De benodigde Wp wordt dan 14V*16A*2(50%) = 450Wp.

Als aantekening wil ik hierbij geven dat ik in een gemiddelde hollandse zomerweek met in totaal 200Wp nooit stroom problemen heb. (27voeter met koelkast, nav pc, kids met mobieltjes etc.)
De acculader voor de walstroom mag vervangen. Een advies welke mag.
Mag van wie?
van mij mag alles.
En niet meteen verwijzen naar alle andere forum posts... daar heb ik er al heel veel van gelezen en toen gingen de schakelingetjes in mijn hoofd op nul. Het duizelt me.
Ik zoek iets in laymen terms, jip en janneke taal.
jip en janneke genoeg?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 06:25 #1300609

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Met de info die TS geeft zijn de meeste vragen helemaal niet te beantwoorden. Met de sjagrijnige houding er bij heb ik geen zin er moeite voor te doen.
Het boek dat Evaluationcopy aanraad lijkt me een goede start voor TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl