Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrische installatie en opladen accus

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 11:32 #1300741

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pietergr schreef :
De boot is van 1978 en de bedrading door de hele boot grootdeels ook. En alles dat door meerdere vorige eigenaren is opgeleukt is met zwarte draad gedaan. Soms zelfs niet eens de flexibele maar de massieve schakeldraad.

Ik zeg altijd: de grootste ellende van een tweedehands boot is dat ie een vorige eigenaar heeft gehad. Vaak meerdere. Je inderdaad vaak een tijdje bezig hun rommel op te ruimen.
Hoe zit dat eigenlijk met de kleuren van voedingskabels naar apparaten in een boot? gewoon rood en zwart? Ik zal meer rode tape kopen...

Zolang er 12V doorheen gaat is het eigenlijk consequent rood voor de plus en zwart voor de min. Het gebruik van massieve installatiedraad van 2,5 mm2, zoals gebruik in gebouwen is op boten inderdaad af te raden. Dergelijke draad is te gevoelig voor afbreken als gevolg van voortdurende trillingen.
Ik gebruik zelf meestal 2-aderig snoer van 2,5 mm2 met rode en zwarte isolatie. Bij Hornbach verkopen ze het als luidsprekerkabel. 4 mm2 hebben ze ook.

Wat hier los van staat, maar wat altijd wel goed is om in gedachten te houden als je aan een 12V installatie werkt: bij 12 V-apparatuur die daar inwendig niet goed tegen beschermd is, kan omdraaien van + en - het apparaat mollen. Dat is een verschilletje met wisselstroom (230V).
Schaf, als je die nog niet hebt, een multimeter aan. Je kun dan altijd checken wat er op een draad staat aan spanning en of het de + of - is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 11:33 #1300742

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
@pietergr,

Waar de meesten verdwalen in het bos is niet het verschil zien/snappen tussen vermogen en energie. Ook nog eens extra op een dwaalspoor gebracht doordat vaak de eenheid in teksten op fora door elkaar gebruikt worden. Uit de context blijkt dan wel wat er bedoelt wordt maar voor iemand die het verschil niet goed op het netvlies heeft is het dan knap verwarrend.
Ik zelf wil me ook nog wel eens bezondigen aan het gebruik van een verkeerde eenheid. :blush:

Maar je hebt dus vermogen. Dat wordt aangeduid met Watt.(W) Een lamp of ander apparaat verbruikt op het moment dat je hem aan zet een vermogen aan Watts. Ook al doe je hem 1 seconde aan of een uur of een hele dag. Het vermogen blijft gelijk.
Maar dat brengt direct de vraag; Maar als ik hem de hele dag aan laat is dat toch veel meer ? Dat is ook zo maar dat is een andere eenheid. Dat noemen we energie. Energie is iets wat een bepaald vermogen een bepaalde tijd kan voldoen. De hoeveelheid energie wordt aangeduid met Watt maal seconde Ws. 1 Ws is de hoeveelheid energie die nodig is om een lamp van 1 watt 1 seconde te laten branden. Nu is dat een verrekt korte tijd dat je iets aan wilt zetten. Dus er wordt vaak gesproken van Watt maal uur (Wh). Dat is de hoeveelheid energie die nodig is om iets wat 1 Watt verbruikt een uur lang te laten werken. Omdat een uur 3600 seconden bevat is dan 1 Wh = 3600Ws.
Allemaal leuk en aardig zul je denken. Maar ik heb een accu met ampère uren (Ah) Wat is het verband ? Nu dat is zonder dat ik dat hier ga uitleggen waarom vrij simpel. Er staat nog een belangrijk gegeven op jou accu. Namelijk dat het een 12 volts accu is. Nu is het zo dat als je het aantal ampère uren vermenigvuldigd met het aantal volts van de accu je de hoeveelheid energie krijgt die de accu bevat als hij vol is. In jou geval 105 ampère uren X 12 volt = 1260 Watt uur. Afgekort 105Ah X 12V = 1260Wh. Waarvan je al ontdekt hebt wil je langer met je accu doen je slechts de helft moet gebruiken. 630Wh dus.

Nu komt het googelen met de getalletjes om het allemaal makkelijk te maken. ;)
Eerder in het draadje worden de praktijk getallen van het verbruik genoemd van de koelbox.
Ik zelf schrijf dat mijn koelbox 10W verbruikt. Als ik die dus de hele dag 24uur aan wil laten staan dan heb ik aan vermogen 10Watt X 24uur = 240Wh nodig. Mijn koel box zou het dus 630 gedeeld door 240 is ruim twee en een halve dag doen op jou accu.
Roozeboos schrijft mijn koelbox gebruikt een derde van de tijd 6,5 A. Een derde van een dag is 8 uur. Dus zijn koelbox gebruikt per dag 8 maal 6,5 is 52 ampère uren. Waar komen die uren nu opeens vandaan zul je misschien denken. Maar we hebben vermenigvuldigd met 8 uur. Vandaar de uren. Willen we nu weten hoeveel energie dat is moeten we nog maal vermenigvuldigen met het aantal volts. 52 maal 12 is 624Wh. De koelbox van Roozeboos zal het dus slechts 1 dag doen op jou accu.
Wat kun je hieruit opmaken ? Zoek naar een goed geïsoleerde energie zuinige koelbox. Dat scheelt een hele hoop.
Zelf iets maken is bijna altijd beter geïsoleerd dan een standaard camping koelbox. Mijn koelbox heeft een vrij extreme isolatie van 0,2W/m2k wat neer komt op 10cm dikke pir plaat uit de bouwmarkt.
Het enige nadeel van zo'n extreme isolatie is dat het vriesvak daardoor niet meer goed vriest. Maar dat is voor de technische fijnproevers.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 12:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 11:38 #1300744

pietergr schreef :
@wadloper


Hoe zit dat eigenlijk met de kleuren van voedingskabels naar apparaten in een boot? gewoon rood en zwart? Ik zal meer rode tape kopen...

Pagina 32!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 12:25 #1300761

Mooi 3Noreen!
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 13:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 12:55 #1300772

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Nachtvlinder schreef :
Mooi 3Noreen!

Hier de instantane relaties (vermogen niet energie) in een overzicht. De bovenste 2 kwadranten zijn voor nu het meest relevant:

Bijlage niet gevonden


en dan moet die V bij I=wortel P/V natuurlijk een R zijn :silly:
Al zal je ie niet echt gebruiken hier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 13:19 #1300782

;)
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 13:21 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 13:31 #1300790



Zo dan! Die eerdere kwam uit een caravan forum - die lui doen maar watt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 13:35 #1300791

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
ReinierZeilt schreef :
Beetje merkwaardig antwoord: eerst zeggen (minstens) 250 Watt, en dan aangeven dat het eraan ligt hoeveel er verbruikt wordt :unsure:
Met die 105 Ah bedoelt de TS waarschijnlijk ‘de 105 Ah accu’, niet dat hij 105 Ah moet laden…

Er is echt niks over te zeggen zonder dat je weet hoeveel energie je verbruikt uit de accu.
Wil je ‘s nachts voor anker kunnen, of lig je ‘s avonds altijd in een haven aan de walstroom, maakt ook nog uit. Wil je meerdere dagen autonoom zijn of niet enz.

Ik geef letterlijk antwoord op de vraag, en geef daarna aan dat er twijfels zijn over de juistheid van de vraag, en geef vervolgens aan hoe je het moet aanpakken: zo vreemd is dat nu ook weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 13:57 #1300797

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@wadloper.. ja van die massieve en flexibele had ik al begrepen.
alles wat niet zo vast aan de grond staat als een huis heeft flexibel. Massief eigenlijk alleen in de muren en plafonds van gebouwen.

Rood op plus en zwart op min, heb ik ook. Omdraaien is een no go.. en ja ik heb een meter.. ik plak niet de labels nu door er aan te likken. brrrrrr....

Inderdaad is het een hoop opruimen. Achter het paneel zit nu een wirwar van te kort zwart draad voor vanalles en nog wat. Er zijn in het verleden een hoop kroonstenen met lusjes (massief zwart) gebruikt als aansluitstrips. En alles staat retestrak in de kabels dus even naar voren halen is er ook niet bij.
Dus het klopt.. tweedehands is een hoop gedoe.. Maar wel een stuk leerzamer dan nieuw en zonder zorg.

Uiteindelijk kom ik er zo wel en vergeet ik het waarschijnlijk ook nooit meer.


@prein2, eigenlijk niet eens aan gedacht. Een tweede (of eigenlijk derde) accu.
Maar dan moet de walstroom wel voldoende leveren toch? Om dat allemaal weer te vullen.
Mag ik 230V en 4A van een gemiddelde "campingaansluiting" Op deze manier omzetten?

Walstroom: 230V x 4A=920W
Wordt voor de accu: 920W / 12V = 76,7A

Dan zou ik met een paar uur klaar zijn.. maar zo simpel is het vast niet. Als het zo eenvoudig zou zijn dan had niemand panelen.... hier is iets dat ik niet voorzie.. er zal vast een hele doos verlies zijn ergens. Wissel naar gelijk?

Ik moet de huidige die er in zit (Philippi uit de steentijd zonder stickers) ook nog zien te definieren van wat ie eigenlijk kan.

Maar ik kijk nog zeker even in combi met een paneel. Met een klein paneel kan het ook over een aantal dagen als ik er niet ben laden toch?
Het hoeft er ook niet morgen al in. Er moet eerst nog een hoop uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 14:01 #1300798

Nu wordt het tijd voor het hoofdstuk over het laden van loodaccu’s, ook uit het gelinkte Victron boek :) Een loodaccu laden duurt veel langer dan je denkt, omdat je er maar even de maximale laadstroom in mag duwen. Lang voordat de accu vol is, loopt de klemspanning op, die vanaf dat moment de maximale laadstroom beperkt...
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 14:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 14:27 #1300810

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
pietergr schreef :
Om dat allemaal weer te vullen.
Mag ik 230V en 4A van een gemiddelde "campingaansluiting" Op deze manier omzetten?

Walstroom: 230V x 4A=920W
Wordt voor de accu: 920W / 12V = 76,7A

Dan zou ik met een paar uur klaar zijn.. maar zo simpel is het vast niet. Als het zo eenvoudig zou zijn dan had niemand panelen.... hier is iets dat ik niet voorzie.. er zal vast een hele doos verlies zijn ergens. Wissel naar gelijk?

Op wat verliezen, reken op 10-15%, na is je rekensom juist. Maar acculaders die dergelijke stroomsterktes kunnen leveren zijn duur.
Maar er is nog iets veel vervelender. Een loodaccu is een behoorlijk naar ding. Energie technisch misdraagt hij zich behoorlijk. Als hij vol is dan kan jou accu wel die 630Wh leveren maar om hem daarna weer vol te krijgen moet je er het dubbele zo'n beetje in stoppen. Reken op minimaal 1050Wh. Die extra energie gaat op aan warmte, maken van waterstofgas en tegengaan van chemische veroudering. Verder zijn lood accu's die wij in onze bootjes plegen te gebruiken van zodanige matige kwaliteit dat je ze niet snel mag laden. Om dat te kunnen doen heb je echte tractie batterijen nodig niet een semi tractie accu. Die laatste aanduiding is niet meer dat een advertentie kreet.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 14:56 #1300820

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ben benieuwd of TS na al deze bomen het bos nog kan zien. :lol:

Even terug grijpen over de vraag hoeveel panelen je nodig hebt om een bepaalde tijd autonoom te zijn.
Je kan rekenen met diverse aannames tot je een ons weegt.

Benader het eens anders.
Vaak is de ruimte op een zeilboot de limiterende factor voor het aantal panelen.
Kijk dus eens wat je kwijt kunt, liefst over twee assen verstelbaar, aan panelen.
Plaats dan zoveel mogelijk Wp en ga dan lekker varen.
Ook als de panelen niet voldoende blijken te zijn om je totale verbruik te dekken, zullen ze in ieder geval je netto verbruik verminderen en daarmee je off grid tijd vergroten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 14:57 #1300821

Sja, dat schreef ik ook al in een eerder postje. :)
Het betreft een 25 voeter, dus beperkt ruimte.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 14:58 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 14:59 #1300822

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
roozeboos schreef :
Sja, dat schreef ik ook al in een eerder postje. :)
Het betreft een 25 voeter, dus beperkt ruimte.
sorry, heb niet heel het draadje aandachtig gelezen, zeker dat geneuzel over eenheden niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 15:04 #1300823

PvO schreef :
dat geneuzel over eenheden...

Ja, dat hoort er bij af en toe. TS snapt het al een stuk beter nu, gezien zijn laatste post! Stijle leercurve voor hem dus nuttig!
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 15:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 15:33 #1300839

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
PvO schreef :

Even terug grijpen over de vraag hoeveel panelen je nodig hebt om een bepaalde tijd autonoom te zijn.
Je kan rekenen met diverse aannames tot je een ons weegt.

Wat op mijn beurt weer zo verbaast. Heel veel mensen hebben van die mooie victron MPPT laders. Vaak zelfs met een bluetooth mogelijkheid. Je kunt dan met een paar muisklikken de opbrengst van je MPPT van de laatste 30 dagen downloaden in een excel leesbaar formaat.
Dan hoef je toch niet allemaal vage aannames te doen. Mijn panelen doen gemiddeld 3,5 maal het Wp per dag in Wh. Behalve die onder de giek. die doet 2,5 maal. Als je die giek zo veel als mogelijk opzij hangt.
Dus een 50Wp paneel doet op een redelijke plek 175Wh per dag. Onder de giek kom je niet verder dan 125Wh met het zelfde paneeltje. Op een kleine monohull mogelijk maar 100Wh per dag.
Alles gemiddeld in de maanden mei tot en met augustus. Maar je hebt ook dagen zoals gisteren dat het de hele dag regende dat een paneeltje nagenoeg niets doet.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 15:38 #1300842

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
3Noreen schreef :
Verder zijn lood accu's die wij in onze bootjes plegen te gebruiken van zodanige matige kwaliteit dat je ze niet snel mag laden. Om dat te kunnen doen heb je echte tractie batterijen nodig niet een semi tractie accu. Die laatste aanduiding is niet meer dat een advertentie kreet.

Dat laatste is een beetje overdreven. De betiteling semi-tractie komt naar mijn idee voort uit het gegeven dat deze accu's een soort middenweg zijn tussen echte tractie-batterijen, zoals Trojans en pure startbatterijen, die dunne platen hebben en puur zijn ontworpen op het afgeven van een hoge stroom gedurende korte tijd. Met een semi-tractie accu van 90 - 100 Ah kun je echter ook probleemloos je dieseltje starten, maar zijn nominale capaciteit (20 hrs) haalt alleen als je hem relatief langzaam, met een bescheiden stroom ontlaadt. Die Trojan's zijn echter per Ah aanzienlijk duurder dan een huis-tuin-en-keuken semi-tractie accu.

Dat langzame laden van semi-tractie accu's ervaar ik overigens nauwelijks als een probleem met mijn verbruikers, zonnepanelen en accucapaciteit. Op een gemiddelde zomerdag kun je gedurende al snel 12 uur laden. Je bent niet afhankelijk van een stopcontact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 15:39 #1300844

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
jaja.. ik kom er wel.. het is stijl, maar als je dan eenmaal boven bent kun je ook weer kolere hard naar beneden fietsen.

Nog een domme..

Als je een walstroom aansluiting hebt, en een paneel.... laden die dan ook tegelijk? gewoon de ene plus de andere? of zie ik dat niet goed?

En dan nog één van huishoudelijke aard. Panelen doen het dus alleen heel goed als er geen schaduw op valt, ook al was het maar op een stukje ervan...

Nou is er in een beetje jachthaven ook een luchtmacht actief. Die meeuwen kunnen nogal eens wat schaduw werpen. Op een dek liggen de panelen vaak vlak dus het zal wel ff duren voordat een poepie er echt afregent bij afwezigheid. Wat is de ervaring daarmee? Op een huis zijn de panelen zelfreinigend, maar hangen ze een stuk schever. Ik kan me voorstellen dat op een dek ze een stuk minder zelfreinigend zijn na verloop van tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 15:43 #1300845

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pietergr schreef :
Nou is er in een beetje jachthaven ook een luchtmacht actief. Die meeuwen kunnen nogal eens wat schaduw werpen. Op een dek liggen de panelen vaak vlak dus het zal wel ff duren voordat een poepie er echt afregent bij afwezigheid. Wat is de ervaring daarmee? Op een huis zijn de panelen zelfreinigend, maar hangen ze een stuk schever. Ik kan me voorstellen dat op een dek ze een stuk minder zelfreinigend zijn na verloop van tijd.

De bovenkant van stijve panelen is altijd van glas en is makkelijk schoon te maken.
Ik lig zelf in Zeeland, maar ik moet zeggen dat er vrij zelden vogelpoep op de panelen terecht komt. Ik haal er veel meer stof vanaf, ook omdat de panelen het grootste deel van de tijd horizontaal liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 16:12 #1300851

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Walstroom is vaak wel 10A of meer. Maar je hebt een acculader nodig. Die zijn er in verschillende formaten. Een van 5A levert... 5A! En een van 30A levert 30..
Met een 30A lader krijg je die 200Ah aan acc u makkelijk vol. Maar nader waarschijnlijk ook.

Was dat andere draadje van die aardlek ook van jou? Dat is hetzelfde als een groepenkast thuis, dat gaat dan naar een stopcontact. In dat stopcontact doe je dan de acculader.

Je kunt natuurlijk ook zonder stopcontact: het draadje van de acculader direct in de 'metetkast' in je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 16:13 #1300852

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
pietergr schreef :
jaja.. ik kom er wel.. het is stijl, maar als je dan eenmaal boven bent kun je ook weer kolere hard naar beneden fietsen.

Nog een domme..

Als je een walstroom aansluiting hebt, en een paneel.... laden die dan ook tegelijk? gewoon de ene plus de andere? of zie ik dat niet goed?

En dan nog één van huishoudelijke aard. Panelen doen het dus alleen heel goed als er geen schaduw op valt, ook al was het maar op een stukje ervan...

Nou is er in een beetje jachthaven ook een luchtmacht actief. Die meeuwen kunnen nogal eens wat schaduw werpen. Op een dek liggen de panelen vaak vlak dus het zal wel ff duren voordat een poepie er echt afregent bij afwezigheid. Wat is de ervaring daarmee? Op een huis zijn de panelen zelfreinigend, maar hangen ze een stuk schever. Ik kan me voorstellen dat op een dek ze een stuk minder zelfreinigend zijn na verloop van tijd.

Eigenlijk is het nooit een probleem als je de boot voor 5 dagen of meer in de haven achter laat. Er is neem ik aan geen verbruik en de lader en paneel hebben alle tijd om je accu weer vol te krijgen. Ze kunnen samen werken maar misschien is dat niet nodig en heb je aan je paneel voldoende om in je afwezigheid het spul weer op te laden.
Overnachten tijdens je tocht in de haven met wal stroom is ook zelden een probleem. s'Nachts doet je paneel toch niets.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 16:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 17:52 #1300884

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Hier even een concrete aanbeveling,

Je koopt er een identieke accu bij,
www.awaccu.nl/product/145-dc31...actie-accu-12v-105ah € 104,95

Om de accu’s met elkaar te verbinden laat je bij dezelfde winkel 2 kabels persen.
www.uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen

NOOIT, NOOIT, Nooit zelf accukabels maken met je huidige kennis van zaken. € 30,00 ?

Vervolgens is deze acculader in de aanbieding, welke ook nog eens bluetooth heeft,
daarmee kan je de status van de accu’s op je telefoon/tablet en instellingen veranderen.
www.bluepowershop.nl/lader-omv...er-12-30-ip22-1.html
€ 172,43

Ben je voor € 307,38 voorlopig even klaar met de walstroom kant en kan je de installatie
opschonen.

ZONNEPANEEL

Het meest efficiënte is om een zonnepaneel te kunnen richten op de zon, dat scheelt
echt zo ontzettend veel, vaak is een 50/70 watt paneel al genoeg.
Lees deze draad eens door om ideeën op te doen.
zeilersforum.nl/index.php/foru...aneel-op-de-il-cigno

Wat heb je nodig? Een laadregelaar, €107,99
www.bluepowershop.nl/solar/sol...-15-12v-24v-15a.html

En een zonnepaneel, €72,60
www.bluepowershop.nl/solar/sol...el-55w-12v-mono.html

Reken op zo’n €200 aan materiaal en bekabeling.

EXTRA DYNAMO

Ik had op mijn Trewes ook een kleine Volvo motor met dynastart, type ben ik even vergeten
maar iets van 15pk. Heb daar een extra dynamo op (laten) monteren, een 90 Amp Bosch.
Daarna het accu systeem gescheiden, de dynastart voor de start accu en de Bosch dynamo
voor de huis accu’s


A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 18:25 #1300896

"Om de accu’s met elkaar te verbinden laat je bij dezelfde winkel 2 kabels persen."


Als je dat niet helder uitlegt maakt Piergr er een 24v systeem van. :blink:
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 18:56 #1300903

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Noot, maar dan ook nooit twee loodaccu's van een verschillende leeftijd aan elkaar knopen. Dat betekend vrijwel zeker het einde van één van de twee accu's. Als je pech hebt geeft de nieuwste er de brui aan.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 18:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 20:29 #1300948

Als je een walstroom aansluiting hebt, en een paneel.... laden die dan ook tegelijk? gewoon de ene plus de andere? of zie ik dat niet goed?





Meerdere laadbronnen "bestrijden" elkaar. De bron met de laagste spanning schakelt het eerst af en zal dus minder leveren dan wanneer hij de enige was.
Dat geldt voor alle laadbronnen.

De accu bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen, de laadbronnen verdelen die stroom.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 20:56 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl