Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrische installatie en opladen accus

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 06:25 #1300609

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Met de info die TS geeft zijn de meeste vragen helemaal niet te beantwoorden. Met de sjagrijnige houding er bij heb ik geen zin er moeite voor te doen.
Het boek dat Evaluationcopy aanraad lijkt me een goede start voor TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 06:49 #1300614

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Ik zou dat hele zonnepaneel weglaten. Dikke lifepo4 accu erin van 300Ah en aparte lader. Niet aan je dynamo zetten, zet geen zoden aan de dijk.
Ben je voor 1000€ klaar en kun je minimaal 4 dagen zonder walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 07:00 #1300617

  • RC1989
  • RC1989's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Volgens mij moet er vooral niet aan een elektrische installatie worden geknutseld als men de absolute basis van de elektratheorie niet kent.

Dus of eerst tijd investeren in de kennis of het uitbesteden aan een professional.
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 07:01 #1300619

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Praktijk goed vol,behoorlijke isolatie, 35 liter -> 10 watt.
roozeboos schreef :
Toevallig net tijd opgenomen van mijn koelkastje. is 1 derde van de tijd actief. Trekt dan 6,5 A 24 gr

3Noreen komt dan op 20Ah per dag en roozeboos op 52Ah per dag. Zelfde ordegrootte, 3Noreen zal wel wat modernere isolatie gebruiken ;)

Isolaatie waarde U van 0,2. Het verbruik is afhankelijk van de isolatie, vulling van de koelruimte (hoe voller hoe beter) en hoeveel van het koelmiddel al door de jaren is ontsnapt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 07:42 #1300641

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
prein2 schreef :
Ik zou dat hele zonnepaneel weglaten. Dikke lifepo4 accu erin van 300Ah en aparte lader. Niet aan je dynamo zetten, zet geen zoden aan de dijk.
Ben je voor 1000€ klaar en kun je minimaal 4 dagen zonder walstroom.

4 dagen zonder walstroom! En dat voor maar € 1000,-!
Met een investering van € 500,- en wèl zonnepanelen kun je vrijwel permanent zonder walstroom, als je niet overdrijft met je verbruik.

Moet je niet teveel aan een bepaalde vorm van esthetica lijden en effectief geplaatste zonnepanelen "lelijk" vinden. Dus niet gaan prutsen met zonnepanelen op kajuitdaken of buiskappen, maar achterop op een paaltje of portaal en richtbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 07:48 #1300645

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
RC1989 schreef :
Volgens mij moet er vooral niet aan een elektrische installatie worden geknutseld als men de absolute basis van de elektratheorie niet kent.

Dus of eerst tijd investeren in de kennis of het uitbesteden aan een professional.

Exact. TS is één van die mensen die alle geneugten van de moderne techniek willen, maar geen moeite willen doen om zich erin te verdiepen. Als dat voor alle techniek aan boord geldt, zal ie eerstdaags ook wel een keer door de KNRM de haven in worden gesleept, ofzo. Zou ie een dieselmotor kunnen ontluchten?

Ik ga er dus verder geen energie in steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 07:52 #1300648

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
FF voor de goede orde.. "ja lekker dan" betekent niks meer dan dat ik het nog niet snap. Niks onbeleefds aan. Als dat zo wordt gelezen. Sorry dan.

En voor de mensen die twijffelen aan mijn eigen inspanningen.. ik heb het boek aangeschaft, de pdf gedownload, alle forum posts met "accu", "zonnepaneel" enzovoorts wel gehad. Ja ook op camperfora.. drijft niet maar wel vaak 12V installaties.
Dus ik worstel me door allerlei, voor mij tovertaal, nieuwe woorden en termen. Ooit snap ik het (wellicht)
En ja dus, inderdaad de materie is voor mij nieuw.



@PvO, dank. Dit is inderdaad Jip en Janneke.. daar kan ik wat mee. (Zeker ook dat van de knop en de waarschuwing voor de Off stand (niet doen!). Dank)
Worstel ik nog wel met het verschil tussen berekening en de ervaring.

Dus.. waar ik nu op kom.
Ik heb een 105 Ah huishoudaccu.
Ik kan daar de helft van gebruiken.
Afgerond naar beneden 50Ah.
De koelkast die ik voor ogen heb gebruikt 1,25Ah (bij 32graden! dus zal zo minder zijn)
Dus die kan dan 50Ah/1,25Ah = 40 uur draaien op die accu.

Dus met een op walstroom opgeladen accu kan ik zo een dag of twee op pad. Alleen uitgaande van die koelkast.. ;)
Evengoed die berekening snap ik. Daar zijn wel de andere stroomvragers aan toe te voegen.

Wil ik de accu onderweg of ergens zonder walstroom met een zonnepaneel op kunnen laden, dan raak ik het ff kwijt. Waar ik dan op kom is... het verschil tussen de berekening en de ervaring.
Het lijkt dat de ervaringen met enige regelmaat op de helft komen van de berekeningen.
Maar wellicht is dat omdat we in de zomer wel meerdere dagen op pad zijn en in voorseizoen en naseizoen niet? Misschien is de wens om met panelen ALLES op te laden wel helemaal niet nodig.

Kijken of ik het nou nog snap.. ik kan met mijn accu 40 uur op pad.. nou wil ik twee dagen dus 48 uur op pad. Klopt het dan dat ik 8 uur moet kunnen bijbenen met een zonnepaneel?

Dan heb ik 8 x 1,25Ah = 10 Ah nodig?
10 Ah = 80% (van het rendement) dus 12,5Ah.
Laten we dat ook in 4 uur doen.
12,5Ah/4h = 3,125A
Met die laadspanning van 14V en die 50% opbrengst
14V x 3,125A x 2 = 87,5Wp

En ja ik weet dat dit niet definitief is want er moeten nog wat stroomvreters aan toegevoegd. Meer of ik het begrijp.

Moet ik alleen s uitzoeken hoe snel die accu oplaadt met walstroom en de acculader... die is oud en ik heb nog geen stikker gevonden met gegevens. Maar laadt dat ding netjes alles in een nachtje passantenhaven, dan ben ik er lijkt me? Nou ja het apparaat is ouder dan de boot en mag ook vervangen worden.

Maar wellicht zie ik toch weer iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 07:55 #1300649

Met het boek aanschaffen kom je er niet, je moet het ook echt lezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:04 #1300656

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@Evaluationcopy

echt? joh!

voor diegene die niks hebben toe te voegen behalve framen en shamen... reageer gewoon niet.
mij verwijten dat ik niks doe en lui ben.. jammer.. iedereen is ergens begonnen.. niet iedereen snapt het even snel.
Ik doe mijn best.. ben al weken en dagen bezig me te verdiepen, maar ik snap nog niet alles of zie dingen over het hoofd.

Als het dan zo is dat je eerst specialist moet zijn in ALLES voordat je op dit forum mag posten en reageren, zie ik het nut niet van dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:06 #1300657

Komt goed, Pieterg. Zo gaat t meestal hier. Eerst afbranden. Ben je er dan nog dan wordt je uitgebreid geholpen.
Gewoon doorzetten.
hoe groot is je boot?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:24 #1300666

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
pietergr schreef :
De koelkast die ik voor ogen heb gebruikt 1,25Ah (bij 32graden! dus zal zo minder zijn)
Dus die kan dan 50Ah/1,25Ah = 40 uur draaien op die accu.

Staar je niet blind op die 1,25Ah. Zeer waarschijnlijk is dat een thermo-elektrische koelbox. Die staat 24 uur per dag te loeien (maakt best wat lawaai ook, dus niet bevordelijk voor je nachtrust). Als je hem uitzet, wordt hij vrij snel weer warm. Hij zal ook minder goed kunnen koelen (X graden onder de omgevingstemperatuur en zeker niet vriezen). Dit in tegenstelling tot een compressor koelbox, waarbij je wel tot onder het vriespunt komt. Zoals je in de reacties al hebt gelezen, staat die 1/3 van de tijd aan. Dat betekent dat je eigenlijk een compressor koelbox van 3,75Ah kunt gebruiken met hetzelfde verbruik, maar dan betere koelprestaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:33 #1300669

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@roozebos, Dank

Een tomahawk 25 uit 1978
25ft (7.71 lang 2.60 breed)
Een Volvo Penta MD6A 10Pk

Nu alleen nog een autoradio en een ouwe GPS van Raymarine.. maar die gaan eruit. Zullen wel laadpunten voor mobiel en tablet in komen.
Verlichting zijn 4 halogeentjes die LED gaan worden.
Net als de boordlichten. Die worden ook LED.
Die gewenste koelkast is het meest bepalend voor het verbruik.

Zie dan ook mijn comment zeilersforum.nl/index.php/foru...cus?start=25#1300648

Ik hoop dat ik in de buurt van snappen kom. Ben ik zover met snappen, dan kom ik er wel toe om de andere apparaten toe te voegen.
Ik moet het eerst allemaal is praktisch begrijpen. Ik kan het altijd maar slecht zien in de theorie. Met voorbeelden kom ik er uiteindelijk wel en dan zie ik de sommetjes vaak ook wel weer.

En dan heb ik ook weer wat geleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:40 #1300675

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@XanderB

de koelkast die ik voor ogen heb is een Indel B 65 compressor koelkast die volgens specs 1,25Ah bij 32 graden doet...

Die 1,25Ah zal vast niet kloppen in de werkelijkheid, maar 32 graden is het hier ook niet zo vaak. En als het dat wel is, schijnt de zon volop.
Ik heb die waarde dan ook maar aangehouden. Het is wat ik heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:42 #1300676

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pietergr schreef :
En voor de mensen die twijffelen aan mijn eigen inspanningen.. ik heb het boek aangeschaft, de pdf gedownload, alle forum posts met "accu", "zonnepaneel" enzovoorts wel gehad. Ja ook op camperfora.. drijft niet maar wel vaak 12V installaties.
Dus ik worstel me door allerlei, voor mij tovertaal, nieuwe woorden en termen. Ooit snap ik het (wellicht)
En ja dus, inderdaad de materie is voor mij nieuw.

Nou goed: dat je lui bent, neem ik terug. Maar je had wel wat overtuigingskracht nodig om zover te komen, geloof ik.

Het best lijkt me eigenlijk dat je je jezelf nu eerst eens even in de materie graaft, jezelf een idee vormt van wat je zou willen. En dan vervolgens terugkomt met gerichte vragen.

Er zijn hier altijd wel die graag over dit onderwerp praten en daarbij hun eigen stokpaardjes berijden (ik ben er zelf ook één, waarschijnlijk), maar zonder dat je zelf begrijpt waar we het over hebben, blijft het water naar de zee dragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:44 #1300677

Met 25 voet ben je wel wat beperkt met hoeveel zonnepaneel je kwijt kan.
Ik zou ook eens kijken naar de afmetingen, wat je er allemaal op kan zetten.
Hoe meer, hoe beter.
Ik heb net een nieuw 54 watt zonnepaneel gekocht voor mijn 27 voeter, die kan net op de plek onder de giek.
Paal achterop wil ik (nog) niet.
dus dat blijft een beetje een afweging. (en ik heb een elektrisch aangedreven boot)

Wat ik maar wil zeggen, je kan ook plaatsen wat je kwijt kan/wil en dan je verbruik er op aanpassen. Koelkast zet je toch uit snachts? Ik kan er in ieder geval niet bij slapen.

hoewel het wat bot werd gesteld, lithium accu's helpt heel erg. Maar zijn duur.

Dus heb je twee issues: ruimte voor panelen en budget.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 08:50 #1300679

In plaats van een koelkast ‘s nachts uit te zetten, kun je deze beter op een iets minder lage temperatuur instellen, dan bederft je eten minder snel. Ook zal het dagverbruik dalen omdat je overdag minder hoeft te koelen (door de hoger ingestelde temperatuur) en ‘s nachts sowiezo door de dan tevens lagere omgevingstemperatuur.

De groei van bacteriën in je voedsel neemt exponentieel toe met temperatuur; het is dus beter een pak melk continue op 6 grC te houden dan overdag op 4 en ‘s nachts op te laten warmen tot 8 grC. Bovendien kost dat eerste minder Ah per dag.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 08:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 09:11 #1300688

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@wadloper

Als je door de bomen van alle info het bos niet meer ziet zoals ik, is het bijzonder lastig een gerichte vraag te formuleren.
Als ik alles al zou weten van deze materie dan was ik hier niet geweest. Ik zoek dus info om op het juiste bospad te komen.
Het veel aangeprezen boek van Herrmann, is zo vreselijk veel info dat het me nog steeds duizelt.

Het voorbeeldje in het comment van @PvO daar kon ik wat mee. Daar stonden wat zaken in die ik steeds over het hoofd zag... en misschien mis ik er nog meer.
Wat opvalt is dat praktijk blijkbaar enorm afwijkt van berekeningen.. dat kom ik overal steeds weer tegen; Camperfora, Motorbotenclubs, caravanverenigingen, hier..

En Google is your best friend zeggen ze... behalve als je niet weet wat het zoekargument moet zijn... dan brengt dat alleen maar verwarring. En uit verwarring nog een exacte vraag weten te formuleren.... dat valt dan niet mee.

@roozebos, Ik heb plek onder de giek. Dan denk ik beloopbaar, maar als ik het gelezen heb is er dan mogelijke slagschaduw en invalshoek probleem.. (Klopt dat?)
Een paaltje op de hekstoel zit ik wel over te denken. Dan heb je deze problemen niet (of iig minder)

@nachtvlinder, ik hou het op de norm van 7 graden.. thermostaat zal dan toch wel ergens tussen 6 en 8 schakelen. Én hij hoeft 'snachts niet uit.. Mijn vrouw snurkt.. Ik doe toch al geen oog dicht.
Ik moet me maar s inlezen over die lithium accus dan.. of wacht.. eerst dit maar s begrijpen allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 09:27 #1300694

ik jaren een zonnepaneeltje gewoon rechtop tegen de reling gezet. Door langer kabeltje kon ie ook aan de andere kant, net waar de zon scheen. zie :
Ik wil nu eens onder de giek proberen. Panelen hebben nu meer opbrengst, dus de minder ideale plek zal wellicht toch goed werken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 09:32 #1300699

en voor de bijdehandjes, op deze koers laadt hij dus niet. Maar dat was in dit geval niet van belang.

Moet er wel geladen worden, dan of koers aanpassen of anders anders plaatsen.
nb: paal werkt uiteraard veel beter qua opbrengst.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 09:58 #1300707

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pietergr schreef :
@nachtvlinder, ik hou het op de norm van 7 graden.. thermostaat zal dan toch wel ergens tussen 6 en 8 schakelen. Én hij hoeft 'snachts niet uit.. Mijn vrouw snurkt.. Ik doe toch al geen oog dicht.
Ik moet me maar s inlezen over die lithium accus dan.. of wacht.. eerst dit maar s begrijpen allemaal.

Ik hoe het maar even bij concrete opmerkingen over zaken waarvan ik meen iets te weten.

Zelfs de kleinste compressors die in jachten worden gebruikt voor koeling kunnen een gemiddeld geïsoleerde koelbox van 80 liter op 7 graden of kouder krijgen. Mijn eigen koelbox is ongeveer 40 liter met een Waeco Cu-55 compressor. De koelbox heb ik zelf gebouwd van multiplex, epoxyhars en 5 cm. PU-isolatie.
In de praktijk heb ik de compressor op vrijwel de laagste stand staan. Dan zit de temperatuur in de box, als alles koud is, onder de 7 graden. Ik moet dan nog steeds uitkijken dat zaken die tegen de verdamper aan liggen niet bevriezen. Zou ik de zaak op de hoogste stand laten koelen, dan wordt het een vrieskist inplaats van een koelbox.
Op die één na laagste stand trekt de koelbox 1,6 A, als ie draait en dat doet ie maar een kwartier per uur.
Bij een goed geïnstalleerde moderne compressor en een redelijk geïsoleerde koelbox van niet te grote inhoud is het verbruik best bescheiden, eigenlijk. Standje 6 of 8 is niet aan de orde.
Moet voor jou ook mogelijk zijn, lijkt me.

Wat betreft Lithium-accu's: je doet er in jouw state-of-mind en bij jouw kennisniveau goed aan om dat voorlopig even te vergeten. Die dingen zijn hier op ZF op dit moment dé grote hit onder de jongens die er alles van snappen. Maar toch slagen ze erin er regelmatig ruzie over te maken. Zelfs als de accu's die je hebt aan vervanging toe zijn, zou ik het voorlopig even bij ordinaire lood-calciumaccu's houden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 10:09 #1300713

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pietergr schreef :
Verlichting zijn 4 halogeentjes die LED gaan worden.

Dat is wat ik het laaghangende fruit noem. Halogeenspotjes kun je 1 op 1 vervangen door een led-spotje dat in hetzelfde armatuur past, maar slechts 1/10 van de energie verbruikt. Veel besparing voor heel weinig moeite.
Net als de boordlichten. Die worden ook LED.

Als je vaak in het donker vaart of denkt te gaan varen, zou ik dat doen. Als dat niet zo is, even laten zitten tot later. De goedgekeurde armaturen zijn duur en als je ze nooit gebruikt, de investering niet waard. Een rondschijnend led-ankerlicht kan, als je van plan bent achter het anker te overnachten, wèl een goede investering zijn.
Die gewenste koelkast is het meest bepalend voor het verbruik.

Dat is wat ik ook altijd dacht, maar als je nog aan een navigatie computer met een scherm gaat beginnen, dan blijkt dat ook vaak een flinke verbruiker. Ze ook wat ik schrijf over een mijn eigen koelbox in een ander bericht.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 11:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 10:21 #1300718

Een scherm kan je uitzetten als je er niet op kijkt. Dat scheelt ook al weer heel veel.
Het gaat om zaken die veel aan staan. Zo heb ik mijn marifoon ook geselecteerd op laag verbruik in rust.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 10:50 #1300730

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
pietergr schreef :
FF voor de goede orde.. "ja lekker dan" betekent niks meer dan dat ik het nog niet snap. Niks onbeleefds aan. Als dat zo wordt gelezen. Sorry dan.

En voor de mensen die twijffelen aan mijn eigen inspanningen.. ik heb het boek aangeschaft, de pdf gedownload, alle forum posts met "accu", "zonnepaneel" enzovoorts wel gehad. Ja ook op camperfora.. drijft niet maar wel vaak 12V installaties.
Dus ik worstel me door allerlei, voor mij tovertaal, nieuwe woorden en termen. Ooit snap ik het (wellicht)
En ja dus, inderdaad de materie is voor mij nieuw.



@PvO, dank. Dit is inderdaad Jip en Janneke.. daar kan ik wat mee. (Zeker ook dat van de knop en de waarschuwing voor de Off stand (niet doen!). Dank)
Worstel ik nog wel met het verschil tussen berekening en de ervaring.

Dus.. waar ik nu op kom.
Ik heb een 105 Ah huishoudaccu.
Ik kan daar de helft van gebruiken.
Afgerond naar beneden 50Ah.
De koelkast die ik voor ogen heb gebruikt 1,25Ah (bij 32graden! dus zal zo minder zijn)
Dus die kan dan 50Ah/1,25Ah = 40 uur draaien op die accu.

Dus met een op walstroom opgeladen accu kan ik zo een dag of twee op pad. Alleen uitgaande van die koelkast.. ;)
Evengoed die berekening snap ik. Daar zijn wel de andere stroomvragers aan toe te voegen.

Wil ik de accu onderweg of ergens zonder walstroom met een zonnepaneel op kunnen laden, dan raak ik het ff kwijt. Waar ik dan op kom is... het verschil tussen de berekening en de ervaring.
Het lijkt dat de ervaringen met enige regelmaat op de helft komen van de berekeningen.
Maar wellicht is dat omdat we in de zomer wel meerdere dagen op pad zijn en in voorseizoen en naseizoen niet? Misschien is de wens om met panelen ALLES op te laden wel helemaal niet nodig.

Kijken of ik het nou nog snap.. ik kan met mijn accu 40 uur op pad.. nou wil ik twee dagen dus 48 uur op pad. Klopt het dan dat ik 8 uur moet kunnen bijbenen met een zonnepaneel?

Dan heb ik 8 x 1,25Ah = 10 Ah nodig?
10 Ah = 80% (van het rendement) dus 12,5Ah.
Laten we dat ook in 4 uur doen.
12,5Ah/4h = 3,125A
Met die laadspanning van 14V en die 50% opbrengst
14V x 3,125A x 2 = 87,5Wp

En ja ik weet dat dit niet definitief is want er moeten nog wat stroomvreters aan toegevoegd. Meer of ik het begrijp.

Moet ik alleen s uitzoeken hoe snel die accu oplaadt met walstroom en de acculader... die is oud en ik heb nog geen stikker gevonden met gegevens. Maar laadt dat ding netjes alles in een nachtje passantenhaven, dan ben ik er lijkt me? Nou ja het apparaat is ouder dan de boot en mag ook vervangen worden.

Maar wellicht zie ik toch weer iets over het hoofd?

Hoewel er mensen zullen vallen over het niet juist gebruik van eenheden (een koelkast gebruikt 1,2Ah, moet zijn 1,2Ah per uur) klopt je verhaal goed (genoeg)
Ik gaf eerder aan: ga voor een lifepo4 accu, met jou gebruik kan de simpelste vorm van drop-in replacement prima werken. Maar ik kan er ook inkomen wat wadloper zegt: wellicht voor nu te veel discussie en daarmee te veel onzekerheid.

Met jou plan heb je nu een paneel nodig en een laadregelaar. flexibel paneel en laadregelaar, wat bekabeling etc, voor 300€ ben je niet klaar. Hoe klinkt dan een extra accu: vervang je 100Ah voor 2x100Ah en je kunt (in je eigen berekening) opeens 80 uur koud bier drinken. Er zijn genoeg acculaders te vinden die in een nachtje de boel weer volladen (alles boven 10A doet dat). Als je het kwijt kan is het een goede optie, zeker omdat je met panelen op een klein bootje niet (eenvoudig) veel meer kunt bereiken dan een verlenging van je accuduur (en natuurlijk, alles kan).

Een andere optie die gegeven wordt is de boel zuiniger maken. dat geldt natuurlijk voor alles: als je koelkast 2x zo zuinig wordt door isolatie kun je ook 2x zo lang. prima.

Een andere manier om naar te kijken is wat je kwijt kunt: dus: hoe groot paneel kun je op je opbouw kwijt, wat zal dat dan opleveren in tijdswinst zonder walstroom en is me dat waard? Ik heb een kapot paneel liggen van 50Wp, zal nu in hetzelfde oppervlak 100Wp zijn. Tuurlijk ga ik het een keer vervangen, maar staat echt ergens onderaan het lijstje, gezien ik met 200Ah Lifepo4 accu al >4 dagen autonoom kan.

Edit: Oh en wat een koelkast verbruikt: mijn koelkast verbruikt ~3A gedurende 75% van de tijd en als we aan boord gaan staat ie gerust 12 uur lang aan. Is een Waeco compressor met zelfbouw koelkast. Een veel te grote koelkastruimte als je het mij vraagt en waarschijnlijk slecht geisoleerd. Dat is wel mijn eerste stap: de koelkast beter isoleren van buiten en de compressor iets meer lucht geven (zit nu in een afgesloten bak onder een bank, waardoor het fannetje continu aanspringt). Ik heb het schip een maand, dus nog aan het uitzoeken ;)
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 11:01 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 10:54 #1300733

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@wadloper

Nou nee zal niet heel veel in het donker varen inderdaad.. maar als je dan toch aan het vervangen bent. Dan die boordlichten ook maar.

De boot is van 1978 en de bedrading door de hele boot grootdeels ook. En alles dat door meerdere vorige eigenaren is opgeleukt is met zwarte draad gedaan. Soms zelfs niet eens de flexibele maar de massieve schakeldraad.

Er zitten 3 wandcontactdozen in van het type "lijkt geaard, maar is het niet" voor op de walstroom. Ik heb er één die het doet. De rest niet. Die gaan er allemaal uit. Zijn aangesloten (maar niet goed) met witte drie aderige kabel, waarom geen idee want ze hebben toch geen randaarde). Nou ja. Dat verdwijnt toch.

Ik heb 1 12V contactdoos die het gelukkig doet. Maar die zit weer op twee keer zwart. Dat soort ben ik maar gaan labelen met rood tape waar het plus is. Vooralsnog. Denk dat het ook wordt vervangen.

In huis leggen we al heel wat jaren centraaldozen systemen. Dat is geen rocket science. Kleuren zijn duidelijk en ook hoe je wat aansluit en hoe het naar de meterkast mag is duidelijk.

Hoe zit dat eigenlijk met de kleuren van voedingskabels naar apparaten in een boot? gewoon rood en zwart? Ik zal meer rode tape kopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie en opladen accus 01 juli 2021 10:58 #1300736

Hoewel er mensen zullen vallen over het niet juist gebruik van eenheden (een koelkast gebruikt 1,2Ah, moet zijn 1,2Ah per uur) klopt je verhaal goed (genoeg)

Het geeft voor mij vooral aan dat het begrip van gebruik vs. verbruik er nog niet is. Daarom mijn verwijzing naar de sticky en de tip je gebruikers met hun dagelijkse verbruik netjes op een rijtje te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl