Noballast schreef :
Dit is wat Jefa daar over zegt:
The ideal hard over time (the time needed for the autopilot drive to run through 72° of rudder travel) is between 12 and 15 seconds. As most modern autopilots have a feature called "speed control" (the speed of the autopilot can be step less controlled by pulse width modulation) it's better to aim at the 12 seconds as the autopilot can always slow down the drive when the response is too quick. It's very important to get the sprocket ratio right as a too quick autopilot drive (less than 10 seconds HO time) will be too nervous and will cause the autopilot to start swinging between port and starboard (officially named "hunting"). When the hard over time is too long, the pilot will not be able to steer the boat in heavy sees while reaching as it is unable to react quickly enough to the changing courses.
Leuk dat Jefa dit zegt, maar icm een goede hydraulische drive is dit niet het geval (en zegt tevens het nodige over de aansturen de software). Korte HoT is icm schuin van een golf af erg prettig kan ik je verkeren
Hydraulisch is tevens
veel sterker dan en dat is (met name ook icm (grote) golven schuin van achter weer fijner: dat kost namelijk veel kracht (met minder kracht wordt je HoT ook weer langer..). Maar goed, kost wel een stuk meer geld..
Vergeet 1 ding niet: ook op kleine bootjes als een mini zit een hydraulisch onderdekse drive; da's niet voor niks.
Heb zelf ervaring met diverse merken en typen drives & computers (zowel hydraulisch, de Jefa en die van RM), als ook de bovendekse varianten (incl op stuurwiel en helmstok; voordeel van veel boten hebben gehad
). Heel simpele conclusie: als je het geld kunt missen voor een goede onderdekse icm hydraulisch dan wil je nooit meer wat anders.
Voor het ultieme wedstrijd gebeuren is de NKE niet te verslaan, maar is niet alleen serieus duur, ook het gebruik ervan kost een flinke cursus (ivm alle settings... je bent echt een tijdje bezig voor je dat onder de knie hebt en uitgezocht en ingesteld). Als je geen planerende boot hebt: zonde van het geld. Want de meeste settings zijn juiste om je boot onder die omstandigheden goed te kunnen besturen. (werkt wel heel erg goed overigens..)
Voordeel van de Garmin icm hun Hydraulische (shadow) drive: je kunt zonder aan/uit zetten overnemen van de auromaat, en hij pakt 'm weer van je terug als je niet meer manueel stuurt. Dat is echt geweldig fijn! EN er zit (itt RM meuk) ook nog eens een goede afstandsbediening bij ook.
Maw: heb je het geld en ga je vor het snelste/beste: NKE, heb je iets minder geld: Garmin + shadow drive.
Daarna wordt het een Jefa combi met een merk (kunnen er meerdere zijn: Garmin, B&G of RM) en als laatste: een RM onderdekse icm hun eigen drive.
Succes met je keuze. Als je de centjes hebt: fijn voor de Garmin met shadow drive gaan
HoT kun je software matig aanpassen als je hardware het maar aan kan inderdaad. Maw: hele snelle drive kopen zodat je de flexibiliteit hebt om het in te kunnen stellen as jij dat wilt!
Mocht je vragen hebben mbt mijn ervaring met die dingen en hun verschillen, kun je mij bellen of een PB sturen. Gezien eerdere ervaring met dit soort topics reageer ik hier verder niet meer.