Wat je verwacht van je AP systeem hangt sterk van je boot, de omstandigheden en wensen af. Zoals ik al schreef: lekker relaxed over de golven hobbelen versus al spinnakerend surfend met achterop lopende golven nét niet uit het roer lopend.
Een dergelijk stukje (je quotte) staat ook in de handleiding van mijn AP: tijdens de auto-tuning wordt de "motor power" (dus dat PWM signaal) dusdanis ingesteld dat een default hoeksnelheid gehaald wordt.
Deze procedure levert standaard "cruising settings" op. Je kunt het daarbij laten; als je geen gekke dingen doet en het prima vind om over de golven te hobbelen dan zal dit in 90% van de gevallen wel voldoen. Ook het adaptieve "seastate filter" staat automatisch aan: leidt tot een verminderd stroomgebruik, herrie en sltijtage, ten kostte van een minder strakke koers, wat meestal een prima compromis zal zijn.
Waar het allemaal wél uitmaakt is downwind in grote golven, al of niet onder spinnaker. Dat zijn de koersen waar een 10 gr koerswijziging je uit het roer kan laten lopen. En reken maar dat een menselijke stuurman dat niet voor elkaar krijgt als ie niet sneller dan 8 gr/s mag sturen.
Die "autotuning default settings" kun je naderhand naar hartelust tweaken - ook die "motor power" kun je gewoon overrulen en verhogen, als jouw tuning dat vergt. Die autotune is slechts een (conservatief maar meestal prima) startpunt.
Hier nog een interessant stukje over tuning:
Autopilot - setup and fine-tuning for shorthanded racing
Counter-rudder mag je vertalen naar D-aktie in de klassieke control theory: deze factor reageert op de RoC uit het rate compass. Op het moment dan een golf je achterschip pakt en gaat wegzetten, reageert de AP al. Wellicht dat systemen met 3D sensoren ook veranderingen in de trim (optillen van de kont) nog meenemen. (en ook dat redt je als stuurman niet als ie maar met 8 gr/s mag sturen).
Deze hele discussie doet me denken aan de keuze voor een anker: je kunt de standaard tabellen volgen. Dat zal in de meeste gevallen wel voldoen. Maar niet voor iedereen en niet altijd...
Wat wel het geval is bij dit soort tuning: dit is niet voor iedereen weggelegd, dit tweaken. Je dient zeer gestructureerd op te schrijven wat het effect van een bepaalde aktie is. Slecht séén ding tegelijk veranderen en begrijpen wat je ziet. Het is geen oefening van een half uurtje om zomaar wat te proberen - dan kun je beter een AP/drive uit de tabel kiezen, de autotuning doorlopen en het daarbij laten.
In NKE systemen kun je meerdere presets tuningparamaters vast leggen: één voor elke seastate en koers. Het zal je hobby maar wezen...