Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA 0183 mysterie

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 09:08 #944867

37south schreef :
Inderdaad, niet RS422. Garmin heeft het bij mijn weten altijd zo gedaan, dus elektrisch mag het niet NMEA 0183 genoemd worden.

Duidelijk. Mijn Garmin 128 van 2002 heeft het ook zo, en in 1995 kocht ik voor 500 USD in de USA een handheld Garmin (batterijen en een externe 12V-aansluiting) die het ook zo had.
Slecht, eigenlijk.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 09:52 #944875

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
37south schreef :
boeiend schreef :
Het werkt nog steeds aan de kaartentafel, dus het zit ergens in de verbinding naar de kuip.

De plotter heeft gewoon 4 aparte draadjes voor nmea in en out, je kan Garmin communicatie instellen maar ook Nmea gewoon en nmea HS, staat op HS en dat werkt al jaren goed en nog steeds.

Heb je niet begrepen wat ik bedoelde met de verbinding met de min van de voeding? Ik probeer te helpen, maar als je niet leest houdt het op.

Als je een GPSMAP 720 hebt, dan zijn er weliswaar 4 NMEA draadjes, maar die zijn voor de 2 NMEA poorten en moeten alle samen met de zwarte ground draad gebruikt worden.
Dus NMEA IN voor port 1 is de bruine draad voor + en een verbinding met ground voor NMEA IN min. Als je de draadjes verkeerd aansluit, kan het soms wel, soms niet werken, afhankelijk van de staat van het 2e draadje (plus of ground).



Nounou, 1000 keer excuus dan dat ik je advies niet geheel goed gelezen of begrepen heb :dry: .

Ik heb ook eens nmea meegemaakt , waarbij de min en nog een draadje de verbinding waren, volgens mij, vandaar.
Ik zie daar echter geen probleem want de min van de ais en die van de plotter zitten toch beide op de min van de boot en hebben verbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 10:09 #944878

boeiend schreef :
Ik zie daar echter geen probleem want de min van de ais en die van de plotter zitten toch beide op de min van de boot en hebben verbinding.

Het probleem is dat de Garmin zich niet houdt aan de eisen van het NMEA-protocol voor de onderliggende elektrische verbinding (die eis is RS422) maar dat Garmin de min van de voeding gebruikt ipv een apart draadje voor de NMEA-min.

Daardoor is de NMEA-output van de Garmin geen RS422 maar iets anders (iets wat wellicht lijkt op RS232, afhankelijk van hoe de hardware voor de uitgang eruit ziet in de Garmin) en daardoor kan er een probleem ontstaan met kwaliteit van de data en met de afstand, zeker op 38.4k bps. Elk klein storinkje op de algemene min kan de data corrumperen.
Roos zal dit ontkennen. 37South bevestigt het, en WadnWind wachten we nog even af ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 10:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 10:32 #944886

ik ben het helemaal met je eens BK.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 10:49 #944891

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
boeiend, uit je opmerking over de 4 NMEA draadjes waarvan jij dacht dat er twee voor IN en twee voor OUT zijn blijkt dat het al jaren niet goed is aangesloten. Het is toevallig vaak goed gegaan als het "foute" draadje door de Garmin naar ground was getrokken. De ground van de AIS heeft er niets mee te maken. Het zou ook werken als je alleen de AIS NMEA OUT A/+ op de NMEA IN 1 +/A (bruin) van de Garmin aan zou sluiten (verder niets aan de Garmin kant) en de AIS NMEA OUT -/B op AIS ground, maar dat moet ik je afraden.

Je bent niet de eerste die hier een fout mee heeft gemaakt. Sluit het maar aan zoals geadviseerd en je probleem is hoogstwaarschijnlijk opgelost.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 10:56 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 11:08 #944895

Zou het echt zo zijn aangesloten?

AIS-NMEA-Outplus aan de Garmin NMEA Port 1 RX
AIS-NMEA-Outmin aan de Garmin NMEA Port 2 RX

?? Is wel creatief!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 11:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 11:28 #944907

De conclusie iedereen had gelijk maar de leek snapt er niets meer van....

NMEA0183 is een officieel protocol, een protocol is in dit geval een afspraak over hoe je een dataverbinding maakt.
Kort door de bocht bestaat NMEA0183 uit 3 onderdelen.
1: een taal, dat betekend dat je afspreekt wat een reeks eentjes en nulletjes voor teken zijn.
2: een voltage niveau dus bijvoorbeeld +5 volt is het ééntje en -5 volt is het nulletje
3: een afspraak over hoe de bedrading moet worden aangesloten en welke bedrading je moet gebruiken.

Nu is het enige waar de producenten zich aan houden punt 1, voor de rest wordt het protocol zwaar misbruikt o.a. doordat de afspraken in de loop der tijd door NMEA zijn aangepast maar grotendeels door onkunde en desinteresse van de fabrikanten, juist omdat het zo'n robuust protocol is en dat daarom als je afwijkt van de standaard dat niet meteen een probleem oplevert.

Actisence legt hier uit hoe het voltage niveau zou moeten zijn: Lees pagina 5

In de praktijk betekend dat zolang het signaal niveau van de zender binnen het signaal niveau van de ontvanger past gaat het goed.
Veel producenten doen dus maar wat omdat het toch wel werkt ze nemen een voltage niveau wat hun uitkomt tot dat je 2 producenten combineert waardoor het naar de grens gaat en dan nog eens kabel buiten specs nog wat storing toevoegen en ineens werkt het niet meer.

In het geval van TS lijkt er het dus op dat er wat anders speelt, dat het zelfs nog werkte als het verkeerd was aangesloten omdat zelfs dan het nog net binnen de signaal niveaus viel.
In zijn geval zou dus andere kabel kunnen helpen maar logischer is natuurlijk het correct aansluiten.
En als je het correct hebt aangesloten en de fabrikanten hebben zich een beetje aan het signaalniveau gehouden dan zou je gewoon waslijn als bedrading kunnen gebruiken en misschien wel kilometers lang.......en dan gaat het weer de verkeerde kant op...... Dus probeer je aan het protocol te houden!!!!!!

Omdat de fabrikanten zich niet aan het protocol houden gebruiken wij galvanisch gescheiden NMEA0183 uitgangen op de BoatController en de BC-Multiplexer(hub) zo voorkom je problemen en schade bij verkeerd aansluiten, door aansluitingen op ingangen zonder optocoupler en is je multiplexer/controller beter beschermt tegen elektronische invloeden van buitenaf.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 11:31 door Zeilprutser. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 11:39 #944910

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Zeilprutser, ik ben het niet met je analyse eens.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 11:44 #944912

37south schreef :
Zeilprutser, ik ben het niet met je analyse eens.
Het zou handig zijn als je toelicht waarom en eventueel met welk deel.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 12:14 #944916

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Zeilprutser schreef :
37south schreef :
Zeilprutser, ik ben het niet met je analyse eens.
Het zou handig zijn als je toelicht waarom en eventueel met welk deel.

Tja, met alle respekt, maar eigenlijk met niets wat je hierboven zegt, maar het gaat hier om het oplossen van een specifiek probleem dus ik wil het nu hierbij laten. Als je opnieuw een discussie over protocollen en je handelswaar wilt, start maar een nieuw draadje en als het echt interessant is doe ik misschien wel mee.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 12:32 #944919

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Wat is dat toch steeds over het "niet houden aan standaarden"? NMEA 0183 1.0 werd verstuurd over RS-232, latere versies over RS-422. RS-232 heeft een gemeenschappelijke massa en een hoger voltage dan RS-422. Beide standaarden zijn gewoon toegestaan om NMEA 0183 data over te versturen.
Of houden fabrikanten zich op andere manieren niet aan conventies?
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 12:39 #944923

@37south, ik probeer gewoon uit te leggen waarom iedereen hier zo op elkaar zit te hakken en dat ze voor hun deel wel gelijk hebben.
Misschien leest het anders dan wat ik bedoel maar
1:ik zeg dat naar mijn idee jij waarschijnlijk gelijk hebt omdat het gewoon verkeerd door TS is aangesloten.
2: Roos en wadnwind hebben ook gelijk dat het ook over langere afstanden prima moet kunnen werken ongeacht de toegepaste bedrading.
3: Baaskluisje heeft ook gelijk dat doordat de grenzen van het protocol worden opgezocht er ook problemen kunnen ontstaan.
PS 4: misschien anderen nog vergeten mijn excuses dan daarvoor, maar ik heb geen zin om alles nog een keer terug te lezen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 12:50 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 12:47 #944925

Eclips schreef :
Wat is dat toch steeds over het "niet houden aan standaarden"? NMEA 0183 1.0 werd verstuurd over RS-232, latere versies over RS-422. RS-232 heeft een gemeenschappelijke massa en een hoger voltage dan RS-422. Beide standaarden zijn gewoon toegestaan om NMEA 0183 data over te versturen.
Of houden fabrikanten zich op andere manieren niet aan conventies?
Nee RS-232 is niet toegestaan maar omdat het overeenkomstig signaal niveau (TTL) wel is toegestaan denken of claimen de fabrikanten dat het wel mag en zo kunnen ze kosten besparen, en als de 1 er mee weg komt...
Wat Garmin hier doet mag dus niet de uitgang zou zo wel mogen maar de ingang had geen common ground mogen hebben.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysteries 19 mei 2018 13:19 #944929

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ik ben de draad allang kwijt in mijn draad :laugh:

Plotter had ik mee naar huis genomen, zojuist de CA stekker daarvan open gehaald, de stopcontacten in de boot had ik woensdag al gecheckt.

Dat zat niet helemaal jofel. Ten eerste zat de adereind van de plus los in de klem, hij zat er wel in en kon er ook niet uitschieten, maar wel wat heen en weer bewegen, dit zou niet van invloed moeten zijn op het nmea signaal volgens mij. Daarnaast was zowel bij de plus als de min de isolatie gescheurd. Dit is vrij zeker gekomen doordat de kabel mee is gaan draaien bij het aandraaien van de trekontlasting van de connector. Alle draden zaten wat getordeerd, had zomaar sluiting kunnen veroorzaken.

Geknipt en gestript, adereindhulsen die beter passen bij de dikte van de draad en een een extra krimpkous om de plus en de min en de connector aangedraaid zonder dat de kabel mee tordeerde.

Ik denk nu dat de hoek van de draad heeft gezorgd, dat het bij de navigatie hoek wel werkt en bij de kuip opstelling niet. Bij de kuip opstelling maakt de kabel na de connector een bocht en dat zou net kunnen zorgen dat de draadjes niet goed meer zaten, bij de tafel loopt de kabel recht. Bij het testen van de nieuwe kabel hing het stopcontact los en zat dus er ook geen bocht bij de kuip opstelling.

Morgen naar de boot, we zullen zien.



Laatst bewerkt: 19 mei 2018 13:25 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 13:20 #944930

Ja dat is het meest waarschijnlijke. Doordat je vaak beweegt gaat het op een gegeven moment los zitten.
Of de contacten worden vies, waardoor je overgansweerstand krijgt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysteries 19 mei 2018 13:42 #944934

boeiend schreef :
Ik ben de draad allang kwijt in mijn draad :laugh:

Maar hoe heb je het nu aangesloten aan de NMEA-ingangen van de plotter?
De common 0V-Ground-NMEA- gebruikt? Of 2 verschillende NMEA-IN ?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 13:44 #944935

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Zeilprutser schreef :
Nee RS-232 is niet toegestaan...

Ik wil je best geloven, maar waar staat dat het niet is toegestaan? Dit zegt wikipedia:
NMEA-0183 is een protocol om apparatuur aan boord van schepen gegevens te laten uitwisselen. Dit protocol is geschikt om via seriële verbindingen (met name RS-422-lijnen in de nieuwere versies, RS-232 in de originele 1.0-versie) informatie te versturen.


Ik vraag het omdat ik (zoals je uit een ander draadje weet) een nagelnieuwe smart-transducer van CruzPro heb die volgens het NMEA 1.0 principe uitgevoerd is.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 14:05 #944937

Op zich wel mooi hoe dit draadje zich ontwikkeld, alle uitdagingen die ik dagelijks tegenkom, komen langzamerhand aan bod, de fabrikanten die hun eigen regels toepassen en hun handen wassen in onschuld, vakmensen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen en niet bereid zijn gewoon objectief eens naar de ander te luisteren, eindgebruikers en/of klanten die je niet mag en wilt beledigen met de vraag zit de stekker er wel in.

In dit geval is de stekker nog steeds amateuristisch aangesloten, de adereindhulsen voor de paarse en bruine draad zijn veel te groot, en je kan de kabel beter verder ontmantelen zodat je meer ruimte hebt om te werken, de draden in de connector ruimte geven en dan moet je nog zorgen dat de trekontlasting van de stekker werkt, er zijn 2 rubbers die de mantel afsluiten de dikke zou moeten werken, ik plaats nog wel eens een t-rap aan de binnenkant maar dat is weer lastig als je er geen ervaring mee hebt.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 14:18 #944940

Eclips schreef :
Zeilprutser schreef :
Nee RS-232 is niet toegestaan...

Ik wil je best geloven, maar waar staat dat het niet is toegestaan? Dit zegt wikipedia:
NMEA-0183 is een protocol om apparatuur aan boord van schepen gegevens te laten uitwisselen. Dit protocol is geschikt om via seriële verbindingen (met name RS-422-lijnen in de nieuwere versies, RS-232 in de originele 1.0-versie) informatie te versturen.


Ik vraag het omdat ik (zoals je uit een ander draadje weet) een nagelnieuwe smart-transducer van CruzPro heb die volgens het NMEA 1.0 principe uitgevoerd is.

Er staat "RS-232 in de originele 1.0-versie informatie te versturen." dat klopt ook zoals ik al zij de uitgang/versturen mag zo wel, maar het ontvangen/ingang mag zo niet, dit is gedaan om zo de GPS die een RS232 uitgang hadden/hebben te kunnen ondersteunen, door conform NMEA0183 1.0 een optocoupler te gebruiken op de ontvanger/ingang levert deze combinatie dan ook geen problemen op. Garmin heeft deze ingang dus niet en is dus niet conform NMEA0183 welke versie dan ook.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 14:20 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 14:21 #944942

En toch werken ze prima. Kan je nagaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 14:38 #944945

Om dan nog maar eens aan te geven dat ik het niet allemaal uit mijn duim zuig:
A Listener must also be OPTO isolated to prevent ground
loop problems. Again, many manufacturers have not
implemented this and this has caused more problems in
installations, as connecting together two grounds of two
systems can be a major source of faults on installations.

Bladzijde 6 van het Acticense infoblad
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 14:44 #944947

je we kennen het aardlus verhaal al een tijdje hoor. Ik ben er ook voor (om te scheiden), laat dat duidelijk zijn.

Evengoed komt garmin er blijkbaar gewoon mee weg, want als er geen een wordt verkocht of er allerlei klachten zouden komen waren ze er allang mee gestopt.

nb: Het gekwetter hier steeds van bepaalde gasten die erg goed denken te kunnen googlen raken een beetje ver van de praktijk.
En helpen een Ts met een vraag niet bepaald. Dat stoort mij wel eens. Vandaar helaas weer zo een draadje.
Waarvan 95% van de postjes zo de vullisbak in kan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 14:44 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 15:41 #944955

roozeboos schreef :
nb: Het gekwetter hier steeds van bepaalde gasten die erg goed denken te kunnen googlen raken een beetje ver van de praktijk.
En helpen een Ts met een vraag niet bepaald. Dat stoort mij wel eens. Vandaar helaas weer zo een draadje.
Waarvan 95% van de postjes zo de vullisbak in kan.

Had je iemand in het bijzonder op het oog met deze opmerkingen?
Misschien iemand die af en toe hinderlijk uit de erg irritante specificaties van RSxxx citeert?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 15:53 #944957

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
roozeboos schreef :
:) schoenmaker....

Nee maar...... Kan'ie dat ook al? :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 17:00 #944971

Dit draadje bevat inmiddels genoeg materiaal om een proefschrift in de psychologie mee te vullen...

Ik ben al Dr., Iemand?

:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl