Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA 0183 mysterie

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 18:29 #944750

Zucht, ja joh het is al goed. Je krijgt gelijk.
Als ik zin heb zal ik nog wel een praktijk test doen met 30 meter speaker draad en een verslagje plaatsen.


nb voordat je weer hoog van de toren gaat blazen: gelijk krijgen wil niet perse zeggen dat je ook gelijk hebt...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 18:59 #944760

dan maar even zin maken.
Opstelling: furuno gp30 geeft simulatie nmea data op 4800 bps. Aan multiplexer 1 in .
Uitgang mux 1 op 38400 naar 30 meter speaker kabel, niet getwist.
Dat mux 2 in.
Mux 2 via usb naar scherm.
Data: foutloos.
NB: ook getest op 57k6: Foutloos!
NB: ook getest op 115k2: Foutloos!

I rest my case, again.

kabel:


mux in, kabel aan uitgang:

mux 2 data in:

nmea data uit van mux 2:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:04 #944764

Duidelijke test, verbaast mij.

Maar met wat storingsbronnen, smps’s of el cheapo voedingen in de buurt? De twister-pakr en afscherming spec is er niet voor niets, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:10 #944766

nou, dat verbaast mij dus in het geheel niet. Want ik wist al dat het gewoon werkt.
Maar omdat er zoveel gewauwel wordt uitgestrooid in dit draadje heb ik het bij deze gewoon bewezen dat zelfs 30 meter geen probleem is op 115200 bps.

Let op: dit is dus rs422. Wat ik al zei, ik heb ervaring met een kilometer kabel, dan wel op 9600 baud.
overigens werkt het zo met 30 meter ook 100% gegarandeerd op rs232.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:16 #944771

Chris, ik probeer niet mee te doen aan het wellus-nietus zie je wel ik heb gelijk etc.

Ik ben oprecht verbaasd! Daarom mijn vraag wat die strakke spec voor zin heeft als het toch allemaal wel goed komt. Bij welke storingsniveau’s (hoe meet je die uberhaubt!) wordt dit wel een issue, zou je op een scoop de kwaliteit van het signaal kunnen vergelijken bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:23 #944775

ja okay. dat is prima.
meten , ja dan moet je een bit error rate test gaan doen. Maar dat gaat me tever.
visueel is nu even goed genoeg.

Het gaat erom dat je ziet dat je best wel wat ruimte hebt om aan te klooien met nmea0183. En dat het dan gewoon werkt.
Dat doet 75 % van de jachtjes ook gewoon. Kroonsteentjes enzo...
En dan nog, een berichtje missen is niet erg. Er komt wel weer een nieuwe. Ook bij AIS.

En die drie meter kabel van TS boeiend kan het probleem dus niet zijn. Wat ik al zei, al gebruik je waslijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 mei 2018 19:24 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:25 #944776

Ja, dat is duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:31 #944778

Overigens, en dat is off topic, en tegen jou zere been, maar niet zo bedoeld:

Het gros van de boten die nmea2k aan boord hebben sturen dezelfde data die over 38k4 kan, met een veel hogere baudrate over de kabel.
Dan worden de bitjes zo kort dat het wel kritisch wordt.
Dus kortere bitjes sneller versturen, en meer pauze tussen de berichten ten opzichte van nmea0183. Zie je mijn punt?
Pas als je veel data gaat versturen wat met nmea0183 echt niet meer kan moet je omhoog. En dan is nmea2k of beter ethernet nodig.
Alweereengijp gebruikt ethernet om radar naar opencpn te sturen. Dat lukt niet met een waslijn als draad..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:32 #944779

roozeboos schreef :
Maar omdat er zoveel gewauwel wordt uitgestrooid in dit draadje heb ik het bij deze gewoon bewezen dat zelfs 30 meter geen probleem is op 115200 bps.

Let op: dit is dus rs422.

Zie de verschillen in de specs:

RS422 gaat veel verder en veel sneller. Onvergelijkbaar met 232.

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 19:34 #944780

ja duh. dat probeer ik je nu al een aantal paginas duidelijk te maken. Heb je eindelijk goed gegoogled. Maar je had me ook gewoon kunnen geloven.
Maar al die rs232 grafiekjes die je hebt gegoogled gaan ook niet op hoor.
Wat ik al zei, 30 meter 115.2 kbps gaat ook over rs232.
als ik jou moet geloven werkt dat maar 1 meter ofzo..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 20:41 #944801

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Sorry techneuten, jullie denken veel te ver volgens mij.
Rs232 en 423 enzo is hier toch helemaal niet van toepassing, heb ik ook nooit genoemd.
De watcheye AIS komen gewone normale draadjes uit voor NMEA, niks twisted pair, shielded ofzo en die zijn verlengd met nog wat dikkere draadjes, ook niet twisted.
Er staat ook niks over twisted in de manual. vrolijk.nl/media//upload/11558/handleiding_38011.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 20:46 #944802

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
meten is weten.

voor nmea data is de kabel voor die korte stukjes niet van invloed, zolang er maar 2 aders zijn die verbinding maken.


Wat betreft lengte kabel. afgeschermd en evt twisted, nmea veroorzaakt meer storing dan dat het er zelf last van heeft, mooie nmea burst door de TX audio van de marifoon bv, indien niet afgeschermd op ongelukkige plek met voldoende lengte.
Laatst bewerkt: 18 mei 2018 20:54 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 20:58 #944805

@Chris, valt erg mee met het zere been hoor ;)

In theorie zul je gelijk hebben; in de praktijk valt het effect dat je noemt bij N2K hard mee. Juist omdat fabrikanten (willen ze een gecertificeerd product aanbieden) zich netjes aan de fysieke specificatie houden en de (standaard DeviceNet) kabeltjes kant-en-klaar beschikbaar zijn, zie je geen home-made gepruts, aardlussen en vernaggelde symmetrische verbindingen die asymmetrisch gebruikt worden.

Zelfs met 4 apparaten op 1 spur op een netwerk zonder 2 afsluitweerstanden gaat dat goed. Dataload was tijdens die misbruik-test zo’n 10% zonder errors - no way dat die bandbreedte in 38k4 ASCII zou passen. Groot voordeel van een grote reserve aan bandbreedte (en grotendeels lege bus) is dat de tijdsrelaties tussen de data grotendeels blijven bestaan: er zijn praktisch geen PGN’s die de arbitrage tov lagere prioriteit PGN’s verliezen. Handig voor de ratecompass data naar de AP of (in mijn geval) specifieke custom toepassingen. En, maar dat heeft niets met de dataverbinding te maken, geen geklooi of ingewikkeld geconfigureer met multiplexers.
Laatst bewerkt: 18 mei 2018 21:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 22:32 #944814

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
NMEA183 op 38K4 gaat prima met schemerlamp snoer, zolang er maar geen invloeden van buitenaf zijn.
Dat was de begin situatie van TS toen de boel open lag.
Echter bij het wegproppen achter de betimmering, treedt er dus kennelijk een storingsinvloed op van buitenaf. Dat kan dus van alles zijn aan overige kabels.

Tot zover nog niets van doen met capaciteit en impedantie.
Maar wel met het ontbreken van twisted-pair in dit geval.

Trouwens 0,75mm2 twisted bestaat gewoon.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 18 mei 2018 22:35 #944815

Ik zeg max 10 % kans dat dat t is.
90 % kans dat t een connector of verbinding is.
Het heeft jaren goed gewerkt. En het is 3 meter kabel. Dat spreekt beide tegen overspraak.
Of er moet net een 12 naar 230 vac converter naast gemonteerd zijn die dan ook nog aan staat. Of iets dergelijks.

Eerst diagnose stellen. Dat is echt nog niet goed gedaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 mei 2018 22:39 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 02:06 #944822

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Geen gezeik, iedereen heeft gelijk! (nou ja een beetje)

Ja, zeker eerst diagnose stellen.

64 reakties en geen van de geleerden heeft gevraagd om welke "plotter" het gaat.
Is toch wel belangrijk i.v.m. het soort interface voor NMEA ontvangst. Zo werken bijv. veel Garmin units met single ended signal (dus zoals bij RS232), zo ook SH en een aantal andere.

De NMEA standard schrijft voor dat ontvangst via een opto-coupler loopt. Ook "protective circuitry to limit current, reverse bias and power dissipation at the opto diode" Bij strikt volgens NMEA 0183 uitgevoerde hardware is de circuitry van de listener poort bepalend voor wat wel en niet kan, wat maximale afstanden zijn, etc.

Bij al die verhalen en tabelletjes over kabellengtes bij RS232 en RS422 wordt er vanuit gegaan dat er een driver en receiver van dezelfde standard wordt gebruikt. Als het signaal via een optocoupler binnenkomt, zijn de specs van de optocoupler vaak de bepalende factor.

Het zal de ontvangende optocoupler worst zijn of het signaal differentieel (RS422) of single ended is. Het signaal niveau is uiteraard wel van belang.
Simplisties gesteld: Als het interne ledje maar netjes knippert.

Klassieke optocouplers verouderen. Als het 38400 baud signaal marginaal is, misschien door niet ideale kabel of externe invloeden, kan het na een aantal jaren misgaan. Ook een relatief klein verschil in kabellengte kan dan van invloed zijn.

Speakerdraad of waslijn is meestal prima voor seriele dataoverdracht, alleen niet zo fijn voor radio's. Misschien bij marginaal signaalniveau net onvoldoende.

Dus, boeiend, toch maar eens testen met een stuk afgeschermde data kabel om in ieder geval deze reele mogelijkheid uit te sluiten. En eh, wat is die plotter nou ??
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 02:28 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 05:40 #944825

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Garmin GPSmap720

Twisted pair kan je toch prima maken door een kant van een gewone 2 aderige kabel te fixeren en de andere kant in de accutol te klemmen?
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 06:22 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 06:28 #944830

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Dat is de low-level methode, maar werkt wel.
Als data kabel heb ik een andere voorstelling, maar als symmetrische antenne leiding (kippenladder) is dat prima.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 07:28 #944837

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
boeiend,
De GPSmap 720 is zo'n voorbeeld van een plotter waarvan de poorten elektrisch niet conform de NMEA 0183 standard zijn uitgevoerd. De NMEA OUT -/B van de AIS moet dus op de zwarte draad van de power/data kabel (ground) worden aangesloten, samen met de min van de Garmin voeding.

Nu heb je het over speakerdraad, dus 2-aderig kabeltje, dus alleen voor data. Dat betekent dat je voor de voeding in de kuip en bij de kaartentafel aparte voorzieningen hebt getroffen. Heb je in beide gevallen de min van de voeding ook aangesloten op de NMEA OUT min/B van de AIS? Heb je dat gedaan in de multi-pin connectors waar je de plotterkabel insteekt?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 07:37 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 07:53 #944843

Volgens mij werkte het al jaren. Dus het was goed aangesloten. bitjes omvallen op 3 meter kabel ( na zoveel jaar) is gewoon onzin. zie ook mijn test met 30 meter kabel en 115200 bps.


Of er is een draadje los. Of er is een connector gaar.
Of de baudrate is veranderd door een setup fout.

Als hij het helemaal niet doet kan je ook de ingang of uitgang opgeblazen hebben door een kortsluiting met plus of min.
Kan met een erg kort contact al gebeurd zijn. Maar is over het algemeen onwaarschjinlijk.

dus: meten en realistisch benaderen! Laat je niet gek maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 07:55 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 08:14 #944850

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
roozeboos schreef :
Volgens mij werkte het al jaren. Dus het was goed aangesloten. bitjes omvallen op 3 meter kabel ( na zoveel jaar) is gewoon onzin. zie ook mijn test met 30 meter kabel en 115200 bps.


Of er is een draadje los. Of er is een connector gaar.
Of de baudrate is veranderd door een setup fout.

Als hij het helemaal niet doet kan je ook de ingang of uitgang opgeblazen hebben door een kortsluiting met plus of min.
Kan met een erg kort contact al gebeurd zijn. Maar is over het algemeen onwaarschjinlijk.

dus: meten en realistisch benaderen! Laat je niet gek maken.

Baudrate, opgeblazen port, sluiting kan het allemaal niet zijn, want TS meldt dat het bij de kaartentafel goed werkt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 08:14 #944851

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Het werkt nog steeds aan de kaartentafel, dus het zit ergens in de verbinding naar de kuip.

De plotter heeft gewoon 4 aparte draadjes voor nmea in en out, je kan Garmin communicatie instellen maar ook Nmea gewoon en nmea HS, staat op HS en dat werkt al jaren goed en nog steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 08:31 #944854

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
boeiend schreef :
Het werkt nog steeds aan de kaartentafel, dus het zit ergens in de verbinding naar de kuip.

De plotter heeft gewoon 4 aparte draadjes voor nmea in en out, je kan Garmin communicatie instellen maar ook Nmea gewoon en nmea HS, staat op HS en dat werkt al jaren goed en nog steeds.

Heb je niet begrepen wat ik bedoelde met de verbinding met de min van de voeding? Ik probeer te helpen, maar als je niet leest houdt het op.

Als je een GPSMAP 720 hebt, dan zijn er weliswaar 4 NMEA draadjes, maar die zijn voor de 2 NMEA poorten en moeten alle samen met de zwarte ground draad gebruikt worden.
Dus NMEA IN voor port 1 is de bruine draad voor + en een verbinding met ground voor NMEA IN min. Als je de draadjes verkeerd aansluit, kan het soms wel, soms niet werken, afhankelijk van de staat van het 2e draadje (plus of ground).


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 mei 2018 08:32 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 08:31 #944855

37south schreef :
De GPSmap 720 is zo'n voorbeeld van een plotter waarvan de poorten elektrisch niet conform de NMEA 0183 standard zijn uitgevoerd. De NMEA OUT -/B van de AIS moet dus op de zwarte draad van de power/data kabel (ground) worden aangesloten, samen met de min van de Garmin voeding.

Betekent dat dus dat het geen RS422 is (of kan dat ook op deze manier?)?

Garmin deed dat lang geleden ook al zo......
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 19 mei 2018 08:37 #944860

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Baasklusje schreef :
37south schreef :
De GPSmap 720 is zo'n voorbeeld van een plotter waarvan de poorten elektrisch niet conform de NMEA 0183 standard zijn uitgevoerd. De NMEA OUT -/B van de AIS moet dus op de zwarte draad van de power/data kabel (ground) worden aangesloten, samen met de min van de Garmin voeding.

Betekent dat dus dat het geen RS422 is (of kan dat ook op deze manier?)?

Garmin deed dat lang geleden ook al zo......

Inderdaad, niet RS422. Garmin heeft het bij mijn weten altijd zo gedaan, dus elektrisch mag het niet NMEA 0183 genoemd worden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl