Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: windmolen aan boord

windmolen aan boord 06 mrt 2017 14:34 #815070

  • dormelie
  • dormelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
wie heeft ervaring met een windmolen aanboord. Voordeel van een molen hij levert bij wind altijd stroom.
Wij hebben een koelkast en tijdens het varen staat de navigatie apparatuur aan. Heb wel alle lampen vervangen voor led.
We liggen veel achter het anker dus geen walstroom. Twee zonnepanelen totaal 100 wpa. maar die liggen op het dek waar ik regelmatig sta om de zeilen op te bergen.En die panelen liggen regelmatig in de schaduw van de giek plus zeilen.
Een beugel achterop met daarop de panelen vindt ik ook niet je dat.
Dus zoek ik een mooie oplossing.

Graag jullie reaktie's
Zeilkano, Sloep, Spanker, 16m2, Vrijheid, Bradwell, Oceaan18, Oceaan 22, Kievit 8.20, Catalina 36.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 14:54 door dormelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 14:41 #815072

Kun je aangeven wat je typische electra gebruik is, ofwel welke apparaten je wilt gebruiken (koelkast wel of niet) aangevuld met waar/hoe je vaart? Dus haven/ankeren, vaargebied etc.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 14:46 #815074

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
opbrengst valt zwaar tegen . en tijdens het zeilen zelf doet hij nog minder (ivm schijnbare wind)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 14:48 #815076

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
in de haven een bron van onrust en lawaai maar onder zeil erg prettig en valt het geluid nauwelijks op.
Idd met wind mee wat minder opbrengst.
Als je een beetje ruimte hebt zou ik eerder een goed zonnepaneel overwegen.

AirX breeze 200W max
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 14:49 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 15:24 #815092

Als het voor achter anker is: Goekoop zonnepaneel, plakje piepschuim er onder en aan een paar meter snoer/lijn te water laten achter de boot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 15:33 #815094

  • dormelie
  • dormelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
goed idee :-)
Zeilkano, Sloep, Spanker, 16m2, Vrijheid, Bradwell, Oceaan18, Oceaan 22, Kievit 8.20, Catalina 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 17:16 #815115

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1952
Heb zo'n ding aan boord (een Rutland 913) en ben er wel content mee omdat ie me niet veel gekost heeft. Had ik er de 1400 euro voor betaald die een set nieuw kost (molen + paal + montagespullen), dan had ik het te duur gevonden in vergelijking met een investering in extra zonnepanelen.

Er is ooit in Engeland een test van 9 van die molens gedaan op opbrengst (in een real-life situatie, gewoon een week draaien in wisselende windsnelheden) en ontwerp, kan de link zo snel niet vinden maar erg informatief inclusief tabellen met opbrengsten bij verschillende condities.

Alle molens hebben aardig wat wind nodig om een zinvol aantal Amp laadstroom te leveren en de vraag is of je dat hebt: als je bij voorkeur ankert op luwe en beschutte plekjes dan gaat zo'n molen niet veel doen. Onze Rutland laadt ongeveer 1 Amp bij 8 knopen wind, oplopend naar 5 a 6 bij 20 knopen wind. Voordeel is wel dat het 24 uur door gaat als het waait, maar als dat maar 1 Ampje is levert de nacht je toch maar 10 ampjes op, iets wat een zonnepaneel van 100Wp in twee uur bijfietst in helder weer

De Rutland molen is mooi stil, in tegenstelling tot de meeste drie-bladsmolens die vreselijk swooshen wat mijn ankergenot aardig zou bederven.

Zonnepanelen maken geen geluid, kun je niet per ongeluk een losgelaten val in laten verdwijnen of een vogel mee aan stukken malen en zijn een stuk voordeliger in euro/laadcapaciteit. ALs je ze ergens kwijt kan zou ik daar voor gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 17:23 #815117

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
Ik heb deze winter een Rutland 914i gemonteerd. Alles bij elkaar (mast, steunen, bekabeling en regulator) loopt het aardig in de papieren (€ 1200-1400). Ik heb nog geen goed overzicht van de output maar ik geloof niet dat het veel is tov een zonnepaneel. Aangezien ik weinig ruimte heb voor een paneel is dit de eerste keuze geweest, misschien volgt er later alsnog een paneel. De Rutland is wel erg stil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 17:47 #815122

Ik heb een "Silent Wind" aanboord en ik kan daar mijn hele boot (50 voeter) mee van stroom voorzien.
Tijdens een oversteek heb ik radar, navtex, ais, stuurautomaat, verlichting etc allemaal aanstaan. de 450Wp molen heeft er geen moeite mee om dat bij te houden.

Achter anker is het een beetje minder omdat je meestal een beschutte plek opzoekt.

De wind generator is, naast mijn hoofdmotor, de enige energiebron die ik aanboord heb. Ik heb nog nooit de motor hoeven starten om stroom te draaien.

De "Silent Wind" is tot op heden de stilste molen die ik heb kunnen vinden, voorhen had ik een "AirBreeze".
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 17:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 17:54 #815126

Erik, interessante info. Maar het ligt er qua gemiddelde windsterktes nog wel een beetje aan of dat een oversteek richting west of richting oost was en of het een noordelijk- of zuidelijker gelegen route was. Kan je dat vertellen?
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 17:56 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 18:19 #815134

De meeste oversteken die ik maak zijn redelijk ver noordelijk. Maar alle windrichtingen en alle windsterkten komen voor, net als op de noordzee. Mijn motor gaat pas aan als de zeilen beginnen te klappen door het rollen op de golven. Meestal is dat pas bij 5 knopen schijnbare wind en minder.

In de herfst van 2015 heb ik 2200 mijl voor de wind gezeild met en gemiddelde windsterkte van onder de 20 knopen. Mijn boot loopt er dan vrij makkelijk 7 gemiddeld. Dat betekend dat de gemiddelde schijnbare wind maar net boven de 10 knopen is. Ook toen had ik geen probleem om mijn accu's op pijl te houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 18:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 20:13 #815181

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Sinds deze zomer staat er een Super Wind op mijn V34. Geen lawaai, alleen een zacht geruis. Tocht gemaakt naar Bretagne en daarbij zijn mijn service accu's niet onder de 80% geweest. Aan boord normale stroomverbruikers zoals koelkast, verlichting en navigatie apparatuur, dus geen extreme stroomvreters. Zou niet meer zonder windgenerator willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 20:32 #815188

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
dormelie schreef :
Wij hebben een koelkast en tijdens het varen staat de navigatie apparatuur aan. Heb wel alle lampen vervangen voor led.
We liggen veel achter het anker dus geen walstroom. Twee zonnepanelen totaal 100 wpa. maar die liggen op het dek waar ik regelmatig sta om de zeilen op te bergen.

200 Wp aan zonnepaneel en nog geen capaciteit genoeg voor de normale apparatuur en een koelkastje (die lampjes verbruiken bijna niks)? Koelkast is een compressortype, hoop ik?
Dan moet je wel erg weinig rendement hebben van je zonnepanelen of je accubank is te klein.
Bij een dergelijke hoeveelheid Wp aan zonnepanelen is een accubank van 300 AH niet overdreven. De truc is om overdag zoveel te laden en op te slaan dat je de uren zonder zon kunt uitzingen op de beschikbare accucapaciteit. Als je accucapaciteit te klein is om wat je overdag kunt laden op te slaan, benut je de capaciteit van je zonnepanelen niet.
Je kunt een portaal achterop niks vinden, maar een windmolen is ook een uitsteeksel. Bovendien zijn zonnepanelen, mits goed geplaatst veel probleemlozer dan welke windmolen ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 20:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 20:32 #815189

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Mits vrije wind van meer dan 7 a 8 knopen gaat het goed. In de haven doet ie weinig door dwarrel windjes.
Staat tegenover dat met de kerst op ameland er zelfs genoeg stroom was om de boot elektrisch te verwarmen :) (tot een extra zware windstoot het mastje afbrak :( )

Erg goed in combinatie met zonnepanelen. Mooi weer weinig wind stroom van de panelen en bewolkt met wind van molentje.
Ik heb een goedkoop molentje uit china, maar is toch stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 20:36 #815192

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
De enige manier om energie self sufficiënt te zijn is het hebben van voldoende zonne panelen en een goed wind generator systeem. Beide.
Wij gebruiken hoofdzakelijk onze zonnepanelen, in de winter kunnen die echter de accu´s niet volladen, dan komen de windgeneratoren in actie.

Mijn panelen zijn orienteerbaar en toch halen ze tijdens de winter niet het dagelijkse verbruik plus de 25% die je nodig hebt om weer 100% volle accu´s te krijgen.
Accu´s moeten in de laatste laadfase weinig stroom krijgen maar wel heel lang ( tot 10 h ) en dat is gewoon niet te doen met zon, gewoon omdat die er niet is. Wil je echt gezonde volle accu´s moet je dus ofwel 24h aan walstroom of s´nachts laden met wind.

Wij gebruiken een altijd gemonteerde ( Gewijzigde ) Aerogen en een zelfgebouwde grote machine die slechts op de ankerplaats opgebouwd word ( 5 min ) Dat grote ding levert net zo veel als 4 Aerogens, Je kunt dus stellen dat ik 5 windgeneratoren aan boord heb.

Desondanks, het is nu donker en windstil, er komt niks binnen. Is ook niet nodig, het beperken van het verbruik is net zo belangrijk als het opwekken van de stroom.
Bij ons komt het erop neer dat ik 90 % van de tijd stroom zou kunnen verkopen, de resterende 9 % net rond kom en toch nog een paar keer per jaar de diesel moet starten om de bulklading te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 21:16 #815210

  • dormelie
  • dormelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
lodewijk stegman schreef :
dormelie schreef :
Wij hebben een koelkast en tijdens het varen staat de navigatie apparatuur aan. Heb wel alle lampen vervangen voor led.
We liggen veel achter het anker dus geen walstroom. Twee zonnepanelen totaal 100 wpa. maar die liggen op het dek waar ik regelmatig sta om de zeilen op te bergen.

200 Wp aan zonnepaneel en nog geen capaciteit genoeg voor de normale apparatuur en een koelkastje (die lampjes verbruiken bijna niks)? Koelkast is een compressortype, hoop ik?
Dan moet je wel erg weinig rendement hebben van je zonnepanelen of je accubank is te klein.
Bij een dergelijke hoeveelheid Wp aan zonnepanelen is een accubank van 300 AH niet overdreven. De truc is om overdag zoveel te laden en op te slaan dat je de uren zonder zon kunt uitzingen op de beschikbare accucapaciteit. Als je accucapaciteit te klein is om wat je overdag kunt laden op te slaan, benut je de capaciteit van je zonnepanelen niet.
Je kunt een portaal achterop niks vinden, maar een windmolen is ook een uitsteeksel. Bovendien zijn zonnepanelen, mits goed geplaatst veel probleemlozer dan welke windmolen ook.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heb geen 200WPA zonnepaneel maar 100WPA zoals ik in mijn verhaal schreef.

hartelijke groet Willem
Zeilkano, Sloep, Spanker, 16m2, Vrijheid, Bradwell, Oceaan18, Oceaan 22, Kievit 8.20, Catalina 36.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 21:20 door dormelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 23:06 #815248

Belangrijkste is, de tering naar de nering zetten, denk ik.

Een windmolentje is heel sterk afhankelijk van waar het gebruikt wordt.
Eric denkt in windsnelheden van 20 knopen, in Alaska.
Ik denk in windsterktes van 3 tot 8 knopen gedurende 2 a 3 uren per dag in zuid Iberica.
Dat is nogal een verschil.

Tussen de molens is ook een enorm verschil, ik heb veel in de praktijk kunnen experimenteren.
Er zijn molens die voor niets nog te duur zijn en andere die goed leveren.
Daar kwam uit dat het het nominale vermogen pas gehaald wordt bij (zéér) sterke wind.

Bij harde wind zijn zo weinig mogelijk wieken beter, wat betekent drie stuks smalle bladen. Hoge toerentallen.

Hoe geringer de wind hoe meer wieken het werk moeten doen.
Hier geeft wat meer oppervlak winst. Lagere toerentallen.
De afstroom van de ene wiek geeft storing op de aanstroom van de volgende wiek, dus een zeker maximaal toerental

In zwakke winden kun je geen hoge toeren halen, dus heb je blad oppervlak nodig voor meer torque.
Dat houdt weer in dat de molen anders gewikkeld moet zijn dan één voor hoge toeren.

Meerdere molens, die niet voldeden, als geschenkje gekregen.
Met 6 ipv 3 bladen, bladhoeken veranderd en opnieuw gewikkeld veranderde een Air X, die bij 10 knopen voorzichtig begon te laden en bij 60 knopen 50A leverde in een molentje dat nu bij 5 knopen begint te laden, maar niet verder zal komen dan maximaal 25A bij 30 knopen.

Die 50A werden met 2 bladen geleverd en zeer hoog toeren.
Begonnen met 6 bladen en zo´n 30A, 4 bladen 35A, 3 bladen ruim 40A en als laatste met 2 bladen 50A. Heel kort maar, want, naar later bleek waren de soldeer bevestiging van de diodes gesmolten.
De belasting viel weg en het toerental gierde angstwekkend omhoog.
Ik stond er bij dus kon hem uit de wind draaien voor er bladen afvlogen.

De opbrenst loopt quadratisch op met de diameter, dus hoe groter de wiek hoe beter.

Een Ista Breeze was de laatste die ik kreeg, het onding heeft ooit een keer een paar mA geleverd.

Bekijk de heersende windsterktes van je vaargebied en kies daarop al dan niet voor een passend type molen.
De mijne doet vrijwel niets, 6 knopen wind is veel hier in zuid Iberica.
De beste plaats om hem op te bergen is op z´n mastje, hij ligt niet in de weg en levert soms nog wat.

Voor zon panelen moet je in NL op ongeveer 1/4 van het nominale vermogen rekenen denk ik.
We hebben hier nu een paar maanden somber weer, zoiets als in NL normaal is.
Ik heb de laatste 2 maande continu gemeten. Zou het kunnen uitprinten.

In de zomer heb ik overvloed aan stroom uit 200Wp panelen van 20 jaar oud en 100Wp nagelnieuwe panelen.
Er heeft een behoorlijke ontwikkeling plaatsgevonden in die 20 jaar.

Ik ben nu bezig met warmwaterpanelen voor de boiler, wat inmiddels goed werkt.
En een paneeltje met Heat pipes wat net geplaatst is en voor een beetje verwarming zou moeten gaan zorgen in de koude maanden.
De hekstoel hangt helemaal vol met panelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 06 mrt 2017 23:28 #815252

Foto van telefoon.


Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 23:30 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 00:42 #815263

Saeftinghe schreef :
Eric denkt in windsnelheden van 20 knopen, in Alaska.
Dat schreef ik niet. Ik schreef dat ik in die ene overtocht ook met net boven de 10 knoop schijnbare wind alles aanboord gebruiken kon.

Gemiddelde windsnelheid hier in dit deel van Alaska is ruim onder de 10 knopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 08:09 #815296

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
dormelie schreef :
Heb geen 200WPA zonnepaneel maar 100WPA zoals ik in mijn verhaal schreef.

Mijn excuses. Ik las die twee stuks als 200 Wp.

Desondanks, wat is je accucapaciteit?
Wat ik vooral wilde zeggen: die windmolen wordt nu een compensatie voor een weinig efficiënte opstelling van je zonnepanelen..


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 08:35 #815305

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Ik heb van mijn buurman wiens wereldreis niet door ging een Air X-400 gekregen.
Wat zijn de ervaringen hiermee, wil graag meer weten voordat ik m ga monteren.
Wat is t geluid, en opbrengst en dergelijke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 08:52 #815311

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
met de originele bladen veel lawaai, met de apart verkrijgbare blauwe bladen veel beter maar meer risico op overpowering bij hoge windsnelheden.

Sleepringen geven weleens problemen maar verder als t een origineel exemplaar is weinig problemen.
(geen chinese airx breeze, dat is bagger)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 08:55 #815312

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Ja is helemaal origineel. Wat betreft de over powering, wat bedoel je daar precies mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 09:52 #815324

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
vrienden hebben deze en varen al 10 jaar de wereld over. In sommige gebieden (falklands en zo) zijn de windsnelheden soms zo hoog dat de blauwe bladen teveel energie geven waardoor de automatische rem in de regelaar teveel te verwerken krijgt. Wordt heet en gaat kaduuk.

Hij wisselt ze dan weer voor de originele zwarte bladen.

Zorg ook voor een goede rubber demping tussen molen en frame, wil wat gromgeluiden geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 10:09 #815327

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Er is blijkbaar veel rotzooi te koop. Een Engelse bekende heeft er een tweedehands bij de plaatselijke chandler te koop staan. Ik weet toevallig dat het ding nooit iets geladen heeft. De man beweert dat hij de generator heeft laten herwikkelen en dat de molen nu ok is. Geloof ik niet, het zijn de magneten in die goedkope generatoren die waardeloos zijn, bovendien zou hij de machine zelf houden als ze nu goed leverde.
Dus let op, koop geen goedkoop spul en al zeker geen tweedehands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl