Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: windmolen aan boord

windmolen aan boord 07 mrt 2017 10:30 #815330

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ik had een 400 en heb deze vanwege de herrie in 2009 ingeruild voor een breeze.
Scheelde echt enorm in de herrie.

Hiervan gingen binnen een paar maanden de witte originele bladen stuk, konden niet tegen UV.
De neuskegel gaat rammelen, bij allemaal, en de sleepringen heb ik wel 4 x laten nazien.

Uiteindelijk NA de laatste reparatie (en vervangen van de hele sleepringset) bleek dat een koolborstel gewoon uit de houder lag en dwars op de sleepring lag...
dus niet elke reparateur kan er goed mee omgaan...
Ook het statordeel laten vervangen want dat gromde als een gewonde tijger.

Maar de laatste jaren gaat het gewoon goed met 'm...en is redelijk makkelijk zelf bij te houden.

Ik zou overigens een on-gecoate nemen, coating valt er uiteindelijk toch af, zeker van het bevestigingsdeel
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 10:31 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 11:28 #815343

Erik,
De gemiddeld heersende wind in Alaska had ik veel hoger geschat, toch wel boven de 15 knopen.
Maar vergeleken met de 3 knopen hier is het toch veel.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 11:29 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 11:33 #815345

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
HPV schreef :
ik had een 400 en heb deze vanwege de herrie in 2009 ingeruild voor een breeze.
Scheelde echt enorm in de herrie.

Hiervan gingen binnen een paar maanden de witte originele bladen stuk, konden niet tegen UV.
De neuskegel gaat rammelen, bij allemaal, en de sleepringen heb ik wel 4 x laten nazien.

Uiteindelijk NA de laatste reparatie (en vervangen van de hele sleepringset) bleek dat een koolborstel gewoon uit de houder lag en dwars op de sleepring lag...
dus niet elke reparateur kan er goed mee omgaan...
Ook het statordeel laten vervangen want dat gromde als een gewonde tijger.

Maar de laatste jaren gaat het gewoon goed met 'm...en is redelijk makkelijk zelf bij te houden.

Ik zou overigens een on-gecoate nemen, coating valt er uiteindelijk toch af, zeker van het bevestigingsdeel

Dus wat raad je me aan, monteren of toch maar niet doen ivm de herrie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 12:09 #815351

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Die 400 is gratis en ik neem aan goed. dan maakt ie met de originele bladen snel een wat flutterend geluid maar met die blauwe bladen zijn de ervaringen gewoon goed.
Kosten iets van 260 euro voor een set....
Voor je de oceaan op gaat een setje sleepringen vervangen zou denk ik niet onverstandig zijn.
iets van 70 euro en wat handigheid...


Ik zou m monteren en gebruiken, dan is de infra structuur voor een vervangende molen in ieder geval al aanwezig.

Als je deze niet wilt gebruiken zou ik denk ik voor een silentwind gaan

edit: onee, de buurman ging de oceaan op. Nou, paar blauwe bladen eraan en gebruiken..
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 12:24 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 13:46 #815380

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Dank voor je advies. Ik ga m eerst monteren en kijken of hij t goed doet en bevalt.
Zo ja dan kan ik altijd nog die bladen vervangen. De buurman gaf aan dat hij m nieuw gekocht heeft.
Dus hij zou t moeten doen. ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 13:49 #815382

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
heb je een montage set erbij met rubber trillingsdempers?

edit:
Als ie teveel herrie maakt kan je
aan de voorzijde (aanstroomkant)
ongeveer 4 mm van de voorste rand in de draairichting gezien,
ca 3 cm vanaf de vleugeltip van het blad,
over een lengte van ca 15 cm
(snap je t nog?)

een heel klein ribbeltje maken door twee kleine gaatjes te boren (0,5mm oid) en daar een stukje draad tussen te spannen en doorheen te halen en vastzetten met secondenlijm.
Bij alle drie bladen exact gelijk maken om onbalans te voorkomen

Zo hebben ze de bladen van de breeze ook stiller gemaakt, soort spoilertje.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 14:13 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 16:36 #815437

Ik vind die AirX en de AirBreeze maar een paar lawaaischoppers, niet heel erg efficient ook. 10 tot 15 jaar terug was het de norm, maar tegenwoordig is er spul te krijgen wat heel veel beter en stiller is.

Dat gezegd hebbende, een gegeven paard moet je niet in de bek kijken.

Als je wel een AirX of een AirBreeze gaat isntalleren, neem dan heel erg dikke kabels van je molen naar je accu. De laadregelaar van de molen zit namelijk in de molen zelf. Dat betekend dat je minder dan 1% spaningsverlies wilt hebben over je bekabeling. Meestal staan deze molens nogal ver van de accubank vandaan. Bij mijn boot maakte het een hoop verschil in positieve zin toen ik de laadkabels tussen accu en molen voor accukabels had vervangen.
Wat overigens enorm hielp om de Airx en AirBreeze stiller te krijgen was de bladen polijsten en daarna eens in de twee maanden in de was zetten.

Nu heb ik een 'Silent Wind'. Niet goedkoop, wel heel veel stiller, bijna een dubbele opbrengst op maandbasis, en het mooie is dat de regelaar extern is. Die zet je dus vlak bij de accu en je kunt met normale 2.5mm2 draadjes toe. Scheelt een hoop gedoe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 16:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 16:45 #815441

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
HPV schreef :
heb je een montage set erbij met rubber trillingsdempers?

edit:
Als ie teveel herrie maakt kan je
aan de voorzijde (aanstroomkant)
ongeveer 4 mm van de voorste rand in de draairichting gezien,
ca 3 cm vanaf de vleugeltip van het blad,
over een lengte van ca 15 cm
(snap je t nog?)

een heel klein ribbeltje maken door twee kleine gaatjes te boren (0,5mm oid) en daar een stukje draad tussen te spannen en doorheen te halen en vastzetten met secondenlijm.
Bij alle drie bladen exact gelijk maken om onbalans te voorkomen

Zo hebben ze de bladen van de breeze ook stiller gemaakt, soort spoilertje.

Trillingdempers? waar moeten die gemonteerd worden dan? Geen idee of die er bij zitten.
hoe zien ze er uit, heb je een voorbeeldfoto?

Vleugeltip, is dat het uiterste randje aan de bovenkant van t blad?
Hoe kom je op t idee? Weer ergens anders vandaan?
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 16:46 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 18:47 #815482

De oudere Air X (en meerdere merken) waren voor een veel te hoog toerental gewikkeld, nieuwere molens schijnen hierin beter te voldoen.

Naast het polijsten en de bramen eraf halen, wat Erik noemt, heb ik ook de spoed een beter hoek gegeven en de tip een paar graden naar de wind gezet, wat ook een enorm verschil maakt in herrie.
De aan-afstroming werd daar veel beter van.

Regelaar hoort niet in de molen te zitten; Een sluiting in de bedrading tussen molen en accu is niet ondenkbaar.
Je hebt dan een sluiting op je accu polen!!!!!
Zolang als mogelijk de 3 fasen AC handhaven en pas kort bij de accu de regelaar.
Heb je ergens in die AC draad een kortsluiting dan stopt de molen gewoon alsof hij mert de schakelaar is uitgezet.

Daarnaast heb je daarmee ook de mogelijkheid om, wanneer de accu vol is, de wisselstroom elders heen te leiden en te gebruiken, b.v. naar een verwarmingselement.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 07 mrt 2017 20:03 #815525

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
elke airx moet worden afgezekerd dus eventuele kortsluiting wordt daardoor afgeschakeld.
Die spoiler rand is zeker aanwezig op de breeze bladen, als daarnaast verder geknutseld wordt prima, geen ervaring mee.

De Airx wordt op een korte buis ca 20 cm gemonteerd. deze korte buis wordt met een flens op een verlengbuis gemonteerd, maar niet direct. Er zitten grote rubber ringen tussen.
van boven naar beneden gezien:
Losse ring ter grootte van de flens met identieke gaten, schuift ruim over de korte buis.
daaronder een rubber ring met identieke gaten
daaronder de flens van de korte buis
daaronder de tweede rubber ring
daaronder de flens van de verlengbuis.
vijf bouten door de hele zooi heen, gaten in het metaal flink groter dan de bouten
zo zit de flens van de korte buis ingeklemd tussen twee rubber ringen.
Bij de Rietpol in Spaarndam leverde men er in de loop van de tijd zoiets erbij,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 11 mrt 2017 19:04 #816699

  • dormelie
  • dormelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
peejee schreef :
Sinds deze zomer staat er een Super Wind op mijn V34. Geen lawaai, alleen een zacht geruis. Tocht gemaakt naar Bretagne en daarbij zijn mijn service accu's niet onder de 80% geweest. Aan boord normale stroomverbruikers zoals koelkast, verlichting en navigatie apparatuur, dus geen extreme stroomvreters. Zou niet meer zonder windgenerator willen.

Hallo, hoe hoog is je paal van je windmolen?

Hartelijke groet Willem
Zeilkano, Sloep, Spanker, 16m2, Vrijheid, Bradwell, Oceaan18, Oceaan 22, Kievit 8.20, Catalina 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 12 mrt 2017 16:58 #816909

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Zo hoog dat als ik op de kuipbank sta mijn hoofd ruim onder de wieken blijft. Ben 1.90 dus de paal zal rond de 2,60 zijn. Boot ligt in winterstalling, zal het binnenkort exact meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 13 mrt 2017 12:57 #817126

We hebben al enkele dagen wind hier.
Harde wind he, hoor je van alle kanten.
Het is zo'n beetje 12 knopen.
M'n aangepaste AIR X levert nu goed stroom, verdringt zelfs voor een groot deel de solar panelen.
Is niet zo stil als een SIlent Breeze, maar zit er kort bij, kan in de nacht doordraaien zonder geluids overlast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 15 mrt 2017 13:32 #817703

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Hier net ook m'n schakeling wat aangepast. Nu een gelijkrichter met spannings verdubbelaar. En inderdaad het molentje begint nu bij een veel lager toerental( ongeveer de helft) stroom te leveren. :)

Het kan zijn dat je wat moet experimenteren met de waarde van de condensators, maar bij mij werkt 100 uF goed. De spanning van de condensators moet minimaal zo'n 3x de accuspanning zijn.

PS die 100uF is voor een 48V systeem. Voor 12V moet de waarde ongeveer een factor 4 groter zijn (470uF)
Laatst bewerkt: 15 mrt 2017 14:25 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 27 mrt 2017 17:23 #821151

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Ik heb er ook zo'n Air-x op staan (hoorde bij de inboedel), nou hebben we de afgelopen dagen een beste bries gehad hier aan het meer waar we momenteel liggen maar meer als een ampere of twee heb ik niet voorbij zien komen :-(

Heeft iemand hier misschien een adres waar zo'n molen opnieuw/anders gewikkeld kan worden zoals hierboven genoemd ?

Ook zoek ik nog een kompleet schema van zo'n gemodificeerde molen....plus regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 28 mrt 2017 00:43 #821263

Capri,

Opnieuw wikkelen kun je zelf doen.
Het is een vervelend werkje, maar laten doen kost al snel meer dan 100 Euro.

Air X heeft molens met 2 en 3 sleepringen.
Wanneer er drie sleepringen zijn zou ik de wisselstreoom zo dicht mogelijk naar de accu toe brengen.
En daar pas gelijkrichten en regelen.

Wanneer je opnieuw wikkelt, meer wikkelingen met dunnere draad.
Daarmee breng je het produktie gebied naar lagere windsnelheden, maar de top wordt ook minder.

Nu heb je meer aan alle dagen 5A stroom bij 8knopen wind dan één keer per 2 jaar 40A bij 50 knopen wind.

Ik heb een paar defecte Air X en gekregen, regelaar defect.
Eerst maar eens zelf als regelaar gewerkt, hij kwam toch nooit aan een stop toe bij de weinige wind in zuid Spanje.

Met een hoop geëxperimenteer ben ik uitgekomen op 6 goed gepolijste wieken wwarvan ik de spoed 4º groter heb gemaakt, de tipppen van de wieken ook meer tegen de windrichting ingezet en ook de hoek op de hub wat naar achter.
Meer wikkelingen met dunnere draad.

Hij start nu met stroom leveren bij 5 knopen wind, waar dat eerst bij 10 a 12 knopen was.
Maakt véél minder herrie, maar nog wel meer dan een silent breeze met die blauwe wieken.

Doorgaans is er veel te weinig wind, maar de laatste weken heeft het flink geregend en gewaaid, bijna geen zon en de molen leverde toch behoorlijk wat van de gemiste zonne energie.

Die condensatoren van Rooie Dirk heb ik nooit aan gedacht, ik ga dat ook maar eens proberen. Met die 6 wieken heb ik torque genoeg en wanneer dan bij nog wat minder toeren de stroomlevering begint zou ik dat heel mooi vinden.

Het afschakelen gebeurt door bij 13,7V een relais aant te sturen wat de wisselstroom kortsluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 28 mrt 2017 11:20 #821380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Al eens gedacht aan optische triacs met nuldoorgang als AC regelaars!
?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 28 mrt 2017 11:26 #821384

WnW,
Ik ben niet zo goed thuis in elektronica.
Maar zeker bereid om veel te leren.
Wat zijn het en hoe werken ze?
Mogelijk om zelf te bouwen?
Er is hier vrijwel niets verkrijgbaar op dat gebied.
Alleen hetgeen veeel verkocht wordt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 28 mrt 2017 12:57 #821401

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Bedankt !
Die 5 ampere daar ga ik voor.

Ik zal hem zachtjes uit elkaar peuteren en kijken wat ik tegen kom.
Maar waar haal ik zo'n setje bladen......? Ik ben wel iets tegen gekomen maar daar ging het meteen over 270 euri, wellicht moet ik even wachten tot er hier of daar zoiets opduikt .

Die draaddikte, moet je die halveren oid, of weet jij de maat ??? En dan? Vol is vol ?

Aan dek valt de herrie trouwens nogal mee, meer als een licht geruis is het niet. Echter, is ie op een meter of zestig verderop (achter de molen) nóg steeds te horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 28 mrt 2017 16:27 #821459

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Heb de molen net even bekeken maar er passen maar drie bladen op, er zal dan dus óók een andere kop op moeten toch !?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 28 mrt 2017 22:03 #821550

Capri,
Dat was ik even vergeten, die andere hub.

Ik heb van 4mm dikke Inox plaat een paar Hubs gemaakt voor diverse molentjes.
op de hub van Air X passen drie wieken in pasvormen, ik heb op vlakke plaat 12 posities gemaakt. De hub wel zo klein gehouden dat er maar 6 wieken gelijk op kunnen, ze raken dan aan de basis elkaar bijna en bedekken de draadgaten van de andere 6 posities.
De reden hiervoor: Het is dan mogelijk om 6-4-3-2 wieken te plaatsen. Heb de mogelijkheid om aan te passen goed open gelaten.

De draaddikte durf ik niet met zekerheid te zeggen, het is al weer lang geleden en er zijn meerdere molens met diverse draad diktes overgewikkeld.
Ik heb nog 0,6 en 0,8 mm draad voor nog een paar molens liggen, ik denk dat het 0,6mm was.
Stevige kunststof als isolatie in het ijzerpakket, dan de draad er in leggen en vast klemmen met bamboe stokjes die steeds dunner gesneden worden naarmate het wikkelen vordert.
Op ´t laatst een stukje bamboe er in latewn zitten om de draad op de plaats te houden.
Ik nam 4 draden gelijktijdig, dat schoot wat beter op en gaf de mogelijkheid om later in serie of parallel te zetten. Het is alles in serie geworden.

En ja ik weet dat er machientjes zijn om die spoelen te wikkelen, maar niet waar ik toen zat.
Het was roeien met de riemen die er waren.

Met de boormachine kijken bij welk toerental er spanning genoeg is.
Op een wat hoger toerental de pitch van de bladen uitgetekend, een kunsstof spietje achter de bladen van 4º.
Een tweede spietje met de hoek van 4º 90º gedraaid om de tip meer tegenwinds te krijgen. En een paar extra draadgaatjes in de hub om de wiek niet helemaal radiaal te kunnen zetten.

Toen alle gaten er in zaten mooi rond af laten draaien bij een lokale werkplaats.
Wieken gepolijst en toen uitproberen. Een heel stuk stiller, niet zo stil als die blauwe, maar ik kon hem ´s nacht door laten draaien zonder de buren boos te maken.

Opbrengst viel niet tegen met de geringe windsterkte ter plekke, zo´n 2 a 3 A op winderige dagen.

Maar toen kwam er een paar dagen zware wind, die liep op tot 60 knopen.
De stroom liep op naar ergens nabij de 20A zonder vreselijk hoge toerentallen.

Van zes naar vier wieken, toeren merkbaar hoger en meer stroom, daarna naar 3 wieken, weer meer stroom en behoorlijk hoog toerental.
Toch maar naar twee wieken gegaan, dat gaf angstig hoge toeren en tegen de 50A stroom.

Dat was teveel, heeft maar een paar minuten gedraaid, toen vloog het toerental schrikbarend omhoog.
Ik stond er onder naar te kijken, dus kon hem snel uit de wind draaien en de hub eraf, was best een angstig werkje.

Toen de wind na een paar dagen weer normaal was de molen eraf en open gemaakt.
Het waren alleen maar de diodes waarvan het soldeer gesmolten was die los in de molen lagen.

Dat deed me besluiten om de wisselstroom naar binnen te halen.
Een tijd was ik zelf de regelaar, de molen hoefde nooit gestopt.
Maar na een zon paneeltje er bij soms toch wel.
Een 4 polig relais dat sluit bij ongeveer 13,7V geplaatst, drie contacten sluiten de fasen kort, het vierde contact schakelt een diode die laat zien dat het werkt.

Het draait nu al weer vele jaren zonder dat er wat aan gedaan is, geen omkijken naar.
In ster geschakeld en alle 4 de draden in serie om een zo hoog mogelijke spanning te krijgen bij zo weinig mogelijk toeren.
Een aantal dingen was een gokje, maar het kwam heel kort bij wat er van verwacht werd.

Later nog een paar molens gedaan, de laatste was een Ista Breeze, dat was het slechtste wat ik ooit van molentjes gezien heb, zoek maar eens wat kopers daarover geschreven hebben.











Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 29 mrt 2017 13:42 #821676

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Man-man-man, wat een pionierswerk en wat tof dat je jouw ervaring zó deelt !

Het ding staat nu even een klein beetje te doen van wat het zou moeten maar zodra het zonnetje weer doorkomt, gaat ie er af, haal ik hem open, ga wat maten nemen en de manier van wikkelen bekijken....en zien of ik er uitkom.
Lospeuteren en als het wikkelen fout gaat met een pruillip naar een bedrijf stappen, kan altijd nog......toch!?


Een kameraad van me werkt bij een constructiebedrijf en kan die hub wel draaien, een rol draad van de genoemde dikte heb ik meen ik nog ergens liggen en is anders denkelijk wel te verkrijgen bij de plaatselijke trafofabrikant.
Werken met deze draaddikte moet te doen zijn. (Óóit eens geprobeerd een gitaarelement te wikkelen maar dat is alleen goed voor de oogvochtproductie).

Alleen het stukje over"radiaal" snap ik niet... en begrijp ik het nou goed, dat je eigenlijk, zomers beter zes bladen en in de winter beter drie bladen kunt hebben en dán onder een kleinere hoek ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 29 mrt 2017 21:25 #821852

Capri, heb net een lang bericht geschreven, met nogal wat foto´s en bij verzende alles verdwenen.
te grote foto´s misschien.
Ga vandaag niet meer schrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 29 mrt 2017 21:48 #821860

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Nee, dat kan ik begrijpen. Sowieso geweldig zoals je het oppakt !

Ik had vanmiddag hetzelfde, gelukkig ging dat om een klein stukje tekst met een fotootje.

Neem je tijd ! Morgen haal ik hem er nog niet af ;-) en ben geduldig ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windmolen aan boord 30 mrt 2017 21:21 #822176

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
wij hebben een aerogen 4 genomen toen we in de tropen waren. s nachts wel de koelkast aan en geen energie bron in combinatie met korte tropische dagen. de aerogen maakt geen geluid en levert net genoeg 3-5 amp bij windje 4-5 Bft en dat doet het regelmatig in de carieb. voor ons een oplossing voor het energie probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl