Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: elektrische storingen

elektrische storingen 05 jan 2017 14:00 #797425

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Oeioei, das niet best nee. Sleepte de mantel over de poelies of zo iets?

Extra tiewrapje en het was nooit gebeurd. Pfft, ben blij dat ik dat soort dingen zelf kan B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 05 jan 2017 15:36 #797450

Nou , die ""professional"" mogen ze wat mij betreft hier aan de schandpaal zetten. :angry: :evil:
Maar ja , dat mag natuurlijk niet.
Als dit , en dat is bepaald niet ondenkbaar, had geleid tot een brand of erger was hij zelfs strafbaar geweest.
Ad
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 15:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 05 jan 2017 16:02 #797454

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
nee hij schuurde niet over de poelie, het was zo bij elkaar gebonden en ingepakt en zat tegen een schot, het heeft ook gesmeuld zo als ik het zie en na meten is er nog veel meer mis in het systeem, dus ik ga maar aan de slag, de vorige eigenaar heeft veel geluk gehad met het systeem zo ver.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 05 jan 2017 16:50 #797471

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
:sick: :angry: :angry: :angry: :evil: :S
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 05 jan 2017 16:56 #797473

Niet leuk voor jou, "goed afgelopen " maar ook niet echt vreemd op een bootje helaas.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 05 jan 2017 17:31 #797485

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Aj zo heb ik eens uit een trintella 38 twee vuilniszakken overtollige bedrading verwijderd...je wil t niet weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 05 jan 2017 19:41 #797535

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bij mij ook, meters draad eruit gehaald, en kroonsteentjes.
Nu langzaam proberen een goede elektrische installatie te maken.
( Die veilig en bedrijfszeker is. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 14:53 #797789

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ja precies, alles eruit en nieuw erin, is denk ik in de loop der jaren ook wel het één en ander aan vast geknutseld zo te zien.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 15:24 #797801

Dit is geen professioneel aangelegde installatie.
Wat een bagger......Een amateur doet dit beter.

Ik zou alsnog mijn geld terugvragen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 15:49 #797807

ik heb eens de onderzijde gezien van een dashboard van een bijna afgebouwd peperduur motorjacht.
Als je er alleen naar keek vielen de draadjes er al uit.
En ze kwamen er gewoon mee weg...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 17:50 #797834

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Tja, ik heb de boot zelf sinds augustus en heb het dus gelukkig zelf niet betaald, indirect natuurlijk wel een beetje door het jacht te kopen, maar ik ben blij dat ik dit soort klussen zelf kan en denk dat ik dan maar meteen een back bone NMEA aan ga leggen, als toch alles open ligt, en een laad aansluiting van de zonnepanelen naar de boegschroef accu.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 18:17 #797842

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Lijkt op de eerste foto dat er misschien wel AMP verbinders zijn gebruikt maar niet de daarbij behorende tang.
Schoonheidsprijs verdient de constructie sowieso niet maar die verbinders niet goed aanknijpen is gewoon misdadig. Voor hetzelfde geld had je brand gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 19:48 #797865

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Waar het op lijkt?

Dat de bedrading langdurig ergens tegen aan geschuurd is.

En er is een te grote stroom door de draden en verbindingen gelopen.
De verbindingen zijn dermate slecht dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.
De bedrading kan te dun zijn voor de functie waar het voor bedoeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 19:57 #797870

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
dehler schreef :
Waar het op lijkt?

Dat de bedrading langdurig ergens tegen aan geschuurd is.

En er is een te grote stroom door de draden en verbindingen gelopen.
De verbindingen zijn dermate slecht dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.
De bedrading kan te dun zijn voor de functie waar het voor bedoeld is.

Lijkt op 1e gezicht gewoon doorgeschavield op de pully, komt vaker voor.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 jan 2017 19:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 06 jan 2017 20:53 #797891

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Whaahaha, een "professional"! Die moeten ze direct een beroepsverbod opleggen en verbannen naar een eiland waar géén elektriciteit te vinden is. Oh ja, toch wel, een USB aansluiting en een tablet om op dit forum te lezen hoe het wel moet.
Wat een treurnis dit gepruts.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 07 jan 2017 07:50 #797941

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
door de foto lijkt het of het bij de poelie zat maar dit is nadat ik het losgeknipt had van het schot, het zat keurig ingepakt in een rubber lap en met tieribs tegen het schot, het is gewoon gesmolten, waren ook twee voedingskabels naar de pomp, misschien dat het daar fout is gegaan, ik weet wel dat ik alles na ga lopen.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 07 jan 2017 11:25 #797987

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
HendrikF schreef :
door de foto lijkt het of het bij de poelie zat maar dit is nadat ik het losgeknipt had van het schot, het zat keurig ingepakt in een rubber lap en met tieribs tegen het schot, het is gewoon gesmolten, waren ook twee voedingskabels naar de pomp, misschien dat het daar fout is gegaan, ik weet wel dat ik alles na ga lopen.

Buiten het feit dat het er minder fraai uitziet, is de vraag natuurlijk of dit verbranden ontstaan is door een wijziging achteraf?
- Is de pomp zwaarder geworden?
- Zat er een zekering voor?
- Is de zekering wel de juiste waarde geweest?
- is er door vochtig klimaat oxidatie ontstaan?
- Zijn er meer of andere toestellen geplaatst achter deze kabels?

Iedereen valt over de hobbyist die dit geprutst heeft, echter als die er krimpkous omheen gedaan had, zou 90% hier het er goed uit vinden zien. Het is dus maar betrekkelijk.
- Is de elek. gevraagd om "even" (nood) reparatie te doen.
- Was er al reeds een elektrisch schema aanwezig of moest hij dat zelf maar even uitzoeken.

Het Z.F. niet altijd het juiste inlevingsvermogen in sommige situaties en oordeelt erg vaak zonder historie. (ook ik doe daar wel eens aan mee).

Omdat we al deze vragen dus niet weten, kan je ook geen oordeel vormen waarom en hoe dit ontstaan is in de installatie.
Misschien stond de pomp geblokkeerd door ouderdom of gebrek aan onderhoud en trok daarom zomaar een enorme kortsluitstroom. Misschien was de zekering nooit aangepast of gecontroleerd die er voor zat, áls die er zat.
Als de zekering er wel zat, hoe kon dit dat gebeuren?
- Zit er een rookmelder in de machine kamer? (bij mij wel)

Kortom erg veel vragen op open zaken, die eerst beantwoordt moeten worden alvorens je iemand probeert af te branden.

In de Charter en binnen vaart ziet dit er heel normaal uit op sommige schepen :(

je blijft als gezagvoerder zelf altijd verantwoordelijk, dus heb je een informatie en controle plicht als klant/schipper! Je kan dit nooit afschuiven op werkzaamheden die een jaar geleden of langer uitgevoerd zijn.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2017 11:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 07 jan 2017 12:33 #798009

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Het nadeel van 12V(en ook 24V) installaties is, dat er bij een gering vermogen, al snel een relatief grote stroom loopt.
Als er zich dan ergens in de keten een (overgangs)weerstand bevind, leid dit al snel tot warmte ontwikkeling.

Als er dan ook nog een sluiting optreedt, kan deze sluiting in combinatie met de hoge stroom en de te grote weerstand in het circuit (te lange/dunne kabel, overgangsweerstanden) er voor zorgen dat de spanning(12V) niet hoog genoeg is om de zekering aan te spreken en er zo een kortgesloten circuit voor langere tijd gesloten blijft.

Bij 400V/230V installaties wordt een kabeldiameter meestal bepaald door de geïnstalleerde zekering.

Bij een 12/24V installatie is het verstandig om daarnaast ook te kijken naar de lengte van de kabel in combinatie met de zekeringwaarde en ervoor te zorgen dat de spanningsval niet groter wordt dan zo'n 5%.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 07 jan 2017 12:58 #798018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Precies.
En juist corrosie door de tand des tijds vormt dan de overgangsweerstand die op zijn beurt weer hitte opwekt.

Kortom, je kan niet alle schuld op de elec afschuiven als het al 7 jaar geleden is.

De eerder genoemde corrosie ontstaat door te vochtige omgeving, die op zijn beurt valt onder de noemer gebrek aan onderhoud.

Kortom:
- De materiaal keuze had beter kunnen zijn (= budget keuze)
- meer tijd kunnen besteden aan de afwerking (= tijd = budget)
- te vochtige omgeving (= slecht onderhoud)

Niemand weet het budget uit 2010, dus wie heeft nu schuld?

Misschien was de opdrachtgever wel te zuinig? Alle waar is naar zijn geld.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2017 13:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 07 jan 2017 17:10 #798100

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Er zijn nog heel veel mensen die niet weten hoe dat zit met stroom. Die denken: "oh, het is maar 12volt, das niet gevaarlijk". Zo heb ik er zelf ook jaren in gestaan. Pure onwetendheid van mijn kant.

Daar krijg je niet zelden dit soort akkefietjes van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 07 jan 2017 22:03 #798187

koko schreef :
Er zijn nog heel veel mensen die niet weten hoe dat zit met stroom. Die denken: "oh, het is maar 12volt, das niet gevaarlijk". Zo heb ik er zelf ook jaren in gestaan. Pure onwetendheid van mijn kant.

Daar krijg je niet zelden dit soort akkefietjes van

Ze zeggen wel eens een pistool is niet dodelijk, de gene die hem vast houd wel ;) ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 00:07 #798225

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
koko schreef :
Er zijn nog heel veel mensen die niet weten hoe dat zit met stroom. Die denken: "oh, het is maar 12volt, das niet gevaarlijk". Zo heb ik er zelf ook jaren in gestaan. Pure onwetendheid van mijn kant.
Same story voor mij. Maar hier is volgens TS een 'professional' aan het werk geweest. Als dat inderdaad zo was had hij vast wel geweten "hoe het met stroom zit" en dat je die vlakstekers met een goede tang moet aanknijpen. Dat is duidelijk niet gebeurd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 08:39 #798248

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
WADnWIND schreef :
HendrikF schreef :
door de foto lijkt het of het bij de poelie zat maar dit is nadat ik het losgeknipt had van het schot, het zat keurig ingepakt in een rubber lap en met tieribs tegen het schot, het is gewoon gesmolten, waren ook twee voedingskabels naar de pomp, misschien dat het daar fout is gegaan, ik weet wel dat ik alles na ga lopen.

Buiten het feit dat het er minder fraai uitziet, is de vraag natuurlijk of dit verbranden ontstaan is door een wijziging achteraf?
- Is de pomp zwaarder geworden?
- Zat er een zekering voor?
- Is de zekering wel de juiste waarde geweest?
- is er door vochtig klimaat oxidatie ontstaan?
- Zijn er meer of andere toestellen geplaatst achter deze kabels?

Iedereen valt over de hobbyist die dit geprutst heeft, echter als die er krimpkous omheen gedaan had, zou 90% hier het er goed uit vinden zien. Het is dus maar betrekkelijk.
- Is de elek. gevraagd om "even" (nood) reparatie te doen.
- Was er al reeds een elektrisch schema aanwezig of moest hij dat zelf maar even uitzoeken.

Het Z.F. niet altijd het juiste inlevingsvermogen in sommige situaties en oordeelt erg vaak zonder historie. (ook ik doe daar wel eens aan mee).

Omdat we al deze vragen dus niet weten, kan je ook geen oordeel vormen waarom en hoe dit ontstaan is in de installatie.
Misschien stond de pomp geblokkeerd door ouderdom of gebrek aan onderhoud en trok daarom zomaar een enorme kortsluitstroom. Misschien was de zekering nooit aangepast of gecontroleerd die er voor zat, áls die er zat.
Als de zekering er wel zat, hoe kon dit dat gebeuren?
- Zit er een rookmelder in de machine kamer? (bij mij wel)

Kortom erg veel vragen op open zaken, die eerst beantwoordt moeten worden alvorens je iemand probeert af te branden.

In de Charter en binnen vaart ziet dit er heel normaal uit op sommige schepen :(

je blijft als gezagvoerder zelf altijd verantwoordelijk, dus heb je een informatie en controle plicht als klant/schipper! Je kan dit nooit afschuiven op werkzaamheden die een jaar geleden of langer uitgevoerd zijn.

Om even wat vragen te beantwoorden:

De pomp is niet zwaarder geworden.
Er zat een zekering voor maar alleen voor het deel dat geschakeld wordt via de schakelaar op het dashboard, de andere voeding zat rechtstreeks vanaf de hoofdschakelaar via de vlotter op de pomp aangesloten.
Deze kabels worden enkel voor de pomp gebruikt, er zit best een uitgebreid systeem aan boord met 10 aparte groepen.
Alle elektra is in 2010 (opnieuw) aangelegd en daarna is er aan de pomp niets meer verandert, dit is zoals het was aangesloten (heb goed contact met de oude eigenaar en tevens bouwer van de boot).
Ik zit zelf op de binnenvaart en gelukkig ben ik het zelf nog nooit zo aan boord tegen gekomen maar ik vaar dan ook over het algemeen nieuwere schepen.
Het punt is dat ik zeg best wel vrij veel verstand van elektra heb en zelf ook de boel opnieuw ga bedraden en afzweren met alle berekeningen die er bij horen, ik had het zo nooit aangelegd, teveel stekkertjes en meteen na de aansluiting aan het stekkertje de draad 180 graden buigen is niet goed natuurlijk, sowieso is alles met stekkertjes an elkaar gezet ipv complete kabels of tenminste krimpkousjes te gebruiken, in mijn ogen is het niet professioneel gedaan. ook zijn er elektrisch gezien weinig tekeningen, van de rest staat wel alles op tekening, hydrauliek, water, spanten tekeningen etc.

Een rookmelder in de motorruimte is inderdaad wel een slim idee, ga ik zeker doen.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 10:02 #798277

Ik vind het niet juist, om vanachter je computer/laptop te roepen dat dit niet door een "professional" is aangelegd.
Ik zelf zou het pas willen beoordelen als ik het (geheel) zelf heb zien.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 11:48 #798316

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Het beoordelen is afhankelijk van de de opdracht.
Moest het snel en zeer goedkoop gebeuren of was er geen tijd>
Een voorbeeld:
Op Terschelling heb ik iemand geheel gratis geholpen met zijn motor.
De + 12 volt voeding van zijn motor paneel was afgebroken en kon met de juiste onderdelen niet gerepareerd worden.
Bij de motor aan de startmotor vast en wat te kort geworden.
Ik heb toen een nood reparatie uitgevoerd wat je normaal niet doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl