Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: elektrische storingen

elektrische storingen 08 jan 2017 11:48 #798316

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Het beoordelen is afhankelijk van de de opdracht.
Moest het snel en zeer goedkoop gebeuren of was er geen tijd>
Een voorbeeld:
Op Terschelling heb ik iemand geheel gratis geholpen met zijn motor.
De + 12 volt voeding van zijn motor paneel was afgebroken en kon met de juiste onderdelen niet gerepareerd worden.
Bij de motor aan de startmotor vast en wat te kort geworden.
Ik heb toen een nood reparatie uitgevoerd wat je normaal niet doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 11:51 #798321

FriendlySailor schreef :
Ik vind het niet juist, om vanachter je computer/laptop te roepen dat dit niet door een "professional" is aangelegd.
Ik zelf zou het pas willen beoordelen als ik het (geheel) zelf heb zien.

Dat zie je toch op de foto's, onjuist gemonteerde stekers en schermerlampjessnoer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 12:02 #798328

Waarvoor werd dat schemerlamp snoer gebruikt?
voor een schemerlampje of als starkabel?
Voor het één uitstekend geschikt, voor het ander wat minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 15:13 #798380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
FriendlySailor schreef :
Ik vind het niet juist, om vanachter je computer/laptop te roepen dat dit niet door een "professional" is aangelegd.
Ik zelf zou het pas willen beoordelen als ik het (geheel) zelf heb zien.

dat is natuurlijk 2 kanten op:
Ik vind het niet juist, om vanachter je computer/laptop te roepen dat dit door een "professional" is aangelegd.

De bottomline is dat het niet te beoordelen is vanachter het scherm.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 17:01 #798399

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
WADnWIND schreef :
FriendlySailor schreef :
Ik vind het niet juist, om vanachter je computer/laptop te roepen dat dit niet door een "professional" is aangelegd.
Ik zelf zou het pas willen beoordelen als ik het (geheel) zelf heb zien.

dat is natuurlijk 2 kanten op:
Ik vind het niet juist, om vanachter je computer/laptop te roepen dat dit door een "professional" is aangelegd.

De bottomline is dat het niet te beoordelen is vanachter het scherm.

Op zich heb je daar zeker een goed punt in, maar ik schrok echt van hoe het aangesloten was en hoeveel bedrading (dit is namelijk niet het enige geval aan boord maar wel meest extreme) met meerdere stekkertjes aangesloten zit, ik weet zeker dat het met budget in de tijd van vervanging niet gelegen heeft, misschien had ik het niet moeten plaatsen zo, het is ook niet direct geplaatst om iemand zwart te maken of aan de schandpaal te nagelen, het is geplaatst om te laten zien wat er kan gebeuren als iets fout is aangesloten en dat ik erg blij ben dat de boot niet afgebrand is.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 17:31 #798406

hoe zwaar was die groep eigenlijk afgezekerd???
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 18:47 #798438

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Jeroen-pion schreef :
hoe zwaar was die groep eigenlijk afgezekerd???

10 ampere.

Ging om 12 volt dompelpomp in de bilge, gestuurd door vlotter en/of schakelaar. via de vlotter was hij niet afgezekerd.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 18:48 door HendrikF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 08 jan 2017 20:08 #798466

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
HendrikF schreef :
Jeroen-pion schreef :
hoe zwaar was die groep eigenlijk afgezekerd???

10 ampere.

Ging om 12 volt dompelpomp in de bilge, gestuurd door vlotter en/of schakelaar. via de vlotter was hij niet afgezekerd.

Ik denk dat je hier zelf al het antwoord op de oorzaak gegeven hebt.....?

Ik zou niemand verder de schuld geven en het deugdelijker oplossen met dikkere kabel en passende zekering bij de pomp. Vlotterschakelaar zeker wel via dezelfde zekering.
Liever kapotte zekering en natte voeten dan brand.

Wen er maar aan dat héél veel boten zo in elkaar zitten :( :(
In die zin jammer dat verzekeringen geen preventief onderzoek doen bij aankoop van het te verzekeren object. De rest mogen wij met z'n allen betalen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 20:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 07:09 #798546

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
10A zekering is ws niet gekozen op de draaddikte x lengte. Meer waarschijnlijk op wat er nog in de boot lag of standaard in het zekeringhuisje zat.

Mensen weten te vaak niet wat ze aan het doen zijn...........

HendrikF, ik zou het hele schip maar na lopen. Best kans namelijk dat nadat de prof de deur dichttrok de eigenaar de toevoegingen achteraf maar even zelf "gefixed" heeft. Gewoon diep ademhalen en beginnen.
En dat begint dus bij goed gereedschap, en een draaddikte berekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 10:15 #798608

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
HendrikF schreef :
snip 8--, misschien had ik het niet moeten plaatsen zo, het is ook niet direct geplaatst om iemand zwart te maken of aan de schandpaal te nagelen, het is geplaatst om te laten zien wat er kan gebeuren als iets fout is aangesloten en dat ik erg blij ben dat de boot niet afgebrand is.

Volgens mij doe je er juist goed aan om dit te plaatsen, ook met de opmerking dat het geinstalleerd is door een "professional". Tenzij je nog andere redenen hebt doe je er ook goed aan die professional niet bij naam te noemen.
Er zijn allerlei redenen te bedenken om dit goed te praten, maar goed is het allerminst.
Het moet ons allemaal wakker schudden om onze elektriciteitsinstallaties eens kritisch te bekijken.
Soms doe je wel even iets snel, om te kijken of het werkt, en later doen we het dan wel zoals het hoort. Nu is dan wel de mogelijkheid om et allemaal even te doen zoals het hoort.
Trouwens het verbaasd me eigenlijk wel dat er zo weinig zeiljachtjes afbranden door elektrische pannes, als je dit ziet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 13:49 #798664

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ik ben dus al begonnen met alles na te lopen en te meten en controleren, zeker qua draaddikte, heb al veel nieuwe dingen aangeschaft hierin en ga dus rustig aan beginnen met vervangen, verder iedere keer wanneer ik van boord ga het hele schip spanningsloos.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 13:55 #798667

HendrikF schreef :
... verder iedere keer wanneer ik van boord ga het hele schip spanningsloos.

Lijkt mij sws een goede gewoonte ook als je denkt dat je installatie OK is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 14:34 #798674

Recent heb ik een goede krimptang aangeschaft, een rateltang. Wat een verschil!! Omdat nu alle kabelschoentjes conform specificatie gekrompen worden is het ook ondubbelzinnig als de kabels niet de juiste dikte hebben en/of niet lang genoeg zijn, ik controleer inmiddels ook elke krimp. Op die manier ben ik veel connectors aan het aanpakken. Zonder een ratel-krimptang is het echt minder kwaliteit. ALs je het goed wilt doen is dit de beste investering die je kunt doen.

Ik ben er inmiddels ook achter dat er verschillende kwaliteiten in connectors zijn. Het is erg aan te raden om deze ook bij een goed adres te kopen. De goedkope rommel die je hier en daar vind krimpt iet ztevig vast en/of schuift niet goed in elkaar en/of breekkt snel af.
Inmiddels gebruik ik ook geen tape meer, maar krimpkous. Veel betere afdichting en ook meer stevigheid aan de las.
Als laatste gebruik ik kabelschoentjes om kabels netjes te geleiden. Omdat deze standaard et verzinkte nagels geleverd worden zijn ze niet bestemd voor ruimtes waar vocht bij kan komen. Voor niet kritische toepassingen, bv achter een rugleuning van een bank, zijn ze te gebruiken. Als het echt goed moet zijn dan haal ik de verzinkte spijker er uit en gebruik een RVS spijker of liever nog een smal RVS schroefje. Dat laatste doe ik bv onder de vloer.

Succes.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 14:43 #798678

belangrijkste is het afzekeren, zodat de kabel niet verbrand. Dunne kabel dan ook lichte zekering dus.
Het mag niet zo zijn dat bij sluiting de zekering heel bijft maar je kabel verbrand. En dat kan zomaar gebeuren!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 16:38 #798722

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
1)Voor de reparatie zou ik nog niets doorknippen,wel spanning uitschakelen en dan ontrafelen zodat je ziet wat waar naartoe gaat.
2)De draden die aan mekaar gezet zijn zou ik zowiezo vervangen van vertrek tot eind.
3)Als je aftakkingen niet kun vermijden,plaats best een doosje waar je de aftakkingen kunt maken met drukvijsjes.
4)Als je kabels/draden toch moet koppelen(wat af te raden is)dan ben je best dat je tussen de plaats van de eerste reparatie en de plaats van de tweede een speling laat van 2cm zodat je geen reparaties op mekaar hebt liggen.
-Om de sterkte(Ampère) van de zekering te weten kun je het vermogen(Watt) delen door de spanning(12-24-230Volt)= de sterkte van je smeltveiligheid/automaat.
-Je kunt de stroomsterkte ook meten door een proef-opstelling te maken en met een Ampère-meter-tang over één van de draden de meting af te lezen.
www.velleman.eu/products/view/?id=375168
-Hou er rekening mee dat je over een draad van 1,5mm² maximum 16A mag zetten,op een draad van 2,5mm² is dit max 20A.
-Electronica word normaal door 6A afgezekerd.
-Zender-ontvanger combinaties vormen hierop een uitzondering omdat deze veel meer kunnen verbruiken in de zend-stand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 17:44 #798758

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Bobbob schreef :
-Electronica word normaal door 6A afgezekerd.

Zo zo, da's een bijzondere uitspraak....
Welke kennis referentie ligt hieraan ten grondslag?

Dat je het zo doet kan prima zijn, maar de grond hiervoor zie ik nog even niet. Waarschijnlijk vanuit de gedachte dat de leiding dat altijd wel kan hebben?

Ik heb zelfs de licht groepen op 2A gezekerd, nu het allemaal LED is. Geen enkele aanleiding om ze zwaarder te zekeren. De overige elektronica gewoon op maat gezekerd.
Ik begrijp je stelling wel, maar het is een wat boute uitspraak om voor granted aan te nemen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 17:47 #798760

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Bobbob schreef :
-Hou er rekening mee dat je over een draad van 1,5mm² maximum 16A mag zetten,op een draad van 2,5mm² is dit max 20A.

Voor 220 prima, maar als je de regels aanhoudt mag je niet meer dan 5% spanningsverlies hebben bij laagspanningsystemen op 12 en 24 volt. Bij laadcircuits is dat zelfs maar 3%.
Zo staat het in de rode, blauwe, gele en witte rules van Register Holland. Prima uitgangspunt overigens.
Dan wordt je maximum stroom bij 2,5mm2 al snel lager. Die 20A geldt hoofdzakelijk voor de warmte ontwikkeling en bij wisselstroom.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 jan 2017 17:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 17:49 #798761

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Bobbob schreef :
-Om de sterkte(Ampère) van de zekering te weten kun je het vermogen(Watt) delen door de spanning(12-24-230Volt)= de sterkte van je smeltveiligheid/automaat.
Een zekering is normaliter bedoeld om de kabel te beschermen.
dus de waarde van de zekering hangt af van de maximaal toelaatbare stroom in een kabel.
-Hou er rekening mee dat je over een draad van 1,5mm² maximum 16A mag zetten,op een draad van 2,5mm² is dit max 20A.
Goed idee!, je vergeet voor het gemak dat een kabel met een doorsnede van 1,5mm2 en een lengte van 10mtr en een stroom van 16A al een spanningsverlies geeft van bijna 4V, vanaf een kabellengte van 30mtr zal bij een sluiting je zekering niet eens aanspreken.
Tevens geldt die 16A voor 1,5mm2 alleen als de kabel volledig vrij is geinstalleerd, dus niet in een draadboom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 17:51 #798766

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
W&W typt wat sneller zie ik... :laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 09 jan 2017 18:47 #798794

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
die berekeningen ken ik inderdaad, had daarmee ook berekend dat ik als ik de accu van de boegschroef wil verplaatsen ik 90 kwadraat kabel nodig heb, dus die blijft mooi voorin staan.
Ik ga de oude zekeringen ook vervangen door glas zekeringen, zat eerst aan automaten te denken maar dat is op 12 volt gelijkstroom een duur geintje, 220 heb ik überhaupt niet aan boord, behalve 1 stopcontact bij de kaartentafel die op de walstroom aansluiting aangesloten zit en een aftakking naar de boiler, maar ik lig nooit aan de walstroom, mijn zonnepanelen houden alles prima bij, zelfs als alle kids aan boord zijn en alle tablets etc. opladen.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 10 jan 2017 19:13 #799069

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Ik dacht bij mezelf : met uitspraken als "dit is niet door een beroeps gedaan" en "ik leef met je mee" of "spijtig voor jou" en "gelukkig niet erger" komen we niet zo veel vooruit.
Daarom maar een bericht om een reactie uit te lokken en naar voorbeelden te zoeken die wel iets kunnen betekenen om het probleem op te lossen.
Ik ben er precies nog in gelaagd ook {;<D= .
Toegegeven,hier en daar ben ik wat kort door de bocht geweest maar hierdoor schieten de 'specialisten' toch maar wakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 10 jan 2017 19:14 #799070

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Er is in de downloadsectie een excellbestand te vinden met een draaddikte calculator. Voor HendrikF misschien niet echt nodig, maar voor de meelezers wellicht wel.


www.zeilersforum.nl/index.php/...raaddikte-berekening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 10 jan 2017 19:22 #799072

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kennis is macht KoKo dus ik ga ook even de link bekijken, je kunt nooit teveel informatie krijgen wat dit betreft.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 10 jan 2017 20:34 #799111

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Bobbob schreef :
Toegegeven,hier en daar ben ik wat kort door de bocht geweest.
Kort door de bocht?, volgens mij is je advies in het gunstigste geval onvolledig, maar wat mij betreft gewoon fout.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektrische storingen 11 jan 2017 23:10 #799467

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
PvO schreef :
Bobbob schreef :
Toegegeven,hier en daar ben ik wat kort door de bocht geweest.
Kort door de bocht?, volgens mij is je advies in het gunstigste geval onvolledig, maar wat mij betreft gewoon fout.

Over gans de lijn ?
Punt 1-2-3-4 ook? ik leer alleen maar bij.
Punt 1 lijkt me vanzelfsprekend zodat je de eventuele fout van de overbelasting kunt terug vinden,of een schema kunt maken van de bestaande installatie voor een latere vervanging.
Punt 2 je weet niet in welke toestand de draden verderop zich bevinden na een overbelasting.
Punt 3 Aftakkingen zijn altijd gevoeliger aan fouten,bij gesoldeerde draden word het koper op die plaats zachter en dus minder sterk(requit).Perskoppelingen genieten dus de voorkeur maar dan met de gepaste gereedschappen.
Punt 4 Spreek voor zich,

Misschien door U nog wat te vervoledigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl