Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: B&g Zeus 2 op NASA instrumenten

B&g Zeus 2 op NASA instrumenten 20 juni 2016 11:06 #746587

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
AP bestaat grotendeels uit:
- koerskomputer
- heading sensor
- rudder feedback (bij sommigen optioneel,maar ik zou het toch echt aanraden)
- drive
- bedienings unit.

nu weet ik niet of een wheeldrive ook kan"overgenomen worden. Werkt die ook met een clutch?
authelm babbelde vooral over seatalk en een beetje nmea0183.

Dus als ik in jouw schoenen stond, zou ik gewoon zorgen dat je sailsteer (zonder AP) koppeling nu werkt en dan doorsparen tot je de AP volledig kan vervangen.

Hergebruiken zal je "in the end" duurder kosten denk ik.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 11:06 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&g Zeus 2 op NASA instrumenten 20 juni 2016 11:18 #746594

Voordeel indien je je stuurcomputer uit de Navico stal koopt is dat je je plotter als bedieningsunit kunt gebruiken. Voorbeeldinstallatie (zoals ik het heb):
-Simrad AC12 computer
-B&G Zeus als bedieningsunit (AP head wordt dat ook wel genoemd)
-Octopus/Jefa drive (SD10) met geintegreerde roerstand aanwijzer (wordt door de AC12 op de N2K bus gezet, ook als de AP in Stby staat
-Simrad RC42 kompas

Als jij al een drive hebt kun je ook voor een externe roerstandsensor kiezen, deze zet haar data dan zelfstandig (niet via de stuurcomputer) op de bus. Drive is meestal wel compatible met de stuurcomputer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&g Zeus 2 op NASA instrumenten 20 juni 2016 11:20 #746596

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
vanpupi schreef :
AP bestaat grotendeels uit:
- koerskomputer
- heading sensor
- rudder feedback (bij sommigen optioneel,maar ik zou het toch echt aanraden)
- drive
- bedienings unit.

nu weet ik niet of een wheeldrive ook kan"overgenomen worden. Werkt die ook met een clutch?
authelm babbelde vooral over seatalk en een beetje nmea0183.

Dus als ik in jouw schoenen stond, zou ik gewoon zorgen dat je sailsteer (zonder AP) koppeling nu werkt en dan doorsparen tot je de AP volledig kan vervangen.

Hergebruiken zal je "in the end" duurder kosten denk ik.

De wheeldrive die ik heb wordt gewoon aangestuurd door 12 v 2 draden.
Ik heb al gespaard, moet alleen weten of ik genoeg heb :)
Dus wat zou een goede optie zijn. Alleen de heading sensor kost ook al >300,-
of is die later weer te gebruiken bij de stuur automaat.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&g Zeus 2 op NASA instrumenten 20 juni 2016 11:28 #746599

Jij hebt dus alleen een kompas, stuurcomputer en (optioneel maar wel aan te raden) een roerstandaanwijzer nodig.

Voor het kompas geldt hoe beter des te beter de AP performance. GPS kompas of goed rate compass werkt beter dan zo'n Point-1 of de B&G versie (andere sticker, zelfde ding, duurder) daarvan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl