Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 09:05 #717179

Ik heb dus 2 "heavy duty" service accu's van beide 110 A/uur in mijn boot zitten. Deze accu's zijn parallel geschakeld.



Zonder walstroom aansluiting geeft het bediening display 12,7V aan en geen stroom verbruik indicatie.

Vervolgens zet ik de navigatie apparatuur aan, 3x Raymarine meters, stuurautomaat (in standby), GPS, Electronisch compass. Mijn plotter is op dit moment nog uit. Het display geeft geen stroom verbruik indicatie aan.

Dit bedoelde ik dus met nauwkeurig meten. Ik vermoed dat onder de 1 A er niks wordt weergegeven op het display.

Vervolgens zet ik de AIS transponder en de Roosmux aan, wederom geen stroom verbruik indicatie.

Marifoon erbij, ook geen stroom indicatie. Marifoon zenden geeft een stroom verbruik van 6A aan. (de stroom meter lijkt wel te werken).

Vervolgens de radio erbij en dat geeft een verbruik aan van 2A (alle Raymarine meters GPS, stuurautomaat, AIS transponder, Marifoon).

Marifoon vervolgens uit, stroom indicator geeft niks meer aan.

Toen de Raymarine C80 plotter erbij, stroom verbruik 3A.

Marifoon in uitluister mode er weer bij, stroom verbruik schommelt tussen 3A a 4A. Spannings meter geeft nu 12,4Volt aan.

Vervolgens alles uitgezet en slechts enkel de koel kast aan. De koelkast was niet op temperatuur omdat die de winter heeft uitgestaan. De stroom indicator geeft 4A a 5A aan. De koelkast is een Danfoss BD35F (53W input current: 4,50/2,25A). De spannings meter geeft nu 12.3 Volt aan.

Als laatste test heb ik alle apparatuur aangezet die ik onderweg gebruik, alle Raymarine meters, marifoon, AIS, GPS, Compass, Koelkast, Radio, etc. En de stroom indicator schommelt nu tussen de 9A en 10A

Als ik 10A verbruik, hoe lang zou ik het dan met goede/volle accu's moeten uithouden 110 * 2 accu's / 50% accu vermogen / 10 = 11 uur?

Die 11 uur haal ik zeker niet dus dan zou idd de conclusie kunnen zijn dat de accu's niet meer het gewenste vermogen kunnen leveren.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 09:33 #717191

zeilbootje schreef :
Als ik 10A verbruik, hoe lang zou ik het dan met goede/volle accu's moeten uithouden 110 * 2 accu's / 50% accu vermogen / 10 = 11 uur?

Die 11 uur haal ik zeker niet dus dan zou idd de conclusie kunnen zijn dat de accu's niet meer het gewenste vermogen kunnen leveren.

inderdaad 11 uur als je accu's als nieuw en volgeladen zijn.
Na 5 jaar (of meer?) halen ze zeker niet meer hun nominale vermogen; ze zijn tenminste half versleten.

Alle verbruikers klinken redelijk, en die koelkast was natuurlijk niet echt koud maar zeker ook niet echt warm, met dit weer. Dus het klinkt allemaal normaal.

Wel gek dat op de sticker op de accu 'ampères/heure' staat ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 09:37 #717193

Met de informatie uit je laatste post zou ik stellen dat er geen defecte cel in zit, maar dat ze mooi gelijk op verouderd zijn.
Met de stroom die je er van verwacht lijkt het erop dat ze frequent dieper ontladen zijn dan goed voor de levensduur is.
Met gelijke verbruikers zou ik niet minder dan 300Ah aan accu willen hebben. Een derde gelijke accu, dan heb je 330Ah, lijkt me goed.
Hoe verder je boven die 50% ontladen blijft, hoe langer je accu´s meegaan. En het lijkt me beter dan lineair te zijn.

Ik denk dat 50% meer Ah een twee keer zo lange levensduur geeft.

Mijn accu´s bewegen zich constant in de bovenste 30 a 40% van de laadtoestand en gingen altijd rond de 10 jaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 09:51 #717199

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Baasklusje schreef :
zeilbootje schreef :
Als ik 10A verbruik, hoe lang zou ik het dan met goede/volle accu's moeten uithouden 110 * 2 accu's / 50% accu vermogen / 10 = 11 uur?

Die 11 uur haal ik zeker niet dus dan zou idd de conclusie kunnen zijn dat de accu's niet meer het gewenste vermogen kunnen leveren.

inderdaad 11 uur als je accu's als nieuw en volgeladen zijn.
Na 5 jaar (of meer?) halen ze zeker niet meer hun nominale vermogen; ze zijn tenminste half versleten.

Alle verbruikers klinken redelijk, en die koelkast was natuurlijk niet echt koud maar zeker ook niet echt warm, met dit weer. Dus het klinkt allemaal normaal.

Wel gek dat op de sticker op de accu 'ampères/heure' staat ;-)

Waarom is dat gek ?
Aan de sticker te zien zijn de accu's in Frankrijk gekocht, ( alle teksten alleen in het Frans), en zijn de opschriften zo opgeteld dat ze voor niet specialisten begrijpelijk zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 09:55 #717201

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
zeilbootje schreef :
Ik heb dus 2 "heavy duty" service accu's van beide 110 A/uur in mijn boot zitten. Deze accu's zijn parallel geschakeld.

Niet duidelijk is of dit onderhoudsvrije accu's. Op het label wordt niets gezegd over calcium, maar dat betekent nog niet zoveel. Heeft de accu doppen, waardoor de cellen kunnen worden bijgevuld?

Verder vind ik het wat verdacht dat op het label allerlei tractormerken worden genoemd. Het zouden dus zware startaccu's kunnen zijn en daarmee ongeschikt als huishoud-accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 10:22 #717211

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Tudor was destijds het huismerk van Jeanneau en Benetau. Zijn gewone auto-accu's.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 10:30 #717215

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Faran schreef :
Tudor was destijds het huismerk van Jeanneau en Benetau. Zijn gewone auto-accu's.
Dus start accu's en geen specifieke service accu's.
En dus volgens de uitleg van lodewijk stegman slechts voor 20% bruikbaar zijn zonder grotere slijtage. ( lees vermindering van capaciteit ).
Nu werk ik, voorlopig, ook nog met een start accu als service accu, tot mijn elektriciteit eindelijk eens goed in orde gezet kan worden.
Voor mij een extra reden om goed te onderzoeken welke soort accu ik wens als service accu.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 10:38 #717218

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Wat een gedoe en kopzorgen met lood-zwavelzuur accu's zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 10:40 #717220

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Sunday schreef :
Wat een gedoe en kopzorgen met lood-zwavelzuur accu's zeg!
Wat zijn de alternatieven ? ( in dezelfde prijsklasse ? )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 10:53 #717224

12,7 volt onbelast is niet echt vol
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 10:57 #717225

Tony2920 schreef :
Waarom is dat gek ?

Omdat erboven staat 'capacité'.
En dat meet men in Ah, niet in A/s (wat sowieso uberhaupiter onzin is, A/s).
Maar dat wist je al.

Misschien is het franse teken voor vermenigvuldigen een / ?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 10:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 11:35 #717239

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als ie onbelast 12,7V geeft en met slechts 4A belasting 12,3 kan er maar één conclusie mogelijk zijn. De "expert" die de accu's als goed heeft gemeten heeft waarschijnlijk toch ergens een steekje laten vallen.

Als hij echt de inwendige weerstand van accu's heeft gemeten, dan heeft hij dat bij een stroom van minstens 20 A gedaan (C10 per accu). Bij 4A belasting blijft er slechts 12,3 V over. Het zal niet lastig te voorspellen zijn wat er bij C10 gebeurt!

Maar er is een heel simpel testje om er echt achter te komen hoe "goed" deze accu's nog zijn: probeer er de motor eens mee te starten. Mijn voorspelling: gaat niet lukken, accu's krijgen de startmotor niet rond.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 11:37 #717240

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
lodewijk stegman schreef :
zeilbootje schreef :
Ik heb dus 2 "heavy duty" service accu's van beide 110 A/uur in mijn boot zitten. Deze accu's zijn parallel geschakeld.

Niet duidelijk is of dit onderhoudsvrije accu's. Op het label wordt niets gezegd over calcium, maar dat betekent nog niet zoveel. Heeft de accu doppen, waardoor de cellen kunnen worden bijgevuld?

Verder vind ik het wat verdacht dat op het label allerlei tractormerken worden genoemd. Het zouden dus zware startaccu's kunnen zijn en daarmee ongeschikt als huishoud-accu.

Als ze dezelfde serie betreffen welke ik uit onze beneteau heb getakeld, dat lijkt me zeer aannemelijk, dan zitten er doppen op en zijn ze dus niet onderhoudsvrij.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 11:38 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 11:48 #717247

Tja, dan ziet het er toch uit dat ik nieuwe service accu's moet kopen. Suggesties welke merk/type?

Mijn boot (Beneteau) komt oorspronkelijk uit Belgie en is gemaakt in Frankrijk dus dat is waarschijnlijk de reden dat het "Franse" accu's zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 11:49 #717248

lodewijk stegman schreef :
Verder vind ik het wat verdacht dat op het label allerlei tractormerken worden genoemd. Het zouden dus zware startaccu's kunnen zijn en daarmee ongeschikt als huishoud-accu.

even zoeken op merk en type:
infopart.org/tudor-110556hd-part

startaccu....... ook de max stroom van 720A wijst al in die richting.

Uit het boek van Victron:
2.3.3. De vlakke plaat startaccu (nat) Dit is de accu die in auto’s wordt gebruikt. Deze accu is uitsluitend ontworpen voor kortstondige hoge ontlaadstroom (het starten van de motor) en heeft daarom dunne platen met een groot oppervlak. Bij herhaald diep ontladen kunnen de platen krom trekken en zal al snel massaverlies optreden.
Geschatte levensduur: bij 20 graden Celsius 5 jaar.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 12:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 12:32 #717258

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar heeft er al iemand geroepen dat je de accuklemmen an de polen eens goed moet schoonmaken en licht schuren?
Ik bedoel dus de binnenzijde van de accuklem die op de pool zit.
En zitten de accuklemmen uberhaupt goed vast?

Geoxideerde polen/klemmen betekend hoge inwendige weerstand, weinig laden dus weinig cappaciteit.

Wij hanteerde in de chartervaart altijd de volgende stelling m.b.t. de accu's:
3 jaar is pech
5 jaar is normaal
7 jaar is luxe

Zolang je dus op de 5 jaar grens zit is er niets te klagen.

p.s. wij verkochten geen accu's ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 12:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 15:29 #717291

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
zeilbootje schreef :
Tja, dan ziet het er toch uit dat ik nieuwe service accu's moet kopen. Suggesties welke merk/type?

Mijn boot (Beneteau) komt oorspronkelijk uit Belgie en is gemaakt in Frankrijk dus dat is waarschijnlijk de reden dat het "Franse" accu's zijn.

Ik heb ze vervangen voor varta deepcycle agm accu's type lad. Deze hadden dezelfde maat en pool positie. En pool maat. Zal voor jou de lad115 kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 18:45 #717347

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
groom schreef :
zeilbootje schreef :
Tja, dan ziet het er toch uit dat ik nieuwe service accu's moet kopen. Suggesties welke merk/type?

Mijn boot (Beneteau) komt oorspronkelijk uit Belgie en is gemaakt in Frankrijk dus dat is waarschijnlijk de reden dat het "Franse" accu's zijn.

Ik heb ze vervangen voor varta deepcycle agm accu's type lad. Deze hadden dezelfde maat en pool positie. En pool maat. Zal voor jou de lad115 kunnen zijn.

Vergeet niet dat je oude accu's nog geld waard zijn, en ze je dus een korting horen te geven als je de oude accu's binnenleverd. Sommige accuboeren durven nog extra geld te vragen voor afvoeren van accu's terwijl ze er geld voor krijgen van de recyclagebedrijven.

Verder ga naar een grotere zaak of laat de accu's bestellen bij een bedrijf zodat ze zeker passen voor jou schip. zelfde grote, zelfde positie klemmen, zelfde soort klemmen.
En zelfde afmetingen, of anders vooraf nagaan of de voorgestelde accu's wel passen.

Merk ga ik niet bepalen, maar wel zeker stellen dat je deepcycle accu's besteld.
Van dezelfde batch en productiedatum omdat je ze samen als 1 accubank gaat gebruiken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 20 mrt 2016 18:56 #717353

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Sunday schreef :
Wat een gedoe en kopzorgen met lood-zwavelzuur accu's zeg!

Ik denk dat het toepassen van jouw ideale accu's, voor het moment dat ze uiteindelijk geinstalleerd zijn, voor Zeilbootje nog meer gedoe en kopzorgen zou opleveren.
Als je qua kennis van accu's en hun toepassing helemaal bij nul moet beginnen is alles veel gedoe. Zelf vind ik lood-zwavelzuur accu's helemaal geen gedoe. Ik ken ze en ik weet wat ze wel en niet kunnen hebben.

Maar ooit word ik ook nog wel een keer expert op het gebied van LiFePo-accu's of hoe die dingen ook mogen heten (daar begint het gedoe al..).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 21 mrt 2016 09:01 #717540

Tony2920 schreef :
Vergeet niet dat je oude accu's nog geld waard zijn, en ze je dus een korting horen te geven als je de oude accu's binnenleverd. Sommige accuboeren durven nog extra geld te vragen voor afvoeren van accu's terwijl ze er geld voor krijgen van de recyclagebedrijven.

Ook hier geldt weer "Google is your best friend" :whistle:
www.recycleplaats.nl/informati...deaccugeldwaard.html
Overigens betaal je tegenwoordig bij aankoop ook nog eens een verwijderingsbijdrage.
Mogelijk bedoel je dat bedrag als je een nieuwe accu koopt en de oude wilt inleveren.
Maar dat bedrag geldt dus voor de nieuwe accu , niet voor de oude.Voor die oude mogen ze helemaal niks vragen net als voor het inleveren van oude electrische en electronische apparaten en bijv. batterijen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl