Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 16 mrt 2016 21:15 #716271

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Accu's hebben ook te lijden als ze ontladen worden en lang in die toestand verblijven.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 16 mrt 2016 23:00 #716303

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Mijn bootje is ouder. 28 seizoenen en electra nog origineel.
Paar jaar geleden de koelkast (ook origineel) rechtstreeks aangesloten op de accuschakelaar.
Via het schakelpaneel lekte er kennelijk teveel weg, het ding bleef maar proberen op te starten.
Of hij vraagt veel meer na al die jaren dat kan ook natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 16 mrt 2016 23:22 #716306

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Het probleem met koelkasten is, dat ze altijd wel iets lekken, niet veel, maar na verloop van jaren is er meestal een deel van de koelmiddel verdwenen. Dan begint het probleem dat de koelkast steeds langer moet draaien om de koelkast koud te krijgen, houden.
Een koeltechnieker kan je koelkast komen nakijken en koelmiddel vervangen of bijvullen.
Maar wanneer weet je dat dit nodig is, juist als je in de vakantie, in het buitenland zit, met 30 graden, en de koelkast het niet meer doet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 06:25 #716318

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Waterblok schreef :
Mijn bootje is ouder. 28 seizoenen en electra nog origineel.
Paar jaar geleden de koelkast (ook origineel) rechtstreeks aangesloten op de accuschakelaar.
Via het schakelpaneel lekte er kennelijk teveel weg, het ding bleef maar proberen op te starten.
Of hij vraagt veel meer na al die jaren dat kan ook natuurlijk.

Dat zit waarschijnlijk iets anders: de weerstand in de oudere bedrading (corosie in de draad en verbindingen) is zo ver toegenomen dat de opstartstroom er niet meer door past als het ware. De opstartstroom van een koelunit is aanzienlijk. Dat heeft ie maar kort nodig, maar moet er wel komen.
Voor koelkasten is het aan te raden om met minimaal 4mm2 dikke draden zo direct mogelijk op je accu aan te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 09:27 #716383

Tony,
Een koelkast die koelmiddel verliest deugt niet, daar zit een fout in.
Ze horen ECHT dicht te zijn en zijn dat bijna altijd ook.
Er zit geen enkele seal in, ze zijn echt hermetisch gesloten.

Het genoemde "lekken" lijkt me over electra lekken te gaan.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 09:28 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 09:32 #716386

zeilbootje schreef :
De accu's zijn zo'n 5 jaar oud, ik heb ze later door meten en volgens de meter zijn de accu's nog in een top conditie.

Accu's gaan bij optimale behandeling (altijd volgeladen, nooit meer dan 50% leeg, nooit ontladen laten staan, altijd meteen weer volgeladen) zo'n 10 jaar mee, soms iets langer.

De kans is erg groot dat jouw accu's deze koninklijke behandeling niet 5 jaar lang gehad hebben, denk ik zomaar.

En dan zijn ze nu gewoon oud, moe en versleten.

Oh ja, dat doormeten, hoe ging dat? Volgens mij bestaat 'doormeten' niet.....
Je kunt de spanning meten en de dichtheid van het accuzuur; beide zeggen iets over de actuele laadtoestand, niets over capaciteitsverlies (= veroudering).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 09:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 17:32 #716531

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Er zijn wel degelijk professionele testers die wat meer meten dan spanning en accuzuur.
Deze voeren een test uit op basis van inwendige weerstand en dat zegt meer dan spanning en accuzuur.

De kans is ook aanwezig dat ze wel goed behandeld zijn.
Dus op basis van een aanname via een forum accu's afkeuren lijkt me te makkelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 17:44 #716534

AlfaR schreef :
Er zijn wel degelijk professionele testers die wat meer meten dan spanning en accuzuur.

Die apparaten doen een kleine ontladingstest en kijken dan hoeveel de spanning inzakt. Dat is dan een maat voor de 'nieuwe capaciteit' zeg maar, dus voor hoeveel de accu al versleten is.

Als je zoals TS aangeeft al veel sneller een lege accu hebt dan je verwacht, dan kun je er donder op zeggen dat de accu al een stuk capaciteit kwijt is: deels versleten.
Daar heb je niet een metertje voor nodig dat dat ook zegt....

Overigens kun je dit soort dingen ook prima zien op een (ingebouwde) accumonitor.

De gebruiksaanwijzing van de duurste battery analyzer die ik kon vinden (105 eur):
www.ctek.nl/Archive/ProductMan...ry%20Analyzer_NL.pdf
Als je naar de mogelijke meetresultaten kijkt is het kennelijk een erg eenvoudige meting....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 17:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 17:50 #716535

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Je zult toch eerst moeten gaan meten voor je conclusies kan trekken. Is er bijvoorbeeld al eens gekeken met een stroomtang wat het verbruik is? Stroomverlies door een slechte installatie?

Snel een lege accu en zeggen dat de accu kapot is, is te makkelijk.

Is het een start of semi-tractie? Dat is wel van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 17:53 #716536

Is het raad-maar-raak voor een knaak vandaag? Vooralsnog weten we helemaal niks, de TS gaat komend weekend pas kijken naar wat voor (2e) accu hij heeft. Wellicht heeft hij een 800 liter peltier koelkast, weten wij veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 18:18 #716539

Evaluationcopy schreef :
Vooralsnog weten we helemaal niks

We weten dat de accu 5 jaar oud is, dus bij perfecte behandeling toch al half versleten....
En we kunnen vermoeden dat de perfecte behandeling vast niet 5 jaar lang is volgehouden, want dat doet bijna niemand.

Een educated guess leert dan dat de accu zeker niet meer in nieuwstaat zal zijn.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 18:25 #716541

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je kunt wel degelijk iets zeggen over de kwaliteit van de accu, door idd de inwendige weerstand te meten. Of de "expert" dat ook gedaan heeft, en of hij goed gemeten heeft weten we niet.

Maar ik had bij het lezen van dit topic al meteen dezelfde gevoelens die BK heeft. Loodaccu's moet je echt wel vertroetelen wil je een redelijke levensduur halen. Als ik zo de verhalen van TS lees heb ik daar toch wel twijfels over.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 18:44 #716550

Wie is TS?

Ik ben volgens mij dit draadje gestart :)

Meeting is wel degelijk goed gedaan. Er kan niet veel fout gaan met zo'n meeting. Accu polen los maken, draden van de meter er op en meten maar. De meeting is verschillende malen op dezelfde accu's herhaald om zeker te zijn dat de meting goed is uit gevoerd.

Mijn start accu was nog steeds goed maar minder dan de service accu's. De service accu's waren in goede staat, dat is wat de meting aangeeft.

Ook zijn de accu's altijd goed behandeld voor zover je dat kan beïnvloeden. Bij terug komst in de box of bij een aanleg plaats altijd meteen de walstroom er op zodat de accu's weer vol zijn. Natuurlijk zijn ze wel een X aantal keer leeg gegaan tijdens het varen. Daarnaast zijn service accu's er op gemaakt om tegen volledig leegtrekken bestand te zijn (als ik het goed heb).

Anyway, ik ga komen weekend kijken, stroom verbruik meten, uitzoeken hoe en wat en dan laat ik het weten. Ik maak wel een overzicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 18:45 #716552

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
volgens mij heet iedereen TS die een draadje start ;)
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 18:47 #716553

alegria schreef :
volgens mij heet iedereen TS die een draadje start ;)

Oh, mijn accu is half leeg (of half vol) dus dat had ik even gemist. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 19:11 #716564

zeilbootje schreef :
Daarnaast zijn service accu's er op gemaakt om tegen volledig leegtrekken bestand te zijn (als ik het goed heb).

Loodaccu's zijn dat zeker niet. Die mogen nooit leger dan ca 50%.
Dan is de onbelaste spanning in rust 12,24 Volt.
Verder leegtrekken dan 12,24 V geeft onherstelbare schade.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 19:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 19:50 #716581

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Zeilbootje je hebt je boot toch niet nieuw gekocht? Onze vorige eigenaar heeft ze aardig leeg laten staan en bij de makelaar werden ze ook niet verwent. Vandaar dat ik, ze er na 5 jaar heb uitgetakeld.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 19:51 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 17 mrt 2016 22:09 #716652

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Net als @Tony2920 test ik mijn accu's met een autolampje van 45 Watt, zonder BMS. Uitgaande van een volgeladen accu meet ik de stroomsterkte, spanning en tijd. Af en toe laat ik de accu even rusten en ontlaadt hem dan verder tot de klemspanning van de accu , in rust, ca. 12,2 Volt is. Netto ontlaadtijd maal stroomsterkte is dan de beschikbare accu capaciteit ( = 50%).
Accu's kunnen wel 10 jaar of meer meegaan en volgeladen nog steeds een spanning geven van 12,7 Volt. Zeker is dat de capaciteit dan niet meer 100% zal zijn.
Een andere oorzaak van het snel leeg raken van de accu is een hoge stroom van de gebruiker(s). Dit is met een ampere meter te meten. Veel Multimeters kunnen 10 of zelfs 20 Ampere direct meten. Een stroomtang is nog gemakkelijker.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 06:27 #716688

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Go west schreef :
Net als @Tony2920 test ik mijn accu's met een autolampje van 45 Watt, zonder BMS. Uitgaande van een volgeladen accu meet ik de stroomsterkte, spanning en tijd. Af en toe laat ik de accu even rusten en ontlaadt hem dan verder tot de klemspanning van de accu , in rust, ca. 12,2 Volt is. Netto ontlaadtijd maal stroomsterkte is dan de beschikbare accu capaciteit ( = 50%).
Accu's kunnen wel 10 jaar of meer meegaan en volgeladen nog steeds een spanning geven van 12,7 Volt. Zeker is dat de capaciteit dan niet meer 100% zal zijn.
Een andere oorzaak van het snel leeg raken van de accu is een hoge stroom van de gebruiker(s). Dit is met een ampere meter te meten. Veel Multimeters kunnen 10 of zelfs 20 Ampere direct meten. Een stroomtang is nog gemakkelijker.

Jan

Een prima methode, al duurt het even voor je resultaat hebt. Wat nog wel belangrijk is, is dat je moet proberen te meten met een verbruiker die het gemiddelde stroomverbruik dat je normaliter ook gebruikt benadert. Een accu kan het leveren van continue 5amp langer volhouden dan continue 20Amp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 11:10 #716751

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
@ Koko,
De capaciteit van de accu hangt zeker af van de ontlaadstroom. De opgegeven capaciteit in Ah geldt voor ontladen in 20 uur. De stroom is dan C/20 ( C=capaciteit)

Ik vond het volgende tabelletje voor een nieuwe 90 Ah accu

ontlaadtijd (h) stroom (A) capaciteit (Ah) (%)

20 uur 4,5 A 90 Ah 100%
10 uur 7,9 A 79 Ah 88%
5 uur 13,8 A 69 Ah 77%

In verband met de levensduur wordt algemeen aangeraden de accu niet verder dan 50% te ontladen. De praktische capaciteit is dus de helft van bovengenoemde getallen.
Door veroudering van de platen (sulfatering) daalt de capaciteit ook over de jaren.

Jan
Laatst bewerkt: 18 mrt 2016 11:13 door Go west.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 11:53 #716756

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
koko schreef :
Een accu kan het leveren van continue 5amp langer volhouden dan continue 20Amp.

Je hebt nu beschreven wat Wilhelm Peukert in 1897 ook heeft ontdekt :woohoo:

Cp = Ik * t

C = capaciteit bij 1 Ah ontlading
I = werkelijke ontlaad stroom (in Ampéres)
k = constante van Peukert
t = tijd (in uren)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 18 mrt 2016 11:55 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 11:58 #716759

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Go west schreef :
@ Koko,
De capaciteit van de accu hangt zeker af van de ontlaadstroom. De opgegeven capaciteit in Ah geldt voor ontladen in 20 uur. De stroom is dan C/20 ( C=capaciteit)

Ik vond het volgende tabelletje voor een nieuwe 90 Ah accu

ontlaadtijd (h) stroom (A) capaciteit (Ah) (%)

20 uur 4,5 A 90 Ah 100%
10 uur 7,9 A 79 Ah 88%
5 uur 13,8 A 69 Ah 77%

In verband met de levensduur wordt algemeen aangeraden de accu niet verder dan 50% te ontladen. De praktische capaciteit is dus de helft van bovengenoemde getallen.
Door veroudering van de platen (sulfatering) daalt de capaciteit ook over de jaren.

Jan

Ik denk niet dat dit zo voor alle accu's kan worden overgenomen. Er is mijns inziens een groot verschil tussen de soorten accu's, startaccu, semi tractie, tracite etc., En daarbij zal deze tabel aangepast moeten worden aan het soort accu.
Ik neem aan dat deze tabel een is voor startaccu's.
Semitractie en tractie accu's zouden betere resultaten moeten geven voor langere ontlading.
Maar mij staat ook iets bij dat je een accu niet met meer dan 10% van zijn capaciteit mag belasten voor langdurige ontladingen. Of vergis ik me hierin.
Een startaccu ga je wel veel zwaarder belasten bij het starten, maar als het goed is, is deze daarvoor ook gemaakt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 12:58 #716780

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Tony2920 schreef :
Ik denk niet dat dit zo voor alle accu's kan worden overgenomen. Er is mijns inziens een groot verschil tussen de soorten accu's, startaccu, semi tractie, tracite etc., En daarbij zal deze tabel aangepast moeten worden aan het soort accu.
Ik neem aan dat deze tabel een is voor startaccu's.
Semitractie en tractie accu's zouden betere resultaten moeten geven voor langere ontlading.

Ik denk dat deze tabel wel een redelijke algemene geldigheid heeft.
Alleen het percentage tot waar 'veilig' kan worden ontladen verschilt. Bij een semi-tractie accu kan vaak tot 50 % worden ontladen zonder ernstige schade aan de accu te veroorzaken. Bij een startaccu is dat vaak maar 80 % (maar 20 % effectief te gebruiken, dus).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 13:02 #716781

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
De waarden uit het tabelletje zijn indicatief. Als ik de Peukert formule gebruik met een waarde k = 1.2, dan komen er globaal dezelfde getallen uit. Voor de verschillende accu soorten, zoals natte loodaccu, Gel , AGM enz. zijn de Peukert constantes k ook verschillend en dus ook de berekende accu capaciteiten bij hogere ontlaadstromen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruik, accu snel leeg,hoe te onderzoeken 18 mrt 2016 13:08 #716785

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
zeilbootje schreef :
Daarnaast zijn service accu's er op gemaakt om tegen volledig leegtrekken bestand te zijn (als ik het goed heb).

Loodaccu's zijn dat zeker niet.

Ik denk dat hoever je kan leegtrekken niet zoveel te maken heeft met de vraag of het loodaccu's zijn of niet. Pure tractie batterijen, zoals gebruikt in heftrucks e.d. kun je nog wel verder leegtrekken dan 50 %. En dat zijn vaak nog steeds gewone loodbatterijen. Het is vooral een functie van de dikte van de platen. Een semi-tractie accu kan ook voor starten worden gebruikt en kan meestal maar tot zo'n 50 % worden benut.

Het zou trouwens wel goed zijn als TS bij zijn bezoek ook even kijkt wat voor accu's hij precies heeft. De ene loodaccu is de andere nog niet, namelijk. Lood-antimoon (regelmatig water bijvullen), lood-calcium (onderhoudsvrij, kan niet worden bijgevuld), Gel (mag met niet meer dan 14,2 V worden geladen) of AGM. Vier typen die in feite allemaal loodaccu's zijn. In het kader van de discussie is het wel van belang om te weten wat het nu precies is..
Laatst bewerkt: 18 mrt 2016 13:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl