Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Totale uitval elektronische navigatie

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 22:18 #696142

Vier jaar geleden hield mijn kaartplotter er mee op. Natuurlijk meteen terug gegrepen naar de papieren kaart. Helaas waaide die na een kwartiertje overboord. Gelukkig had ik nog een hand GPS liggen (waar je niets aan hebt als je er geen kaart bij hebt :) ). De telefoon bood uiteindelijk uitkomst.

Overigens is dit incident met elektronische navigatie het enige dat ik in de afgelopen vijfentwintig jaar heb meegemaakt. Het overboord waaien van een papieren kaart is mij twee keer gebeurd.

Dat is toch een keer zo veel :).

Zelf heb ik meer vertrouwen in elektronica dan in papier. Overigens zorg ik wel dat ik altijd een analoge back-up heb voor de elektronische navigatie.
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 22:31 door dorienenrick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 22:21 #696143

Nee, nooit gehad. Sterker nog de afgelopen twee jaar geen papieren kaart in mijn handen gehad aan boord.

Wij navigeren nu met ipad (primair Isailor, 2nd Inavx, 3rd Navionics) en laptop met wingps als backup. Isailor staat inmiddels ook op twee android telefoons. We wachten nog even op de mogelijke uitwisseling van kaarten tussen ipad en android. Dit is al toegezegd door Isailor. Als dit een feit is, gaan wij de laptop niet meer updaten en ook hebben we besloten geen papieren kaarten meer aan te schaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 22:36 #696146

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Vorig jaar tijdens de Pinkstertrip meegemaakt. Ik wilde in Engeland een gribfile downloaden. Begon Windhoos aan een update. Met een hele trage wifi verbinding heeft dat bijna 2 uur geduurd met ondertussen veel time-outs en opnieuw opstarten. Dat was wel even schelden op het ding. Bij groter trips gaat dus nu ook de huis-laptop mee (die een andere windhoos versie heeft).

Verder nooit uitval van apparatuur gehad in 16 jaar.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 22:41 #696147

Ik heb 1 keer een blikseminslag gehad. Die heeft wat puinhoop veroorzaakt, maar ik kon nog steeds mijn boord apparatuur gebruiken.

Verder ben ik vrij ouderwets, alles wat ik aanboord heb is stand-alone, niets is aan elkaar gekoppeld. Kaartplotter of digitale kaarten heb ik niet, ik heb twee onafhankelijk van elkaar werkende GPS-en en kan goed met een sextant overweg (vind ik leuk om te doen).

Er is niets electrisch of electronisch aanboord waar ik niet zonder zou kunnen als de nood aan de man komt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 22:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 22:53 #696150

2 x meegemaakt door lege accu.

Papieren kaarten liggen benedendeks op de kaartentafel, kunnen dus bijna niet overboord waaien en als het nodig is om vaak op de kaart te moeten kijken maken we een kaartje met de voor ons benodigde gegevens. Wat in een ziplock aan dek word gebruikt

Bij ons kan door een lege accu de plotter enz uitvallen. Wel een gescheiden accu systeem. De kans dat we de elektronische plotter en gps e.d. niet kunnen gebruiken door stroomuitval oid is reeel.

Waypoints en routes worden eerst op de kaart geplot en daarna pas overgenomen op de plotter of gps.

En navigeren op een wat traditionele mbv papieren kaart, bretonse plotter, peilkompas, almanac ed. manier is ook leuk . Papieren (bijgewerkt) kaarten zijn daarom ook altijd aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 22:56 #696151

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Twee maal meegemaakt.
De eerste maal bij een overtocht naar Engeland, midden op de Noordzee, accu's leeg. Was simpel op te lossen door de motor aan te zetten :blush: Maar we hadden wel kaarten, waar je midden op de Noordzee niets aan hebt, en een bijgewerkt log waar je wel weer wat aan hebt.
De tweede maal ter hoogte van het Paard van Marken, op weg naar Hoorn in dikke mist. Alles viel uit en het lag deze keer niet aan de accu's. Papieren kaarten had de schipper vergeten en we hadden geen log bijgehouden. :blush: Mijn toenmalige Windows-telefoon had WinGPS. Aangezet en gaf een positie in de buurt van de Algarve. Hielp niet echt. Besloten maar een koers van 3400 te varen. Toen we weer land zagen, bleek dat niet zo verkeerd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 23:09 #696156

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
We hebben nog nooit een complete blackout gehad. Wel 1 keer een kapotte GPS sensor (Lowrance 2000) en een 'kapot' Navionics SD kaartje gehad. De GPS was snel opgelost met een handheld GPS en een serieel kabeltje. Het Navionics kaartje was lastiger. Bij het updaten had Navionics een directory USER op het kaartje gemaakt, wat de plotter niet pikte. We hebben toen week in de zweedse scheren op een 7" tablet genavigeerd.

Mijn grootste zorg is het uitvallen van de boordspanning. Hier heb ik dus tamelijk veel zorg aan backup en redundancy besteed.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 23:11 #696157

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Nog vergeten te melden: een uitgebrande NMEA/Seatalk converter door een aardlus.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 23:23 #696160

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Erikdejong schreef :
Ik heb 1 keer een blikseminslag gehad. Die heeft wat puinhoop veroorzaakt, maar ik kon nog steeds mijn boord apparatuur gebruiken.

Verder ben ik vrij ouderwets, alles wat ik aanboord heb is stand-alone, niets is aan elkaar gekoppeld. Kaartplotter of digitale kaarten heb ik niet, ik heb twee onafhankelijk van elkaar werkende GPS-en en kan goed met een sextant overweg (vind ik leuk om te doen).

Er is niets electrisch of electronisch aanboord waar ik niet zonder zou kunnen als de nood aan de man komt.
Daar zou ik zo mijn naam boven kunnen zetten. :)
Overigens heb ik wel een laserplotter, maar die werkt met papieren kaarten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 23:38 #696162

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Van de zomer in Noorwegen op een rots geklapt.
Twee weken later op het laatste stukkie naar huis Scheveningen Oosterschelde wel de kaart op de plotter maar geen data uit het netwerk. Geen positie geen wind geen diepte geen Ais.

Back-up is IPad met gps, en mijn iPhone beiden met navionics en een gedateerde papieren kaart.

Oorzaak: de Ais hangt achterin een afgesloten ruimte achter het schakelpaneel en was van de wand gekomen waarschijnlijk door de klap in Noorwegen. Hing aan zijn NMEA draadjes.... Zit met slotgaten en schroeven aan de wand.
Weer een van de vele zaken die je aantreft na zo'n klap...

De Ais mis je wel erg als je bij HvH oversteekt.....
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 23:38 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 09 jan 2016 23:57 #696163

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Faran schreef :
Vorig jaar tijdens de Pinkstertrip meegemaakt. Ik wilde in Engeland een gribfile downloaden. Begon Windhoos aan een update. Met een hele trage wifi verbinding heeft dat bijna 2 uur geduurd met ondertussen veel time-outs en opnieuw opstarten. Dat was wel even schelden op het ding. Bij groter trips gaat dus nu ook de huis-laptop mee (die een andere windhoos versie heeft).

.

Ergio conclusio:
- zet altijd de updates uit op je navigatie computer.
- Gebruik altijd een apparte computer voor navigatie, die niet voor alle andere shit gebruikt wordt!
- strip je computer van alle teringzooi die ongewenst opstart.

Als je wilt updaten doe je dat bewust in de haven met wifi oid.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 00:04 #696164

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Dat uitzetten van die updates moet ik nog eens induiken. Bedankt voor de reminder.
Overigens heb ik als backup ook een RM e7 aan boord + de nodige kaarten.
Het is alleen dat OpenCPN in combinatie met de Vesper AIS zo grandioos werkt!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 00:05 #696165

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik moet zeggen dat ik nooit dood schip gehad heb. Wel ooit, ver voor de gps bestond, 2x kaart overboord. 1x kunnen redden.

Wel natuurlijk wel eens navigatie kwijt door defecte GPS antenne of zelf rommelen op de naviagatie computer. typisch geval van PICNIC.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 07:31 #696177

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Even over de electronische backup in de beroepsvaart. Daar heb je twee gescheiden systemen. En een met een systeem bedoel ik dan een computer met elektronische kaart, GPS, voedingspanning en noodvoeding. De computer is dusdanig afgeschermd dat je een goede hacker moet zijn om er iets anders mee te doen dan kaartlezen.
Updaten van kaarten aleen in de haven.
En dan nog 3 keer meegemaakt dat er één systeem op zwart(blauw) ging. Alle twee gelijktijdig nog niet. (afkloppen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 07:47 #696179

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Toen ik op mijn 1e kajuitboot met een laptopje met Wingps en een losse GPS ontvanger via RS232 voer is het een paar keer mis gegaan door kabeltjes die los gingen. Op die momenten gewoon de papieren kaart gepakt, dus geen directe problemen. Maar toen wel besloten dat een laptop om te navigeren teveel aan elkaar hangende elementen had. Ben daarom sinsdien overgegaan op een stand alone plotter. Hoeft alleen 12v prik in en dan doet die het. Altijd papieren kaarten en 1x per uur positie opschrijven. Maar dat heb ik nooit meer nodig gehad, het systeem is stabiel en uitermate betrouwbaar.
Sinds een paar jaar heb ik ook electronsiche backup via iPhone en iPad, vorig jaar ben ik begonnen met routes uitzetten op de iPad. Dat gaat meestal uitstekend, maar soms mis je toch het overzicht van de papieren kaart, dus die blijf ik er wel bij houden.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 07:48 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 08:07 #696180

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
1 Keer meegemaakt harddisk crashte van mn netbookje,

En ja dan gewoon met kladblok en potlood rekenen op het wad, en de papieren kaart natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 08:41 #696182

Wij zeilen nog niet zo lang,
Maar ik herrinner me wel een lichte paniek situatie omdat
de Ipad met iNavx (nu iSailor) uitviel.
Dit omdat de Ipad in het volle zonlicht lag en daar niet tegen kan.

We hebben wel kaarten aanboord maar dan weet je je positie nog niet.
Als bginnend kajuitboot zeiler ook nooit gedacht aan de Garmin GPS72
die ook aan boord is. :blush:
Het is dus niet alleen het aanboord hebben van een backup maar deze ook direct
op een adequate wijze weten in te zetten in geval van nood.

Papieren kaarten vind ik alleen handig voor het overzicht en dat je daardoor op
voorhand beter weet welke obstakels je kunt verwachten.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 08:44 #696187

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Wij hebben een keer vlak voor Lowstoft een complete uitval van het GPS signaal gehad. Geen enkele had meer een fix, ook de baggeraar en de beroepsvaart begon wat vreemd gedrag te vertonen.

Ik heb toen een papieren kaart gebruikt en een kijker met kompas om een ouderwetse kruispeiling te maken. Gelukkig hielden we een log bij en was het dus goed te doen, er liggen daar toch wel wat vervelende banken voor de deur.

Bij mij gaat er altijd papier, maar ik moet wel zeggen dat ik een cartofiel ben en veel plezier beleef aan staren op de kaart.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 09:58 #696203

  • har.vogel
  • har.vogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2232
Tijdens de ostar in 2000 is alle stroom uitgevallen. Tijdens een zeer zware storm thv Flemish Cap ben ik een paar
keer platgegaan en is er door zowel schuifluikje achterkajuit en door alle kieren in de hoofdingang zoveel water binnengekomen dat het water zo hoog in de kajuit stond dat de accu´s sluiting maakten met als gevolg een totale
shut-down. Starten van de motor zou kunnen met de slinger. Er bleek echter ook erg veel water in de tank te zijn gekomen door de vent-opening van de dieseltank. Gelukkig had ik een Navik windvaan achter de boot zodat ik nog wel rechtdoor kon blijven zeilen richting west.

Uiteindelijk na een volle dag sleutelen aan het motortje het systeem watervrij gekregen. Handstarten lukte een dag later.
Elektrische systeem omgebouwd. Van de drie accu´s de accu geselecteerd die nog iets prik aangaf op de polen.
Deze aangesloten op de motor. Gelukkig was deze accu nog op te laden en na weer een dag kon ik eindelijk via de immarsatC een berichtje naar huis sturen dat alles in orde was.

Inmiddels had het thuisteam al gebeld met de canadian coastguard of ze mij op hun attentie-lijst wilden plaatsen.
Ze houden dan extra uitkijk gedurende een periode. Uiteindelijk belden de canadezen rechtstreeks naar mijn vrouw
met de mededeling dat het zoeken naar het zeiljacht "optimaal leven" gestaakt was. Tot dat moment wist mijn vrouw nog niet dat er "iets" aan de hand was. Ze had gewoon een weekje niets gehoord. Dat gebeurde wel vaker als ik ging/ga zeilen.
Niet echt een geruststellende melding. Later hoorde ik van de kinderen dat het wel gek was, mama stond midden in
de nacht huilend te stofzuigen.... ze wist van gekkigheid niet meer wat te doen.

Met die ene accu had ik voldoende stroom om de gps te kunnen gebruiken. Uiteindelijk heb ik de race uit kunnen varen dankzij m´n windvaan. Terugkijkend in alle ostar verslagen blijkt nog steeds dat selfsteering- of autopilotfailure een
van de belangrijkste oorzaken is van uitval.

Zelfs bij het bootje waar ik nu mee vaar heb ik weer een havik gekocht om in ieder geval gered te zijn als alles uitvalt.
Uiteraard heb je tegenwoordig veel meer GPS systemen aan boord. Iphone, ipad, handheld, plotter en zelfs je horloge
vormen tegenwoordig een bruikbaar alternatief voor totale stroomuitval. In 2000 had ik geen GPS op batterijen bij me.
Wel papieren kaarten en een sextant.
Uiteindelijk ben ik destijds als 3e in m´m klasse in Amerika gefinisht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 10:03 #696205

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Respect!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 10:08 #696207

Misschien een open deur maar volgens mij is het nog niet genoemd: een tablet blijft het na volledige stroomuitval gewoon nog doen, dit in tegenstelling tot een plotter. Soort van ingebouwde redundantie. Met een vol opgeladen iPad die je één of 2 keer per uur even opent kun je nog een behoorlijke tijd vooruit.

Ik overweeg nog zo'n Chinees powerbankje van een paar tientjes waarmee je hem nog minstens een keer volledig kunt opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 10:12 #696209

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
WADnWIND schreef :
Faran schreef :
Vorig jaar tijdens de Pinkstertrip meegemaakt. Ik wilde in Engeland een gribfile downloaden. Begon Windhoos aan een update. Met een hele trage wifi verbinding heeft dat bijna 2 uur geduurd met ondertussen veel time-outs en opnieuw opstarten. Dat was wel even schelden op het ding. Bij groter trips gaat dus nu ook de huis-laptop mee (die een andere windhoos versie heeft).

.

Ergio conclusio:
- zet altijd de updates uit op je navigatie computer.
- Gebruik altijd een apparte computer voor navigatie, die niet voor alle andere shit gebruikt wordt!
- strip je computer van alle teringzooi die ongewenst opstart.

Als je wilt updaten doe je dat bewust in de haven met wifi oid.

Een computer die marginaal aan internet hangt, hoef je sowieso niet te updaten als hij eenmaal naar je zin werkt. Verreweg de meeste updates zijn gericht op t dichten van beveiligingslekken. Bovendien zijn de updates DE belangrijkste reden dat een computer over zijn levensduur traag wordt: Het redelijk uitgebalanceerde OS wat er op staat, wordt iedere keer met een kort omleiding verandert. Al die omleidingkjes bij elkaar maken m traaaaaaag.

Wat ik zelf heb meegemaakt: windows update, daarna werkten de drivers voor de RS232 poorten niet meer. Fijn. Sta je daar in de haven, zonder internet om t te fixen. Sindsdien: Nav computer: updates verboden. Alle. Sindsdien nooit meer een uitval van windows gehad.

Maar evengoed mag mijn computer nooit mn boot sturen. Hij mag mij vertellen waar ik ben, hij mag de gps de route vertellen. Maar de gps (een hele oude met intern antenne) praat met de stuurautomaat. Niet windows.

Vwb betrouwbaarheid van t netwerk: Daarin maakt NMEA 2000 een flinke sprong. Niet meer eindeloos veel, te dunne kabeltjes in inferieure kroonsteentjes.
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 10:15 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 10:44 #696214

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als voorbereiding op onze grote reis heb ik op de Noordzee een keer alles uitgezet, en tegen de rest van de bemanning gezegd: "ik ben er niet" :)

Na een eerste lichte paniek zijn we toen goed in Oostende aangekomen. In de grab-ton zit een hand gps, beneden lag een hele zwik kaarten. En iedereen heeft op z'n smartphone wel een GPS appje.

Wel leuk om te zien hoe onze jongste en mijn vrouw zaten te puzzelen om een waypoint te bepalen en dat in de hand gps te zetten. "Mam, let nou even op, je zit in Franrijk" zei onze jongste op een gegeven moment :lol:

Het gemis aan AIS is dan wel een serieuze aderlating. En sturen met de handen, en dan toch een redelijke XTE houden behoeft ook wat oefening, maar is goed te doen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 10:57 #696217

Een keer zonder stroom gezeten, vorige boot, in het vroege voorjaar. Eerste tochtje na de winter bleken de accu's vrijwel leeg. Slinger gepakt en motor aangeslingerd.

PC: mijn boord-PC (W7) doet gewoon altijd alle windows-updates. In de winter thuis een beetje bijhouden, en dan in de haven altijd aan laten staan zodat hij 'bij' blijft. Nooit een probleem mee gehad.

Backup:
- papieren kaarten (oud maar goed genoeg)
- Radar-plotter als backup voor PC (met alle waypoints erin) en een oude CMAP-NT kaart.
- een handheld GPS (Garmin 12) met alle belangrijke waypoints erin (500 stuks) die ook in de vaste GPS staan. Een keer of 6 per jaar haal ik alle belangrijke waypoints bij RWS (vaarweginfo) en dan uploadt de PC alle waypoints (500 belangrijke) naar de vaste GPS, de plotter en de handheld GPS. Daarmee heb je in die handheld dan niet alleen je positie maar ook weet je waar je bent (koers en afstand) tov die waypoints. Dan heb je al bijna geen kaart meer nodig.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 12:18 #696235

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Nooit zonder stroom gezeten.
Wel herinner ik de tijd dat de decca-ap-navigators soms op de meest ongelegen momenten de zogenaamde "lange-shift" gingen vertonen. De ap toonden dan plots een positie 20-40 mijl verschoven. Een keer bij aanvaart van Noorwegen begin 90er jaren daar aardig wat last van gehad. Toen mooi met peiling met verzeiling weer de positie bepaald en in ap ingebracht.
Ik heb drie iOS apparaten aan boord. Een iPad Pro, een iPhone in een snowlizzard case die additioneel een extra accu èn een zonnepaneel heeft, en een oude iPhone die altijd opgeladen in alufolie in m'n grabbag zit. Daarnaast heb ik een batterypack waar ik de apparaten elk nog zeker een of twee keer mee kan opladen. Alle iOS apparaten hebben een eigen gps. Twee ervan hebben een simkaart, zodat als ik bereik heb daar de door velen van door sommigen verafschuwde ais over internet kan plotten in de nav apps.
Toch ook nog ergens wat oudpapier liggen, maar nooit meer gebruikt.
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 12:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl