Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Totale uitval elektronische navigatie

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 21:45 #696428

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
MWS is inderdaad Meest Waarschijnlijke Standplaats, vroeger Ware Positie genoemd. Pas je eigenlijk zelden toe, tenzij je naast een boei ligt.

Peiling op basis van 2 lijnen, cirkeltje er om. GPS was vroeger ook op basis van 2 satellieten.

Dat je bij een driehoekspeiling inderdaad vaak een willekeurig driehoekje krijgt, tsja, dat gebeurt ook bij LOP op basis van 3 sterretjes schieten.
Desalniettemin is het gelijkbenige driehoekje een GIS.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 10 jan 2016 23:56 #696448

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb nog een complete black-out gehad tijdens een van de Pinkstertrips. De bewuste accu was al wat ouder, maar werd tijdens motoren niet meer opgeladen door een los contact.

Het gebeurde aan het begin van de ochtend, uurtje of 9 denk ik. De kust van Lowestoft was al te zien, details nog niet. Omdat we uit de tochtplanning en het bijgebouden logboek (ja, ik zet kruisjes in de kaart, elk uur) wisten waar we precies zaten, kon ik met de papieren kaart die altijd als backup aanwezig is, de rest van het traject prima afleggen.

Tochtplanning is daarbij natuurlijk heel belangrijk: hoe beter je voorbereid bent, des te minder vervelend is het als alles uitvalt. Je koersen worden er niet ineens anders van, tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 05:11 #696451

Hoe heb je (Delphi32) je gis bijgehouden toen je geen electriciteit meer had? Je had geen log meer neem ik aan. Uit je post begrijp ik dat je zonder gis (dus alleen op zicht) verder gevaren bent? Dat gaat goed indien je goed zicht hebt en in de buurt van je bestemming. Wss een stuk lastiger als dit gebeurd was halverwege de tocht.

Mijn accu's en electrisch systeem zijn in goede conditie, maar dat dacht jij waarschijnlijk ook. Mijn conclusie van dit draadje tot zover is dat ik in iedergeval voor dit soort tochten zorg voor een volgeladen hand-held GPS (en VHF). Dit dus in combinatie met een overzeiler en (één) detail kustkaart van bestemmingshaven en indien mogelijk een aantal uitwijkhavens (dat doe ik nu ook al). Met de Reeds erbij heb je volgens mij dan voldoende informatie om veilig door te varen bij zo'n black-out.

PS: Maar weer even de RAM erbij gehaald: hier geldt voor mij een her-klassificatie van het "black-out event" in de RAM score. Een black-out komt vaker voor dan ik dacht. Mitigatie is het zorgen voor een opgeladen back-up GPS en VHF.

Resulterend risico schuift dan van B4 naar B0 (van géén backup/alleen zicht wat niet altijd mogelijk is naar GPS backup. Papieren kaarten zijn en blijven aanwezig)

Laatst bewerkt: 11 jan 2016 05:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 14:22 #696561

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
tsja wat is een blackout..
2 jaar terug Pinkstertrip op de RUBY, accu's helemaal plat, nada

echter we lagen al achter een mooring voor Butt and Oyster :laugh:
en het kwam omdat Ed en ik de dekverlichting hadden laten branden na die whiskys :whistle:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 14:22 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 14:37 #696564

sy helios schreef :
tsja wat is een blackout..
2 jaar terug Pinkstertrip op de RUBY, accu's helemaal plat, nada

echter we lagen al achter een mooring voor Butt and Oyster :laugh:

en het kwam omdat Ed en ik de dekverlichting hadden laten branden na die whiskys :whistle:

Accu's ,allemaal?? Hoe kan dat nou, als je de zaak een beetje goed voor elkaar hebt heb je altijd nog een volle startaccu toch ? :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 15:58 #696582

  • har.vogel
  • har.vogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2232
Als je de zaak een beetje goed voor elkaar hebt wel ja....
Jij hebt duidelijk de Ruby nooit gezien.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 17:11 #696597

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Dit draadje lezend is de stroomvoorziening uitval veruit het meest voorkomend.
Zelf tot nu toe nog niet meegemaakt. Wel wat spullen die hun eigen stroom voorziening hebben aan boord voor het geval dat.
Wel op de tocht naar de Azoren een ipad die als backup diende gehad die zich zodanig ernstig misdroeg dat hij niet meer bruikbaar was voor de 2e helft van de oversteek. Het ding werd ernstig narrig na een aantal dagen geen contact kunnen maken met Cupertino. De boord wifi had via satelliet internet toegang tot DNS echter werden ip/tcp pakketjes niet bestemt voor door mij toegelaten servers door de router gedropt, om zo kosten in de hand te houden. Waardoor ik het idee heb dat je met een ipad moet uitkijken dat je of geen wifi aan hebt staan of volledig toegang tot het www. Beperken van de toegang leid tot problemen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 18:12 #696613

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verhaal van Stadjer toen hij dit najaar op Helgoland was. Hij heeft toen verzocht om scans van kaarten om toch nog iets te hebben. Hopen dat hij ee hier iets over uit de doeken wil doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 18:16 #696615

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
3Noreen schreef :
...Wel op de tocht naar de Azoren een ipad die als backup diende gehad die zich zodanig ernstig misdroeg dat hij niet meer bruikbaar was voor de 2e helft van de oversteek.
Klinkt erg vervelend, maar ik begrijp je verhaal niet goed Noreen.
Heb je ooit een goede verklaring gevonden / gekregen??
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 19:05 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 18:21 #696620

Ik stel wederom en met veel genoegen nogmaals mijn Ipad ter beschikking om de performance van Noreen's netwerk in real life te testen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 18:56 #696636

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
Yellow Boat schreef :
sy helios schreef :
tsja wat is een blackout..
2 jaar terug Pinkstertrip op de RUBY, accu's helemaal plat, nada

echter we lagen al achter een mooring voor Butt and Oyster :laugh:

en het kwam omdat Ed en ik de dekverlichting hadden laten branden na die whiskys :whistle:

Accu's ,allemaal?? Hoe kan dat nou, als je de zaak een beetje goed voor elkaar hebt heb je altijd nog een volle startaccu toch ? :whistle:
Ad

Ad, de week voor vertrek zat er niet eens een motor in...
en de ochtend van vertrek de basis elektra nog aan moeten sluiten, dus dan snap je het wel.
Opstappen is altijd een uitdaging (maar ik wist wat me te verwachten was, dat dan weer wel).
Overigens nog wel een ander dingetje, om het half uur was de verbinding met de GPS muis pleite, heerlijk net bij wat drukte, geen positie en AIS te hebben :blush:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 19:42 #696651

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Sunday schreef :
3Noreen schreef :
...Wel op de tocht naar de Azoren een ipad die als backup diende gehad die zich zodanig ernstig misdroeg dat hij niet meer bruikbaar was voor de 2e helft van de oversteek.
Klinkt erg vervelend, maar ik begrijp je verhaal niet goed Noreen.
Heb je ooit een goede verklaring gevonden / gekregen??

Na aankomst op de Azoren een reset+update gedaan waarmee het ding weer tot leven kwam. Behalve dat mijn originele lightning laadsnoertje daarna niet meer wilde werken. Wat een bekend probleem is bij de eerste serie.
De meest neutrale verklaring is waarschijnlijk dat de update van de beveiliging certificaten mislukt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 20:00 #696659

har.vogel schreef :
Als je de zaak een beetje goed voor elkaar hebt wel ja....
Jij hebt duidelijk de Ruby nooit gezien.

H

En de mannen ook niet na de whiskeys, ze hadden zelf ook mogelijk een BO
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 20:21 #696669

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Als ik het zo even doorlees lijkt het er op dat lege accu's op 1 staat, mislukte software update op 2 en loshangende draadjes op 3. Eigenlijk bijna allemaal goed te overzien lijkt mij.

Zelf maak ik steeds meer gebruik van electronica, ook voor navigatie. Sinds dit jaar een plotter en sinds eind van dit jaar ook een laptop. De Iphone en laptop gaan al wat langer mee op reis, maar daar heb ik nog nooit op gevaren.
Vanaf dag 1 een handheld gps, waar ik de waypoints voor plot op de papieren kaart. Inmiddels meerdere gps-en aan boord. Zo heeft de AIS een ingebouwde gps, de marifoon een eigen externe gps, draait het instrumenten gebeuren op een furuno, gaat de handheld nog altijd mee op pad en heeft ook de handheld vhf een ingebouwde gps. Hoe het varen op electronische kaarten me gaat bevallen moet volgend jaar blijken, als de nieuwe navigatie hoek dan eindelijk gerealiseerd is.
Kaarten zijn altijd aan boord en gebruik ik tijdens het varen best veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 22:45 #696702

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Nachtvlinder schreef :
Hoe heb je (Delphi32) je gis bijgehouden toen je geen electriciteit meer had? Je had geen log meer neem ik aan. Uit je post begrijp ik dat je zonder gis (dus alleen op zicht) verder gevaren bent? Dat gaat goed indien je goed zicht hebt en in de buurt van je bestemming. Wss een stuk lastiger als dit gebeurd was halverwege de tocht.
Geen gis meer gedaan nadat alles uitviel. Het doel was in zicht, maar belangrijker was dat ik een kompaskoersje had naar de aanloopboei. In combinatie met zicht, de op dat moment gangbare snelheid en de geschatte afstand naar die boei was het prima te doen.

Er was trouwens wel een backupje, bedenk ik net: de telefoon van Hen3 had nog voldoende stroom + een werkende GPS. We waren dus niet geheel verloren :) Maar het feit dat ik daar nu pas aan denk, geeft wel aan hoe misbaar deze backup eigenlijk was in deze situatie. De tochtvoorbereiding (op papier vastleggen!) en een beetje situational awareness (waar zitten we in het tij dus wat doet de stroming, waar moeten we ongeveer naar toe) zijn vele malen belangrijker voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 23:01 #696705

Dankjewel. Nuttig draadje dit denk ik.

Ik zie ergens anders weer een draadje heropend over vermeend overdreven risico management onder ZFfers. Ik weet niet of dit draadje daar aanleiding toe is geweest, maar vind dat dit draadje nuttige ervaringen deelt en praktische oplossingen biedt.

Enige doel van dit soort discussies is m.i. een bewustzijn creëren over dingen die mis kunnen gaan (zijn gegaan!) en mogelijke gevolgen. Iedereen kan en mag zelf inschatten daar wel of niet iets mee te doen.

De RAM die ik er af en toe in gooi is niet om interessant te doen maar een eenvoudige struktuur die helpt om realistisch na te kunnen denken.

Verder leef ik niet heel gezond, werk in een "gevaarlijk" land en neem deel aan het verkeer. Qua werk denkt mijn werkgever daar erg goed over na. Mét de RAM uiteraard. Statistiek gecombineerd met intelligence en kennis. Daar moet ik dan maar op vertrouwen. Zeilen daarentegen is hobby en in een hobby kun je zover gaan als je wilt (of juist niet)...

Dank voor de openheid allemaal; voor mijzelf zorg ik voor een setje volle GPS batterijen...
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 23:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 11 jan 2016 23:17 #696707

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
voor mijzelf zorg ik voor een setje volle GPS batterijen...

Wij hebben een gps + hand VHF en voldoende batterijen in een blik aan boord. Het blik geeft bescherming tegen inductie schade door bliksem.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 08:04 #696731

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Misschien kan Fine en Kinney helpen .

www.dearbocatalogus.nl/handrei...g-van-fine-en-kinney
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 11:42 #696787

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Net als het model van Maarten (eerder in dit draadje) helpt deze formule bij het quantificeren van begrippen als 'risico' of 'gevaar'. Best nuttig.

Ik zie wel twee beperkingen:

1. De actie (prioriteit) die je aan een bepaalde score verbindt lijkt me subjectief.
2. De gevolgen ('ernst' of 'consequenties' in jullie modellen) van totale uitval van elektronische navigatie hangt behoorlijk af van de aanwezigheid van alternatieven (werkende backups), de plaatselijke situatie (zicht, stroming, ondieptes, wind, etc.) en je ervaring en is dus niet eenduidig in te voeren in de modellen/formules.

Daarom leek het mij interessant om alleen de frequentie (waarschijnlijkheid) van totale uitval eens in kaart te brengen door naar concrete gevallen te vragen. Iedereen moet voor zijn/haar eigen situatie en vaargebied maar inschatten hoe ernstig de gevolgen zouden zijn en welk risico men zelf aanvaardbaar vindt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 jan 2016 12:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 11:59 #696793

ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk niet weet hoe ik een 2GM20 gestart krijg zonder spanning.
kleplichters zitten er ergens bovenop en die moeten open , dat weet ik. en je moet dan flink draaien met de hendel en dan de kleplichters sluiten denk ik.
En dan moet ie lopen en kan de accu weer opgeladen worden.
Misschien toch eens iets om te proberen, voor het geval dat. Ik heb wel het gevoel dat dat niet makkelijk gaat zijn!
Als je het een keer gedaan hebt zou dat in noodgevallen wel rust kunnen geven.

Ik heb wel twee accus. dus kan ook nog starten met de andere.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 12:01 #696794

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
roozeboos schreef :
ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk niet weet hoe ik een 2GM20 gestart krijg zonder spanning.
kleplichters zitten er ergens bovenop en die moeten open , dat weet ik. en je moet dan flink draaien met de hendel en dan de kleplichters sluiten denk ik.
En dan moet ie lopen en kan de accu weer opgeladen worden.
Misschien toch eens iets om te proberen, voor het geval dat. Ik heb wel het gevoel dat dat niet makkelijk gaat zijn!
Als je het een keer gedaan hebt zou dat in noodgevallen wel rust kunnen geven.

Ik heb wel twee accus. dus kan ook nog starten met de andere.

Breek je polsen niet. De terugslag van een diesel kan heel behoorlijk zijn.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 12:46 #696802

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Hier een keertje een hand GPS (de enige GPS aan boord, in een tijd dat GPS nog duur was en smartphones nog niet bestonden) kapot gehad omdat er water via stroomkabel in was gekomen. Dat was tijdens een rondje Funen (Demarken), gelukkig een gebied dat prima op zicht te vervolgen is.

Inmiddels iets meer back-up. Qua kaart hebben doen we eigenlijk alles nog op papier. Navionics op telefoon als back-up. En qua positie via GPS is er voldoende redundantie: twee vaste GPS, nog eentje nog in de AIS, twee waterdichte smartphones met Navionics en nog een hand GPS op batterij in de grabbag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 13:19 #696808

Philip schreef :
Qua kaart hebben doen we eigenlijk alles nog op papier. Navionics op telefoon als back-up.

Hangt allemaal ok af van het gebied waar je vaart.
Ik kan je wel vertellen dat bijv. het varen tussen de scheren van Zweden en vooral Noorwegen door een electronische navigatie enorm is vergemakkelijkt.
Met een papieren kaart heb je daar de grootste moeite om de juiste route te volgen en tussen de juiste eilanden door te varen terwijl met je positie op een electronische kaart waar vaak ook de juiste roete is aangegeven het een fluitje van een cent is.
De eerste twee keer heb ik in Noorwegen ook nog met papier en een alleen GPS positie gevaren ( die ik dus zeer regelmatig in de kaart moest zetten) en toen was ik eigenlijk alleen nog aan het navigeren.
De enige keer ook dat ik daar op een kei ben gevaren was dan ook een van die keren toen ik een verkeerde doorvaart in een niet goed bebakende route had genomen.
Daarnaast is een electronische kaart eigenlijk altijd beter up to date ( als je hem tenminste regelmatig update) terwijl het compleet updaten van bijv. alle kaaarten vanuit Nederland naar Nooregen en via Zweden en Denemarken weer terug een gigantische klus is.

Nee , nooit meer zonder E-navigatie .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 13:40 #696812

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
roozeboos schreef :
ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk niet weet hoe ik een 2GM20 gestart krijg zonder spanning.
kleplichters zitten er ergens bovenop en die moeten open , dat weet ik. en je moet dan flink draaien met de hendel en dan de kleplichters sluiten denk ik.
En dan moet ie lopen en kan de accu weer opgeladen worden.

Nou nee hoor. Als alles ècht plat is, is er ook geen spanning voor een stroom door de veldwikkeling en komt het laadproces niet op gang. Ook niet als de motor loopt. Ietsje rest spanning blijf je nodig hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Totale uitval elektronische navigatie 12 jan 2016 14:34 #696825

Ik heb het één keer meegemaakt tijdens een tocht van Texel naar Scheveningen. Accu werd niet bijgeladen en beveiliging zorgde ervoor dat niets het meer deed. Motor starten hielp dus niet meer. De boot had een electronische radar reflector, zo een die een signaal terug stuurt als er een radarsignaal wordt ontvangen. Die deed het dus ook niet meer, als eerste maar zo'n aluminium ding omhoog gehesen.

Verder navigatie met peilkompas en kaart, ging prima. Bij de kruising van IJmuiden de havendienst maar even opgebeld en dat was ook prima. Gelukkig voor het donker werd weer terug in Scheveningen.

Ik heb er wel van geleerd en met de boot van iemand anders ga ik niet meer op pad zonder mijn eigen handheld GPS en marifoon en heb ik een reserve setje kaarten op mijn iPad. En ik neem eigenlijk ook altijd mijn eigen papieren kaarten mee.

Op mijn eigen boot - ik heb haar nog maar net - is er dan wel stroom, maar doet eigenlijk niets het meer. Het backup setje functioneert vooralsnog prima.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl