Skyhi schreef :
Met het risico dat ik mijn naam moet veranderen, moet verhuizen en de zeilsport in zijn algemeenheid moet opgeven:
is er een bezwaar tegen ledlampen in navigatieverlichting die één lamp per kleur heeft? Of geven de donkere strepen in de led-output daar ook verstoringen in zichtbaarheid?
Dus rood en groen in een gescheiden huis, en wit aan de achterkant (uiteraard)?
*hides-behind-crossed-fingers-waiting-to-be-flamed*
Gevoel voor humor, ik hou er wel van!
De led discussie kan binnen het forum zorgen voor flink wat ophef. Het heeft te maken met de al dien professioneel ervaren gevaren van het verkeerd gebruiken van Led. Een verkeerd gebruik levert voor de omliggende schepen gevaarlijk situaties op omdat de vaarrichting van de Led misbruiker niet meer goed is in te schatten. Sinds 2008 proberen een aantal mensen dat over te brengen, maar telkens weer duikt er iets op wat maakt dat er opnieuw moet worden begonnen.
Omdat ik vanaf het scherm niet kan inschatten welke info je mist begin ik even bij het begin.
De kleuren van de navigatieverlichting moeten zichtbaar zijn binnen sectoren. Die scheiding komt zeer nauwkeurig. Binnen een gloeidraadarmatuur wordt die strakke scheiding bereikt door het exact in het midden plaatsen van de gloeidraad. Zoals je weet straalt licht in een rechte lijn, en met een gloeidraad is er slechts een minimale punt van waaruit de lichtstraal vertrekt. Trek je vanaf dat punt een lijn langs het kleurenglas dan gaan de kleurovergangen keurig mee rechtuit met lichtstraal, bij een goed gemaakte lamp precies op de juiste graden/sectoren.
De Led lampjes hebben geen draad, maar een vlakje. Het licht spreidt zich volgens het vlakje in alle richtingen, maar veel breder dan bij de gloeidraad. En bij de ledvervangingslampen zit de lichtbron niet meer exact in het midden, maar een stukje daar van af. De sectorenscheiding word op die manier beinvloed en naar twee kanten op breder (overstraalt). Daardoor ontstaat een grijs en slecht zichtbaar vlak voor de waarnemer die niet meer kan zien hoe een schip vaart wanneer hij zich in zo'n grijs stralinggebied bevind.
Daarnaast is bij sommige ledlichten de kleur in het gedrang. Wit krijgt een blauzweem, groen wordt blauw en veel minder fel dan de rode kleur. Al met al een situatie die je ook al niet wil.
Dan is er nog het probleem dat een slechte Led kan zorgen voor storing op de marifoon frequenties of in je stroomkring. Dat wil je ook niet, want je apparatuur kan daar (zo goed als) onbruikbaar van worden.
Het maakt dat zelfs grote fabrikanten toch slechte led armaturen maken.
Mocht je over willen stappen van gloeidraad naar Led dan heeft een test door het zeilersforum aangetoond dat er voorlopig geen echte vervangingsled bestaat. Het veel genoemde Dr Led lampje komt in de buurt. De best presterende led lamp uit die test was de Aqua Signal 34 led lamp. Een dedicated led armatuur.