Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch koken aan boord

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 08:10 #687655

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Hen3: afgesplitst uit 'Explosie op plezierjacht Terschelling'.

Ratman schreef :
Ik ben niet zo erg dol op gas en overweeg om elektrisch te koken, na flink wat rekenwerk zie ik inductie koken als een van de beste opties. Met goede omvormers is dat geen enkel probleem en het is nog makkelijk ook.


Wat zijn je conclusies? Met wat voor accubank en omvormer gaat dit lukken?
Laatst bewerkt: 11 dec 2015 08:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 10:04 #687692

Ratman schreef :
Bij mij is de veiligheid betreft Gas ook actueel omdat ik nog keuzemogelijkheden heb.
De ventilatie van de gasbun zit onderaan en dat is een logische keuze aangezien Propaan/Butaan zwaarder is dan lucht, daar zit het grote probleem in omdat het gas dat weglekt ook altijd in de boot blijft hangen.

Veiligheidsmateregelen bestaan uit verschillende stappen:

1 voorkomen van lekkages (onderhoud)
2 zorgvuldig ermee omgaan
3 alleen beveiligde kook apparatuur gebruiken (geen vlam = gas uit)
4 afvoeren van gas naar buiten in geval van lekkage (ventilatie in de bun)
5 detectie met een gasdetector (als het dan toch nog mis gaat)

Een ongeluk ontstaat wanneer er op alle genoemde punten wordt gefaald

Ik ben niet zo erg dol op gas en overweeg om elektrisch te koken, na flink wat rekenwerk zie ik inductie koken als een van de beste opties. Met goede omvormers is dat geen enkel probleem en het is nog makkelijk ook.

Kijk eens op www.duurzaamjacht.nl zij koken ook op inductie.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 11:03 #687710

It Paradyske schreef :
Ratman schreef :

Ik ben niet zo erg dol op gas en overweeg om elektrisch te koken, na flink wat rekenwerk zie ik inductie koken als een van de beste opties. Met goede omvormers is dat geen enkel probleem en het is nog makkelijk ook.

Kijk eens op www.duurzaamjacht.nl zij koken ook op inductie.

Lijkt allemaal leuk maar vergt wel veel accuvermogen of een flinke generator of alleen koken als er walstroom beschikbaar is.
Al één liter water aan de kook brengen kost al gauw ruim 0,1 KWh oftewel bijna 10 Ah.
En als je bemanning net zulke koffie/theeleuten zijn als wij.... :ohmy:
Eten koken al snel een veelvoud daarvan.
Gasfornuizen voro aan boord hebebn meestal gaspitten van 1 en 2 KW en daarvoor heb je dus ongeveer 0,6 tot 1,5 KW nodig als je electrisch kookt.
Los daarvan is electrisch koken milieutechnisch minder goed omdat je uiteindelijk meestal meer primaire energie verbruikt als met gas.Behalve dan als je alle stroom met wind of zon opwekt natuurlijk.
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2015 11:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 12:12 #687731

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Ratman schreef :

Ik ben niet zo erg dol op gas en overweeg om elektrisch te koken, na flink wat rekenwerk zie ik inductie koken als een van de beste opties. Met goede omvormers is dat geen enkel probleem en het is nog makkelijk ook.

Kijk eens op www.duurzaamjacht.nl zij koken ook op inductie.

Lijkt allemaal leuk maar vergt wel veel accuvermogen of een flinke generator of alleen koken als er walstroom beschikbaar is.
Al één liter water aan de kook brengen kost al gauw ruim 0,1 KWh oftewel bijna 10 Ah.
En als je bemanning net zulke koffie/theeleuten zijn als wij.... :ohmy:
Eten koken al snel een veelvoud daarvan.
Gasfornuizen voro aan boord hebebn meestal gaspitten van 1 en 2 KW en daarvoor heb je dus ongeveer 0,6 tot 1,5 KW nodig als je electrisch kookt.
Los daarvan is electrisch koken milieutechnisch minder goed omdat je uiteindelijk meestal meer primaire energie verbruikt als met gas.Behalve dan als je alle stroom met wind of zon opwekt natuurlijk.
Ad

Off topic: Wij zijn ook theeleuten en nemen daarom altijd een waterkoker mee; ideaal als je in een haven aan de stroom ligt en scheelt heel veel gastankjes wisselen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 12:16 #687734

Michieltje,

Waar haal je de energie dan vandaan wanneer je niet in een haven ligt waar ze forse zekeringen hebben?

Je zal toch weer de accu een beetje moeten bijladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 13:37 #687753

En de meeste waterkokers zijn 2 KW :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 13:44 #687758

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
En de meeste waterkokers zijn 2 KW :(

Die van ons 700 Watt, met een reden ;)

Maar uiteindelijk heb je toch de energie nodig om het water te verwarmen, ongeacht het vermogen van de waterkoker.

Weetje: Om 1 kilogram vloeibaar water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is 1 kilocalorie (ongeveer 4,1868 kJ) energie nodig.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 14:30 #687775

JohnBerg schreef :
Yellow Boat schreef :
En de meeste waterkokers zijn 2 KW :(

Die van ons 700 Watt, met een reden ;)

Maar uiteindelijk heb je toch de energie nodig om het water te verwarmen, ongeacht het vermogen van de waterkoker.

Weetje: Om 1 kilogram vloeibaar water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is 1 kilocalorie (ongeveer 4,1868 kJ) energie nodig.

Zo zwaar mogelijk nemen! Hoe langer het duurt om het water te laten koken, hoe meer energieverlies... Dus dat water moet zo snel mogelijk koken...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 14:42 #687776

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
It Paradyske schreef :
Zo zwaar mogelijk nemen! Hoe langer het duurt om het water te laten koken, hoe meer energieverlies... Dus dat water moet zo snel mogelijk koken...

Zou je idd denken .. er zit natuurlijk een maar aan: als je niet aan de walstroom ligt moet het uit de accu's komen!

Bij 700 Watt is er I = P / U = 700 / 12 = 58 A uit de accu's nodig. Dat doet al de accubank al redelijk pijn :(

Bij 2000 Watt is er I = P / U = 2000 / 12 = 167 A uit de accu's nodig. De gemiddelde accubank aan boord kan dat een paar keer een aantal minuten doen, maar daarna gaat het snel bergaf!

Laat ik eventuele verliezen en problemen met dikke bekabeling nog even buiten beschouwing :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 15:38 #687793

Saeftinghe schreef :
Michieltje,

Waar haal je de energie dan vandaan wanneer je niet in een haven ligt waar ze forse zekeringen hebben?

Je zal toch weer de accu een beetje moeten bijladen.

In een jachthaven rechtsreeks van de steiger, daarbuiten op het gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 16:35 #687801

JohnBerg schreef :
It Paradyske schreef :
Zo zwaar mogelijk nemen! Hoe langer het duurt om het water te laten koken, hoe meer energieverlies... Dus dat water moet zo snel mogelijk koken...

Zou je idd denken .. er zit natuurlijk een maar aan: als je niet aan de walstroom ligt moet het uit de accu's komen!

Bij 700 Watt is er I = P / U = 700 / 12 = 58 A uit de accu's nodig. Dat doet al de accubank al redelijk pijn :(

Bij 2000 Watt is er I = P / U = 2000 / 12 = 167 A uit de accu's nodig. De gemiddelde accubank aan boord kan dat een paar keer een aantal minuten doen, maar daarna gaat het snel bergaf!

Laat ik eventuele verliezen en problemen met dikke bekabeling nog even buiten beschouwing :P

50 á 60 kWh genoeg?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 16:39 #687802

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
It Paradyske schreef :
50 á 60 kWh genoeg?

Ik snap even niet waar je naar toe wil, en hoe je aan die getallen komt?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 17:35 #687820

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
JohnBerg schreef :
It Paradyske schreef :
50 á 60 kWh genoeg?

Ik snap even niet waar je naar toe wil, en hoe je aan die getallen komt?

Ik wel! It Paradyske wil gewoon voldoende accucapaciteit aan boord hebben om elektrisch te kunnen varen! ;) :woohoo: :whistle:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 18:16 #687837

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 08 dec 2015 18:17 #687838

Peper schreef :
JohnBerg schreef :
It Paradyske schreef :
50 á 60 kWh genoeg?

Ik snap even niet waar je naar toe wil, en hoe je aan die getallen komt?

Ik wel! It Paradyske wil gewoon voldoende accucapaciteit aan boord hebben om elektrisch te kunnen varen! ;) :woohoo: :whistle:
Groeten, Peper.

Precies!!!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 07:53 #688435

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Ratman schreef :

Ik ben niet zo erg dol op gas en overweeg om elektrisch te koken, na flink wat rekenwerk zie ik inductie koken als een van de beste opties. Met goede omvormers is dat geen enkel probleem en het is nog makkelijk ook.

Kijk eens op www.duurzaamjacht.nl zij koken ook op inductie.

Lijkt allemaal leuk maar vergt wel veel accuvermogen of een flinke generator of alleen koken als er walstroom beschikbaar is.
Al één liter water aan de kook brengen kost al gauw ruim 0,1 KWh oftewel bijna 10 Ah.
En als je bemanning net zulke koffie/theeleuten zijn als wij.... :ohmy:
Eten koken al snel een veelvoud daarvan.
Gasfornuizen voro aan boord hebebn meestal gaspitten van 1 en 2 KW en daarvoor heb je dus ongeveer 0,6 tot 1,5 KW nodig als je electrisch kookt.
Los daarvan is electrisch koken milieutechnisch minder goed omdat je uiteindelijk meestal meer primaire energie verbruikt als met gas.Behalve dan als je alle stroom met wind of zon opwekt natuurlijk.
Ad


Ik ga zowiezo met 24V aan de gang en dan denk ik met zo'n 400Ah, daarnaast komt er ook een windmolen en wat zonnepanelen.
Ik gebruik thuis ook een inductie kookplaat, mijn ervaring is dat water veel sneller kookt dan met andere systemen. Stel dat je om water te koken 3 minuten de zaak op vol vermogen laat draaien dan is dat 2000Wh/ 24 =83Wh =3,5Ah. Je gebruikt inductie kookplaten vaak op laag vermogen (300 a 500W), bijvoorbeeld aardappels koken of eieren. Voor een koelkast gebruik je vaak 100Ah per dag als het niet meer is, zo valt het verbruik van elektrisch koken eigenlijk best wel mee mits de accubank dit aan kan.
Ik ken iemand die de opbrengst van een windmolen (600W) heeft bijgehouden en die varieert tussen de 200 en 400Ah per dag met uitschieters naar 600Ah (gebaseerd op 24V). Daar valt wel mee leven dact ik.
Laatst bewerkt: 11 dec 2015 07:55 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 08:32 #688440

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Dat water bij inductie sneller kookt dan met andere systemem, komt omdat je er meer vermogen instopt. Het kost nog steeds evenveel energie.

Gedurende 3 minuten 2000W verbruiken is 100Wh (2000/60*3), dus 4.16Ah bij 24V. Wel nog steeds een stroom van 83A (daar heb je behoorlijke kabels voor nodig!), en dat wordt nog wat meer omdat je dit moet omvormen naar 230V, waarbij je verliezen hebt.


Een koelkast die 100Ah per dag verbruikt, bij 24V? Dat heb je niet goed.
Dat zou betekenen dat mijn 12V koelkast 200Ah per dag zou opslurpen, gelukkig niet zeg...


Edit: dit is inmiddels wel allemaal behoorlijk off topic natuurlijk, dus ik ga proberen het af te splitsen...

Afgesplitst.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 11 dec 2015 08:54 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 08:50 #688444

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
OK de koelkast verbruikt dan een stuk minder, ergens een misrekening gemaakt.

Inductie koken is efficienter omdat de Pan zelf als warmtebron werkt dus weinig warmte ernaast gaat.

Het blijven hoge stromen, ik gebruik dan ook heel dikke kabels van 35 en 70mm2.

Er worden boegschroeven op 12V aangesloten die 500A trekken dus valt een 100A nog wel mee.
Dit is dan ook de belangrijkste reden dat ik voor een 24V systeem kies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:00 #688447

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Waeco Coolmatic CR140 spec.

gemiddeld verbruik 65Watt = is 2,7A op 24V
is dus 65Ah per dag.

Die 100Ah uur toch niet zo'n rare schatting, bewust wat naar boven afgerond omdat de omstandigheden niet altijd ideaal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:04 #688449

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Ratman schreef :
Waeco Coolmatic CR140 spec.

gemiddeld verbruik 65Watt = is 2,7A op 24V
is dus 65Ah per dag.

Die 100Ah uur toch niet zo'n rare schatting, bewust wat naar boven afgerond omdat de omstandigheden niet altijd ideaal zijn.
Nieuwe generatie luxe inbouw koelkasten voor jachten. Voorzien van flessenhouder en functionele opbergvakken. Tevens voorzien van gescheiden verdampers voor koel- en vriesvak. Dubbele deurvergrendeling (boven/onder) en draairichting verwisselbaar. Voorzien van Danfoss Bdf compressor, die ook in de tropen toepasbaar is. Kleur zilver met mat RVS paneel, inhoud 136 liter met 11,5 liter 3 sterren diepvries, afm.b/h/d 525 x 805 x 569 mm zonder deur. Stroomverbruik 2,3 Ah bij 25 graden omgevingstemperatuur. Dit model kan ook op 240V. draaien!

PERSBERICHT

WAECO: CoolMatic CR-140, meer capaciteit
2,3Ah is op 12V....
Is dus 1,15Ah op 24V. 1,15*24=27,6 Ah
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:12 #688451

Handiger is wellicht om in kWh te rekenen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:22 #688454

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Ik zag in de specificaties 65W gemiddeld verbruik staan.
daaruit kun je het stroomverbruik voor 12 en 24V berekenen dus 65/24V

maar ik zal eens verder in de materie duiken....

goed
meer specs gevonden: jaarverbruik 154KWh/jaar

blijkbaar zijn de eerdere specs gebaseerd op continu draaien... raar als je over gemiddeld vermogen praat.

stroomverbruik wat ze opgeven is wel degelijk bij 24V trouwens.
Laatst bewerkt: 11 dec 2015 09:31 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:25 #688457

Ik volg dit draadje met bijzondere aandacht. Ik plan ook een 24V systeem met een li-ion (LiFePo4?) accubank. Grote opslag capaciteit wordt immers steeds bereikbaarder, maar hoee krijg je zoveel vermogen er in(zonder aparte generator)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:38 #688461

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Noballast schreef :
Ik volg dit draadje met bijzondere aandacht. Ik plan ook een 24V systeem met een li-ion (LiFePo4?) accubank. Grote opslag capaciteit wordt immers steeds bereikbaarder, maar hoee krijg je zoveel vermogen er in(zonder aparte generator)

Vooral berekenen hoeveel je verbruikt, begin met zoveel mogelijk energiebesparing zoals LED verlichting.
dan kijk je wat ja aan luxe wilt hebben zoals een magnetron elektrisch koken en probeer je dagelijkse verbruik te bepalen. Dat is in principe ook de stroom die je op wilt wekken, dat kan met zon en wind en eventueel een extra 24V dynamo op de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 09:40 #688462

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Misschien wil je ook wel eens op 2 pitten koken? En wat TV kijken tijdens het koken, terwijl de koelkast loopt en de verwarming aan staat?

Die boegschroeven zijn maar af en toe een pufje terwijl de motor loopt, die gaan echt geen 10 minuten lopen.

Fabrikanten maken de specificaties bij 20 uur ontlading, dus veel lagere stromen!

Kijk maar eens naar onderstaande grafiek. Je kunt een 250Ah accu best met 125A ontladen, maar je capaciteit is ondertussen wel dan maar 190Ah.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl