JohnBerg schreef :
Sunday schreef :
Waarom wil je voor koffie 10C gebruiken? dat is nergens voor nodig of zo, maar dat komt voort uit je inschatting van weinig en korte tijd koken en een inschatting dat je dan àls je accu's hebt die 10C verantwoord kunnen leveren je goedkoper uit bent voor je accupack.
De Senseo HD7850 heeft een vermogen van 2650 Watt. Als ik dat uit 12V wil halen dan is er 221A nodig, verliezen buiten beschouwing gelaten. Als ik dat uit een loodaccu wil halen en ik wil de accu niet meer dan C10 belasten (liever C20) dan moet er een bank van 2210 Ah staan om de levensduur van de accu's niet nadelig te beïnvloeden.
Zou ik dat echter met 10C kunnen doen, dan heb ik maar een bank van 22,1 Ah nodig. En daarom zou ik de koffie uit een Li-ion bank willen maken.
Senseo koffie is als koffiezet methode op het zeilersforum zeer laag geëindigd, op de 1 na laatste plaats, net boven de oploskoffie. Om daarvoor een 3kW omvormer aan boord te nemen... Weet je wel hoeveel echt goede koffie en een percolatortje voor die prijs kunt kopen? Als je dat allemaal opdrinkt doe je geen oog meer dicht!
Maar nu even iets serieuzer (iets maar hoor, beslist niet te veel)... De forummers MSAS, ErikSnel en met hen nogal wat anderen, zijn in het berekenen van energiebalansen voor de lange reizen er zonder uitzondering achter gekomen dat het niet verbruiken van energie efficiënter is dan het besparen van energie en dat het toevoegen van opslag en opwek capaciteit de duurste oplossing is. Alles is maakbaar tegenwoordig, we hoeven nergens meer verantwoording over af te leggen en het staat je absoluut vrij om alleen voor de koffie een extra 0,5kWh accubank aan boord te nemen (van welke technologie dan ook), maar voor Senseo koffie...
Smakelijke koffie, wenst u:
Peper.