Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid elektronische apparatuur.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 13:13 #684422

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
Deze losse gevallen zeggen weinig over de kans op uitval van bepaalde apparatuur aan boord. Daarvoor moet je meer en bredere gegevens hebben en daar was het me in dit draadje om te doen. Afwegingen op basis van betrouwbaarheid van bepaalde apparatuur worden dan een stuk rationeler.

Heel veel losse gevallen zeggen juist wel iets. Het is dus een kwestie van verzamelen. Club's als Google verdienen daar een heel behoorlijke boterham mee.

Precies, heel veel losse gevallen maken gefundeerde conclusies mogelijk. Alleen is niemand hier op het forum nog met voorbeelden gekomen waar dit op een verantwoorde manier is gedaan. Jugo komt nog het dichtst in de buurt met zijn uitval registratie van de merken die zij verkopen, maar de statistieken van één leverancier zijn vrees ik toch nog te weinig om algemene conclusies over een hele categorie apparatuur uit te kunnen trekken.

De informatie uit beschikbare bronnen destilleren is ingewikkelder dan op het eerste oog lijkt. De meeste individuen ontbreekt het aan tijd en kennis om dit op een zinvolle wijze te doen. Vandaar mijn vraag of er forumleden zijn die van het bestaan van dergelijk onderzoek weten.

Mogelijk zijn de belangen van belanghebbenden (zoals watersporters, SAR organisaties, jachtwerven en verzekeraars) te klein om een dergelijk complex en dus duur onderzoek voor in gang te zetten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 14:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 13:47 #684429

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
boarderbas schreef :
Als productontwikkelaar kun je aandacht geven aan alle voor jou bekende risico's en nastreven die laag genoeg te krijgen. Daarna kun je nog wat testen, maar elke use-case testen is meestal onmogelijk. Laat staan een échte levensduurtest, want dan ben je pakweg een 15 jaar te laat met het introduceren van je product.

Je brengt hier een punt ter sprake dat ik tot nu toe omwille van de eenvoud expres buiten beeld heb gelaten maar dat zeker een rol speelt. Oók bij een praktijk onderzoek (als het product al in gebruik is) door onafhankelijke instituten. Als je gegevens over een periode van 5 of 10 jaar verzamelt (anders meet je alleen de DOA's en maandagochtend exemplaren) kun je conclusies trekken over apparatuur die inmiddels al verbeterd of verslechterd is.

Je loopt dus altijd een beetje achter de feiten aan.

Wat je vaak ziet met nieuwe technologieën is dat in de loop der tijd de kinderziektes verdwijnen en het betrouwbaarder wordt. Als je niet een apparaat koopt met nieuwe, onbeproefde technologie is de kans naar mijn idee groot dat zo'n 'verouderd' praktijk onderzoek toch bruikbare informatie geeft over de betrouwbaarheid van bepaalde apparatuur. Voor een fabrikant is zo'n lange test vooraf inderdaad niet haalbaar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 15:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 14:21 #684434

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
koko schreef :
Faran schreef :
Mijn ervaring vanuit mijn vroegere job is dat power down/power up van electronische systemen de hoogste stressfactor was. Uitzetten vs krimpen door warmte ontwikkeling dus.
Een slechte installatie kun je de systemen niet kwalijk nemen.

Geldt dat voor alle apparatuur?
Als ik kijk naar het geringe stroomverbruik van de meeste klokjes en apparaatjes, 0,1 a 0,2 Ah, dan verwacht ik weinig tot geen warmte ontwikkeling. Of zit ik er helemaal naast en kan je (ik) dat niet zo stellen en heeft het totaal verbruik er niet zo veel mee te maken?

Aantal zaken ontgaat mij in dit soms wel erg technische topic, alhoewel zeer interessant dus ik blijf meelezen.

Maar even een simpele vraag tussendoor: Kan ik m.b.t. de levensduur mijn apparatuur (dieptemeter, plotter, enz) beter het hele weekend aan laten staan? Of beter een paar keer aan en uit zetten in een weekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 15:27 #684449

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Fabrikanten weten uit ervaringscijfers heel goed wat het te verwachten uitvalpercentage is van hun apparatuur.
Ze zullen deze cijfers natuurlijk nooit publiceren omdat die info commercieel heel gevoelig is.
Ref. de opmerking van Jugo dat er info voorhanden is maar dat hij die niet kan/ mag doorgeven.

Ik heb jaren gewerkt in de logistieke service-organisatie van IBM voor laptops.
Bij introductie van een nieuw model wisten we dat het uitvalpercentrage van een harde schijf X% is en dat van een CD-speler Y% enz.
Op basis van verkoop-prognoges bepaalden wij de hoeveelheid benodigde reserve-onderdelen.

Je zou voor de gein eens kunnen vragen of je een apparaat zonder garantie zou kunnen kopen en hoeveel korting je dan krijgt.
Voor garantie betaal je een bepaald percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van de kans op uitval in een bepaalde periode.
Hoe betrouwbaarder, hoe lager dat percentage zal zijn.

@ HansV: Ik vrees dat je het zult moeten doen met de gegevens op dit forum ;)


Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 15:40 #684452

omega schreef :
Fabrikanten weten uit ervaringscijfers heel goed wat het te verwachten uitvalpercentage is van hun apparatuur.
Ze zullen deze cijfers natuurlijk nooit publiceren omdat die info commercieel heel gevoelig is.
Ref. de opmerking van Jugo dat er info voorhanden is maar dat hij die niet kan/ mag doorgeven.

Ik heb jaren gewerkt in de logistieke service-organisatie van IBM voor laptops.
Bij introductie van een nieuw model wisten we dat het uitvalpercentrage van een harde schijf X% is en dat van een CD-speler Y% enz.
Op basis van verkoop-prognoges bepaalden wij de hoeveelheid benodigde reserve-onderdelen.

Je zou voor de gein eens kunnen vragen of je een apparaat zonder garantie zou kunnen kopen en hoeveel korting je dan krijgt.
Voor garantie betaal je een bepaald percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van de kans op uitval in een bepaalde periode.
Hoe betrouwbaarder, hoe lager dat percentage zal zijn.

@ HansV: Ik vrees dat je het zult moeten doen met de gegevens op dit forum ;)


Grt Hans

Dat is een uitzonderlijke situatie. Die HDD's en cd-drives worden met miljoenen gemaakt en zijn evoluties van hun voorgangers. De faalwijzen zijn tamelijk simpel en goed te testen en te voorspellen. Zoals eerder gemepldt zijn dat ook producten die op dit soort getallen concurreren.

Nu ben je Raymarine. De wereld verandert en je gaat van LCD's naar kleuren(touch)schermen. Nieuw terrein. Nog weinig bekend over het functioneren van die schermen in deze specifieke omstandigheden....dan weet zo'n fabrikant écht niet feilloos hoe het product gaat presteren. Je test wat je wilt/kunt, maar de praktijk moet het uiteindelijk uitwijzen.

Praktijkvoorbeeldje. (beetje aangepast/vaag om duidelijke redenen)

Ik ontwikkelde een "afleesunit" (low tech analoog ding) voor bij het product dat ik ontwikkel. Door de mangel gehaald en onze meest verschrikkelijke testscenario's er op los gelaten. Kunststofkruip, glasvezelcoatinghydrolyse, you name it, we hebben het getest. 500.000 cycli, no problem.

Product wordt gelanceerd, blijkt dat de plaatsende partijen ze om duistere redenen op zijn kop monteerden (functioneel geen probleem). Omdat de plaatsende partijen haastig werken, pakten ze de afleesunit vast en probeerden ze rond te draaien om ze weer juist in positie te zetten. Het ding ziet er immers rond uit. Resultaat: unit breekt, waterballet, klant boos en plaatsende partij weet natuurlijk van niks, het gebeurde zomaar. :whistle:

Kun je hoog en laag springen en discussiëren, maar als fabrikant sta je dan (redelijk onterecht) in een kwaad daglicht en moet je het probleem op gaan lossen en snel ook.

Hoe veel, laten we zeggen, raymarine spullen zullen er daar op de retourafdeling langskomen met "onverklaarbare" fouten die na inspectie overduidelijk komen door verkeerde installatie....
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 15:51 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 15:49 #684454

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Heb je ook gelijk in.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 16:00 #684456

Wat zijn bij de gebruikers hier de verwachtingen van de levensduur van de verschillende soorten electronische apparaten?
Verwachten we 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar goed werken van bijvoorbeeld log, windset, dieptemeter, VHF?

Zelf ben ik verbaasd hoe lang het (bijna) allemaal probleemloos blijft werken.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 16:44 #684464

...en is het dan het probleem dat de boel zo "snel" stuk gaat? of dat de jaren zo snel voorbij gaan :woohoo:


Het maakt ook vaak uit hoe het stuk gaat.

Na 10 jaar eens een hickup, dan 5 jaar incidenteel ergernis, maar in toenemende frequentie, tot er na 15 jaar een psychologische drempel is overschreden en de gebruiker het apparaat eindelijk als "defect" beschouwd. Daarna nog 5 jaar met workarounds het ding gebruiken tot het uiteindelijk de geest geeft...


Is wat anders dan een display die gewoon van de ene op de andere dag er mee kapt na 13 jaar.

Het eerste geval kent 20 gebruiksjaren van een "rotding" de tweede 13 gebruiksjaren van een "geweldig apparaat dat nooit problemen heeft gegeven".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 18:37 #684480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Om concreter antwoord te geven om het AIS splitter vraagstuk van de O.P.:

Van de paar honderd losse splitters is ooit 1 misschien 2 defect terug gekomen. In iedergeval waren de zwarte ontladings sporen zichtbaar. Van de Vesper splitters is er nog nooit 1 defect terug.
<0,2%

Van de Carbon+ en de Grapene+ zijn er 2 terug gekomen met splitter problemen. 1x bliksem (zwart) en 1x onbekend. Verder niet onderzocht, maar zeer waarschijnlijk de scottky schakel diodes defect.
<0,1‰ (splitter)

In alle gevallen, 3 á 4, bleef de marifoon aansluiting werken en werd de AIS.

Ik wilde dat alle apparatuur zo bleef werken .
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 18:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 19:52 #684494

Pfffff. Moeten we niet gewoon gaan zeilen?
Het leven is echt te kort..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 19:58 #684496

roozeboos schreef :
Het leven is echt te kort..

Zitten er in jou goedkope onderdelen dan? Anders kan je wel 100 worden, en dan wil je niet meer zeilen ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 20:11 #684497

Had laatst een interessante discussie met K.momo.
Over onze leeftijd en hoe lang we nog kunnen zeilen.
Lijkt me relevanter dan levensduur van een plotter of splitter.
Wees eerlijk. Die vervangen we gewoon bij defect.


Maar wat als de GP30 het nog doet maar het lijf niet meer!!!
Want dat is ons voorland.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 20:15 #684498

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Zo'n GPS heb ik ook. En wil maar niet kapot...
Pokkeding...
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 20:16 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 20:16 #684499

Pcies. En hoe voel jij je na de dertigste overstag in een uur?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 20:18 #684500

Ik denk zomaar een stuk slechter dan die furuno! :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 20:45 #684507

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Elektronica is toch na 5 jaar economisch afgeschreven? Dus....
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 20:45 door AlfaR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 21:20 #684511

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
WADnWIND schreef :

Van de paar honderd losse splitters is ooit 1 misschien 2 defect terug gekomen. In iedergeval waren de zwarte ontladings sporen zichtbaar. Van de Vesper splitters is er nog nooit 1 defect terug.
<0,2%

Zonder ook maar een mm afbreuk te willen doen aan de kennis en ervaring van WnW, deed mijn Vesper splitter het niet vanaf de koop. Ik weet niet of dat vergelijkbaar is met stuk gaan na een verloop van tijd of statistisch onder een ander kopje moet vallen. Overigens kreeg ik zonder omhaal een nieuwe, zelfs het kassabonnetje was niet nodig.
AlfaR schreef :
Elektronica is toch na 5 jaar economisch afgeschreven? Dus....

Pffttt, ik wou dat ik dat kon betalen zeg.
Ik heb meer dan de helft van mijn apparatuur tweede hands gekocht en zelfs die hoop ik niet in 5 jaar af te moeten schrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 21:41 #684515

De electronica in mijn bootje is, op de marifoon na, allemaal ouder dan 10 tot 20 jaar oud. Nog nooit enig probleem ervaren, behalve het bekende defect van de Autohelm/Raymarine watertemperatuursensor.
Sommige electronica staat 24/7 uur ingeschakeld. Andere op het moment dat we gaan varen.

Thuis heb ik nog een, voor de kenners wel bekende, JR310 KG-ontvanger staan. Uit de beginjaren '70. Nog met buizen! Laatst alle kringen weer eens opnieuw afgeregeld. Doet het nog prima...

En wat dacht je van de good old Sailor RT144 marifoon. De oudere binnenvaarders zweren er nog steeds bij. En worden, onofficieel, nog steeds geserviced!
Hoezo na 5 jaar afgeschreven... Tja, de moderne electronica...

Overigens, net als bij WnW zijn de cijfers betreffende uitval van de door ons gevoerde merken ook bedrijfsgeheim...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 21:43 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 22:09 #684522

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nu zijn de sailor RT144 en Rt2048 wel de meest gerepareerde toestellen :)
Maar vergis je niet: die zijn tenminste nog te reparen, al moet ik de jongens er wel eens toe aanzetten....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 22:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 22:29 #684523

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
WADnWIND schreef :
Om concreter antwoord te geven om het AIS splitter vraagstuk van de O.P.:

Van de paar honderd losse splitters is ooit 1 misschien 2 defect terug gekomen. In iedergeval waren de zwarte ontladings sporen zichtbaar. Van de Vesper splitters is er nog nooit 1 defect terug.
<0,2%

Van de Carbon+ en de Grapene+ zijn er 2 terug gekomen met splitter problemen. 1x bliksem (zwart) en 1x onbekend. Verder niet onderzocht, maar zeer waarschijnlijk de scottky schakel diodes defect.
<0,1‰ (splitter)

In alle gevallen, 3 á 4, bleef de marifoon aansluiting werken en werd de AIS.

Ik wilde dat alle apparatuur zo bleef werken .

Dank voor deze concrete uitwerking Jugo.

De angst voor VHF uitval bij een defecte splitter lijkt uit deze cijfers ongegrond. Een breder onderzoek met ook andere merken zou een iets minder positief resultaat kunnen opleveren, maar vooralsnog wijzen deze praktijkpercentages en (vermoedelijke) oorzaken naar mijn idee op zeer betrouwbare apparatuur. Scheelt in ieder geval in deze discussie een hoop gespeculeer.

roozeboos schreef :
Had laatst een interessante discussie met K.momo.
Over onze leeftijd en hoe lang we nog kunnen zeilen.
Lijkt me relevanter dan levensduur van een plotter of splitter.
Wees eerlijk. Die vervangen we gewoon bij defect.

Ik denk dat de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld een jachtenradar plots relevanter wordt als je bij slecht zicht voor een stormfront uit een drukke zeehaven binnen wilt lopen. Zolang apparaten aan boord alleen leuke gadgets zijn òf als je in jouw leeftijdscategorie bent aanbeland zou ik me ook over andere dingen zorgen maken... :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 22:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 22:59 #684525

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Baasklusje schreef :
Verwachten we 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar goed werken van bijvoorbeeld log, windset, dieptemeter, VHF?

Zelf ben ik verbaasd hoe lang het (bijna) allemaal probleemloos blijft werken.....

5 jaar, waarschijnlijk is de 'levensduur' 8 jaar.. Waar vroeger de hardware de levensduur bepaalde is het nu de software... verwacht dat fabrikanten na 5 tot 8 jaar geen updates meer leveren... Nu Raymarine, Vesper, Garmin, alles N2k, alleen recall van plotter omdat alignment van touchscreen kon verlopen..gelijk een vervanger gekregen.. ( forum.zeilersforum.nl/index.ph...esper-netwerk#678070) :whistle:

De volgende set wordt NKE, ik hoop dat deze het drie jaar gaat uithouden.... Maar omgeving van een Mini is vrij 'dodelijk' voor apparatuur en zie uitval door automaten of stroom opwekken hoog is (en roeren)...
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 23:01 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 23:00 #684526

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hans V schreef :
De angst voor VHF uitval bij een defecte splitter lijkt uit deze cijfers ongegrond. Een breder onderzoek met ook andere merken zou een iets minder positief resultaat kunnen opleveren, maar vooralsnog wijzen deze praktijkpercentages en (vermoedelijke) oorzaken naar mijn idee op zeer betrouwbare apparatuur. Scheelt in ieder geval in deze discussie een hoop gespeculeer.

Ik denk niet dat je uit een paar vage cijfers ook maar iets van conclusies kunt trekken. Het gaat over een paar specifieke merken, een heel kleine steekproef over een beperkte tijdsspanne.

Als je serieus iets over de levensduur wil zeggen moet je een apparaat aan een echte stresstest onderwerpen. Die paar uur dat een splitter in ons Nederlands klimaat aan staat kun je toch niet echt een stress test noemen.

Had een goedkoop chinees apparaat in de test gezeten, dan waren daar gezien de kleine steekproef en de milde omgeving van gebruik waarschijnlijk dezelfde getallen uitgekomen. Terwijl daar best wel veel kwaliteitsverschil in kan zitten.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 23:45 #684534

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als we nou eens een goede enquête samenstellen, dan kan ik die op het forum wel integreren en maken we onze eigen betrouwbaarheids-database. Lijkt me een prima manier om de anekdotische gevallen uniform te benaderen.
Zelf ben ik niet zo'n vragenlijstmaker, maar als er een concreet voorstel ligt dan wil ik daar zeker mee aan de slag. Het onderwerp is interessant genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 23 nov 2015 23:47 #684535

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Hans V schreef :
De angst voor VHF uitval bij een defecte splitter lijkt uit deze cijfers ongegrond. Een breder onderzoek met ook andere merken zou een iets minder positief resultaat kunnen opleveren, maar vooralsnog wijzen deze praktijkpercentages en (vermoedelijke) oorzaken naar mijn idee op zeer betrouwbare apparatuur. Scheelt in ieder geval in deze discussie een hoop gespeculeer.

Met de splitter zal het wel los lopen. Echter uit eigen ervaring en ook van anderen weet ik dat er relatief vaak iets mis gaat met de antenne of kabel in de mast. De G-krachten zijn hoog bovenin de mast. Meeuwen brengen regelmatig een bezoek enz. Daarom is Noreen uitgerust met twee VHF antennes EN een splitter. Normaal staat de marifoon op de mast antenne en de Ais op die op de radar paal. Maar in geval van uitval gaan beide op één antenne. Niet alle eieren in één mandje.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 24 nov 2015 07:38 #684553

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Belerion II schreef :

Overigens, net als bij WnW zijn de cijfers betreffende uitval van de door ons gevoerde merken ook bedrijfsgeheim...

Dat snap ik natuurlijk best, maar ergens is dat ook jammer. Als daar een trent in zit heb je als klant minder informatie op basis waarvan je kunt kiezen.
Verkopers kunnen heel aardig sturen in de keuzes, maar het roept bij mij ook wel vragen op. "Met welk belang stuurt een verkoper mij hoek X in? Is dat het beste advies of de meeste opbrengst?"

Met uitvalcijfers kan je veel bewuster kiezen voor prijs of prestatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl