Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid elektronische apparatuur.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 24 nov 2015 20:32 #684790

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
ilCigno schreef :
Hoe wordt op de zeegaande beroepsvaart de boel aan elkaar geknoopt? Geen CANbus systeem blijkbaar.

Nou, iL Cigno, wel CAN bus.
Zelfs in toenemende mate.
De nieuwste brug bedienings- panelen, die mijn werkgever levert voor de voortstuwing, hangen zelfs helemaal aan elkaar via CAN bus, daar komen geen losse draadjes meer aan te pas.
Alleen vanuit de ECR naar de machinekamer, sensoren ed. wordt nog met "conventionele" kabels gewerkt.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 24 nov 2015 21:24 #684805

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Een CANbus met een ander protocol dan NMEA2000 dan?? Althans, WadnWind beweert dat dit alleen voor de pleziervaart gebruikt wordt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 24 nov 2015 22:42 #684830

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Ja, ander protocol ook de baudrate ligt vele malen hoger.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 25 nov 2015 20:40 #684986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
@WADnWIND: dat is jouw mening. Wat zegt de NMEA organisatie daar zelf over? Of de professionele (niet-watersport)merken?

Tot op heden ken ik maar één navigatie/communicatie toestel met NMEA2000 op 24 volt voeding op de bus ipv. 12 volt:
Thrane & Thrane Inmarsat-C.

Niet echt een populair pleziervaart navigatie middel. Het heeft ook nog eigen stekkermaten.

Voor de rest komt, bij mijn weten, géén NMEA2000 voor bij Wheelmark gecertificeerde apparatuur.

In motor management is CANbus all decennia heel gewoon.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 nov 2015 20:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl