Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid elektronische apparatuur.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 11:38 #683919

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Faran schreef :
Hoe kom je als koper-zonder-kennis daarachter? Ik heb nog nooit iemand in de winkel een apparaat open zien schroeven, voordat hij/zij het kocht.

Ik vrees dat je dan op reputatie en eventuele gebruikerservaringen moet afgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 11:44 #683921

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Faran schreef :
Hoe kom je als koper-zonder-kennis daarachter? Ik heb nog nooit iemand in de winkel een apparaat open zien schroeven, voordat hij/zij het kocht.

Op internet zijn best wel wat filmpjes te vinden van z.g. "tear-downs" . Ik kijk die altijd voor dat ik wat aanschaf.

En als ik geen tear down heb gezien dan kan ik het meestal niet laten om een apparaat open te maken. :P

Met wat eenvoudig redeneren kun je dan toch vaak al wel iets zeggen over de kwaliteit en de te verwachten levensduur.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:04 #683925

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Interessant onderwerp. De anekdotische ervaringen geven wel inzicht in dat er zo nu en dan dingen kapot gaan, maar geven geen enkele richting aan hoevaak dat gebeurt. Daarbij komt dat mensen hun stokpaardjes hebben en dus wellicht fouten van sommige merken zullen uitvergroten en andere wellicht verzwijgen. (niets menselijks is ons vreemd :ohmy: )
Maar we hebben als forum wel een geweldig medium om iets te doen aan deze situatie: een grote club mensen met een nog veel grotere verzameling van apparatuur waar we iets over zouden willen weten.
Zouden we daar niet iets mee kunnen? Bijvoorbeeld een database door leden laten vullen met alle gebruikte apparaten (inclusief leeftijd) en op het moment dat er een apparaat kapot gaat dat vermelden? Na een tijdje krijg je denk ik ik een aardig idee van de kwaliteit van verschillende doosjes!
Ik denk wel dat we dit anoniem zouden moeten opzetten, kan me voorstellen dat niet iedereen het totale overzicht van apparatuur bloot op het internet zal willen zetten...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:11 #683926

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Hans V schreef :
Bij het inzetten van elektronische apparatuur voor navigatie en veiligheid wordt (terecht) de kwetsbaarheid van elektronische apparatuur meegenomen in de afwegingen. Maar de meningen over de betrouwbaarheid van elektronische apparatuur lopen nogal uiteen.

Gedegen cijfers over het uitvalpercentage van categorieën apparaten ontbreken vaak, waardoor we zijn aangewezen op anekdotisch bewijs van individuen met slechte of juist heel goede ervaringen en dan vaak ook nog met een heel specifiek model of merk. Dat is natuurlijk geen gedegen basis voor een goede afweging. Fabrikanten staan vanzelfsprekend ook niet te springen om hun retourpercentages of garantie aanspraken te onthullen.

Zijn er forumleden die serieuze onderzoeksresultaten kennen over de betrouwbaarheid van electronica aan boord van zeiljachten? Bijvoorbeeld over AIS transponders, antenne-splitters, kaartplotters, dieptemeters, jachten-radars, EPIRB's en elektronische kompassen?

Ja, die zijn er wel. Wij houden dat al 33 jaar intern bij van de apparatuur die wij sinds 1987 verkocht hebben. De reden hiervoor is dat als een bepaald merk of type te vaak terug komt uit de assortiment moet vanwege gebrek aan kwaliteit.
Zo is een storings/uitval percentage van 0,5% acceptabel, 1% bedenkelijk en 2% of meer onacceptabel. Hierbij is wel uitgegaan van fouten die niet door toedoen van de gebruiker ontstaan zijn, dus echte defecten of productie fouten, al dan niet ontstaan door veroudering en weersinvloeden.

Overspanning, aardlussen, bliksem, brandschade etc. telt niet mee

Zoals Rooz al aangaf is de Furuno GP-30 serie zéér betrouwbaar, maar bepaalde marifoons weer niet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 12:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:13 #683927

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Fly-Tour schreef :
Hier een al hele oude MLR Gps die het nog steeds doet na meer dan 10 jaar...

Ja goed hé. Ik wilde hem al noemen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:24 #683929

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Inderdaad zoals Johnberg laat zien, zijn ontwerpfouten door te hoge inwendige temperaturen en te zware massa van onderdelen en andere mechanische ontwerp foutjes vaak de oorzaak van inwendige fouten.

Uiteindelijk zijn er maar 3 factoren, temp.verschillen (krimpen/rekken) , trillingen en (condens)vocht de de levensduur beperken van een elektronisch product.

Zoals Bellerion aangeeft, ontstaan de meeste fouten door externe handelingen, in veel gevallen door onvoldoende geschoolde lieden.

Ik kan er boeken over volschrijven...... :(
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:27 #683931

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
Uiteindelijk zijn er maar 3 factoren, temp.verschillen (krimpen/rekken) , trillingen en (condens)vocht de de levensduur beperken van een elektronisch product.

Ik zou daar ESD nog bij willen zetten. Daar wilde ik nog een hele verhandeling over neer zetten :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:31 #683933

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
verouderen elco's niet per definitie?
of is er dan alleen sprake van slechte productie
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 12:42 #683939

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
sy helios schreef :
verouderen elco's niet per definitie?
of is er dan alleen sprake van slechte productie

Bij elco's gebruikt men niet de MTBF maar "load life rating". Bij hogere temperaturen verdampt het electroliet, waardoor de capaciteit afneemt. Die hogere temperaturen worden vaak bereikt door de load van de elco hoger te maken, vandaar de "load life rating"

Er zit best wel wat kwaliteitsverschil in elko's. Nichicon wordt als een van de topmerken gezien.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 13:03 #683946

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb digitaal het nodige aan servicemanuals van Raymarine, waarbij sommige met tekeningen van allerlei onderdelen waaronder printplaten. Zelf kan ik echt helemaal niks met zo'n tekening, maar als een van de experts / ontwerpers er wat aan heeft ihkv dit draadje............
Stuur maar een pb met je mail adres, krijg je ze van me.

Misschien dat er een hoekje kan komen waar ZFers hun reparatie's of kapotte apparatuur kunnen beschrijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 13:56 #683956

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
WADnWIND schreef :
Fly-Tour schreef :
Hier een al hele oude MLR Gps die het nog steeds doet na meer dan 10 jaar...

Ja goed hé. Ik wilde hem al noemen.

Ik zal eens kijken of ik de urenstand achterhalen kan.

Dat zijn er denk ik heel wat.
Hij staat altijd aan als ik vaar, ook staat hij vaak nog even aan als we stil liggen bijvoorbeeld, even vergeten uit te zetten, dus de uurtjes tikken wel aan.
Hij zat er al in toen ik de boot kocht, dus de vorige eigenaar zal hem misschien ook flink gebruikt hebben...
Ik heb de boot al een jaar of 2.

Ik hoop dat het ding nog lang heel blijft, er komt een kaartplotter/tablet, maar de GPS is toch handig als backup. Zolang hij het doet, blijft hij zitten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 14:03 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 15:19 #683969

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JohnBerg schreef :
WADnWIND schreef :
Uiteindelijk zijn er maar 3 factoren, temp.verschillen (krimpen/rekken) , trillingen en (condens)vocht de de levensduur beperken van een elektronisch product.

Ik zou daar ESD nog bij willen zetten. Daar wilde ik nog een hele verhandeling over neer zetten :P

In theorie wel, voor de consument absoluut niet aan de orde bij gewoon gebruik.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 15:36 #683973

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
JohnBerg schreef :
Ik zou daar ESD nog bij willen zetten. Daar wilde ik nog een hele verhandeling over neer zetten :P

In theorie wel, voor de consument absoluut niet aan de orde bij gewoon gebruik.

Nou, dan toch maar even een verhandeling :angry:

In de eerste post schreef ik dat er een geïsoleerde USB aansluiting vereist was. Zoals op de foto duidelijk te zien is, zijn er 2 lijntjes getekend die het gebied afbakenen tussen de USB en de rest van de print.

Aan de bovenkant zitten 2 optocouplers en een hoge snelheid data koppelaar en het is heel duidelijk te zien dat de afstand tussen de poten van de optocoupler veel groter is dan de getekende lijntjes die het gebied afbaken.

De afstand is van belang vanwege een statische ontlading tussen de afscherming van de USB plug, en de min van de rest van de schakeling. Iemand die op een droge winterse dag met zijn wollen trui aan de USB plug van zijn laptop insteekt, verwacht dat het gewoon blijft werken. Onder genoemde omstandigheden kan er best een potentiaalverschil van ettelijke duizenden volts optreden. De gekozen optocoupler heeft een isolatiespanning van 5000V. Dat is van ondergeschikt belang geworden door de korte kruipweg voor de spanning.

Met die afstand is in het ontwerp een compromis gekozen tussen de maximale ontlaadspanning en de beschikbare ruimte. Liever had ik die ruimte groter gekozen, dan had ik safer gezeten. Maar dan had het niet meer gepast.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 15:42 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 18:01 #683994

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Flytour:

vriend van me had ook zo'n ding. Had op een dag geen ontvangst meer. Aangezien stuk ook maar stuk is hebben we de paddenstoel open geschroefd. Bleek de coax groen uitgeslagen en nagenoeg geen verbinding meer te maken. Metertje van de coax geknipt, opnieuw gesoldeerd en Voila: (ge)FIX(ed).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur 21 nov 2015 19:02 #683999

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
Zijn er forumleden die serieuze onderzoeksresultaten kennen over de betrouwbaarheid van electronica aan boord van zeiljachten? Bijvoorbeeld over AIS transponders, antenne-splitters, kaartplotters, dieptemeters, jachten-radars, EPIRB's en elektronische kompassen?

Ja, die zijn er wel. Wij houden dat al 33 jaar intern bij van de apparatuur die wij sinds 1987 verkocht hebben. De reden hiervoor is dat als een bepaald merk of type te vaak terug komt uit de assortiment moet vanwege gebrek aan kwaliteit.
Zo is een storings/uitval percentage van 0,5% acceptabel, 1% bedenkelijk en 2% of meer onacceptabel. Hierbij is wel uitgegaan van fouten die niet door toedoen van de gebruiker ontstaan zijn, dus echte defecten of productie fouten, al dan niet ontstaan door veroudering en weersinvloeden.

Interessant. Zou je per apparatuursoort wat van jullie bevindingen met ons willen delen? Waarschijnlijk is het aantal merken dat jullie geleverd en dus gevolgd hebben wel redelijk beperkt? En praten we hier vooral over offshore installaties of heb je het over de watersport sector? Hoe weet je of alle defecten bij jullie gemeld zijn?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 19:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 21 nov 2015 21:01 #684018

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Nachtvlinder schreef :
Wellicht kunnen de ontwerpers hier (Chris, John en Airgead voor zover ik weet) eens laten weten hoe een typisch ontwerp proces eruit ziet? Dus van werkend prototype tot markt-waardig produkt?

Ik denk aan component-keuzes, afhankelijkheid van 3P suppliers, trillingsgevoeligheid, warmtehuishouding en (bij watersportapparatuur) behuizing en bescherming tegen vocht. En er komt vast nog veel meer bij kijken...

De grote (massaproduktie)bedrijven als Raymarine zullen ongewijfeld een aantal optimalisatieslagen maken om efficient te kunnen inkopen en produceren. Wellicht is één van de optimalisatiecriterea daar "kosten vs. levensduur"? Kosten zijn daarbij harde dollars; levensduur blijft statistiek uiteraard. Ik denk niet dat deze bedrijven overal voor "goud" gaan, wss alleen daar waar nodig?
Wij ontwerpen sensoren voor de automotive markt en dat is misschien toch weer wat strenger (op dit moment liggen de eisen zelfs hoger dan aerospace). In het traject speelt de dFMEA een belangrijke rol, daarnaast gaat het ontwerp 2 keer een uitgebreide test ronde door, daarbij moet je denken aan: een paar duizend T-shocks (-40/150), vibratie testen tot 60g random en sinus, cycle testen van een paar miljoen keer, EMC (>200V/m, BCI, radiated), ESD, zout/zuur sproei van een paar honderd uur, etc, etc. En dan verander je de kleur van de connector en kun je de hele rits weer door lopen. :woohoo:

Design eisen zijn gebaseerd op 1ppm uitval bij een levensduur van 20 jaar, bij één bekende duitse klanten betalen we voor elk retour gestuurd product 1500 boete, ongeacht of het onze schuld is.
Het kan dus wel...
Nachtvlinder: vraag Siebe eens voor een rondleiding, we hebben best een leuk lab hier.
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 21:03 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 10:11 #684073

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
In mijn amateuristisch kijk op de zaak zit het over het algemeen wel goed met de hardware. Als het de eerste 3 maanden werkt blijft het wel werken. Veel meer kun je niet in een kleine niche markt verwachten. Heel anders is het met de ingebouwde software. Zelfs in de automotive hebben ze geen overzicht wat die software allemaal uitspookt. Zolang de "vernieuwingen" elkaar nog zo snel opvolgen zal het spul wel door wrakke software bestuurd worden.
Van dichtbij hebben we de ontwikkeling van de crismux mogen meemaken. De hoeveelheid tijd die in de software is gestoken is een veelvoud van die in de hardware zit.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 11:31 #684091

3Noreen schreef :
Zolang de "vernieuwingen" elkaar nog zo snel opvolgen zal het spul wel door wrakke software bestuurd worden.

Dat is wel erg somber....
Vooralsnog staan er tegenwoordig veel minder auto's stil langs de weg, ondanks de software die er nu in zit. En ook mechanische pech is veel minder.
Computers (Windows 10, 30 miljoen Lines of Code) doet het hier probleemloos.
Bovendien kun je software eenvoudig aanpassen en een upgrade van je apparaat uitvoeren, dat is met defecte hardware toch lastiger.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 12:24 #684110

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Baasklusje schreef :
Bovendien kun je software eenvoudig aanpassen en een upgrade van je apparaat uitvoeren, dat is met defecte hardware toch lastiger.....

Het voordeel van mijn amateurisme en gebrek aan diepgaande kennis van deze materie is dat mijn oordeel hoe ongenuanceerd dan ook, slechts gebaseerd is op hoofdlijnen. Een niet nader te noemen auto fabrikant heeft minimaal een half miljoen auto's geleverd die "even" een software update moeten hebben. Kostenpost kan oplopen tot boven de vijftien miljard euro. Wie het "gedaan" heeft blijft in nevelen gehuld. Dat kan ik toch met een gerust geweten wrake software noemen ?

Eigen ervaring met het niets aan de hand even een update uitvoeren mentaliteit is slechts een kaasplank die een paar honderd mijl verwijderd van land weigerde verder mee te werken voordat er een update plaatsvond.
Überhaupt de keren waarbij een ding pas verder wilde werken nadat er een software update plaats vond is bij mij niet meer te tellen.
De keren dat er elektronica van andere torren voorzien moest worden daarentegen is makkelijk op de vingers van 1 hand te kwantificeren.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 12:38 #684115

3Noreen schreef :
Een niet nader te noemen auto fabrikant heeft minimaal een half miljoen auto's geleverd die "even" een software update moeten hebben. Kostenpost kan oplopen tot boven de vijftien miljard euro. Wie het "gedaan" heeft blijft in nevelen gehuld. Dat kan ik toch met een gerust geweten wrake software noemen ?

Dat klopt niet helemaal. Veel van die auto's moeten een hardware-uitbreiding hebben: extra apparatuur om de software in staat te stellen de emissie-eisen te halen. Als het alleen sw was was het een stuk simpeler.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 12:44 #684119

Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Zolang de "vernieuwingen" elkaar nog zo snel opvolgen zal het spul wel door wrakke software bestuurd worden.

Dat is wel erg somber....
Vooralsnog staan er tegenwoordig veel minder auto's stil langs de weg, ondanks de software die er nu in zit. En ook mechanische pech is veel minder.
Computers (Windows 10, 30 miljoen Lines of Code) doet het hier probleemloos.
Bovendien kun je software eenvoudig aanpassen en een upgrade van je apparaat uitvoeren, dat is met defecte hardware toch lastiger.....

Die Windowscode wordt toch wekelijks ge-updated? Zal toch echt wel nodig zijn....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 12:45 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 12:45 #684120

3Noreen schreef :
Baasklusje schreef :
Een niet nader te noemen auto fabrikant heeft minimaal een half miljoen auto's geleverd die "even" een software update moeten hebben. Kostenpost kan oplopen tot boven de vijftien miljard euro. Wie het "gedaan" heeft blijft in nevelen gehuld. Dat kan ik toch met een gerust geweten wrake software noemen ?

Dat is juist helemaal geen "wrakke" maar juist hele slimme software gezien het feit dat ze er nu pas achter zijn gekomen :whistle:
Overigens betwijfel ik dat het bij een software update al blijven want die "wrakke"software hebebn ze er alleen in (moeten) zetten omdat het kennelijk vrijwel onmogelijk blijkt de betreffende diesels aan de nieuwe regels te laten voldoen . Vandaar software die de keuringsinstanties een loer draait.

Overigens weten we allemaal dat er geen enkele auto rondrijdt die een werkelijk verbruik heeft bij hetzelfde rijgedrag zoals dat in de folders zo beloftevol staat.
Kan eigenlijk ook niet want een diesel die bijv. voor dezelfde pk's maar de helft verbruikt zou dus i.p.v. de vroeger algemeen geldende rendement van ca. 35% nu 70 % rendement moeten hebben.
En dat lijkt me wel erg moeilijk.
Iets dergelijks kun je ook bij de emissie verwachten want bijv. CO2 emissie is uiteraard per definitie evenredig aan het verbruik van de betreffende brandstof.
E.e.a. even afgezien van hybride auto's uiteraard.
Ik denk gewoon dat de steeds verder opgeschroefde eisen van de overheden langzamerhand nauwelijks nog realiseerbaar zijn. Iets dergelijks zie je ook bij het totaal energie verbruik . Dat zal ook nooit geheel uit regenereerbare energie kunnen komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 13:21 #684135

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Even terug naar onze scheepsapparatuur;
Wel jammer dat zo'n update weer zo ingewikkeld is dat je er voor naar de dealer moet, a 70,-- per unit.

Wat wel waar is dat je soms een flinke uitbreiding krijgt bij zo'n up date. Kijk naar ee C serie plotter van Raymarine. AIS, Navtex, motorgegevens. Kon die eerst niet, nu wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 13:25 #684136

Updates, is dat ook een ingebouwde verouderingstruc ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid elektronische apparatuur. 22 nov 2015 14:15 #684147

Noballast schreef :
Updates, is dat ook een ingebouwde verouderingstruc ?

Hoezo? Die updates kosten i.h.a. niks hoor.
Alleen....veel gebruikers bestuderen nooit de betreffende websites volledig en lezen vaak ook de manual niet zorgvuldig.Maar als je bedoelt dat bijv. raymarine daarop gokt....wie weet :whistle:
Dus...naast RTFM nu ook STFW :huh: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl