Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface .

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 17:05 #663001

Beste Forumleden,
Sinds vorig jaar heb ik een Raymarine Wireless Interface (vh Tacktick) gekocht om mijn draadloze Tacktick windmeter te kunnen koppelen aan mijn Raymarine ST2000. Ook wil ik diverse data als: ware- en schijnbare wind, koers, diepte etc. terugvinden op mijn Raymarine A50 plotter. Deze info is nu te zien op mijn 2 schermpjes, ook v Tacktick, die de info draadloos ontvangt vanuit de Tacktick Hull Transmitter. Daarnaast leek mij trackcontrol ook fijn, dus een koppeling tussen ST 2000 en de plotter was daarvoor ook nodig.
Welnu, het enige wat werkt is de trackcontrol.
Ik heb de onderstaande koppelingen gemaakt:
Trackcontrol
A50 plotter .........................................................ST2000
NMEA 0183 OUT + ...............(geel)...................NMEA 0183 IN + (pin 6)
NMEA 0183 OUT - ................(bruin)..................NMEA 0183 IN -(pin5)

Windtrim
Wireless Interface............................................. ST2000
NMEA 0183 OUT + ......................................... .NMEA 0183 IN + (pin 6)
NMEA 0183 OUT - ........................................... NMEA 0183 IN - (pin5)

Div data naar plotter
Wireless Interface.............................................. A50
NMEA 0183 OUT + ...........( oranje wit)..............NMEA 0183 IN +
NMEA 0183 OUT - ..........(oranje groen)........... NMEA 0183 IN -

In het set up menu vd plotter heb ik beide poorten op NEMEA 0183 4800 baud gezet.
Wat zie ik over het hoofd, want zoals gezegd het werkt niet. De dunne NMEA in en OUT snoertjes vd plotter zijn verlengd met 0.75mm2 snoeren, te dik?
Graag jullie reactie?

Gr Fons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 17:08 #663003

Begrijp ik goed dat je 2 NMEA zenders (A50 en WIndtrim) samen aan dezelfde 2 pootjes van de ST2000 hebt vastgemaakt? Dat kan niet, die twee zenden dwars door elkaar heen en verminken elkaars en hun eigen data. Daar kan de ST2000 niets mee.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 17:18 #663014

Inderdaad zowel vanuit de A50 (voor trackcontrol) als vanuit de Interface (voor windtrim).
De trackcontrol werkt dan wel. Als ik zou moeten kiezen heb ik liever dat de windtrim werkt...
Heb je een optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 17:21 #663017

de oplossing is een Multiplexer ertussen. Daar de beide NMEAzenders aan (A50 en wind), en de output ervan naar de ST2000.

Is veel over te vinden op het forum, de Roosmux.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 17:24 #663020

Multiplexer, Roosmux, ga me eens verder verdiepen, dank alvast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:02 #663168

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Wellicht is het ook verstandig om de drie apparaten uiteindelijk met Seatalk te koppelen. Aangezien zowel jouw plotter als de tacktick spullen zelf geen Seatalk doen heb je daarvoor een converter nodig. Dat kan ook met sommige multiplexers, bijvoorbeeld de Miniplex

Je hebt dan direct het voordeel dat toekomstige Raymarine accessoires (S100 oid) direct ingeplugd kunnen worden. Volgens mij doet de ST1000/2000 ook lang niet alles accepteren via NMEA. Moet je even opzoeken in de manual. Externe kompasinfo wordt iig alleen op Seatalk geaccepteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:06 #663171

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
De ST1000 en ST2000 hebben een intern fluxgate kompas en werken alleen op het interne kompas.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:06 #663172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
niks seatalk zooi! :laugh:

Heb je al gekeken met een RS232 kabeltje en een usb-com kabel aan een laptop of de data echt wel op die draadjes staat?
Indien ja, heb je de draadjes al eens omgepoold? Dat kan n.l. straffeloos.

Gewoon heel dogmatisch, stap voor stap spoorzoeken en data volgen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 21:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:14 #663176

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Faran schreef :
De ST1000 en ST2000 hebben een intern fluxgate kompas en werken alleen op het interne kompas.

Nee hoor. Zodra er kompasinformatie op de seatalk bus aanwezig is gebruiken ze die. Erg fijn, mijn losse fluxgate (st40, display zit binnen) is namelijk een stuk stabieler bij veranderende helling dan het kompasje in de automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:22 #663180

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
WADnWIND schreef :
niks seatalk zooi! :laugh:

Heb je al gekeken met een RS232 kabeltje en een usb-com kabel aan een laptop of de data echt wel op die draadjes staat?
Indien ja, heb je de draadjes al eens omgepoold? Dat kan n.l. straffeloos.

Gewoon heel dogmatisch, stap voor stap spoorzoeken en data volgen.

Behalve dat twee NMEA talkers parallel zetten simpelweg niet kan. Weinig aan te troubleshooten, deze setup is gewoon niet mogelijk.

Dat betekent dus of een mux, of een van de twee (of beide) apparaten via Seatalk aansluiten. Of een combinatie met een miniplex. Ik zou die ST2000 altijd via Seatalk aansluiten, dan biedt die namelijk de meeste mogelijkheden. De mogelijkheden via NMEA zijn beperkter.

Je kunt er op afgeven, maar Raymarine heeft daar toen best goed over nagedacht. Een eenvoudige bus op basis van rs232 maar dan geinverteerd, bidirectioneel en 1-draads, met collision detection. Snelheid laag, maar voldoende voor standaard toepassingen. Door de lage snelheid wel plug & play en vrij ongevoelig voor interferentie of slechte bekabeling. Het enige jammere is dat ze de specs niet vanaf dag 1 gewoon open hebben gemaakt. Maar goed, zo complex is het protocol niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:24 #663182

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik had op mijn vorige boot een ST1000 en een ST60 kompas. Volgens de manual moest het ST60 kompas op slave geconfigureerd worden en het interne kompas op master.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:28 #663184

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Faran schreef :
Ik had op mijn vorige boot een ST1000 en een ST60 kompas. Volgens de manual moest het ST60 kompas op slave geconfigureerd worden en het interne kompas op master.

Niet alles geloven dat in de manual staat :-)

In de manual van de autopilot staat inderdaad dat alleen het interne kompas gebruikt wordt. Dat is echter niet het geval. Probeer het maar, sterke magneet bij de hand en een stukje varen op de stuurautomaat. Is een foutje in de manual. Zelfs op het raymarine forum is er een keer in een thread een verkeerd antwoord gegeven door een engineer. En later door een klant verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:34 #663187

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Is ook alweer 6 jaar geleden dat ik die boot had. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 16 sept 2015 21:48 #663194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roelb schreef :
WADnWIND schreef :
niks seatalk zooi! :laugh:

Heb je al gekeken met een RS232 kabeltje en een usb-com kabel aan een laptop of de data echt wel op die draadjes staat?
Indien ja, heb je de draadjes al eens omgepoold? Dat kan n.l. straffeloos.

Gewoon heel dogmatisch, stap voor stap spoorzoeken en data volgen.

Behalve dat twee NMEA talkers parallel zetten simpelweg niet kan. Weinig aan te troubleshooten, deze setup is gewoon niet mogelijk.

Je hebt gelijk, daar had ik even snel overheen gekeken.

Verder is de robuustheid van NMEA183 volgens RS-422 onovertroffen. Laat je noooooit in de steek. ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 17 sept 2015 11:25 #663366

Let op, alleen de roosmux kan ook schrijven vanuit nmea naar seatalk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 17 sept 2015 12:12 #663389

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
roelb schreef :
Faran schreef :
Ik had op mijn vorige boot een ST1000 en een ST60 kompas. Volgens de manual moest het ST60 kompas op slave geconfigureerd worden en het interne kompas op master.

Niet alles geloven dat in de manual staat :-)

In de manual van de autopilot staat inderdaad dat alleen het interne kompas gebruikt wordt. Dat is echter niet het geval. Probeer het maar, sterke magneet bij de hand en een stukje varen op de stuurautomaat. Is een foutje in de manual. Zelfs op het raymarine forum is er een keer in een thread een verkeerd antwoord gegeven door een engineer. En later door een klant verbeterd.

Kan het bevestigen. Was ook op het verkeerde been gezet door de manual, maar even de automaat uit de helmstok halen en kwart slagje draaien maakt al snel duidelijk de het kompasinstrument de master is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 09:58 #663805

Ben erachter, gisteren weer naar Dekker Watersport gegaan voor oplossing. Het zit m in t huidige Tacktick draadloze micronet waar, de later aangeschafte, interface nog geen deelgenoot van is. Die komt er alleen bij door eerst de huidige displays één voor één te 'ontvrienden', en vervolgens tegelijkertijd alles opnieuw te koppelen. Nog geen tijd gehad om de boel te "resetten", maar dat moet m dan zijn. Verklaard meteen dat trackcontrol (aansturing vanuit plotter naar stuurautomaat) wel werkt en de rest (nog) niet :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 10:36 #663827

Die 4 NMEAdraadjes aan 2 polen van de stuurautomaat zijn geen probleem volgens Dekker?
Dan snappen ze het daar niet.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 10:44 #663832

Als die winddata op je plotter binnekomt, dan stuurt hij deze data toch gewoon weer uit via de NMEA uit? Direct koppelen van wind aan stuurautom. is ws niet eens nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 11:09 #663863

boarderbas schreef :
Als die winddata op je plotter binnekomt, dan stuurt hij deze data toch gewoon weer uit via de NMEA uit? Direct koppelen van wind aan stuurautom. is ws niet eens nodig?
Gisteren ook nog contact gehad met Raymarine en dit was ook hun antwoord , dus 4 NMEA draadjes bij pin 5 en 6 komt dan te vervallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 11:22 #663873

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Baasklusje schreef :
Die 4 NMEAdraadjes aan 2 polen van de stuurautomaat zijn geen probleem volgens Dekker?
Dan snappen ze het daar niet.

Het zijn ook verkopers, geen elektrotechnici of informatici :-). @OP: neem maar van ons aan, twee nmea talkers parallel hangen gaat /nooit/ werken.

ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurt:

zo'n signaal ziet er als volgt uit (met dank aan wikimedia commons):



Voltages liggen zo rond de +5 en -5v.

Je kunt je voorstellen dat je, als je twee van die signalen parallel zet dat er niets meer van klopt. Als een talker idle is en de ander niet dan kan het mogelijk werken, maar de kans op die situatie is nihil: er is geen enkele vorm van collision detection en NMEA talkers hebben de fijne gewoonte om toch met grote regelmatigheid data op de lijn te zetten. De kans op collissions benadert dan ook gewoon 1.

En zelfs zonder collissions dan kan de manier waarop e.e.a. elektrisch in elkaar is gezet bij een van de talkers roet in het eten gooien. Als bijvoorbeeld bij de ene talker de d+ gesinked is naar 0v (of naar de d-) bij idle dan kan de andere talker doen wat hij wil, maar dan blijft die lijn 0v (c.q. geen potentiaalverschil).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 11:41 #663887

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
annetteenfons schreef :
boarderbas schreef :
Als die winddata op je plotter binnekomt, dan stuurt hij deze data toch gewoon weer uit via de NMEA uit? Direct koppelen van wind aan stuurautom. is ws niet eens nodig?
Gisteren ook nog contact gehad met Raymarine en dit was ook hun antwoord , dus 4 NMEA draadjes bij pin 5 en 6 komt dan te vervallen.

Dan heeft Raymarine een antwoord gegeven dat in strijd is met hun manual. Volgens die manual stuurt de A50 namelijk geen winddata uit op de nmea poorten:

Uit: A-Series_A50_A50D_A57D_A70_A70D_Installation_instructions_87102-1-EN.pdf pagina 55

NMEA 08183 Output messages
APB, BWC, BWR, DBT, DPT, GLL, MTW, RMB, RMC, RTE, VHW, VLW, VTG, ZDA

Niets met wind..

Edit: misschien kun je je stuurautomaat wel via Seatalk met de plotter koppelen. Niet gedocumenteerd, maar de SeatalkNG connector bevat ook een ader voor Seatalk1. De displays van Raymarine luisteren daarop gewoon naar Seatalk1 en geven die data weer. Ik kan nergens vinden of de A50 dat ook doet, maar het is natuurlijk binnen een paar minuten geprobeerd. Als dat werkt heb je de beste integratie tussen pilot en plotter en hou je alle NMEA inputs vrij voor je winddata.
Laatst bewerkt: 18 sept 2015 11:43 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 18 sept 2015 11:56 #663895

:blink: bizar weer. Nou eerst maar eens alles resetten. Voor de winddata maar kijken wie er gelijk heeft, de manual of de RM Techneut :dry:

bedankt voor deze input, hier kan ik wel wat mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 23 sept 2015 08:46 #665853

annetteenfons schreef :
:blink: Bizar weer, nou eerst maar eens alles resetten. Voor de winddata maar kijken wie er gelijk heeft, de manual of de RM techneut

Nadat de interface aan bestaande Tacktick micronet is toegevoegd ben ik gaan koppelen.
Van A50 NMEA OUT +/- naar Stuurautomaat NMEA IN +/-
VAN A50 NMEA OUT +/- naar Interface NMEA IN +/-
Van Interface NMEA OUT +/- naar A50 NMEA IN +/-
Alles werkt, er komt o.a. winddata bij de plotter binnen, maar wordt helaas niet doorgegeven aan de stuurautomaat. Manual had dus gelijk! :(

boarderbas schreef :
Edit: misschien kun je je stuurautomaat wel via Seatalk met de plotter koppelen. Niet gedocumenteerd, maar de SeatalkNG connector bevat ook een ader voor Seatalk1. De displays van Raymarine luisteren daarop gewoon naar Seatalk1 en geven die data weer. Ik kan nergens vinden of de A50 dat ook doet, maar het is natuurlijk binnen een paar minuten geprobeerd. Als dat werkt heb je de beste integratie tussen pilot en plotter en hou je alle NMEA inputs vrij voor je winddata.

I.v.m. bovenstaande heb ik contact gezocht met Raymarine of men mij kon helpen aan een Seatalkng testkabel. Ik kreeg van hun echter als antwoord: "Iets wat als NMEA0183 binnenkomt gaat niet als Seatalk1 de plotter uit". Eerlijk gezegd lijkt mij dit logisch maar ben ook geen techneut. Dus kan dit wel of niet?
En last but not least, is een multiplexer dan de enige optie voor de windtrim? In een aantal antwoorden terug las ik dat de muxroos de enige is die NMEA omzet naar Seatalk.
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 10:01 door ilCigno. Reden: ilCigno: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 23 sept 2015 09:01 #665858

het is helemaal niet bizar, het is een ontzettend eenvoudig systeempje.

- je hebt winddata in NMEA
- je hebt uit de plotter NMEA 08183 Output messages APB, BWC, BWR, DBT, DPT, GLL, MTW, RMB, RMC, RTE, VHW, VLW, VTG, ZDA
- daarvan zijn er een paar waar de autopilot iets mee kan: APB, RMC, o.a.
- de plotter stuurt GEEN winddata (geen MWV en/of VWR) en gaat dat ook niet doen.....
- er is ook niet zomaar een verbinding tussen plotter en pilot te maken (NG en ST1)
- dus ook vertalen van NMEA naar ST is geen optie
- is bovendien een gok: niet gedocumenteerde messages en steeds weer verrassingen

Blijft over als bruikbare oplossing (reeds lang geleden genoemd):

een multiplexer (any: Roos, Shipmodul, Brookhouse). Elk 2ehandsje van Marktplaats is afdoende.
Dan de 2 NMEAtalkers eraan (plotter en wind)
En de NMEA in van de pilot aan een van de uitgangen.

Klaar.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl