Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface .

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 23 sept 2015 10:00 #665886

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
RoelB heeft het al uitgelegd, maar wel op een errug techniesche manier.

NMEA is een taal/protocol dat het mogelijk maakt om data uit te wisselen. Hierbij kent NMEA een beperking: je kan slechts een "prater" tegelijk laten praten. Als je twee "praters" aansluit op dezelfde ingang van een "luisteraar" praten ze door elkaar heen en kan de "luisteraar" niks meer met de data.

Verder moet de luisteraar in staat zijn om het bericht te begrijpen. In de manuals van beide apparaten kan je terug vinden welke berichten er uit gaan en welke er in kunnen. (APB, BWC, RMB, enz enz). Die moeten dus eerst vergeleken worden.

Een multiplexer kent meestal 4 ingangen en 2 uitgangen. Hij zet de berichten uit elk van die ingangen keurig achter elkaar en stuurt ze door naar de uitgangen. Omdat de berichten nu niet meer door elkaar heen gekletst worden kan een luisteraar alle berichten waar hij iets mee kan verwerken. (Je mag wel meerdere luisteraars aan 1 uitgang hangen, vandaar dat je aan 2 uitgangen op de multiplexer voldoende hebt).
Seatalk (1, 2 of NG) werkt iets anders en heeft geen multiplexer nodig. Je kan alle apparaten op 1 luisteraar zetten en toch gaat dat goed. Helaas kan je niet ongestraft Seatalk 1, 2 en NG op elkaar aansluiten. Meestal ben je met tussenkabeltje al geholpen, maar soms niet.

Jij hebt verschillende protocollen aan boord, maar eentje hebben ze gemeen: NMEA. vandaar het advies te kiezen voor een multiplexer. Dat wordt het kloppend hart van je netwerk. Blijft alleen nog de vraag open of je "praters" ook de voor je stuurautomaat benodigde berichten versturen.
De stuurautomaat is meer ontworpen voor Seatalk 1 berichten, maar kan ( beperkt) uit de voeten met NMEA. Met wat mazzel red je het met NMEA.

De Roosmux vertaald als enige NMEA berichten naar Seatalk (en andersom, maar dat is minder uniek).
Dat gaat al in heel veel gevallen goed, maar NMEA naar Seatalk blijft een lastig protocol om te vertalen omdat de vertaalsleutel niet openbaar is. Aan jou de keuze voor een Roosmux of een ander merk. Zelf zou ik toch de Roosmux nemen, want hij kan wat je nodig hebt, en meer.
Verder zijn er al veel muxxen met Wifi. Dat wil je op den duur, want daarmee kan je ook je mobiele devices aan je instrumenten hangen. Is niet nu, dan wel later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 24 sept 2015 12:53 #666450

Bedankt voor de uitleg, adviezen en antwoorden , ik ga voor de roosmux met WiFi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 21 feb 2016 21:30 #707948

  • barango
  • barango's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ik ben op zoek naar wat informatie of ervaring en kwam bij dit topic terecht.. niet echt on-topic maar duidelijk gerelateerd... hierbij een situering en concrete vragen.
Ik kocht een oudere zeilboot (1980) en wil deze volledig voorzien van nieuwe instrumenten. Om de installatie zo eenvoudig mogenlijk te houden (alle kabels werden weggenomen door vorige eigenaar) heb ik een sterke voorkeur voor het draadloze, solar powered raymarine / tacktick T104 pakket. Dit toont snelheid, windsterkte en-richting alsook diepte, zonder nood aan kabels of boringen in de romp.
www.raymarine.nl/view/?id=1218

Met deze instrumenten kan ik mijn stuurpiloot (raymarine ST2000) aansturen wat koers op wind en auto-tacking betretf. Ik heb echter nog een gps/plotter nodig als ik effectief een route wil kunnen plannen en de autopilot met gebruik van de realtime input van de instrumenten deze wil laten volgen. Helaas is een plotter geen draagbaar toetsel en dient dus onder of bovendeks een vaste plek te krijgen. Aan de nieuwe wifi raymarine multi functionele display kan dan wel een tablet worden gekoppeld die als duplicaat kan werken... helaas een kostelijke optelsom.
Op mijn zoektocht naar een oplossing zonder vaste plotter kwam ik dus uit op de miniplex-2Wi, een NMEA/seatalk multiplexer met wifi. Het wordt snel erg technisch in de handleiding maar ik meen toch te lezen dat deze multiplexer het antwoord kan zijn op mijn vraag/opzet. Een route plotten op de tablet en deze aan de stuurpiloot doorgeven die deze, rekening houdend met windrichting etc, zal kunnen volgen.
Voor zover ik het goed begrijp werken de raymarine toestellen via seatalk protocol, dit zal van de verschillende toestellen in de kring/serie via één input in de multiplexer binnen komen. Deze info moet dan via wifi naar de tablet/app die deze informatie gaat benutten. Vervolgens wordt er een commando doorgegeven vanuit de app/tablet, via de miniplexer, naar de stuurpilot.

Waarom het zo moeilijk maken? Aangezien de instrumenten wireless zijn en dus ook de plotter op deze manier vervangen wordt door een mobile device kan alles worden afgenomen en veilig meegenomen worden na de zeiltrip. Verder is er nagenoeg geen bekabeling en werken nagenoeg alle componenten op een batterij, al dan niet met ingebouwde zonnecel, wat mogelijke panne ook weer beperkt tot een minimum. Lijkt me dus een mooi geheel, maximaal gebruiksgemak zonder torenhoge investeringen en plaatsingskosten. (Al hangt aan de draadloze instrumenten ook wel een prijskaartje) Op de koop toe een veilig gevoel om niet steeds alle dure aparatuur te moeten achterlaten in de haven.

Ik hoor dus graag even van de technisch aangelegde leden hier of dit effectief mogelijk is, wat de voor en nadelen zijn tov een comventionele setup met plotter en of dit bij jullie weten al eerder zo ingezet werd? Alle bedenkingen welkom! Alsook ervaringen met de draadloze instrumenten van raymarine

Thanx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 21 feb 2016 21:44 #707953

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Als je voortaan 1/3 tekst gebruikt dan wil ik het nog wel doorlezen.
Korte concetratie-boog, hé. ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 21 feb 2016 21:51 #707960

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Klinkt als een aardig goed doordacht plan. Alleen is het even lastig als je ook routes wil gaan plannen vanaf je tablet. Die zal nmea spreken, terwijl raymarine Seatalk als voertaal heeft.
Als er vertaalt moet worden tussen die twee zul je dat even goed moeten uitdenken, en met name als je van nmea naar Seatalk wil. Niet alle multiplexers kunnen dat. Dat moet je dus even nagaan.
De hier veel besproken Roosmux (Star tracking) kan het zeker. De Shipmodul wordt binnenkort uitgebreid met een vertaling twee kanten op, informeer daar naar.

Overigens kan de latere ST2000 zowel Seatalk als Nmea berichten aan. Check even of jouw exemplaar dat ook heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 22 feb 2016 12:14 #708152

  • barango
  • barango's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ik heb shipmodul de vraag al doorgestuurd.... zal ook eens bij star tracking horen of ze hier kans van slagen in zien... ik kijk alvast na of mijn st2000 ook NMEA aankan... bedankt alvast voor de feedback
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling diverse apparatuur m.b.v. Interface . 22 feb 2016 12:26 #708156

dat ben ik dus, startracking :)
Je kan de seatalk verbinding gebruiken om de stuurautomaat aan te sturen.
Mijn multiplexer kan ook schrijven naar seatalk. Dus dan komt nmea RMB bericht via wifi binnen en wordt omgezet naar seatalk.
Maar je kan ook de nmea ingang van de 2000 gebruiken. Zou mijn voorkeur zijn.
Op mijn webshop staat ook een gps met nmea uit. Is een klein boxje, super gevoelig. kan gewoon binnen. Dan ben je niet afhankelijk van de gps van de tablet. (of misschien heeft je plotter al het gps positie bericht RMC uit.)
Die sluit je dan aan op een nmea ingang van de mux.

voor meer info:

www.star-tracking.com/mpxwifi.html
www.star-safety.com/
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl