Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: electronisch kompas

electronisch kompas 15 aug 2015 15:47 #651828

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Wat is het verschil (in gebruik) tussen een analoog en een electronisch kompas.
Ik heb een stalen kajuitzeiler en wil (wens) naast mn bestaande electr.navigatie middelen een electronisch kompas aan te kopen en het handkompas als reserve te behouden.
Waar moet ik dan rekening mee houden (netwerkje = nmea 0183)

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 15 aug 2015 16:28 #651840

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Ik heb dezelfde keuze gemaakt (op een polyester schip welliswaar). De reden: het oude kompas was stuk (buitenste plastic/glas kapot) en ik wilde ook al mijn instrumenten op een console boven de kajuitingang hebben.

De kompasgever is een Raymarine fluxgate, op de bodem van het schip gemonteerd. Ook de stuurautomaat heeft erg veel profijt van dat kompas, helling heeft geen invloed meer.

Het stuurkompas is nu een i70 display op die console. Perfect leesbaar, overal in de kuip.

Maar goed, ik heb dus een Seatalk(NG/NMEA2000) netwerk aan boord.

Voor wat betreft de handbackup: Ik wil nog een keer een Silva 70 of Iris 100 kopen als noodvoorziening. Die zijn ook vast te klikken en prima als stuurkompas te gebruiken. Mijn huidige peilkompas (Iris 50) kan ik daar ook wel voor gebruiken, maar dat is toch minder handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 15 aug 2015 17:03 #651851

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Thomss schreef :
Wat is het verschil (in gebruik) tussen een analoog en een electronisch kompas.
Ik heb een stalen kajuitzeiler en wil (wens) naast mn bestaande electr.navigatie middelen een electronisch kompas aan te kopen en het handkompas als reserve te behouden.
Waar moet ik dan rekening mee houden (netwerkje = nmea 0183)

Thomass

Hi Thomass, de hiervoor genoemde Raymarine Fluxgate praat volgens mij geen NMEA, het heeft een Raymarine proprietary interface (praat volgens mij zelfs geen Seatalk).

Kijk eens naar de Digital Yachts NMEA 0183 Compass Sensor HSC100 te koop bij SVB24.

Link: Digital Yachts Compass Sensor HSC100

PS. Ok te gebruiken op Stalen Schepen "For metal vessels an installation at the outside is possible (waterproof IPX7)."
Laatst bewerkt: 15 aug 2015 17:18 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 15 aug 2015 19:03 #651867

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Thomss schreef :
Wat is het verschil (in gebruik) tussen een analoog en een electronisch kompas.
Ik heb een stalen kajuitzeiler en wil (wens) naast mn bestaande electr.navigatie middelen een electronisch kompas aan te kopen en het handkompas als reserve te behouden.
Waar moet ik dan rekening mee houden (netwerkje = nmea 0183)

Thomass

Er is niet zo'n heel groot verschil tussen een gewoon magnetisch bol kompas en een elektronisch fluxgate kompas (ook analoog en magnetisch trouwens), grofweg dezelde voor- en nadelen. Het grote voordeel van een fluxgate kompas is dat hij op een plek gemonteerd kan worden waar de minste magnetische verstoringen optreden. Dat kan dus ver weg zijn van de plek waar de informatie nodig is. Het signaal wordt dan meestal digitaal van fluxgate kompas naar aflezer overgebracht.
Laatst bewerkt: 15 aug 2015 19:12 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 15 aug 2015 19:47 #651875

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Een elektronish kompas is inderdaad vergelijkbaar met een 'normaal' kompas. Zelfde nadelen. Als voordeel je kan de sensor plaatsen waar je wil, al lukt dat op een stalen jacht waarschijnlijk niet binnen. Maar op de achterpreekstoel of op de mast onder de giek moet kunnen.
Als je er ook op wilt 'hand' sturen, denk dan goed na over het display dat je wilt. Persoonlijk vindt ik alleen een getal erg lastig sturen.
PS nadeel is wel dat elektronisch niet zo failproof is. Geen stroom ook geen kompas.
Laatst bewerkt: 15 aug 2015 19:49 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 07:31 #651944

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Nog even een aanvulling:

Een fluxgate kompas heeft, net zoals een bolkompas, last van fout aanwijzingen ten gevolge van versnellingen, afhankelijk van de koers en de versnelling. In een masttop zijn die versnellingen veel groter dan in de buurt van het bewegingsmiddelpunt van de boot, waar een bolkompas meestal niet al te ver vandaan geplaatst is.
Als je een fluxgate kompas dus ver van het bewegingsmiddelpunt af monteert zou de aanwijzing van zo'n kompas bij veel stampen, rollen en gieren nogal eens onrustig kunnen zijn, tenzij het signaal flink wordt gefilterd.
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 07:33 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 08:26 #651964

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Ik zat te denken aan b.v. Link: klik , alleen deze levert en leest naar wat ik heb begrepen alleen "seatalk".
Bij mij aan boord werkt alles volgens het nmea0183 protocol, op de stuurautomaat na (ST1000+).
Voorzover ik begreep kan ik het compas op de (bv) mast onder de giek plaatsen en het display ergens in de kuip of kajuit, zodat de stalen romp daar geen (of minder)invloed op zal hebben.

Thomass (vanuit het mooie Brugge)
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 08:27 door Thomss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 10:09 #652012

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
rooiedirk schreef :
Een elektronish kompas is inderdaad vergelijkbaar met een 'normaal' kompas. Zelfde nadelen. Als voordeel je kan de sensor plaatsen waar je wil, al lukt dat op een stalen jacht waarschijnlijk niet binnen. Maar op de achterpreekstoel of op de mast onder de giek moet kunnen.
Als je er ook op wilt 'hand' sturen, denk dan goed na over het display dat je wilt. Persoonlijk vindt ik alleen een getal erg lastig sturen.
PS nadeel is wel dat elektronisch niet zo failproof is. Geen stroom ook geen kompas.

Zijn er ook betaalbare elektronische kompassen met een normaal kompasroos?
Alleen een digitaal getal vind ik eigenlijk niks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 10:13 #652016

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Mijn i70 display geeft een hartstikke mooie roos, goed afleesbaar. En als je een keer een getal wilt kan dat ook, dan selecteer je gewoon een andere view.



Kijk, hoe je het weergeeft staat natuurlijk los van de kompasgever zelf.
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 10:14 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 10:14 #652017

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Thomss schreef :
Ik zat te denken aan b.v. Link: klik , alleen deze levert en leest naar wat ik heb begrepen alleen "seatalk".
Bij mij aan boord werkt alles volgens het nmea0183 protocol, op de stuurautomaat na (ST1000+).
Voorzover ik begreep kan ik het compas op de (bv) mast onder de giek plaatsen en het display ergens in de kuip of kajuit, zodat de stalen romp daar geen (of minder)invloed op zal hebben.

Thomass (vanuit het mooie Brugge)

Op mijn vorige boot had ik een Seatalk netwerk met o.a. electronisch RM kompas. Met ST1000+.
Eén en ander diende wel dusdanig geconfigureerd worden dat het kompas van de stuurautomaat de master was en het RM kompas de slave. Houdt daar rekening mee als je een ander merk electronisch kompas gaat kopen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 10:56 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 10:18 #652020

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Thomss schreef :
alleen deze levert en leest naar wat ik heb begrepen alleen "seatalk".
Bij mij aan boord werkt alles volgens het nmea0183 protocol, op de stuurautomaat na (ST1000+).

Het ligt er ook aan hoe je de toekomst ziet qua instrumenten op je schip.

Kijk, als je nu een ST1000 hebt dan misstaat een Raymarine kompasgever niet. Heb je al displays die je voor het kompas kunt gebruiken of niet? Zoja, van welk merk? Of wil je een gever met een eigen display? En is het dan niet verstandig om naar een systeem toe te werken? Dat ziet er immers wel zo netjes uit..

Heb je, naast de stuurautomaat, nog andere instrumenten die de magnetische heading gebruiken? Oftewel: heb je wel NMEA nodig? En zoja, wat houdt je tegen om een (bidirectionele) NMEA/Seatalk bridge te plaatsen? Of een repeater met die functie (miniplex)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 10:53 #652028

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
roelb schreef :
Mijn i70 display geeft een hartstikke mooie roos, goed afleesbaar. En als je een keer een getal wilt kan dat ook, dan selecteer je gewoon een andere view.



Kijk, hoe je het weergeeft staat natuurlijk los van de kompasgever zelf.

Voor je overicht is dat een veel mooier display dan alleen een getal!
Kan je bearings naar punten direct beter schatten en je kaarten beter interpreteren.
Zou ik altijd voor kiezen. Liefst een display die de graden als getal elke 10 graden vermeldt en niet alleen elke 30 graden.
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 10:56 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 13:09 #652063

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb ook een RM fluxgate kompas aan boord. Werkt als master op de st2000, dat gaat prima hoor.

En zoals al gezegd: de normale fouten van een magnetisch kompas zitten ook in dit kompas. Dus hellingfout en deviatie blijven bestaan. Je kan via de calibratie een stuk van de deviatie wel opvangen. Bij mij zit de grootste deviatie op de noordelijke koersen, vastgesteld adhv de cog uit de gps.

Ik gebruik het display verder niet, maar het feit dat je heading kunt vastzetten en de wijzer kan laten aanwijzen hoeveel je fout gaat lijkt me nog wel eens handig. Een ouderwets kompas reageert wat rustiger. Is fijner vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 14:10 #652076

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik begrijp een beetje dat je uit wilt komen zonder magnetisch kompas? Dat zou ik NOOIT doen!
Een goed kompas hoort mijne inziens op een boot, het is onder alle omstandigheden het laatste waarmee je je richting bepaald. In de nacht, met mist en regen: één blik op dat ding en je weet waar je heen gaat.
Kijk hier voor een goeie op een stalen boot: ww.zeilersforum.nl/index.php/f...trel-kompassen-topic


Optioneel ERBIJ kun je een electronisch ding doen. Airmar maakt een mooie, die heb ik ook, geeft ook nmea0183: www.airmartechnology.com/2009/...oduct.asp?prodid=184
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 14:23 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 16:23 #652128

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
koko schreef :
En zoals al gezegd: de normale fouten van een magnetisch kompas zitten ook in dit kompas. Dus hellingfout en deviatie blijven bestaan.

Klopt, maar deviatie kun je, zoals je al aangeeft, compenseren en de hellingfout is een stuk minder bij een bijna op de waterlijn gemonteerde kompasgever in het midden van het schip dan eentje in de stuurautomaat boven de kuipbank.
Een ouderwets kompas reageert wat rustiger. Is fijner vind ik.

Is een kwestie van je display en instellingen.
Sunday schreef :
Ik begrijp een beetje dat je uit wilt komen zonder magnetisch kompas? Dat zou ik NOOIT doen!
Een goed kompas hoort mijne inziens op een boot,

Natuurlijk moet er een magnetisch, handmatig kompas aan boord zijn. Dat geeft de OP ook aan in zijn openingspost. Maar dat hoeft natuurlijk het primaire kompas te zijn. Ook bij mij is het handkompas gewoon aan boord, maar als backup. Voor als de electronica stuk is, de accu's ontploft of er iets anders ernstigs is gebeurd. Een kans die - bij een goede elektrische installatie - vrijwel nihil is. Maar goed, het belang is zodanig dat ik het inderdaad met je eens ben dat een magnetisch stuurkompas als backup ergens in een kastje moet liggen. Maar het hoeft zeker niet het primaire kompas te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 16:29 #652130

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Weet het: ik ben ouderwets: magnetisch stuurkompas is bij mij primair. Het eerste waarnaar ik kijk als ik aan dek kom, het ding waar ik naar kijk -samen met windvaantje- als ik gijp.
De geile elektrische gadget is secundair èn als datagever in het netwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 18:00 #652152

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Dat ik mn analoog kompas nooit van boord zou halen is zeker.(een handkompas zoals Koko aangeeft, is om over na te denken)
Door de grote staalconstructie/massa, is de lokatie waar deze het best funktioneerd niet de ideale zichtlokatie.
Mijn mening, als ik een electronisch kompas gever aan de mast monteer onder de giek, ik het display in iedere gewenste positie kan plaatsen, in iedergeval daar waar het zicht het beste is.
Uit wat ik in het voorgaande lees, begrijp moet ook deze gecalibreerd worden.(kompassteller ???)
Wat ik daar naast hoop dat ik ook die zelfde data via het nmea0183 protocol naar de andere navigatie middelen kan overdragen..
Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 18:27 #652164

koko schreef :
Ik heb ook een RM fluxgate kompas aan boord. Werkt als master op de st2000, dat gaat prima hoor.

En zoals al gezegd: de normale fouten van een magnetisch kompas zitten ook in dit kompas. Dus hellingfout en deviatie blijven bestaan. Je kan via de calibratie een stuk van de deviatie wel opvangen. Bij mij zit de grootste deviatie op de noordelijke koersen, vastgesteld adhv de cog uit de gps.

Ik gebruik het display verder niet, maar het feit dat je heading kunt vastzetten en de wijzer kan laten aanwijzen hoeveel je fout gaat lijkt me nog wel eens handig. Een ouderwets kompas reageert wat rustiger. Is fijner vind ik.

Moet je nog wat instellen op de st200 dan of herkent ie een extern kompas meteen, en pakt ie daar dan z'n heading vandaan?
(En pakt een ST2000+ ook NMEA heading ipv zijn eigen interne kompas?)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 20:47 #652217

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
It Paradyske schreef :
Moet je nog wat instellen op de st200 dan of herkent ie een extern kompas meteen, en pakt ie daar dan z'n heading vandaan?
(En pakt een ST2000+ ook NMEA heading ipv zijn eigen interne kompas?)

Als er heading aanwezig is op seatalk dan gebruikt 'ie dat automatisch. Via NMEA aangeboden heading data
wordt niet gebruikt.

Uit de handleiding:
Recognized NMEA data
The following table lists the recognized NMEA sentences.

Information NMEA 0183 data
Cross Track Error APB, APA,RMB, XTE, XTR
Bearing to Waypoint APB, BPI, BWR, BWC, BER, BEC, RMB
Distance to Waypoint WDR, WDC, BPI, BWR, BWC, BER, BEC,
RMB
Waypoint Number APA, APB,BPI, BWR, WDR, BWC, WDC,
RMB, BOD, WCV, BER, BEC
Speed Through Water VHW
Apparent Wind Angle and Speed VWR
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 16 aug 2015 21:19 #652235

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Roelb is vollediger dan ik.

Hoefde niks in te stellen inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:02 #652266

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
koko schreef :
Ik heb ook een RM fluxgate kompas aan boord. Werkt als master op de st2000, dat gaat prima hoor.

En zoals al gezegd: de normale fouten van een magnetisch kompas zitten ook in dit kompas. Dus hellingfout en deviatie blijven bestaan. ...

Ik weet niet precies wat je bedoelt met hellingfout.
Als dat een fout is ten gevolge van het remanent magnetism van het schip, dan klopt het dat dat effect voor zowel bolkompas als fluxgate kompas aanwezig is. Een fluxgate kompas kan je mogelijk zo plaatsen dat je daar weinig laast van hebt.
Als het gaat om de helling van het schip, zonder bocht, dan treedt daardoor als zodanig geen extra fout op bij een bolkompas of fluxgate kompas.
Als het gaat om de helling die het magnetisch kompas maakt ten gevolge van de inclinatie van het aardmagnetisch veld (hoe schuin de magnetische vector de aarde inwijst ter plekke) dan heb je daar alleen last van bij versnellingen van het kompas, bijvoorbeeld door een slingerende beweging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:07 #652267

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Sunday schreef :
Optioneel ERBIJ kun je een electronisch ding doen. Airmar maakt een mooie, die heb ik ook, geeft ook nmea0183: www.airmartechnology.com/2009/...oduct.asp?prodid=184

Dat is zo te zien geen fluxgate kompas. Maar een gyro gebaseerd kompas gecombineerd met magnetische en versnellings (m.n. voor de zwaartekracht) sensoren. Welk signaal primair is, gyro of magnetisch kan ik uit de beschrijving niet echt opmaken.
Of de gyro, die geslaved wordt met een afgeleid magnetisch aardmagnetisch veld vector uit de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis tesamen met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro zelf: dan krijg je een goede magnetische vector ten opzichte van het aardoppervlak, ook bij dwarshelling. Of mischien simpeler, de magnetsiche vector die direct bepaald wordt door de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis gecombineerd met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro.
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 06:22 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:19 #652268

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Hiermee ben je in één klap van alle problemen af:
www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas

En dat ongeveer voor 2x de prijs van een klokje (denk ik).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:27 #652271

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
WindVector schreef :
Dat is zo te zien geen fluxgate kompas. Maar een gyro gebaseerd kompas gecombineerd met magnetische en versnellings (m.n. voor de zwaartekracht) sensoren. Welk signaal primair is, gyro of magnetisch kan ik uit de beschrijving niet echt opmaken.
Of de gyro, die geslaved wordt met een afgeleid magnetisch aardmagnetisch veld vector uit de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis tesamen met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro zelf: dan krijg je een goede magnetische vector ten opzichte van het aardoppervlak, ook bij dwarshelling. Of mischien simpeler, de magnetsiche vector die direct bepaald wordt door de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis gecombineerd met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro.
Gewoon een fluxgate!!! en wat ze gyro noemen is zijn alleen wat extra sensoren die de uitlezing rustiger maken.
Ga er maar van uit dat alles waar gyro bystaat en minder kost dan €10 000 geen gyro is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:34 #652273

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Hiermee ben je in één klap van alle problemen af:
www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas

En dat ongeveer voor 2x de prijs van een klokje (denk ik).

Niet heel erg duidelijk hoe dat werkt. Een kompas koers alleen op basis van GPS kan je alleen krijgen als er beweging is of als je twee GPS signalen van antennes op enige afstand van elkaar (op satelliet signaal niveau, niet op NMEA output niveau) met elkaar combineert.

Ik vermoed dat ze naast één GPS antenne ook gyro/versnellings sensoren gebruiken om ook bij stilstand of achteruit varen een juiste heading te kunnen geven. Moet je de boot echter niet verdraaien als het systeem uitstaat, dan heb je eerst beweging en reset nodig voor een goede heading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl