Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: electronisch kompas

electronisch kompas 17 aug 2015 06:37 #652274

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
rooiedirk schreef :
WindVector schreef :
Dat is zo te zien geen fluxgate kompas. Maar een gyro gebaseerd kompas gecombineerd met magnetische en versnellings (m.n. voor de zwaartekracht) sensoren. Welk signaal primair is, gyro of magnetisch kan ik uit de beschrijving niet echt opmaken.
Of de gyro, die geslaved wordt met een afgeleid magnetisch aardmagnetisch veld vector uit de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis tesamen met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro zelf: dan krijg je een goede magnetische vector ten opzichte van het aardoppervlak, ook bij dwarshelling. Of mischien simpeler, de magnetsiche vector die direct bepaald wordt door de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis gecombineerd met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro.
Gewoon een fluxgate!!! en wat ze gyro noemen is zijn alleen wat extra sensoren die de uitlezing rustiger maken.
Ga er maar van uit dat alles waar gyro bystaat en minder kost dan €10 000 geen gyro is.

Daar ben ik nog niet zo zeker van, er zitten rate gyro sesnoren in, daar kan je prima een elektronische gyro mee maken. Zo'n elektronische gyro is vele malen goedkoper dan een mechanische gyro met een echte tol, meestal aangedreven door lucht.
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 06:38 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:40 #652275

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
WindVector schreef :
koko schreef :
Ik heb ook een RM fluxgate kompas aan boord. Werkt als master op de st2000, dat gaat prima hoor.

En zoals al gezegd: de normale fouten van een magnetisch kompas zitten ook in dit kompas. Dus hellingfout en deviatie blijven bestaan. ...

Ik weet niet precies wat je bedoelt met hellingfout.
Als dat een fout is ten gevolge van het remanent magnetism van het schip, dan klopt het dat dat effect voor zowel bolkompas als fluxgate kompas aanwezig is. Een fluxgate kompas kan je mogelijk zo plaatsen dat je daar weinig laast van hebt.
Als het gaat om de helling van het schip, zonder bocht, dan treedt daardoor als zodanig geen extra fout op bij een bolkompas of fluxgate kompas.
Als het gaat om de helling die het magnetisch kompas maakt ten gevolge van de inclinatie van het aardmagnetisch veld (hoe schuin de magnetische vector de aarde inwijst ter plekke) dan heb je daar alleen last van bij versnellingen van het kompas, bijvoorbeeld door een slingerende beweging.

Ik weet niet precies wat remanent magnetism is, maar uit de rest van de beschrijving maak ik op dat het om dat soort hellingfout gaat. Het gaat om de hellingfout die ontstaat doordat metalen onderdelen, zoals bijvoorbeeld een motorblok onder helling net even anders aan het kompas "gaan lopen trekken".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 06:54 #652278

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
WindVector schreef :
rooiedirk schreef :
WindVector schreef :
Dat is zo te zien geen fluxgate kompas. Maar een gyro gebaseerd kompas gecombineerd met magnetische en versnellings (m.n. voor de zwaartekracht) sensoren. Welk signaal primair is, gyro of magnetisch kan ik uit de beschrijving niet echt opmaken.
Of de gyro, die geslaved wordt met een afgeleid magnetisch aardmagnetisch veld vector uit de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis tesamen met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro zelf: dan krijg je een goede magnetische vector ten opzichte van het aardoppervlak, ook bij dwarshelling. Of mischien simpeler, de magnetsiche vector die direct bepaald wordt door de magnetisch sensoren die vast gemonteerd zitten in het huis gecombineerd met de signalen uit de versnellingssensoren en de gyro.
Gewoon een fluxgate!!! en wat ze gyro noemen is zijn alleen wat extra sensoren die de uitlezing rustiger maken.
Ga er maar van uit dat alles waar gyro bystaat en minder kost dan €10 000 geen gyro is.

Daar ben ik nog niet zo zeker van, er zitten rate gyro sesnoren in, daar kan je prima een elektronische gyro mee maken. Zo'n elektronische gyro is vele malen goedkoper dan een mechanische gyro met een echte tol, meestal aangedreven door lucht.

Electronische gyro ? ? ?
Kan iemand mij de werking hiervan verklaren, of mij in de richting wijzen van een URL waar een en ander uitgelegd wordt.
Heb zelf al een link gevonden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 06:58 door Tony2920. Reden: foutje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 07:27 #652282

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Daar ben ik nog niet zo zeker van, er zitten rate gyro sesnoren in,
Klopt. En die dingen geven alleen een signaal bij een relatief snelle hoekverdraaing. Prima om je uitlezing te stabiliseren bij een slingerend schip, maar absoluut (nog??) ongeschikt om de (trage) versnelling alsgevolg van de draaing van de aarde te meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 07:36 #652287

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
WindVector schreef :
WADnWIND schreef :
Hiermee ben je in één klap van alle problemen af:
www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas

En dat ongeveer voor 2x de prijs van een klokje (denk ik).

Niet heel erg duidelijk hoe dat werkt. Een kompas koers alleen op basis van GPS kan je alleen krijgen als er beweging is of als je twee GPS signalen van antennes op enige afstand van elkaar (op satelliet signaal niveau, niet op NMEA output niveau) met elkaar combineert.

Ik vermoed dat ze naast één GPS antenne ook gyro/versnellings sensoren gebruiken om ook bij stilstand of achteruit varen een juiste heading te kunnen geven. Moet je de boot echter niet verdraaien als het systeem uitstaat, dan heb je eerst beweging en reset nodig voor een goede heading.

Een GPS-kompas bestaat uit 2 ontvangers. Het verschil tussen de 2 ontvangers geeft de grondkoers.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 10:17 #652336

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
rooiedirk schreef :
Daar ben ik nog niet zo zeker van, er zitten rate gyro sesnoren in,
Klopt. En die dingen geven alleen een signaal bij een relatief snelle hoekverdraaing. Prima om je uitlezing te stabiliseren bij een slingerend schip, maar absoluut (nog??) ongeschikt om de (trage) versnelling alsgevolg van de draaing van de aarde te meten.

Nou, ze worden echt heel snel beter. Over grofweg een half jaar weet ik wat er echt haalbaar mee is voor een lage prijs. Zal hier dan een tippje van de sluier daarover oplichten.

Ik weet dat dergelijke sensoren in de vliegtuiginsdustrie/avionica, ook voor de kleinere privévliegtuigen, inmiddels gemeengoed zijn. Daar wordt dan primair niet meer gewerkt met mechanische gyro's of lasergyro's. De mechanische gyro instrumenten zijn er dan alleen nog als backup.

Vraag is of ze ook voor de minder prijzige markt al op (bijna) dat niveau beschikbaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 17 aug 2015 10:19 #652339

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
La Mavare schreef :
WindVector schreef :
WADnWIND schreef :
Hiermee ben je in één klap van alle problemen af:
www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas

En dat ongeveer voor 2x de prijs van een klokje (denk ik).

Niet heel erg duidelijk hoe dat werkt. Een kompas koers alleen op basis van GPS kan je alleen krijgen als er beweging is of als je twee GPS signalen van antennes op enige afstand van elkaar (op satelliet signaal niveau, niet op NMEA output niveau) met elkaar combineert.

Ik vermoed dat ze naast één GPS antenne ook gyro/versnellings sensoren gebruiken om ook bij stilstand of achteruit varen een juiste heading te kunnen geven. Moet je de boot echter niet verdraaien als het systeem uitstaat, dan heb je eerst beweging en reset nodig voor een goede heading.

Een GPS-kompas bestaat uit 2 ontvangers. Het verschil tussen de 2 ontvangers geeft de grondkoers.

Klopt, maar niet door de positie van de twee ontvangers op coordinaat niveau te vergelijken. Dat zou veel te onnnauwkeurig zijn. De twee ontvangers zijn dan op een veel lager niveau met elkaar gekoppeld om de berekening te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 24 aug 2015 15:58 #654506

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Heb een 2e hands ST40 compas met fluxgever gekocht, om daar eens (goedkoop) mee te expirimenteren voor ik een I70 aanschaf.
Blijkt extreem prettig te werken, en inderdaad pikt de ST1000+ het signaal gewoon op.
Loop van de week eens gaan kijken naar een I70.
Maar dan via nk2. Blijkt ook eenvoudig samen te werken met nmea0183, mb een translator ??
Het produkt waar WADnWIND naar verwees " www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas" was een beetje te duur om toestemming van de vrouw te krijgen.:-(
Als dat lukt en werkt, kan ik alle overbodige zaken weer op marktplaats slijten.:-)
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 16:01 door Thomss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 24 aug 2015 16:30 #654517

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Thomss schreef :
Heb een 2e hands ST40 compas met fluxgever gekocht, om daar eens (goedkoop) mee te expirimenteren voor ik een I70 aanschaf.
Blijkt extreem prettig te werken, en inderdaad pikt de ST1000+ het signaal gewoon op.
Loop van de week eens gaan kijken naar een I70.

Let op: een i70 is alleen een display. Daar kun je de fluxgate niet op aansluiten. Wel kun je de in het netwerk aanwezige data van het ST40 kompas gewoon weergeven.

De truc is dus om je ST40 display wel te houden maar te verstoppen; of binnen op het instrumentenpaneel te monteren als je ruimte hebt.
Maar dan via nk2. Blijkt ook eenvoudig samen te werken met nmea0183, mb een translator ??

Deze zin snap ik niet. Wat wil je precies bereiken?

Je i70 luistert gewoon mee op het Seatalk 1 netwerk. Dat is de "extra" pin op een SeatalkNG connector. Dus je kunt een i70 gewoon opnemen in het Seatalk 1 netwerk samen met je stuurautomaat en het ST40 kompas.

Er wordt door een i70 overigens niet vertaald tussen Seatalk 1 en SeatalkNG. De kompasdata van je ST40 zal dus niet aanwezig zijn op SeatalkNG, daarvoor moet je en Seatalk1-NG bridge hebben (is los te koop, maar dus niet nodig om Seatalk 1 data weer te geven op de i70).

Als je de kompasdata ook als NMEA0183 datastroom beschikbaar wilt hebben zul je het moeten bridgen vanaf Seatalk 1. Dat kan met de twee eerder genoemde apparaten (Miniplex of de duitse zelfbouw bridge). Maar welke apparaten heb je dan die NMEA0183 input hebben en waar je kompasdata op nodig hebt?

Teken anders de gewenste eindsituatie eens uit. Dan wordt het je wellicht snel duidelijk en is het makkelijker om tips te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronisch kompas 24 aug 2015 18:09 #654554

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Wat ik tot nu toe heb (aan boord) is een Garmin50DV een Furuno GP31, Een Raymarine ST1000+, SH matrix (2200E) en een raymarine ST40 display + Fluxgate kompas gever M81190. en niet te vergeten een multiplexer van Chris.

Wat ik heb besteld is

een Ray EV-100 Tiller stuurautomaat, om dat de ST1000+ wel erg hard moet werken om op koers te blijven.
Om dat deze wordt geleverd met een P70 bedienings-unit dacht ik aan een I70 uit de zelfde reeks


Opzet is vrij eenvoudig,

zie bijlage, waarvan zoals ik reeds eerder vermelde de ST1000+ wordt vervangen, en de ST40 nog niet ingetekend is.
Bijlagen:
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl