Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wegwijs in AIS ontvangers

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 08:55 #651975

WindVector schreef :
het is kHz en niet khz, Khz of KHz.

met de k van kilo kan niet zoveel verkeerd gaan, er is geen ander voorvoegsel met k.

Met de m moet je wel oppassen, micro-milli-mega, dat geeft ontploffingen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 09:14 #651985

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
henkvd schreef :
KHz, Hz , die komen hier helemaal niet aanbod.
Zo snel is het niet hoor !

De data rate is 38400 baud, wat de verversings- frequentie is van de data is helemaal niets van te zeggen met alleen deze gegevens.


Verdorie helemaal juist, het is baud en geen Hz,
heb ik me laten meeslepen door wat er al stond.

Blijft de opmerking dat er verwarring en verkeerde instellingen kunnen komen als je 38200 baud vermeld waar het 38400 baud moet zijn.
Ik ben overigens niet zeker of je 38200 baud wel kunt instellen?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 09:16 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 09:16 #651987

Wat henkvd zegt: Hz en alle afgeleiden hiervan zijn hier helemaal niet van toepassing.
Het gaat om de baudrate: NMEA0183 is standaard 4800 Baud. Wegens de overvloedige hoeveelheid data die een AIS uitspuugt heeft men in alle wijsheid 38400 Baud bedacht. Ofwel 38k4.

Wat betreft frequenties: het is Hz, kHz, MHz, GHz. Let op de plaats van de hoofdletters.

Klok en klepel en zo...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 09:17 #651988

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
38200 kan je niet instellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 09:20 #651990

Nu is Baud 'toevallig' het aantal signaalveranderingen per seconde (en het is niet de hoeveelheid bits per seconde, en soms toch wel).
En door die definitie is Baud toevallig gelijk aan Hz.... signaalwisselingen per seconde.
Baud is natuurlijk wel digitaal, een aantal signaalnivo's, en Hz kan ook over analoog signaal gaan (wisselstroom, bijvoorbeeld).

Dus wat maakt het uit, Baud, bps, Hz, allemaal hetzelfde, net als Amperes per uur en Ah, en nog zo wat van die technische onzin :woohoo:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 09:40 #651996

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Baasklusje schreef :
Nu is Baud 'toevallig' het aantal signaalveranderingen per seconde (en het is niet de hoeveelheid bits per seconde, en soms toch wel).
En door die definitie is Baud toevallig gelijk aan Hz.... signaalwisselingen per seconde.
Baud is natuurlijk wel digitaal, een aantal signaalnivo's, en Hz kan ook over analoog signaal gaan (wisselstroom, bijvoorbeeld).

Dus wat maakt het uit, Baud, bps, Hz, allemaal hetzelfde, net als Amperes per uur en Ah, en nog zo wat van die technische onzin :woohoo:


Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied.

Mooi het volgende een headingsignaal 38400 baud , met een update rate van 10 Hz

Is baud het zelfde als Hz ?
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 10:09 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 09:41 #651997

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
zeilram schreef :
Goed alternatief om toch naar een transponder te gaan: Oceanset en em-trak kosten beide 450 eur met NMEA2000 en proAIS2 software.

De Oceansat is iets minder aangekleed als de em-trak.

Em-trak:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 x NMEA0183 4k8 out
- 1 x NMEA0183 38k4 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- externe GPS antenne (bijgeleverd)
- SD

Oceansat:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- interne GPS antenne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 11:10 #652031

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
henkvd schreef :
Baasklusje schreef :
Nu is Baud 'toevallig' het aantal signaalveranderingen per seconde (en het is niet de hoeveelheid bits per seconde, en soms toch wel).
En door die definitie is Baud toevallig gelijk aan Hz.... signaalwisselingen per seconde.
Baud is natuurlijk wel digitaal, een aantal signaalnivo's, en Hz kan ook over analoog signaal gaan (wisselstroom, bijvoorbeeld).

Dus wat maakt het uit, Baud, bps, Hz, allemaal hetzelfde, net als Amperes per uur en Ah, en nog zo wat van die technische onzin :woohoo:


Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied.

Mooi het volgende een headingsignaal 38400 baud , met een update rate van 10 Hz

Is baud het zelfde als Hz ?

De headingsinformatie data wordt doorgegeven met een bitrate van 38400 baud.
en met een update rate van 10 Hz (10 keer per seconde.)

Er wordt dus 10 keer per seconde een bericht verstuurd met de gegevens en dit bericht gaat met een bitrate van 38400 baud.

Hz is niet hetzelfde met baud!
Google eens op Hz en baud.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 11:11 door Tony2920. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 16 aug 2015 11:37 #652036

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Tony2920 schreef :
henkvd schreef :
Baasklusje schreef :
Nu is Baud 'toevallig' het aantal signaalveranderingen per seconde (en het is niet de hoeveelheid bits per seconde, en soms toch wel).
En door die definitie is Baud toevallig gelijk aan Hz.... signaalwisselingen per seconde.
Baud is natuurlijk wel digitaal, een aantal signaalnivo's, en Hz kan ook over analoog signaal gaan (wisselstroom, bijvoorbeeld).

Dus wat maakt het uit, Baud, bps, Hz, allemaal hetzelfde, net als Amperes per uur en Ah, en nog zo wat van die technische onzin :woohoo:


Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied.

Mooi het volgende een headingsignaal 38400 baud , met een update rate van 10 Hz

Is baud het zelfde als Hz ?

De headingsinformatie data wordt doorgegeven met een bitrate van 38400 baud.
en met een update rate van 10 Hz (10 keer per seconde.)

Er wordt dus 10 keer per seconde een bericht verstuurd met de gegevens en dit bericht gaat met een bitrate van 38400 baud.

Hz is niet hetzelfde met baud!
Google eens op Hz en baud.

Inderdaad!

Bij dit soort verbindingen is baud hetzelfde als bit/s, baud is officieel het aantal symbolen per seconde. Bij dit soort verbindingen is zo'n symbool een bit.
Het aantal nieveauwisselingen voor een seriele verbinding met één draad en elk bit een eigen nieveau hangt af van hoeveel enen en nullen er acher elkaar staan. Je kan dus niet zo maar zeggen dat 38400 bits/sec ook een signaal van 38.4 kHz zal geven. Sterker nog, als de nullen en enen elkaar steeds afwisselen heb je, afgezien vat start, stop en pariteitsbit, een basisfrequentie van het signaalspectrum die de helft is van de bitrate.

Dus noem het beestje bij de naam: baud of bit/s, dat is in dit geval hetzelfde, maar geen Hz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 17 aug 2015 20:35 #652593

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
roelb schreef :
zeilram schreef :
Goed alternatief om toch naar een transponder te gaan: Oceanset en em-trak kosten beide 450 eur met NMEA2000 en proAIS2 software.

De Oceansat is iets minder aangekleed als de em-trak.

Em-trak:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 x NMEA0183 4k8 out
- 1 x NMEA0183 38k4 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- externe GPS antenne (bijgeleverd)
- SD

Oceansat:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- interne GPS antenne

Bedankt, ik zal Kniest vragen of er al ervaring is met deze transponders in relatie tot de a65. Als ik de GPS in de transponder kan uitschakelen speelt dat geen rol. Ik geef er de voorkeur aan om de a65 ook te kunnen gebruiken als de transponder is uitgeschakeld. Wat de baud(rate) )( frequentie bericht verzending) is bij NMEA 2000 in dit geval is niet van belang en inclusief in het betreffende communicatie protocol lijkt mij.

Dat mijn slordige aanduiding baudrate en tikfoutje zoveel stof heeft doen opwaaien heeft mij verwonderd en was niet de bedoeling van de doormij gestelde vraag. Sorry.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 17 aug 2015 20:53 #652610

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
zeilram schreef :
Bedankt, ik zal Kniest vragen of er al ervaring is met deze transponders in relatie tot de a65. Als ik de GPS in de transponder kan uitschakelen speelt dat geen rol. Ik geef er de voorkeur aan om de a65 ook te kunnen gebruiken als de transponder is uitgeschakeld. Wat de baud(rate) )( frequentie bericht verzending) is bij NMEA 2000 in dit geval is niet van belang en inclusief in het betreffende communicatie protocol lijkt mij.

Ik weet niet waar je ligt / woont. Als je de plotter eenvoudig mee kan nemen mag je mag best een keertje komen testen.

NMEA2000 === canbus / SAE J1939. Als je het graag wilt weten: 250kbps, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 17 aug 2015 21:34 #652630

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belerion II schreef :
WADnWIND schreef :
zeilram schreef :
<knip>

........ Wij doen het andersom, de standaard GPS antenne gaat over de muur en de GPS van de transponder op het netwerk.

Niet iedereen snapt die zeemansuitdrukkingen, Jugo :lol: .

Hee, ex aanstaande werkeloze! Niet te bij de hand hé. :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 17 aug 2015 21:54 #652642

Ha. Nog nooit zo druk geweest... ;) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 17 aug 2015 22:11 #652645

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Mogen we je met een nieuwe werkgever feliciteren?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 18 aug 2015 04:35 #652668

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
roelb schreef :
zeilram schreef :
Bedankt, ik zal Kniest vragen of er al ervaring is met deze transponders in relatie tot de a65. Als ik de GPS in de transponder kan uitschakelen speelt dat geen rol. Ik geef er de voorkeur aan om de a65 ook te kunnen gebruiken als de transponder is uitgeschakeld. Wat de baud(rate) )( frequentie bericht verzending) is bij NMEA 2000 in dit geval is niet van belang en inclusief in het betreffende communicatie protocol lijkt mij.

Ik weet niet waar je ligt / woont. Als je de plotter eenvoudig mee kan nemen mag je mag best een keertje komen testen.

NMEA2000 === canbus / SAE J1939. Als je het graag wilt weten: 250kbps, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Bedankt voor het aanbod, mijn boot ligt aan de MZ, even uitproberen is er niet bij en dus vandaar mijn vraag op dit forum.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 18 aug 2015 06:19 #652679

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
zeilram schreef :
Bedankt, ik zal Kniest vragen of er al ervaring is met deze transponders in relatie tot de a65. Als ik de GPS in de transponder kan uitschakelen speelt dat geen rol. Ik geef er de voorkeur aan om de a65 ook te kunnen gebruiken als de transponder is uitgeschakeld. Wat de baud(rate) )( frequentie bericht verzending) is bij NMEA 2000 in dit geval is niet van belang en inclusief in het betreffende communicatie protocol lijkt mij.

Dat mijn slordige aanduiding baudrate en tikfoutje zoveel stof heeft doen opwaaien heeft mij verwonderd en was niet de bedoeling van de doormij gestelde vraag. Sorry.

Dat NMEA2000 en AIS gaat goed, we bouwen het vele keren in de nieuwe open reddingboten van de KNRM. De Norm is gestandaardiseerd. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. We hebben dat ook al behoorlijk uitgeplozen en geanalyseerd.
Als je een lijstje van de PGN's wil, kan dat.
PGN zijn de berichtsoorten in NMEA2000. Let wel op dat niet elke transponder dezelfde PGN's geeft. Wij hebben de firmware van de bekende fabrikant aangepast en uitgebreid.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 aug 2015 06:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 18 aug 2015 11:25 #652784

Faran schreef :
Mogen we je met een nieuwe werkgever feliciteren?

Ja en nee :) .
Alles blijft voor Marine voorlopig bij het oude. Alleen een nieuwe eigenaar. Ik heb een stille hoop (wens) dat de organisatie weer wordt zoals voor 2008/9.... ;) .

Ontopic maar weer.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 18 aug 2015 12:15 #652802

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
WADnWIND schreef :
Als je een lijstje van de PGN's wil, kan dat.
PGN zijn de berichtsoorten in NMEA2000. Let wel op dat niet elke transponder dezelfde PGN's geeft. Wij hebben de firmware van de bekende fabrikant aangepast en uitgebreid.

Doet die ook PGN 127258 - Magnetic Variation ? Dat is voor mij de enige reden om mijn losse GPS nog niet over de muur te zetten.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 18 aug 2015 12:24 #652807

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Baasklusje schreef :
WindVector schreef :
het is kHz en niet khz, Khz of KHz.

met de k van kilo kan niet zoveel verkeerd gaan, er is geen ander voorvoegsel met k.

Met de m moet je wel oppassen, micro-milli-mega, dat geeft ontploffingen.

Met de m moet je zeker oppassen: Het is kWh en MWh ; dus mega is M en niet m.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 18 aug 2015 16:44 #652934

m=milli
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 19 aug 2015 11:37 #653117

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
De Oceansat is iets minder aangekleed als de em-trak.

Em-trak:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 x NMEA0183 4k8 out
- 1 x NMEA0183 38k4 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- externe GPS antenne (bijgeleverd)
- SD

Oceansat:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- interne GPS antenne[/quote]


Ik ga bij Kniest de Oceansat bestellen met een NMEA2000-SeatalkNG-kabel en losse antenne voor het radarpaaltje.
Het voordeel van de Oceansat is de ingebouwde GPS antenne, dat werkt uitstekend binnen in mijn boot weet ik.
Apart van mijn marifoon antenne leek mij minder storingsgevoelig en kwetsbaar en 4 meter is hoog genoeg. Volgens kniest gaat het met deze AIS transponder goed op de a65. Ik kan zelfs ook op de i70 AIS ontvangen, maar dan zonder kaart. Ik zal de a65 voor de zekerheid de laatste update geven.
Bedankt voor alle adviezen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 19 aug 2015 11:57 #653125

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
zeilram schreef :
Ik ga bij Kniest de Oceansat bestellen met een NMEA2000-SeatalkNG-kabel en losse antenne voor het radarpaaltje.
Het voordeel van de Oceansat is de ingebouwde GPS antenne, dat werkt uitstekend binnen in mijn boot weet ik.

Voordeel? Ik zou het een nadeel noemen, maar goed. Je stopt apparatuur toch weg op plekken onderdeks waar je met allerlei invloeden op het signaal te maken hebt. Als de ontvangst slecht is heb je geen andere optie dan het hele apparaat te verplaatsen. Een apparaat dat je wellicht gewoon ergens achter een schot in de buurt van allerlei bedrading (RF invloeden!) wilt monteren.

Een paddestoel ergens op het hek of antennepaal is echt veel betrouwbaarder. En die paddestoel zit er bij de Em-trak zonder meerkosten bij! Plus extra connectivity mogelijkheden en de optie om data logging te doen op een SD kaart.

Maar goed, eigen keuze :-).

NMEA2000 naar SeatalkNG kabel kun je ook zelf maken. Als je nog een Raymarine SeatalkNG kabel over hebt tenminste. Een losse NMEA2000 standaard connector kun je bestellen bij Conrad. Kost een paar euro. SeatalkNG kabel doormidden, standaard connector er aan, klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 19 aug 2015 13:57 #653165

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Als je een lijstje van de PGN's wil, kan dat.
PGN zijn de berichtsoorten in NMEA2000. Let wel op dat niet elke transponder dezelfde PGN's geeft. Wij hebben de firmware van de bekende fabrikant aangepast en uitgebreid.

Doet die ook PGN 127258 - Magnetic Variation ? Dat is voor mij de enige reden om mijn losse GPS nog niet over de muur te zetten.

Wat wil je met magnetische variatie, terwijl je gps absolute grondkoers is???
Nee dus.

Class A Position Report PGN129038
Class B Position Report PGN129039
AIS UTC and Date report PGN129793 output From AIS message #4 base station messages
AIS Class A Static and Voyage Related Data PGN129794
AIS SAR Aircraft Position Report PGN 129798
AIS Broadcast Safety Message PGN129802
AIS Class B static data part A PGN129809
AIS Class B static data part B PGN129810
AtoN position report PGN129041
NMEA2000 group function PGN126208
NMEA2000 product info PGN126996
ISO request PGN059904
ISO Acknowledge PGN059392
ISO address claim PGN060928
ISO Address command PGN 065240
GPS position, rapid update PGN 129025 Added in V1.7
COG and SOG, rapid update PGN 129026 Added in V1.7
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 19 aug 2015 16:11 #653211

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
WADnWIND schreef :

Wat wil je met magnetische variatie, terwijl je gps absolute grondkoers is???
Nee dus.

De de speelgoed gps'n van Airmar / garmin /raymarine doen dat allemaal. Omdat mijn stuurautomaat en radar het veel beter doen met een 10hz heading sensor dan met een grondkoers uit een gps. Verder is een echte giro me toch wat te duur en doe ik het dus maar met een magnetische heading sensor. Het is dan leuk dat de speelgoed troep die ik verder aan boord heb zoals een plotter weet wat hoeveel verschil er tussen de magnetische koers zit en de grond koers.
Nu is het rondom NL allemaal niet zo dramatisch, met de max variatie die daar is. echter zodra je iets verder komt maakt het toch wel wat uit.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 19 aug 2015 17:31 #653243

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :

Wat wil je met magnetische variatie, terwijl je gps absolute grondkoers is???
Nee dus.

De de speelgoed gps'n van Airmar / garmin /raymarine doen dat allemaal. Omdat mijn stuurautomaat en radar het veel beter doen met een 10hz heading sensor dan met een grondkoers uit een gps. Verder is een echte giro me toch wat te duur en doe ik het dus maar met een magnetische heading sensor. Het is dan leuk dat de speelgoed troep die ik verder aan boord heb zoals een plotter weet wat hoeveel verschil er tussen de magnetische koers zit en de grond koers.
Nu is het rondom NL allemaal niet zo dramatisch, met de max variatie die daar is. echter zodra je iets verder komt maakt het toch wel wat uit.



Om dat allemaal speelgoed troep te noemen gaat toch wel ver. Ik heb een plotter, stuurautomaat met giro rate die beter stuurt bij harde wind op zee dan de bemanning. Van NL naar Lagos(P) gezeild met een paar waypoints, alles op de plotter, GPS en stuurautomaat. Onderweg konden wij ons bezig houden met de zeilen en trim en beter opletten op vissersboten die s'nacht je pad kruizen. De koers wordt perfect aangehouden met dit speelgoed. Ik zit al 15 jaar lang niet meer met een zeekaart koersjes uit te zetten waarmij ik precies de variatie zou moeten weten. En als alles uitvalt, dan heb ik een GPS met verse batterijen en een overzeiler en natuurlijk het kompas dat op zee 5 graden heen en weer schommelt. Je moet niet overdrijven met die padvinderij. AIS vind ik een fantastische toevoeging voor de veiligheid en met de transponder ook gezien te worden naast een radarreflector. Bovendien kun je op kanaal 16 schepen op naam aanroepen in de hoop dat ze reageren (meestal niet). Je moet meegaan met de nieuwe ontwikkelingen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl