Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wegwijs in AIS ontvangers

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 08 sept 2015 15:32 #659650

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
zeilram schreef :
De Oceansat is iets minder aangekleed als de em-trak.

Em-trak:

- USB
- 1 x NMEA2000
- 1 x NMEA0183 4k8 in
- 1 x NMEA0183 4k8 out
- 1 x NMEA0183 38k4 in
- 1 X NMEA0183 38k4 out
- externe GPS antenne (bijgeleverd)
- SD

Ik heb inmiddels een EMtrack aangesloten op mijn Seatalk circuit met de a65. De transponeer werkt denk ik naar behoren, maar toch twee vragen:

Kniest gaf het advies om de GPS van de a65 uit te schakelen. Dat werkt dus niet maat met de a65 gps er bij wel. (ik heb de laatste up-date op de a65). De led op de transponeer staat op groen.
Als ik de GPS antenne van de transponder EMtract-100 weg haal dan blijft de a65 gegevens krijgen over de posities van andere schepen. Alleen de led op de transponeer staat op rood. Dat betekent geen zenden van mijn bootgegevens. Dus de GPS van de transponeer is nodig om mijn schip zichtbaar te maken.
Ik neem aan dat bij de huidige versie 14.36 van de a65 mijn installatie goed is.

Ik ben nieuw op AiS gebied. Ik heb mijn mmsi nummer, naam en roepnaam ingevoerd in de EMtrack 100 via mijn PC en bevestigd (anders doet hij het niet).
Hoe kan ik op de a65 zien dat mijn schip zichtbaar is en met welke gegevens? Moet ik daarvoor bij een andere boot op de display kijken?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 08 sept 2015 16:43 #659685

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
zeilram schreef :

Om dat allemaal speelgoed troep te noemen gaat toch wel ver. Ik heb een plotter, stuurautomaat met giro rate die beter stuurt bij harde wind op zee dan de bemanning. Van NL naar Lagos(P) gezeild met een paar waypoints, alles op de plotter, GPS en stuurautomaat. Onderweg konden wij ons bezig houden met de zeilen en trim en beter opletten op vissersboten die s'nacht je pad kruizen. De koers wordt perfect aangehouden met dit speelgoed. Ik zit al 15 jaar lang niet meer met een zeekaart koersjes uit te zetten waarmij ik precies de variatie zou moeten weten. En als alles uitvalt, dan heb ik een GPS met verse batterijen en een overzeiler en natuurlijk het kompas dat op zee 5 graden heen en weer schommelt. Je moet niet overdrijven met die padvinderij. AIS vind ik een fantastische toevoeging voor de veiligheid en met de transponder ook gezien te worden naast een radarreflector. Bovendien kun je op kanaal 16 schepen op naam aanroepen in de hoop dat ze reageren (meestal niet). Je moet meegaan met de nieuwe ontwikkelingen.

Ik geloof niet dat je begrijpt waar het over ging.
Noreen vroeg of er uit een GPS van een AIS een magnetische koers komt?
Dat is vanuit een GPS natuurlijk volslagen onzin!! Als die fabrikanten die een ware grondkoers vervormen naar een magnetische koers zijn niet goed snik. dat is alleen maar pleister plakken op een grote fout. Die grote fout is variatie, die aardkloot van ons is zo onstabiel als maar kan. dus dan héb je eenmaal een mooie betrouwbare ware grondkoers en dan ga je het vertroebelen met een wazig getal wat we variatie noemen.
Ik wil juist mijn ware grondkoers weten, die variatie kan ik missen als kiespijn. Bij een grote oversteek kan je altijd nog vaag rekenen of het klopt met je nooit meer gecompenseerde kompas. N.l. als je verre reizen maakt moet je het kompas ook laten compenseren op de lokale inclinatie.
nl.wikipedia.org/wiki/Magnetische_inclinatie

Kortom je magnetisch kompas is nooit goed, maar we hebben het er mee leren doen, waardoor het heilig verklaard is.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 08 sept 2015 17:08 #659696

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
zeilram schreef :

Kniest gaf het advies om de GPS van de a65 uit te schakelen. Dat werkt dus niet maat met de a65 gps er bij wel. (ik heb de laatste up-date op de a65). De led op de transponeer staat op groen.
Als ik de GPS antenne van de transponder EMtract-100 weg haal dan blijft de a65 gegevens krijgen over de posities van andere schepen. Alleen de led op de transponeer staat op rood. Dat betekent geen zenden van mijn bootgegevens. Dus de GPS van de transponeer is nodig om mijn schip zichtbaar te maken.
Ik neem aan dat bij de huidige versie 14.36 van de a65 mijn installatie goed is.

Ik ben nieuw op AiS gebied. Ik heb mijn mmsi nummer, naam en roepnaam ingevoerd in de EMtrack 100 via mijn PC en bevestigd (anders doet hij het niet).
Hoe kan ik op de a65 zien dat mijn schip zichtbaar is en met welke gegevens? Moet ik daarvoor bij een andere boot op de display kijken?

Zonder gps zal je transponder nooit een tijd slot kunnen vinden om te zenden. Dus zonder gps ben je niet zichtbaar op ais. Dat komt omdat ais zenders om de beurt uitzenden. Elk apparaat krijgt zijn time slot. Welk met gps tijd synchroon gehouden wordt.

Zoals verder duidelijk geworden is zijn de ingebouwde gps in een ais niet erg geschikt om als klein schip als gps te gebruiken. Daarom is het advies van de genoemde winkel om deze verder niet te gebruiken voor navigatie doeleinden. Het enige wat je dus doet is het versenden van de gps info in de nmea stroom uitschakelen via de instel software.

Het is jammer dat wij als jachtjes moeten doen met magnetische kompassen maar het is nu eenmaal niet anders. Dan zul je meestal met variatie te maken hebben. Tenzij je vaargebied beperkt tot vaar die verwaarloosbaar is. (Rondom nl) Of als je in staat bent een echt giro kompas / gps kompas op je boot te installeren.
Sturen doormiddel van cog die uit een ais gps komt is volstrekt onbegonnen werk. Zowel handmatig of door een stuurautomaat.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 14 sept 2015 16:46 #661862

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Inmiddels EMtrack b100 geïnstalleerd op NMEA2000-seatalk NG. De GPS van de a65 moet niet uitgeschakeld worden en de GPS van de transponeer moet aanblijven anders verlies ik de positie van het schip. Op de display van de A65 werkt alles goed. Alleen kan ik niet zien of ik zelf wel in de ether ben. Er is geen functie op de a65 die mijn eigen transpond gegevens weergeeft.

Ik probeer mijn DSC marifoon op de GPS van de EMtrack-B100 aan te sluiten(4800b). Niet gelukt!! Mijn Raymarine stuurcomputer S1G heeft een NMEA183 aansluiting en daarbij lukte het wel.Mooi van Raymarine :)

Alles opgelost. Alleen kan ik niet zien op de A65 of ik zelf uitzend. Wel op de transponeer via een groen ledje.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 14 sept 2015 17:50 #661931

zeilram schreef :
Inmiddels EMtrack b100 geïnstalleerd op NMEA2000-seatalk NG. De GPS van de a65 moet niet uitgeschakeld worden en de GPS van de transponeer moet aanblijven anders verlies ik de positie van het schip. Op de display van de A65 werkt alles goed. Alleen kan ik niet zien of ik zelf wel in de ether ben. Er is geen functie op de a65 die mijn eigen transpond gegevens weergeeft.

Ik probeer mijn DSC marifoon op de GPS van de EMtrack-B100 aan te sluiten(4800b). Niet gelukt!! Mijn Raymarine stuurcomputer S1G heeft een NMEA183 aansluiting en daarbij lukte het wel.Mooi van Raymarine :)

Alles opgelost. Alleen kan ik niet zien op de A65 of ik zelf uitzend. Wel op de transponeer via een groen ledje.

Kijk eens op: www.vesselfinder.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 22 sept 2015 19:00 #665603

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
zeilbootje schreef :
zeilram schreef :
Inmiddels EMtrack b100 geïnstalleerd o


Kijk eens op: www.vesselfinder.com

Bedankt, ik zie mijn boot RAM liggen in de haven van Martigues(FR). De hele wereld zie je varen, prachtig.

Met mijn EMtrack 100 toch een merkwaardige situatie in combinatie met Raymarine a65.
Het blijkt dat de GPS van de EMtrack prioriteit krijgt op het SeatalkNG netwerk (Op i70 zichtbaar). De GPS van de a65 doet zijn eigen werk. Waypoints via a65 worden keurig doorgegeven aan stuurautomaat en i70.
Bij uitschakelen GPS op de a65 werkt deze niet meer en neemt de externe GPS van de EMtrack niet over.
Het systeem werkt nu in feite met 2 GPSen. Is dat de bedoeling van Raymarine? Hebben andere zeilers al ervaring met deze combinatie?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 22 sept 2015 19:11 #665608

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Kan je op de a65 niet de datasource aangeven? Kan wel op de e7 van raymarine..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 22 sept 2015 19:16 #665612

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Op de emtrak kan je ook het doorgeven van de positie gegevens uitschakelen.
Dan worden alleen de ais targets doorgeven.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 23 sept 2015 06:54 #665786

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
PvO schreef :
Op de emtrak kan je ook het doorgeven van de positie gegevens uitschakelen.
Dan worden alleen de ais targets doorgeven.

Op PROAIS2 staat RMC minimum data ,GLL,GGA . Als ik alles uitschakel, dan komt de GPS nog steeds door.
Welke moet ik ingeschakeld houden?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 24 sept 2015 14:41 #666508

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Nu mijn transponder werkt heb ik het gevoel dat de hele wereld mij ziet varen en liggen. Van ochtend de Franse douane op bezoek , alles gecontroleerd en uitgekamd 1,5 uur, alles in orde . Hoe vinden ze mijn schip tussen 900 andere schepen op de wal op een afgesloten terrein???? Ik had mijn navigatie apparatuur nog niet uitgezet. Duidelijk misbruik van een veiligheidmiddel door Overheidsdienders.

Voortaan ga ik over op de stille mode. Advies, gebruik de transponder alleen als het nodig is.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 24 sept 2015 15:13 #666516

zeilram schreef :
Nu mijn transponder werkt heb ik het gevoel dat de hele wereld mij ziet varen en liggen. Van ochtend de Franse douane op bezoek , alles gecontroleerd en uitgekamd 1,5 uur, alles in orde . Hoe vinden ze mijn schip tussen 900 andere schepen op de wal op een afgesloten terrein???? Ik had mijn navigatie apparatuur nog niet uitgezet. Duidelijk misbruik van een veiligheidmiddel door Overheidsdienders.

Voortaan ga ik over op de stille mode. Advies, gebruik de transponder alleen als het nodig is.

Vinden ze je nog verdachter :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 24 sept 2015 15:57 #666535

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
zeilram schreef :
Nu mijn transponder werkt heb ik het gevoel dat de hele wereld mij ziet varen en liggen. Van ochtend de Franse douane op bezoek , alles gecontroleerd en uitgekamd 1,5 uur, alles in orde . Hoe vinden ze mijn schip tussen 900 andere schepen op de wal op een afgesloten terrein???? Ik had mijn navigatie apparatuur nog niet uitgezet. Duidelijk misbruik van een veiligheidmiddel door Overheidsdienders.

Voortaan ga ik over op de stille mode. Advies, gebruik de transponder alleen als het nodig is.

En dan vergeten aan te zetten als je lekker aan het varen bent. Das lekker slim....
Misschien was het ook wel een beetje verdacht om je AIS signaal te verzenden vanaf een wallocatie en kwamen deze gendarmes kijken of je schip niet gejat was door boefjes die niet weten wat AIS is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wegwijs in AIS ontvangers 24 sept 2015 16:04 #666537

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Voortaan ga ik over op de stille mode. Advies, gebruik de transponder alleen als het nodig is.[/quote]

Vinden ze je nog verdachter :-)[/quote]

Het was toch een veiligheidsmaatregel, z.g. AiS radar dat om een hoekje kan kijken. Nu kunnen ze zien dat je aan boord bent en b.v. je zee DSC marifoon per ongeluk gebruikt op binnenwater i.p.v. ATIS versie. Gemakkelijk voor ambtenaren om je op te sporen. Als ik normaal op stille mode vaar ben ik niet verdacht omdat ze niet zien dat AiS transp is uitgeschakeld. Ik heb niets te verbergen, maar hou ook niet van padvinders achtige dienstkloppers die de weg van de minste weerstand zoeken zoals in mijn geval met de Franse douane.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 09 jan 2016 10:56 #695925

  • breehorn
  • breehorn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
ik heb een eyewatch nieuw gekocht bij Dekker voor nog geen € 399 en aangesloten op de C80. Een aparte antenne ca. 3,5 m boven water en een ontvangst op het Ijsselmeer van ca. 12 mijl. Op de Duitse bocht met schepen die hoger zijn wellicht een ontvangst van 20 mijl. Dat lijkt mij voldoende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 09 jan 2016 11:13 #695933

breehorn schreef :
ik heb een eyewatch nieuw gekocht bij Dekker voor nog geen € 399 en aangesloten op de C80. Een aparte antenne ca. 3,5 m boven water en een ontvangst op het Ijsselmeer van ca. 12 mijl. Op de Duitse bocht met schepen die hoger zijn wellicht een ontvangst van 20 mijl. Dat lijkt mij voldoende

Hoezo "nog geen €399"?
www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../Product.aspx?link=1
Extra VIP korting ? :whistle:
Overigens , die 12 zeemijl haal je alleen als de andere boot de antenne op minstens 10 meter heeft hoor.
Met beide op 3,5 meter is de zichtafstand maar 8,65 zeemijl en dus het bereik niet veel verder.
Simpel uit te rekenen ( in km) (13*(som hoogtes in meter))
En trouwens , op zee varen er ook steeds meer jachten met een AIS transponder en ook kleinere vissersschepen.
Altijd handig als je ver van tevoren kunt zien dat er ergens een stel vissers bezig zijn. Dan hoef je de koers minder te verleggen.
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 11:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 09 jan 2016 11:41 #695940

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Met antenne bovenin de mast (12mtr) en splitter pak ik in Spakenburg af en toe schepen die op de noordzee varen, Lelystad is heel gewoon, net als Amsterdam. Scheelt toch een best beetje, die paar meter hoger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegwijs in AIS ontvangers 09 jan 2016 12:20 #695962

Nou ja , die hele verre afstanden willen nog wel eens optreden door "atmosferische invloeden" maar normaal is zoiets niet.
Ik heb met de antenne op 12 meter ook wel eens van bijna 75 zeemijl een AIS signaal op het scherm gehad.
Op het plaatje beneden was de grootste afstand ca. 75 zeemijl; vermoedelijk een kustvaarder want hele grote schepen zie je op die vaarweg onder de Noorse kust eigenlijk nooit.
Ook al eens met de marifoon voor de Deense Westkust niet alleen berichten van Lingby radio maar ook uit Nederland en zelfs uit Belgie.
Maar dat was maar één keer.
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 12:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl