zeilram schreef :
Om dat allemaal speelgoed troep te noemen gaat toch wel ver. Ik heb een plotter, stuurautomaat met giro rate die beter stuurt bij harde wind op zee dan de bemanning. Van NL naar Lagos(P) gezeild met een paar waypoints, alles op de plotter, GPS en stuurautomaat. Onderweg konden wij ons bezig houden met de zeilen en trim en beter opletten op vissersboten die s'nacht je pad kruizen. De koers wordt perfect aangehouden met dit speelgoed. Ik zit al 15 jaar lang niet meer met een zeekaart koersjes uit te zetten waarmij ik precies de variatie zou moeten weten. En als alles uitvalt, dan heb ik een GPS met verse batterijen en een overzeiler en natuurlijk het kompas dat op zee 5 graden heen en weer schommelt. Je moet niet overdrijven met die padvinderij. AIS vind ik een fantastische toevoeging voor de veiligheid en met de transponder ook gezien te worden naast een radarreflector. Bovendien kun je op kanaal 16 schepen op naam aanroepen in de hoop dat ze reageren (meestal niet). Je moet meegaan met de nieuwe ontwikkelingen.
Ik geloof niet dat je begrijpt waar het over ging.
Noreen vroeg of er uit een GPS van een AIS een magnetische koers komt?
Dat is vanuit een GPS natuurlijk volslagen onzin!! Als die fabrikanten die een ware grondkoers vervormen naar een magnetische koers zijn niet goed snik. dat is alleen maar pleister plakken op een grote fout. Die grote fout is variatie, die aardkloot van ons is zo onstabiel als maar kan. dus dan héb je eenmaal een mooie betrouwbare ware grondkoers en dan ga je het vertroebelen met een wazig getal wat we variatie noemen.
Ik wil juist mijn ware grondkoers weten, die variatie kan ik missen als kiespijn. Bij een grote oversteek kan je altijd nog vaag rekenen of het klopt met je nooit meer gecompenseerde kompas. N.l. als je verre reizen maakt moet je het kompas ook laten compenseren op de lokale inclinatie.
nl.wikipedia.org/wiki/Magnetische_inclinatie
Kortom je magnetisch kompas is nooit goed, maar we hebben het er mee leren doen, waardoor het heilig verklaard is.