Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu overleden?

Accu overleden? 20 juni 2015 15:43 #637465

  • Defi
  • Defi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Ondanks dat mijn vetus SMF70 accu nog maar 2 jaar oud is heb ik de indruk dat deze niet meer goed is, na al aantal malen onderweg verrast te zijn geweest door lege accu. Heb nu volgende test met diverse metingen gedaan:

Na 2 uur stukje zeilen met stuurautomaat stond accu op 11.3V. Kwartier op motor met redelijk wat toeren gevaren en in haven volgende gemeten
15:00 rustspanning 13.9V, hoofdschakelaar uit en geen verbruikers door ook accuklemmen eraf
17:00 rustspanning 13.6V

Nu hoofdschakelaar aan en lampje van 10A aangezet
17:01 13.6V
17:04 13.5V
17:11 11.3V(!)

Lampje uitgezet en hoofdschakelaar uit
17:12. 13.1V
17:14. 13:3V

De accu gaat dus heel snel leeg bij verbruik, en zonder verbruikers cq bij stukje op motor heel snel weer terug op 13.9V. Is dit normaal? Accu niet goed meer?
Laatst bewerkt: 20 juni 2015 15:44 door Defi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 16:07 #637469

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
10A lampJE? Dat is dus een lamp van 120W, klopt dat?


Voor de rest ziet het er idd naar uit dat je accu een beetje dood aan het gaan is. Het kan ook zijn dat er ergens een fllinke stroom lekt, doe eens een paar testjes met een ampèremeter in serie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 16:13 #637471

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
13,6 rustspanning ? Dat moet 12,6 zijn.. Beter nog eens meten 30 na het "laden"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 16:16 #637472

  • Defi
  • Defi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Sorry foutje, bedoelde natuurlijk 10W lampje...
Er zijn geen lekstromen, die heb ik eerder al allemaal gecontroleerd, noch dat er andere zware verbruikers aan stonden tijdens het testje. Dus het 10W lampje trekt de accu leeg hier.

En ik meet toch echt 13.6V als rustspanning, dit staat ook op de accu zelf als " floating 13.2-13.9"
Laatst bewerkt: 20 juni 2015 16:19 door Defi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 16:53 #637480

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Hoe meet je de spanning/wat voor meter gebruik je hiervoor? De 13.9V accuspanning zonder laders is wel hoog. Een 'gewone' accu in ruste geeft als ie vol is zo'n 12.8-13.1 Volt.

Als je metingen kloppen lijkt je accu behoorlijk aan het einde van z'n capaciteit. Per ongeluk een keertje leeggetrokken? Hoe ver ontlaad je normaliter? Diepere ontladingen dan 50% voor deep-cycle accu's beperken de levensduur behoorlijk.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 20 juni 2015 16:56 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 17:02 #637483

Als met een volle accu bent gaan zeilen en na twee uur geeft je accu 11.3 dan is het echt wel over met je accu. Tenzij je twee uur met kortsluiting hebt rondgevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 17:07 #637485

  • Defi
  • Defi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Metingen met multimeter gedaan. Hij is inderdaad wel een paar keer leeggetrokken geweest tot niveau dat de marifoon het niet meer deed (waardoor ik erachter kwam :( ). Ik vond de rustspanning ook erg hoog maar heb dit al verscheidene keren eerder zo gemeten dus lijkt dat dit toch echt de normale spanning is.

Vetus zelft geeft deze waarden ook aan (zie ook website en sticker op accu) voor de floating tension; weet niet precies wat dit betekent maar neem aan de rustspanning
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 17:31 #637488

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Dat is volledig onbelaste spanning. Als je een kleine belasting aan hangt zal dat voltage al flink inkakken richting de 13V.

Dat jouw accu binnen no time naar de 11V zakt terwijl er geen zware load aan hangt (zoals je gemeten hebt) betekend inderdaad dat hij overleden is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 17:41 #637491

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Volgens mij is dit geen deep cylce/semi tractie accu. Dat betekent dat de accu vooral geschikt is als startaccu (korte belasting, hoge stroom in die korte tijd). Voor zo'n soort accu geldt dat hij het langst meegaat als je hem niet meer dan 20% ontlaadt. Voor een deepcycle/semi-tractie accu geldt als handvat dat je hiermee tot zo'n 50% kunt ontladen, zonder de levensduur heel veel geweld aan te doen. In geval van een 70Ah accu zou dit dan zo'n 35Ah geweest zijn. Heb je een accumonitor op de boot? Dan kun je dus perfect monitoren hoeveel je verbruikt en wanneer het tijd wordt op het verbruik te stoppen en de accu bij te laden.

Mocht je slechts 1 accu op de boot hebben, die je zowel als start-als als service accu gebruikt, dan zou je hier in het vervolg rekening mee kunnen houden. Met het juist omgaan met accu's kun je de levensduur serieus verlengen. Er zijn voorbeelden van forummers die wel 10 jaar met dezelfde set accu's doen.

Lees anders eens het stuk over accubewaking: klik dat geeft veel inzicht in de materie.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 18:21 #637500

  • Defi
  • Defi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Dank voor tip accubewaking, gelijk besteld

Ik heb 2 dezelfde accu's, 1 als start- en 1 als lichtaccu. Volgens vetus geen probleem. Beiden loodaccu vermoed ik van elk 70ah, en tegelijk ca 2 jaar gelden gekocht. Bij mijn weten mag je deze tot 50% ontladen. Wel opvallend: de (kapotte?) lichtaccu heeft dus rustspanning van 13.4 V en de startaccu van 12.75V.

Net nieuwe test gedaan:
In rustspanning zonder hoofdschakelaar aan: 13.4V
Na aanzetten zelfde 10W lampje (met gemeten stroom van 0.76A) een spanning van: 11.35V...

Correcte conclusie onder?!
- Een spanningsval als deze duidt NIET op een lege accu maar op een kapotte accu
- De accu is dus overleden
- De startaccu lijkt nog wel goed hoewel niet meer optimaal met 12.75V tov de 13+ die de lichtaccu nog steeds heeft (in rust). Hij kan nog een tijdje mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 20 juni 2015 20:47 #637530

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
1 een accu die echt leeg geweest is, is een flink deel van zijn capaciteit kwijt. Ik heb wel eens gehoord, rond de 20%. Deze accu is meermaalsleeg geweest, en dus bijna zeker overleden.

2 De vuistregels die ik gehoord heb, is dat je een start accu ongeveer 50% mag ontladen en een semi tractie ongeveer 70%.

3 op een boot mag je de start accu alleen gebruiken om de motor te starten. Dat moet, als laatste, altijd kunnen. Daarom horen er minstens 2 accu's te zijn. Een start accu en een service accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 21 juni 2015 12:22 #637637

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Kun je lekstroom trouwens ook via de plus meten? Dat zou makkelijk zijn, dan hoef ik hem alleen maar over de contacten van de hoofdschakelaar te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 21 juni 2015 12:34 #637639

Ja hoor. Er gaat net zoveel stroom de accu uit als via de min weer erin.
Eigenlijk verbruik je helemaal geen stroom maar gebruik je de stroom alleen maar...... :huh: :dry: :lol:
En waarom normaliter in de min? Eigenlijk heel simpel.Dan krijg je geen kortsluiting als de shunt per ongeluk met de massa(motor) in contact komt.En die shunts zijn meestal open en niet geisoleerd.
Zet je de shunt dus in de plus dan moet je die wel in een plastic doosje zetten om kortsluiting te voorkomen.
En uiteraard andersom aansluiten als normaal in de min oftewel de plusaanluiting van de shunt het dichts bij de accu en niet zoals normaal de minaansluiting.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 22 juni 2015 21:49 #638136

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Enkele opmerkingen:

Wat is de capaciteit van de accu Ah ?
Wanneer is deze de laatste keer volledig geladen geweest ?
Een accu kan na korte tijd op een lader of een motor wel een spanning hebben van 13V op de accupolen, maar dan is deze nog lang niet geladen.
Normaal geld een laadperiode van ongeveer 12H met een laadstroom van 10% van de accucapaciteit.
Of een moderne lader die zelf de laadcyclus uitvoerd.

Rustspanning is pas na ongeveer 12H betrouwbaar te lezen.

Mijn vermoeden, de accu is nog lang niet vol voordat je aan je test begint, en dan is deze natuurlijk ook weer snel leeg.
Bij een volle accu met motor aan staat er bij mij 14,4 over de accupolen.
Ook bij een acculader met laadcycly wordt er eerst geladen tot een spanning van ongeveer 14,2 tot 14,4 volt op de polen staat, dan schakeld de lader over naar een lagere spanning om de laatste 10 % bij te laden.
Dus hang de accu eerst maar eens aan een goede acculader voor minstens 12H.
Dan 12H rust en dan de spanning nakijken, die moet dan 12,7 V zijn.
Daarna kan je de accu eens belasten en ongeveer kijken hoe lang het duurt voor de spanning te laag komt.
Controleer ook vooraf je multimeter of deze wel de juiste spanning aangeeft, in het verleden is hierover eens een draadje geweest, de inwendige batterij van de multimeter was leeg, en daardoor kwam er een te hoge op. ( als je wagen een goed accu heeft kan je daar snel nakijken of je multimeter juiste waardes aangeeft, bij lopende motor en volle accu 14,4 V )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 22 juni 2015 23:44 #638149

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Yellow Boat schreef :
Zet je de shunt dus in de plus dan moet je die wel in een plastic doosje zetten om kortsluiting te voorkomen.
En uiteraard andersom aansluiten als normaal in de min oftewel de plusaanluiting van de shunt het dichts bij de accu en niet zoals normaal de minaansluiting.
Ad

Een kale shunt zou je in de plus kunnen monteren en omgekeerd aansluiten, bij de Victron BMV zou ik dat niet doen: de BMV zit met een datakabel aan de shunt, de plusvoeding komt met een apart rood draadje ook naar de shunt. Als je deze voedingdraad op de min aansluit is de polariteit omgekeerd en ik weet niet of de BMV dit "pikt".

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 05:55 #638158

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
nardus schreef :
13,6 rustspanning ? Dat moet 12,6 zijn.. Beter nog eens meten 30 na het "laden"

Na het laden en zonder verbruikers (in rust) weet je eigenlijk pas na 24 uur wat de uiteindelijke rustspanning is. Dat twee uur na afkoppelen de spanning nog steeds 13,6 V is, zegt niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 06:03 #638160

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Joop66 schreef :
De vuistregels die ik gehoord heb, is dat je een start accu ongeveer 50% mag ontladen en een semi tractie ongeveer 70%.

Het is altijd wat verwarrend als die percentages op verschillende manier gebruikt worden. Jij bedoelt nu het deel van de capaciteit dat je eruit mag halen. Vaker wordt gebruikt het deel van de capaciteit dat over dient te zijn als je weer gaat laden.
Overigens kan een startaccu niet voor 50 % worden ontladen. 20 % gebruiken (80% resterend) is het maximum. Voor semi-tractie zou ik in de buurt van de 50 % blijven. 30 % geldt voor pure tractie accu's. En dan nog geldt: hoe dieper de ontlaadcycli hoe korter de levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 06:13 #638163

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Defi schreef :
Sorry foutje, bedoelde natuurlijk 10W lampje...
Er zijn geen lekstromen, die heb ik eerder al allemaal gecontroleerd, noch dat er andere zware verbruikers aan stonden tijdens het testje. Dus het 10W lampje trekt de accu leeg hier.

Dat maakt het nog erger, eigenlijk. Een spanningsval naar 11,6 V bij een belasting van 10/12 = 0,83 A betekent een vrijwel volledig lege accu.
Ik sluit me aan bij Tony 2920. Check eerst eens of je de accu wel volledig hebt geladen, voor zover dit nog mogelijk is. De laadspanning moet na een aantal uren laden (kan meer dan 6 uur zijn, afhankelijk van het aantal Ampères waarmee wordt geladen) ongeveer op 14,4 V uitkomen. Pas dan is de accu vol.
En ik meet toch echt 13.6V als rustspanning, dit staat ook op de accu zelf als " floating 13.2-13.9"

Meten twee uur na het laden geeft geen rustspanning. Pas 12 - 24 uur na het laden wordt die bereikt. Wat op de accu staat is de spanning waarbij de accu continue onder lading kan worden gehouden. Het heeft niets met de rustspanning te maken. De lader dient, na het volledig laden tot 14,4 volt (14,2 V voor een gel-accu) 'terug te schakelen' naar een spanning onder de 13,9 V.
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 06:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 08:34 #638200

Een nieuwe accu kapot maken is eigenlijk het eenvoudigste onderdeel van het zeilen.
Gewoon (bijna) helemaal leeg maken (met een koelkast bijvoorbeeld), en dan niet direct opladen maar even een weekje leeg laten staan.
Dat recept een keer of 4 herhalen (kan in 1 maand wel) en voilá, nieuwe accu rijp voor de schroothoop.

Is dat makkelijk of niet!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 09:53 #638219

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
Een nieuwe accu kapot maken is eigenlijk het eenvoudigste onderdeel van het zeilen.
Gewoon (bijna) helemaal leeg maken (met een koelkast bijvoorbeeld), en dan niet direct opladen maar even een weekje leeg laten staan.
Dat recept een keer of 4 herhalen (kan in 1 maand wel) en voilá, nieuwe accu rijp voor de schroothoop.

Is dat makkelijk of niet!

Mja. Ik word er ook wel eens een beetje hopeloos van. Ze blijven maar langskomen, met hun gemolde accu´s..
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 12:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 10:04 #638221

En het is zo simpel.
De meeste moderne compressorkoelboxen/kasten hebben een voroziening die het ding afzet als de accu te ver leeg wordt getrokken."Probleem" is alleen dat je die voorziening ook af kunt zetten :ohmy:
Maar ja , een koud pilsje is soms erg belangrijk :lol:
Maar in principe moet het niet echt moeilijk zijn om een voorsiening te maken die de accu van alle verbruikers ( behalve misschien de instrumenten en de marifoon) afsluit als de spanning te laag wordt.
Of is zoiets al ergens te koop?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 10:16 #638228

ja, dat heet een battery guard
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 10:17 #638229

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ik had in de oldtimer eens een AGM-accu en die meette ik zo'n 9V na een aantal weken stilstand met alarm. Het kan ook twee maanden zijn geweest.
De lader wou niet laden want die detecteerde natuurlijk geen accu. Toen heb ik de lader even "genept" door een 12V gelijkspanningsadaptertje parallel aan te sluiten. De lader ging laden en het is goed gekomen. ;)
Het gaat om een AGM-accu van Bosch, het exacte type weet ik even niet. Sinds dit voorval is er al weer drie jaar of zo verstreken en de accu zit er nog en doet het nog. Sindsdien wel continu aan een druppellader.
:P
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 10:52 #638243

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
lodewijk stegman schreef :
nardus schreef :
13,6 rustspanning ? Dat moet 12,6 zijn.. Beter nog eens meten 30 na het "laden"

Na het laden en zonder verbruikers (in rust) weet je eigenlijk pas na 24 uur wat de uiteindelijke rustspanning is. Dat twee uur na afkoppelen de spanning nog steeds 13,6 V is, zegt niks.

Ben geen expert, maar na het laden zakken accu`s toch gewoon naar hun 12,6 ergens.. dat heb ik zowel met mijn huidige AGM en mijn oude loodtractie ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 11:13 #638252

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
nardus schreef :
lodewijk stegman schreef :
nardus schreef :
13,6 rustspanning ? Dat moet 12,6 zijn.. Beter nog eens meten 30 na het "laden"

Na het laden en zonder verbruikers (in rust) weet je eigenlijk pas na 24 uur wat de uiteindelijke rustspanning is. Dat twee uur na afkoppelen de spanning nog steeds 13,6 V is, zegt niks.

Ben geen expert, maar na het laden zakken accu`s toch gewoon naar hun 12,6 ergens.. dat heb ik zowel met mijn huidige AGM en mijn oude loodtractie ook.

Dat doen ze inderdaad. Hoewel een onbelaste rustspanning van 12,6 V aan de lage kant is. Een accu in goede conditie zou dan eigenlijk op 12,75 of zelfs nog iets hoger moeten staan.
Maar de kwestie hier is: hoeveel uur na het laden wordt een dergelijke rustspanning gemeten? Dat is niet twee uur na het laden. Daar is meer tijdsverloop voor nodig.
13,6 V twee uur na het laden is overigens ook een rare hoge waarde. Meestal zakt de spanning in het eerste uur na loskoppelen terug tot iets rond de 13 V, daarna zakt de spanning veel langzamer. Pas na 12 - 24 uur is er iets bereikt dat je de rustspanning zou kunnen noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl