Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu overleden?

Accu overleden? 23 juni 2015 11:18 #638255

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Gijper schreef :
Ik had in de oldtimer eens een AGM-accu en die meette ik zo'n 9V na een aantal weken stilstand met alarm. Het kan ook twee maanden zijn geweest.
De lader wou niet laden want die detecteerde natuurlijk geen accu. Toen heb ik de lader even "genept" door een 12V gelijkspanningsadaptertje parallel aan te sluiten. De lader ging laden en het is goed gekomen. ;)
Het gaat om een AGM-accu van Bosch, het exacte type weet ik even niet. Sinds dit voorval is er al weer drie jaar of zo verstreken en de accu zit er nog en doet het nog. Sindsdien wel continu aan een druppellader.
:P

Dat de auto met die accu nog prima te starten is, komt waarschijnlijk omdat je per start maar een klein deel van de overgebleven capaciteit gebruikt.
Desondanks heeft de accu in de periode dat ie volledig ontladen aan zijn lot werd overgelaten ongetwijfeld een aanzienlijk deel van de oorspronkelijk capaciteit ingeleverd.
Zou je auto niet zo'n vlotte starter zijn, of zou je het in een vorstperiode, met de auto buiten, proberen, dan zou je dat vrij snel merken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 12:01 #638277

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Defi schreef :
Sorry foutje, bedoelde natuurlijk 10W lampje...
Er zijn geen lekstromen, die heb ik eerder al allemaal gecontroleerd, noch dat er andere zware verbruikers aan stonden tijdens het testje. Dus het 10W lampje trekt de accu leeg hier.

En ik meet toch echt 13.6V als rustspanning, dit staat ook op de accu zelf als " floating 13.2-13.9"
floating is een fase in het laad proces. Idd meestal 13,6V

Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 12:21 #638293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Koezt schreef :
Defi schreef :
Sorry foutje, bedoelde natuurlijk 10W lampje...
Er zijn geen lekstromen, die heb ik eerder al allemaal gecontroleerd, noch dat er andere zware verbruikers aan stonden tijdens het testje. Dus het 10W lampje trekt de accu leeg hier.

En ik meet toch echt 13.6V als rustspanning, dit staat ook op de accu zelf als " floating 13.2-13.9"

floating is een fase in het laad proces. Idd meestal 13,6V

Wat een mooi plaatje. Met een lader die dat allemaal kan gaan die accu's nooit meer stuk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 16:28 #638370

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
2e keer (en laatste keer) B)
wat is de laadspanning met de dynamo aan?
misschien moet je dat even als referentie gebruiken ipv van die te lichte acculader...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 19:38 #638442

  • Defi
  • Defi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Na 3 dagen rust en nav alle tips, nieuwe meting gedaan:
- accu in rust en hoofdschakelaar uit 13.3V. Ter vergelijk de startaccu 12.76V
- na aanzetten 10W lampje gaat de spanning binnen 3 minuten terug tot eindstand van 11.27V.
- bij starten motor en flink wat toeren krijg ik op beide accus een laadspanning van 14,32V. Dit lijkt me dus OK

De vreemde hoge waarde van 13+ blijft maar de terugval na 3 dgn rust ook na een veel te laag niveau dus. Vrees dat conclusie van overleden lichtaccu hier blijft staan. Zonder check destijds ben ik ervan overtuigd dat voorafgaand aan deze post de lichtaccu tamelijk vol geladen moet zijn geweest daar 2 uur motoren dagen ervoor (115A dynamo). Dus te lege accu vanaf start meten sluit ik uit

Blijft nu de overweging of ik alleen lichtaccu vervang of gelijk beide. Redenen om dit wel of juist niet te doen? Ik vind hier niet hele expliciete tips op internet en dit forum over terug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 19:47 #638444

ik zeg : nieuwe lichtaccu installeren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 23 juni 2015 20:01 #638450

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Ik ook. De lichtaccu is kaput, de startaccu niet, dus waarom beide vervangen? Dat zou alleen zin hebben als ze parallel hangen, maar, dat doen ze niet. En, wellicht ook niet verkeerd om gelijk accubewaking in de vorm van een accumonitor te monteren, dan hou de de boel in het gareel :-) Informatief en het verlengt de levensduur (als je er tenminsten naar handelt).
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 24 juni 2015 06:11 #638513

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Defi schreef :
Blijft nu de overweging of ik alleen lichtaccu vervang of gelijk beide. Redenen om dit wel of juist niet te doen? Ik vind hier niet hele expliciete tips op internet en dit forum over terug

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Als de accu's gescheiden zijn (bij het laden worden wordt eerst de één en daarna de ander geladen, neem ik aan) is er geen reden om ook de startaccu te vervangen. Alleen als ze parallel ontladen en geladen worden zou dat de aangewezen werkwijze zijn.
Ze zouden dan ook exact gelijk moeten zijn (zelfde type en tegelijkertijd aangeschaft).

Wel is het zo dat er vaak veel te zware startaccu's worden geinstalleerd, wat zonde is van het geld èn van het extra gewicht (voor een motor rond 20 pk is 40 - 45 Ah meer dan genoeg), maar ik weet niet wat de capaciteit van de huidige startaccu is en als ie goed is, is het zonde om hem nu te vervangen.

Wel bijzonder dat de spanning na een serieuze rusttijd toch boven de 13 V blijft. Kennelijk kan dat bij een uitgerangeerde accu. Weer wat geleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 24 juni 2015 18:56 #638725

  • Defi
  • Defi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Dank allen voor de adviezen; weer veel geleerd! In de laatste reacties wordt gerefereerd aan wel/niet parallel geschakeld. Ik weet het niet zeker maar is het niet zo dat licht- en startaccu standaard altijd parallel staan (met wel een accuscheider ertussen)? Of zet deze accu scheider ze dan juist in serie, met een diodebrug ertussen, waarbij vermoedelijk altijd eerst de startaccu wordt opgeladen (via de motor) en daarna pas de lichtaccu?

Ik begrijp in ieder geval dat de startaccu niet direct vervangen hoeft te worden, maakt de kosten weer wat draaglijker ☺️
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 24 juni 2015 19:33 #638731

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Oei hier gaat het ernstig mis.
Defi schreef :
Dank allen voor de adviezen; weer veel geleerd! In de laatste reacties wordt gerefereerd aan wel/niet parallel geschakeld. Ik weet het niet zeker maar is het niet zo dat licht- en startaccu standaard altijd parallel staan (met wel een accuscheider ertussen)? Of zet deze accu scheider ze dan juist in serie, met een diodebrug ertussen, waarbij vermoedelijk altijd eerst de startaccu wordt opgeladen (via de motor) en daarna pas de lichtaccu?

Ik begrijp in ieder geval dat de startaccu niet direct vervangen hoeft te worden, maakt de kosten weer wat draaglijker ☺️

Als je 12V accu's in serie zet krijg je 24V aan de uitgang dus dat is het in ieder geval niet.

Bij 2 accu's is het meestal zo dat de accu's aan de min kant samen vast zitten aan het massapunt.
- Met accuscheider (relais ) Aan de + kant de startaccu aan de alternator en de lichtaccu via een accuscheider in parallel.
( Pas als de startaccu tot op 14V is gekomen wordt de lichtaccu in parallelgeschakeld en begint dan pas te laden )
- Met diodebrug de alternator aan de diodebrug, een van de uitgangen van de diodebrug naar de startaccu de andere naar de lichtaccu.
( Lading wordt verdeeld over startaccu en lichtaccu vanaf dat de alternator werkt. )

Dus ofwel accuscheider ofwel diodebrug niet accuscheider en diodebrug.
Accu's staan dus ook niet echt in parallel want er zit altijd iets tussen.
kijk ook even terug naar onderstaan topic
ZF startaccu en grote accu
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 24 juni 2015 19:37 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 02 juli 2015 19:33 #640864

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Ik kon t niet laten. In t kader van de stellige beweringen van mensen in dit topic.

In de Zeilen van deze maand vond ik een tabel over de relatie tussen diepte van laadcycles, en de levensduur van accu's.

Die heb ik wat omgewerkt, en ook daar kosten aan gehangen. Die heb ik genomen van een accu-boer-website ergens.

Dan ziet t plaatje deels uit zoals men hier zegt, en toch ook wat anders.




Je ziet nu dat een AGM semitractie de prijswinnaar is als je m niet te diep ontlaadt. Maar dat t feitelijk niet zoveel uitmaakt of je m 50% of 80% ontlaadt. Sterker nog: die laatste is gunstiger.

Ook een conventionele accu (wat dat precies is, vertelt t verhaal niet, da's jammer) doet t wat dat betreft helemaal niet slecht. En ja, je moet m vaker vervangen, maar hij kost ook veel minder. En dat minder kosten maakt t vaker vervangen goed.

M.a.w. : "het loont niet de moeite om voor een "betere" accu veel meer te betalen".

Ik open hierbij de aanval op deze stelling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 06:02 #640893

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Joop66 schreef :
In de Zeilen van deze maand vond ik een tabel over de relatie tussen diepte van laadcycles, en de levensduur van accu's.

[knip]

Je ziet nu dat een AGM semitractie de prijswinnaar is als je m niet te diep ontlaadt. Maar dat t feitelijk niet zoveel uitmaakt of je m 50% of 80% ontlaadt. Sterker nog: die laatste is gunstiger.

Ook een conventionele accu (wat dat precies is, vertelt t verhaal niet, da's jammer) doet t wat dat betreft helemaal niet slecht. En ja, je moet m vaker vervangen, maar hij kost ook veel minder. En dat minder kosten maakt t vaker vervangen goed.

Ik zou graag de vraag wat een "conventionele" accu is, in dit verband, beantwoord willen hebben. Stel dat men hierbij een semi-tractie lood-antimoonaccu bedoelt (conventioneler kan ik niet benken) dan vind ik de stelling dat die nog niet de helft van het aantal cycli van een AGM deep cycle accu haalt, nogal pittig. Waar komen die cijfers vandaan?

Verder is de belangrijkste conclusie hier eigenlijk niet dat het "niet zoveel" uitmaakt of je voor 50 of 80 procent ontlaadt (persoonlijk vind ik 50 % verschil niet niks, maar dit terzijde). De belangrijkste conclusie is dat het aantal cycli bij 30 % 0ntlading (tot 70 % van de capaciteit) ruim 100 % méér is dan bij 50 % ontlading. Wat dus ècht loont is je accu's een beetje ontzien.

Dat ondersteunt een stelling die ik hier al eerder de revue heb laten passeren: een accu moet worden gebruikt als energiebuffer, niet als bron die je zover mogelijk moet leeghalen. Daarom leven accu's die aan een flink zonnepaneel (c.q. panelen) hangen ook zoveel langer. Ze staan, bij een goede energiebalans, nooit lang in een deels ontladen toestand.

Wat ik wel kan onderschrijven is een andere suggestie die ook uit de tabel lijkt te volgen, namelijk het gegeven dat gel-accu's te duur zijn voor wat ze bieden. Sinds de AGM-accu is het bestaansrecht van de gel-accu eigenlijk verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 06:32 #640895

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
lodewijk stegman schreef :
Ik zou graag de vraag wat een "conventionele" accu is, in dit verband, beantwoord willen hebben. Stel dat men hierbij een semi-tractie lood-antimoonaccu bedoelt (conventioneler kan ik niet benken) dan vind ik de stelling dat die nog niet de helft van het aantal cycli van een AGM deep cycle accu haalt, nogal pittig. Waar komen die cijfers vandaan?

Dat vertelt t verhaal niet. Maar in de rest van t verhaal wordt geimpliceerd dat men met "conventioneel" een start accu bedoelt. Maar echt duidelijk wordt dit niet.
lodewijk stegman schreef :
Verder is de belangrijkste conclusie hier eigenlijk niet dat het "niet zoveel" uitmaakt of je voor 50 of 80 procent ontlaadt (persoonlijk vind ik 50 % verschil niet niks, maar dit terzijde). De belangrijkste conclusie is dat het aantal cycli bij 30 % 0ntlading (tot 70 % van de capaciteit) ruim 100 % méér is dan bij 50 % ontlading. Wat dus ècht loont is je accu's een beetje ontzien.

Mee eens.
lodewijk stegman schreef :
Dat ondersteunt een stelling die ik hier al eerder de revue heb laten passeren: een accu moet worden gebruikt als energiebuffer, niet als bron die je zover mogelijk moet leeghalen. Daarom leven accu's die aan een flink zonnepaneel (c.q. panelen) hangen ook zoveel langer. Ze staan, bij een goede energiebalans, nooit lang in een deels ontladen toestand.

Direct kwa kosten van de accu heb je gelijk. Alleen: Dat heb ik niet aan boord. En de prijzen daarvan zijn nogal stijf voor iets wat ik eens in de twee jaar echt nodig heb. Mijn persoonlijke keuze is daarom om voor die momenten te accepteren dat de accu op z'n mieter krijgt, en dus niet een oneindige levensduur zal hebben. En dus ook gewoon een keer vervangen moet worden. Zoals gezegd: dit is een keuze. En gezien de getallen hier, is t niet eens zo'n gekke. Daar was ik vooral benieuwd naar: hoeveel betaal ik nou teveel omdat ik me niet aan de regels houd. Dat valt wel mee. Vind ik.
lodewijk stegman schreef :
Wat ik wel kan onderschrijven is een andere suggestie die ook uit de tabel lijkt te volgen, namelijk het gegeven dat gel-accu's te duur zijn voor wat ze bieden. Sinds de AGM-accu is het bestaansrecht van de gel-accu eigenlijk verdwenen.

Dat komt er heel duidelijk uit. Tenzij misschien gewicht een issue is, en je de accu toch als energie bron gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 06:53 #640901

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 642
In hetzelfde artikel in Zeilen wordt een meetapparaat genoemd, waarmee je de conditie van je accu kan meten (digital battery condition tester).
Heeft iemand ervaring met zo'n apparaat?
Is het een bijdrage om gemakkelijk te weten of je accu overleden is?
Bovenstaande discussie (en ook in mijn eigen ervaring) laat zien dat het nog niet zo eenvoudig is om erachter te komen hoe het met je accu gesteld is.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 07:07 #640904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Joop66 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik zou graag de vraag wat een "conventionele" accu is, in dit verband, beantwoord willen hebben. Stel dat men hierbij een semi-tractie lood-antimoonaccu bedoelt (conventioneler kan ik niet benken) dan vind ik de stelling dat die nog niet de helft van het aantal cycli van een AGM deep cycle accu haalt, nogal pittig. Waar komen die cijfers vandaan?

Dat vertelt t verhaal niet. Maar in de rest van t verhaal wordt geimpliceerd dat men met "conventioneel" een start accu bedoelt. Maar echt duidelijk wordt dit niet.

Als er echt een startaccu is gebruikt als "conventionele accu" dan moet Zeilen zich schamen.
Voor een zuivere startaccu is voor 30 % ontladen al teveel. Het is bespottelijk om het aantal laadcycli van een startaccu bij de getoonde ontladingspercentages te vergelijken met een semi-tractie accu. Of dat nu een AGM accu is of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 07:15 #640908

Lijkt me voor het milieu ook niet zo heel denderend, vaker een accu kopen. Dan liever een goede wat duurdere die per Ah over de levensduur misschien wat meer kost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 07:38 #640913

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
milieu; accu's worden gerecycled
dat dan weer wel ;)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 07:56 #640918

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Evaluationcopy schreef :
Lijkt me voor het milieu ook niet zo heel denderend, vaker een accu kopen. Dan liever een goede wat duurdere die per Ah over de levensduur misschien wat meer kost.

Geen idee. Aan het begin van mijn carriere (ahem) ben ik een tijdje in de milieu handel bezig geweest. Was toen net in opkomst. Als ik daar een ding van geleerd heb, is t wel dat t niet zo simpel is om de werkelijke milieuimpact van verschillende opties te vergelijken.

Als voorbeeld: Greenpeace voerde in die tijd een onderzoek uit om aan te tonen dat katoenen luiers die zelf gewassen werden beter waren dan de wegwerp Pampers. Tot hun starre verbijstering kwamen ze er achter dat t andersom was.

Ik heb geen idee wat opweegt: Vaker een nieuwe kopen, of meer en moeilijkere materialen gebruiken bij de produktie van een betere. Er van uitgaande dat je de oude niet over de heg van de haven flikkert, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 07:57 #640920

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
lodewijk stegman schreef :
Als er echt een startaccu is gebruikt als "conventionele accu" dan moet Zeilen zich schamen.
Voor een zuivere startaccu is voor 30 % ontladen al teveel. Het is bespottelijk om het aantal laadcycli van een startaccu bij de getoonde ontladingspercentages te vergelijken met een semi-tractie accu. Of dat nu een AGM accu is of niet.

Ik heb t nagevraagd. Ook waar de getallen in de tabel vandaan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 08:13 #640930

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jammer dat moderne accu techniek niet opgenomen is in het staatje. LiFePO4 discarge costprice ± 1,5€ /kAh :)
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 08:21 #640937

Het is met accu's heel simpel:

- ze verouderen sneller naarmate ze meer cycli doorlopen
- ze verouderen sneller naarmate ze dieper ontladen worden
- ze verouderen sneller naarmate ze langer ontladen blijven staan

en die drie effecten kun je ook nog eens optellen, of misschien wel vermenigvuldigen.

Altijd propvol houden dus, zomer en winter altijd aan de lader, en als je tegen 40% ontlading aankijkt even een uurtje de motor in de vrij erbij. Een goede lader is veel belangrijker dan goede accu's....

Zo blijft de goedkoopste loodaccu 10-12 jaar prima bruikbaar, bij mij aan boord.
Na 11 jaar ging de startaccu als eerste (van 3 identieke) kapot: altijd die 14,4V laadspanning van de motor laat uiteindelijk teveel water verdampen uit een accu die toch altijd al volgeladen is.... ook bij een onderhoudsvrije accu.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 08:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 10:13 #640977

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Tjonge, 2 pagina's over een accu......
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 10:14 #640978

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
Het is met accu's heel simpel:

- ze verouderen sneller naarmate ze meer cycli doorlopen
- ze verouderen sneller naarmate ze dieper ontladen worden
- ze verouderen sneller naarmate ze langer ontladen blijven staan

en die drie effecten kun je ook nog eens optellen, of misschien wel vermenigvuldigen.

Altijd propvol houden dus, zomer en winter altijd aan de lader, en als je tegen 40% ontlading aankijkt even een uurtje de motor in de vrij erbij. Een goede lader is veel belangrijker dan goede accu's....

Zo blijft de goedkoopste loodaccu 10-12 jaar prima bruikbaar, bij mij aan boord.
Na 11 jaar ging de startaccu als eerste (van 3 identieke) kapot: altijd die 14,4V laadspanning van de motor laat uiteindelijk teveel water verdampen uit een accu die toch altijd al volgeladen is.... ook bij een onderhoudsvrije accu.

Ik zeg: solarpaneel met regelaartje!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden? 03 juli 2015 11:43 #641004

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
WADnWIND schreef :
Tjonge, 2 pagina's over een accu......
Nou da's voor mij niet veel hoor! :S
Baasklusje zit mooi goed met zijn regels en ik doe er dan nog wat scheikunde bij: (vindt Saeftinghe...) :whistle:

PbSO4 accu bij ontladen
min elektrode of pool:
Pb + H2SO4 (in H2O geïoniseerd tot 2H+ en SO4--) = PbSO4 + 2e-
Bij ontladen wordt het lood omgezet in loodsulfaat.
plus elektrode of pool:
PbO2 + 2H2SO4 (in H2O geïoniseerd tot 2H+ en SO4--) = PbSO4 + 2H20 (- 2e-)
Bij ontladen wordt het loodoxide omgezet in loodsulfaat.

Opladen: Omgekeerde reactie

Een geladen lood-zwavelzuur accu heeft een negatieve elektrode van sponsachtig zuiver lood. De positieve elektrode bestaat uit lood oxide. Bij ontlading worden beide elektrodematerialen omgezet naar loodsulfaat.
"Een loodzwavelzuur accu moet sulfateren om zijn lading af te geven. Hiervan zal de accu slijten. Het aantal laad-ontlaad cycli is daarom beperkt. De accu moet compleet geladen zijn zodat de concentratie zwavelzuur het hoogst is en er geen loodsulfaat op de platen zit. Loodsulfaat is isolerend en zal zich alleen daar waar de oppervlakte van de sulfaatlaag contact maakt met de metalen elektrode, kunnen omzetten naar loodoxide (+ elektrode) of naar lood (- elektrode)."
Aldus mijn leraar scheikunde van de MTS aan de Condorweg in Apeldoorn.

Een accu die niet sulfateert is geen loodzwavelzuur accu. Een verkoper die zegt dat zijn accu's niet sulfateren, snapt niets van deze materie en is onbetrouwbaar.

Iemand die loodzwavelzuur accu's koopt, om het even of het tractie-, start-, natte-, 'snot' of AGM accu's zijn, koopt accu's met ingebouwde slijtage. Ik ben niet 'voor de kat z'n viool' een voorstander van Li-ion cellen! (of je bent gewoon een zeikerd, Peper! :lol: )
Groeten, Peper.
Edit: dan moet ik het wel goed doen met de super en sub scripts, anders krijg ik er van langs van YB!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 11:46 door Peper. Reden: iets teveel typfouten om te laten staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl