Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:26 #628742

Ik heb recent een Raymarine ST1000+ gemonteerd op mijn dufourtje. En ik ervaar met enige regelmaat dat zodra ik de stuurautomaat op de helmstok klik en ik Bob aan het werk hij rucksichlos ongeveer 10 graden naar links of 10 graden naar rechts stuurt. Daar schrik je toch aardig van de eerste keren.

Zodra je de koersverschuiving hebt gecorrigeerd dan houdt Bob aardig richting (beetje finetuning moet er nog wel plaatsvinden).

Na wat proefondervindelijk testen ben ik er achter gekomen wat er aan de hand is. Als Bob niet aan het roer hangt dan hangt hij rustig scheef. Het horizontaal brengen van Bob zorgt er, helaas met enige regelmaat, voor dat de kompaskoers verspringt. Hij geeft opeens 10 graden teveel en 10 graden te weinig aan. En dat houdt hij ook in het scherm vol, als je de koers verlegt. Op het moment dat je op de auto knop drukt dan lijkt Bob opeens te beseffen dat hij er naast zat en dan probeert hij de afgesproken kompaskoers en de afwijking zsm te corrigeren, met als gevolg dat ik naar bakboord of stuurboord vlieg.

Mijn vraag is of dit gedrag iemand bekend voorkomt en te fixxen is of dat ik maar met het bonnetje terug moet met de mededeling dat het kompaskuren heeft en ik graag een vervangend exemplaar mee wil krijgen?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:35 #628750

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ergens heb ik eens gelezen dat je z,on ding moet calibreren. ikzelf heb ook een st1000 en die werkt prima.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:40 #628753

Interessant fenomeen.

Op de eerste plaats zou ik zorgen dat je kompasaanwijzing betrouwbaar is; dit hoeft niet exact gelijk te zijn aan je magnetisch schotkompas, maar wel consistent. Ik zou dus (manual even nalezen hoe) eerst een calibratieprocedure uitvoeren. Je dient daartoe anderhalve cirkel oid te varen met een bepaalde hoeksnelheid.

Daarná eerst kijken of het kompas goed werkt.

Vervolgstap is dan de tuning die je al noemt: ruddergain is de belangrijkste, ik geloof dat je ook je kruissnelheid nog in kunt stellen: wat die precies doet weet ik niet, maar het zal ook iets met de gevoeligheid temaken hebben.
Als laatste is er de seastate compensation, welke je handmatig uit of aan kunt zetten. Dit is niets meer dan een dode band en is bedoeld om niet te reageren op kleine verstoringen (een klein golfje waar je zelf ook niet op zou corrigeren) die de boot zonder sturen netto toch niet van koers had gewijzigd. Jouw automaat zou zelflerend moeten zijn; de automaat stelt de dode band zelf in op basis van het gedrag van je boot. Dat duurt meestal een paar minuten. De automaat leert de grote verstoringen te onderscheiden van kleine verstroringen. Doel is om niet continue aan het corrigeren te zijn wat teveel stroom en slijtage zou kosten.

Dus eerst je kompas in order maken en controleren, pas daarna spelen met de tuning. Door op stil water op de motor een flinke koerswijziging te geven (40-60 gr bv) en naar je kielzog te kijken kun je een aardig idee krijgen van de gain: zog moet een vloeiende bocht tonen, geen overshoot (vraagteken-vorm).

Ik denk dat er in je instructieboekje ook een en ander staat hierover trouwens.
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 17:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:45 #628758

Ik heb de handleiding uitvoerig bestudeerd. Het calibratie proces lijkt bedoelt om afwijking tov je magnetisch schotkompas te corrigeren. Ik heb toen ik netjes in de box lag gekeken of er een afwijking is, maar het draaien van de stuurautomaat lijkt consistent met wat het schotkompas ervan maakt.

Doordat er geen afwijking lijkt te zijn, heb ik het calibratieproces niet doorlopen. Zou dat het probleem moeten oplossen?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:47 #628763

Wanneer de automaat op de helmstuk geklikt is, staat die dan haaks op de hartlijn van de boot? En netjes horizontaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:49 #628764

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
heb je ook bakboord of stuurboord ingesteld ?
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:51 #628766

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
En ik noem hem toch maar even... Geen GSM in de broekzak terwijl je naast de stuurautomaat zit?
Of een ander ding met magneetveld en die het kompas in de hobbel kan sturen?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 17:56 #628771

Ja, netjes alle maten aangehouden uit de handleiding (wie die maten bedacht heeft... :S )

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 18:05 #628776

Koezt schreef :
En ik noem hem toch maar even... Geen GSM in de broekzak terwijl je naast de stuurautomaat zit?
Of een ander ding met magneetveld en die het kompas in de hobbel kan sturen?

Over de GSM durf ik geen uitspraak te doen. Ik durf niet te beweren dat er geen gsm in de broekzak zat tijdens enkele vd tests. (niet alle iig).

Er zijn voor zover ik kan nagaan geen andere zaken met mangeetveld in de buurt.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 18:05 #628777

b100 schreef :
heb je ook bakboord of stuurboord ingesteld ?

Uiteraard, anders zou Bob rondjes varen. :silly:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 18:14 #628790

Probeer het als volgt:
Zet bob op de helmstok en stuur nog even met de + en - knop verder.
Dus nog niet op auto.
Na een seconde of 30 pad zet je bob op auto.
Dan heeft het kompas even tijd gehad naar de nieuwe koers te regelen.
Onze Johan kent hetzelfde fenomeen....
(Is een neefje: 2000)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 18:52 #628821

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
bwernsen schreef :
b100 schreef :
heb je ook bakboord of stuurboord ingesteld ?

Uiteraard, anders zou Bob rondjes varen. :silly:

daarom noemde ik mijn automaat ook "kloteding" ipv bob of johan :laugh:
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 19:31 #628846

Er zit een kompasje in en die zou misschien weleens belemmerd worden in zijn bewegingen. Misschien de automaat eens openschroeven en inspecteren
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 19:36 #628848

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Hurley Ruud schreef :
Er zit een kompasje in en die zou misschien weleens belemmerd worden in zijn bewegingen. Misschien de automaat eens openschroeven en inspecteren
Tis wel een nieuwe. Als daarbij het kompasje niet lekker werkt is het idd tij om eens te mekkeren bij de keverancier. Ipv het ding openschroeven en daarna te horen krijgen dat je daarmee je garantie misloopt...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 19:37 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 20:18 #628872

Koets, mee eens ik had dat even gemist.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 20:27 #628879

Nee hoor, hier draait het kompasje mooi vrij en toch hetzelfde gedrag. Je draait die stuurautomaat vlak voor activeren, dat is het probleem. De filtering van het kompas zorgt ervoor dat de nieuwe koers nog niet uit gemiddeld is, je stelt dus in op de oude koers van dat je stuurautomaat er naast hing. Probeer nou maar eens met 30 sec.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 26 mei 2015 20:53 #628894

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
It Paradyske schreef :
Nee hoor, hier draait het kompasje mooi vrij en toch hetzelfde gedrag. Je draait die stuurautomaat vlak voor activeren, dat is het probleem. De filtering van het kompas zorgt ervoor dat de nieuwe koers nog niet uit gemiddeld is, je stelt dus in op de oude koers van dat je stuurautomaat er naast hing. Probeer nou maar eens met 30 sec.

Heeft mijn automaat (Simrad tp10) ook, als ik hem op het roer zet en meteen aan, is hij even de weg kwijt. Op het roer zetten, en paar seconden later aanzetten, en hij doet het prima. Ik heb wel de ¨gain¨ instelling iets hoger gezet, staat nu op 3, ¨seastate¨ op automatisch.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 08:33 #629017

bwernsen schreef :
Ik heb de handleiding uitvoerig bestudeerd. Het calibratie proces lijkt bedoelt om afwijking tov je magnetisch schotkompas te corrigeren.

Lijkt inderdaad ,maar is niet zo.
Hoe moet dat kompasje in de sturuautomaat immers weten wat je "normale" kompas aanwijst?
nee het dient ervoor om over 360 graden een regelmatige aanwijzing te krijgen,zonder rare sprongen of zo Vandaar dat langzaam rondjes varen.
Of het kompasje daarna precies juist aanwijst is de vraag maar dat is ook voor de werking van geen belang.
Wil je dat stuurkompas en automaat kompas altijd hetzelfde aanwijzen zou dat apart instelbaar moeten zijn en dat is volgens mij niet zo. Dan helpt alleen een tabel.
Het (gecompenseerde en met deviatietabellen voorziene) stuurkompas is en blijft om de juiste richting te bepalen, niet het kompasje van de automaat.

Ook hier geldt : RTFM en daarnaast ook nog FTFM ( die F betekent dan "follow").

Overigens is dat even wachten ook een goede hint. Afhankelijk van de instellingen kan er nl een vertraging in de aanwijzing van het kompasje zitten.
Als ik op de stuurautomaat wil gaan varen zet ik die er eerst op en stuur dan op manual met de +/- knoppen bij tot de juiste koers wordt gevolgd. Dan pas op auto zetten.
Helemaal met de hand sturen en dan plotseling de automaat op de helmstok is niet de juiste methode.
Staat overigens vrijwel zeker ook zo in de handleiding (zie RFTM :whistle: ).
Ad
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 11:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 10:25 #629063

mijn ervaring (met een TP10) is dat je die dingen even te tijd moet geven. Na het inschakelen even gebruiken als "stuurbekrachtiging", dus met +/- de gewenste koers instellen en dan op de automaat. Ook dan moet er even wat geleerd worden dus je heb een paar (twee/drie) wat grote slingeringen en dan wordt het beter. De automaat moet even "leren" hoe de boot reageert op een roeruitslag. Dat is dus elke keer anders omdat het afhankelijk is van snelheid, helling, zeilvoering en golfslag.

Begin van het seizoen is het nog erger, blijkbaar het geheugen dan leeg. Dat wordt er eerst even gestuurd als een dronken aardbei maar het komt goed.

De boot van TS lijkt mij prima te passen bij ST1000+ dus zouden de standaard instelling moet voldoen.
Mocht het echt een dronken aardbei blijven dan kan je de instellingen mogelijk aanpassen maar ik zou dat niet te snel doen.

Het is wel goed om voor het eerste gebruik de "Calibrating the compass" procedure uit te voeren. Maar aan de waarde die de automaat aangeeft voor heading zou ik niet te veel waarde hechten.

De instellingen aanpassen is inderdaad een gevalletje RTFM/FTFM.
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 10:29 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 11:51 #629108

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Toch vind ik het raar dat de ST1000 zo reageert. Ik heb jaren met een ST2000 gevaren en die vertoonde dergelijk gedrag beslist niet, terwijl de elektronica identiek is. Geen wachten, gewoon op 'auto' drukken en gaan. Als het een nieuw gekochte automaat is zou ik er toch even mee terug gaan om na te laten kijken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 12:08 #629115

Idem met een ST1000+. Heb nog nooit één seconde hoeven wachten, ding doet het altijd meteen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 18:51 #629324

Evaluationcopy schreef :
Idem met een ST1000+. Heb nog nooit één seconde hoeven wachten, ding doet het altijd meteen.

Familie vaart ook rond met verschillende varianten van de ST serie en het hier vertoonde gedrag komt bij hun niet voor.
Ik zal het hagelnieuwe apparaat terugbrengen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 19:00 #629330

Leuk dat het voor jullie allemaal meteen werkt, maar verdraai je hem ook vlak vvor inschakelen, want dat gebeurt gelof ik bij TS.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 27 mei 2015 19:02 #629334

Ik heb de handleiding van voor naar achter uitgeplozen, uiteraard.

Er wordt in het handleiding niks geopperd over eerst op de helmstok positioneren en dan een tijd wachten voordat de automaat gewend is. Er is hier ook niet sprake van een wilde situatie. Het gedrag treedt dus ook wanneer ik heel rustig de automaat horizontaal breng. Stevige golfslag levert heftiger gedrag op en de fluxgate kompas moet juist in staat zijn om ook in die situaties de juiste richting aan te geven.

Yellow Boat schreef :
bwernsen schreef :
Ik heb de handleiding uitvoerig bestudeerd. Het calibratie proces lijkt bedoelt om afwijking tov je magnetisch schotkompas te corrigeren.

Lijkt inderdaad ,maar is niet zo.
Hoe moet dat kompasje in de sturuautomaat immers weten wat je "normale" kompas aanwijst?
nee het dient ervoor om over 360 graden een regelmatige aanwijzing te krijgen,zonder rare sprongen of zo Vandaar dat langzaam rondjes varen.
Of het kompasje daarna precies juist aanwijst is de vraag maar dat is ook voor de werking van geen belang.
Wil je dat stuurkompas en automaat kompas altijd hetzelfde aanwijzen zou dat apart instelbaar moeten zijn en dat is volgens mij niet zo. Dan helpt alleen een tabel.
Het (gecompenseerde en met deviatietabellen voorziene) stuurkompas is en blijft om de juiste richting te bepalen, niet het kompasje van de automaat.

Ook hier geldt : RTFM en daarnaast ook nog FTFM ( die F betekent dan "follow").

Overigens is dat even wachten ook een goede hint. Afhankelijk van de instellingen kan er nl een vertraging in de aanwijzing van het kompasje zitten.
Als ik op de stuurautomaat wil gaan varen zet ik die er eerst op en stuur dan op manual met de +/- knoppen bij tot de juiste koers wordt gevolgd. Dan pas op auto zetten.
Helemaal met de hand sturen en dan plotseling de automaat op de helmstok is niet de juiste methode.
Staat overigens vrijwel zeker ook zo in de handleiding (zie RFTM :whistle: ).
Ad
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijzonder gedrag nieuwe stuurautomaat 14 juni 2015 19:11 #635600

Na overleg met Kniest toch nog poging ondernomen om de stuur automaat. Door verschillende omstandigheden was het er nog niet eerder van gekomen maar vandaag was prima qua omstandigheden. Weinig wind en lekker rustig op het water.

Scheepje naar de Grote Brekken gevaren en daar braaf het calibratie proces doorlopen. Zelfs het handkompas en de stuurautomaat rechtgetrokken. Nadien op de een vaste koers gezet en alles leek koek en ei. Nog wat onrustig dus Rudder Damping omhoog geschroefd. Daarna liep ze koersvast en rustig.

Het poepeilandje aan de noordkant van de Brekken op hand gerond en daarna koers gezet naar Lemmer. Zo dacht ik.. Na het passeren van het eiland was alles anders. De ST1000+ en mijn handkompas hadden een afwijking tov elkaar van ongeveer 30 graden, de kompaskoers versprong steeds en als je de stuurautomaat zijn ding liet ding voer ik als Lambik met een stuk in zijn kraag over de Grote Brekken...

Ik vrees dat er toch echt iets mis is met het dingetje... Ze mogen er eens goed naar kijken bij Raymarine.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl