Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynamo & lader op diodebrug

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 10:50 #589740

Hallo,

Ik heb een diodebrug aangeschaft om het ontladen van de ene accu door de andere tegen te gaan. Er zit één input op, en nou vroeg ik mij af of het problematisch is om de dynamo én acculader daarop te schroeven - wanneer deze beide aanstaan (e.g. motor aan voor ik de walstroom uitzet)? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt,

Fabian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 10:50 #589741

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ftollenaar schreef :
Hallo,

Ik heb een diodebrug aangeschaft om het ontladen van de ene accu door de andere tegen te gaan. Er zit één input op, en nou vroeg ik mij af of het problematisch is om de dynamo én acculader daarop te schroeven - wanneer deze beide aanstaan (e.g. motor aan voor ik de walstroom uitzet)? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt,

Fabian

Gaat prima!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 10:54 #589742

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Als het een echte diodebrug is, zal je de regelaar van de dynamo (alternator ;) ) moeten compenseren voor de spanningsval over de diode. Hiervoor zit vaak een extra aansluiting op de brug. Aan de kant van de regelaar hangt het af van de gebruikte regelaar.

Doe je dit niet, krijg je nooit je accu vol...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 11:02 #589744

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 11:03 #589745

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Dat is een FET brug. Daar geldt dat niet (of veel minder).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 11:14 #589747

Thanks :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 11:19 #589748

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Gaan we er wel van uit dat je walstroom lader maar 1 uitgang heeft.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 11:26 #589750

ja, simpel dingetje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 12:01 #589761

Vraag: Wanneer je een lader ook aan de fet hangt op de input, werkt het dan nog wel correct? De lader heeft een laadschema en heeft ook informatie over de laad toestand van de accu nodig. Kan dit zonder problemen? Ik heb om die reden mijn lader direct op de service accu aangesloten .. De sense draad zit wel op de alternator maar niet op de lader..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 12:23 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 12:32 #589773

Of dat bij deze FET brug ook gaat weet ik niet.
Met mijn (veel duurdere) van Vetus gaat het in ieder geval wel.
Daar zitten zowel alternator als (CTEK) acculader als zonnepaneel regelaar op en alles werkt prima.
Staat er niks over in de handleiding?
Ad
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 12:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 12:37 #589776

Ik heb het eenvoudig niet geprobeerd.. Maar ga dat komend voorjaar eens proberen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 12:58 #589783

Hm, geen idee. ik zal die handleiding nog eens doornemen...
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 12:58 door ftollenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 13:25 #589789

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Je moet opletten als je acculader behoorlijk wat stroom kan leveren, meer dan 10 ampere. Wanneer je dan het contact van de motor aanzet en iets te lang wacht bijvoorbeeld tijdens het voorgloeien, gaat de regelaar van de alternator de rotor wikkeling bekrachtigen met stroom uit je acculader als die aanstaat. Over het algemeen zal dat niet voorkomen. Als je weg wilt varen haal je meestal eerst de walstroom kabel binnen. Maar heel soms wil je de motor starten stil liggend in de haven. En zo kun je de regelaar / alternator rotor om zeep helpen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 13:34 #589792

3Noreen schreef :
Je moet opletten als je acculader behoorlijk wat stroom kan leveren, meer dan 10 ampere. Wanneer je dan het contact van de motor aanzet en iets te lang wacht bijvoorbeeld tijdens het voorgloeien, gaat de regelaar van de alternator de rotor wikkeling bekrachtigen met stroom uit je acculader als die aanstaat. Over het algemeen zal dat niet voorkomen. Als je weg wilt varen haal je meestal eerst de walstroom kabel binnen. Maar heel soms wil je de motor starten stil liggend in de haven. En zo kun je de regelaar / alternator rotor om zeep helpen.

Oke.. mijn lader levert volgens mij maximaal 9 Ah. Het probleem wat je beschrijft zou dan toch niet voorkomen als je de motor direct start? Ik hoef niet voor te gloeien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 14:57 #589823

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ik heb dezelfde diodebrug en zowel mijn lader als de regelaar van mijn zonnepaneel pikken het niet. Die moeten kennelijk de blote accu zien om correct te werken. :ohmy:
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 14:59 #589824

Jutter schreef :
Ik heb dezelfde diodebrug en zowel mijn lader als de regelaar van mijn zonnepaneel pikken het niet. Die moeten kennelijk de blote accu zien om correct te werken. :ohmy:

Hm, nou die man van de winkel was gigantisch overtuigt dat ik deze moest hebben, dus als het bij mij ook niet werkt dan gaat ie gewoon terug!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 15:05 #589828

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Is overigens verder geen probleem, de motor accu hoeft zelden aan de walvoeding.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 15:07 #589830

Jutter schreef :
Is overigens verder geen probleem, de motor accu hoeft zelden aan de walvoeding.

Is het dan sowieso niet verstandig om de oplader enkel op de leisure battery te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 15:13 #589833

omgekeerd volgens mij.. ik heb mijn zonnepanelen en walstroom (kleine Ctek) direct op de service accu gezet.. de motor/ alt. laadt de accu wel bij bij op iets langere stukjes motor varen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 15:18 #589835

Jutter schreef :
Ik heb dezelfde diodebrug en zowel mijn lader als de regelaar van mijn zonnepaneel pikken het niet. Die moeten kennelijk de blote accu zien om correct te werken. :ohmy:

Vreemd , ik het met precies hetzelfde al een jaar of 10 op achtereenvolgens mijn tweede boot totaal geen problemen.
Misschien zit er in de Vetus accuscheider die ik heb ( en die een stuk duurder was/is) nog wel iets extra slims?www.bootschappen.nl/vetus-accuscheider.html ( de foto is van een voor drie accu's)
Ad
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 15:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 21:25 #589935

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Ftollenaar schreef:
Ik heb een diodebrug aangeschaft om het ontladen van de ene accu door de andere tegen te gaan.

Ongeveer 4 of 5 jaar geleden liep ik ook tegen dat probleem aan met dat ontladen. Met een diodebrug lukte het mij ook niet. Toen maar een handschakelaar bij de lichtaccu er tussen gezet. Alleen bij laden schakel ik handmatig de lichtaccu parallel aan de op dat moment ladende startaccu. Gaat prima, temeer omdat de laadstroom zich eigenlijk automatisch naar behoefte verdeelt over beide accu's.
Ik kan me voorstellen dat je het makkelijk vindt als het automatisch werkt, maar het is geen groot probleem om even op te letten als je stopt.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 21:31 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 23 jan 2015 22:16 #589946

3Noreen schreef :
Je moet opletten als je acculader behoorlijk wat stroom kan leveren, meer dan 10 ampere. Wanneer je dan het contact van de motor aanzet en iets te lang wacht bijvoorbeeld tijdens het voorgloeien, gaat de regelaar van de alternator de rotor wikkeling bekrachtigen met stroom uit je acculader als die aanstaat. Over het algemeen zal dat niet voorkomen. Als je weg wilt varen haal je meestal eerst de walstroom kabel binnen. Maar heel soms wil je de motor starten stil liggend in de haven. En zo kun je de regelaar / alternator rotor om zeep helpen.

Noreen,

Ik vat het even niet. Een wal lader heeft helemaal geen invloed op de generator regelaar.
Een stilstaande generator krijgt alleen spanning op de regelaar via het laadcontrole lampje. En dat alleen wanneer het contact aanstaat.
De wal lader is verbonden aan de B+ en dus niet aan de regelaar.

Wanneer de generator draait komt de spanning op de regelaar direct van de stator en zal ruim 14 V zijn, precies de spanning die ook de wal lader levert.

Op de diode brug zit een uitgang naar start en huishoud accu.
Dat draadeindje is bij mij behoorlijk lang, daar staan ALLE laders op.
De generator vanuit de diodebrug, de zon panelen- windmolen en wal lader zijn daar aangesloten.
Het is geheel zelfregulerend.

Bijlage P1070859.jpg niet gevonden



Op de foto zijn het de 3 groene draden die de laadstroom leveren.
Één naar elke accu. Twee zijn zichtbaar, de derde staat (samen met de startaccu) aan de andere kant van ´t schot. de draden zijn nog wel te zien.

Vanaf de accu´s komt per accu één rode draad naar de zekeringen en dan naar de gebruikers.

Ik kan de laadstrom per accu meten, één groene draad in de tang en alle drie gelijk.

Zo ook voor de verbruiks stromen.

Neem ik alle drie de groen en alle drie de rode samen in de tang, dan meet ik het netto resultaat wat de accu´s in of uit gaat.
Neem ik één rode samen met één rode, dan meet ik de nettostroom van één accu.

Datgeeft een heel goed beeld van wat er gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 24 jan 2015 04:03 #589958

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Saeftinghe schreef :
3Noreen schreef :
Je moet opletten als je acculader behoorlijk wat stroom kan leveren, meer dan 10 ampere. Wanneer je dan het contact van de motor aanzet en iets te lang wacht bijvoorbeeld tijdens het voorgloeien, gaat de regelaar van de alternator de rotor wikkeling bekrachtigen met stroom uit je acculader als die aanstaat. Over het algemeen zal dat niet voorkomen. Als je weg wilt varen haal je meestal eerst de walstroom kabel binnen. Maar heel soms wil je de motor starten stil liggend in de haven. En zo kun je de regelaar / alternator rotor om zeep helpen.

Noreen,

Ik vat het even niet. Een wal lader heeft helemaal geen invloed op de generator regelaar.
Een stilstaande generator krijgt alleen spanning op de regelaar via het laadcontrole lampje. En dat alleen wanneer het contact aanstaat.
De wal lader is verbonden aan de B+ en dus niet aan de regelaar.

Dan kom je toch een keer gezellig bij mij aan boord kijken hoe de steekzekering, die er inmiddels in de voedingsdraad van de regelaar zit, doorbrand.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 24 jan 2015 08:49 #589964

Petervdw schreef :
Ftollenaar schreef:
Ik heb een diodebrug aangeschaft om het ontladen van de ene accu door de andere tegen te gaan.

Ongeveer 4 of 5 jaar geleden liep ik ook tegen dat probleem aan met dat ontladen. Met een diodebrug lukte het mij ook niet.

Vr.groet, peter

Er is nog een mogelijke oorzaak die veel mensen niet weten of die niet in de handleidin=g van de diodesplitter staat.(staat trouwens wel in de handleiding vn de Vetus accuscheiders).
Normaliter gaad de laadstroom van de alternator eerst naar de startmotor in "prikt"daar in op de startkabel. Er zit dus maar één kabel tussen de motor (startmotor) en de accu.
Echter wanneer je een diode of andere splitter installeert gaat dat niet meer.
Dat er een laaddraad van de B+ naar de splitetr moet worden aangelegd is misschien nog logisch maar men vergeet wel eens die verbinding van de B+ naar de startmotor te verwijderen.
Doe je dat niet , dan kan de lichtaccu nog steeds de startaccu leegtrekken omdat er immers nog een verbinding is tussen de splitteringang rechtstreeks naar de plus van de startaccu . Enige wat niet meer kan is dat de startaccu de lchtaccu leegtrekt want de splitter werk ook als een soort "terugslagklep".
Dus de verbinding tussen B+ en startmotor verwijderen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo & lader op diodebrug 24 jan 2015 09:23 #589971

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Yellow boat,

De zelfde werkzaamheden uit gevoerd zoals jij beschreef.
Fet diode blok er tussen, B+ los gekoppeld van de start motor en direct naar het Vetus diode blok.
Op een vetus diode 3 weg werkt alles uitstekend.
Ook als je een accu lader op de ingang dus vanaf de Alternator bij prikt.
Deze geeft max. 14,4 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl