3Noreen schreef :
Je moet opletten als je acculader behoorlijk wat stroom kan leveren, meer dan 10 ampere. Wanneer je dan het contact van de motor aanzet en iets te lang wacht bijvoorbeeld tijdens het voorgloeien, gaat de regelaar van de alternator de rotor wikkeling bekrachtigen met stroom uit je acculader als die aanstaat. Over het algemeen zal dat niet voorkomen. Als je weg wilt varen haal je meestal eerst de walstroom kabel binnen. Maar heel soms wil je de motor starten stil liggend in de haven. En zo kun je de regelaar / alternator rotor om zeep helpen.
Noreen,
Ik vat het even niet. Een wal lader heeft helemaal geen invloed op de generator regelaar.
Een stilstaande generator krijgt alleen spanning op de regelaar via het laadcontrole lampje. En dat alleen wanneer het contact aanstaat.
De wal lader is verbonden aan de B+ en dus niet aan de regelaar.
Wanneer de generator draait komt de spanning op de regelaar direct van de stator en zal ruim 14 V zijn, precies de spanning die ook de wal lader levert.
Op de diode brug zit een uitgang naar start en huishoud accu.
Dat draadeindje is bij mij behoorlijk lang, daar staan ALLE laders op.
De generator vanuit de diodebrug, de zon panelen- windmolen en wal lader zijn daar aangesloten.
Het is geheel zelfregulerend.
Bijlage P1070859.jpg niet gevonden
Op de foto zijn het de 3 groene draden die de laadstroom leveren.
Één naar elke accu. Twee zijn zichtbaar, de derde staat (samen met de startaccu) aan de andere kant van ´t schot. de draden zijn nog wel te zien.
Vanaf de accu´s komt per accu één rode draad naar de zekeringen en dan naar de gebruikers.
Ik kan de laadstrom per accu meten, één groene draad in de tang en alle drie gelijk.
Zo ook voor de verbruiks stromen.
Neem ik alle drie de groen en alle drie de rode samen in de tang, dan meet ik het netto resultaat wat de accu´s in of uit gaat.
Neem ik één rode samen met één rode, dan meet ik de nettostroom van één accu.
Datgeeft een heel goed beeld van wat er gebeurd.