Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Parallel geschakelde accu's laden

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 17:47 #587261

Beste forumleden lees vaak mee maar nog niet gepost :)

Ik heb onlangs een andere boot gekocht nu zat er een oude acculader bij de boot die vervangen moest worden. Heb nu een 2e hands victron energy blue lader (geen gebruiksaanwijzing), echter ik vroeg me af of het uitmaakt hoe je deze aansluit.

Heb 2 parallel geschakelde service accu's, sluit ik de + (van de lader) aan op de + van de ene accu en de - (van de lader) op de - van de andere accu? of maakt het eigenlijk niet uit maw kan ik ook gewoon de + en - van dezelfde accu gebruiken om de lader aan te sluiten. Het staat immers toch paralel.

Ook zijn de accu's wat ouder uit 2006 maar lijken nog prima te werken we varen er al weer 2 maanden mee (tot nu toe niet bijgeladen via de wal) Is er een simpele manier om de conditie van de accu's te testen?

Bedankt voor jullie input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 18:15 #587268

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Staat hier (www.zeilersforum.nl/index.php/...-parallel-schakeling) het antwoord op wat je wilt weten?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 18:51 #587277

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
zo:
de + (van de lader) aan op de + van de ene accu en de - (van de lader) op de - van de andere accu
Maakt wel uit: zo maakt het niet uit of de stroom via de ene of via de andere accu loopt: de lengte blijft gelijk.
Zorg we wel voor dat de verbindingskabel tussen de beide plussen van de accu's net zo lang is als die tussen de minnen van de accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 20:20 #587297

Bedankt, vooralsnog eerst maar eens gewoon aansluiten heb eigenlijk geen idee of er een diodebrug tussenzit. Wel weet ik dat het 2 verschillende accu's zijn (andere maat en jaartal) maar het lijkt goed te werken. We willen tzt beide accu's eruit halen en vervangen voor nieuwe dus dan gelijk mooi maken.Of het hele elektrische systeem vervangen (daar valt hier genoeg over te lezen).

Denk dat ik ze dan voor nu maar om de beurt oplaad en de kabels onderling even los haal tijdens het laden, al is dat niet ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 20:34 #587302

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Als ze nu parallel geschakeld staan zou ik dat zo laten tijdens het laden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 20:38 #587303

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
als de accus op een gegeven moment (bijna) vol zijn, maakt de route(lengte) en diameter van de kabels niet uit.
aan het eind loopt er geen/nauwelijks stroom, dus ook geen verliezen die (dan) nog relevant zijn.

bij 2 half lege accus en volpompen met bijv. 50A zou het theoretisch wel (tijdelijk) uit kunnen maken.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 20:56 #587310

Mm ja probleem is dus dat ik geen idee heb hoe vol ze zitten.. zit geen indicator op. Daarom dacht ik om ze eerst 1 voor 1 een keel vol te laden en dan weer terug te koppelen. Of is er iets van een simple spanning metertje ik vond alleen dure accutesters, maar dat is een beetje overdreven want ik weet eigenlijk al dat ze overdatums zijn en oud..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 20:57 #587311

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Als ze niet echt identiek zijn zouden ze niet parallel mogen staan...dus staan ze echt wel zo geschakeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 14 jan 2015 21:00 #587312

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Een accumonitor installeren. Heb je voor nieuwe accu's ook nodig.
Was bij mij één van de betere aankopen...

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 16:27 #587508

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Voor het laden maakt het niets uit of ze parallel staan. De laadstroom.verdeelt zich automatisch zodanig dat de " leegste" accu de meeste stroom krijgt tot ze beiden vol zijn. De spanningsregelaar zal bij ca.13,8 V de laadstroom beperken. Bij het ontladen kun je beter de accu's niet parallel geschakeld houden. Parallel geschakelde accu's ontladen elkaar, al zijn ze nog zo nieuw. Toch wordt het parallel schakelen veel gedaan voor het gemak. Vergelijk bijvoorbeeld vrachtwagens. Maar bij een zeer gering verschil van de inwendige weerstand of ladingstoestand zal de ene accu de andere om en om stapsgewijs ontladen. Geheel theoretisch ook verklaarbaar, maar dat zou me hier te ver voeren.
Vr..groet, Peter
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 16:45 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 19:13 #587546

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Pcies, dus niet parallel tenzij alleen tijdens lading...en dat werkt problemen in de hand op het moment dat er geen laadstroom meer loopt.. poster heeft het erover dat twee ongelijke accu's parallel staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 19:18 #587549

Petervdw schreef :
Bij het ontladen kun je beter de accu's niet parallel geschakeld houden...Toch wordt het parallel schakelen veel gedaan voor het gemak

Maar hoe krijg je dan een accubank van 400 Ah bij 24 V gerealiseerd? Serieschakeling geeft overigens weer andere problemen: niet qua stroomvereffening maar verschillen in ladingstoestand - net als de 6 cellen in één accu ;)

Tot 200 Ah is een 12V accu nog net te tillen, daarboven losse cellen gebruiken? Kassa...

Hier een 750 Ah 2V cel, hopelijk off-topic voor de meesten hier ;)

PS: en zelfs bij cellen met dát soort investeringen noemt deze fabrikant in de datasheet alleen maten en gewichten, maar durft wel te claimen dat de levensduur tussen 10 en 20 jaar ligt...
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 19:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 19:21 #587550

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
je zou ook gewoon 1 accu kunnen aansluiten, en als deze bijna leeg is omschakelen op de andere accu.
je kan er zelfs een indicator op zetten hoe vol de accu nog zit, zodat je op tijd overschakeld.
de accuus mag je toch niet helemaal ontladen.

mischien is dat een idee ! kan je ze ook apart opladen.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 19:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 19:56 #587563

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Petervdw schreef :
Voor het laden maakt het niets uit of ze parallel staan. De laadstroom.verdeelt zich automatisch zodanig dat de " leegste" accu de meeste stroom krijgt tot ze beiden vol zijn. De spanningsregelaar zal bij ca.13,8 V de laadstroom beperken. Bij het ontladen kun je beter de accu's niet parallel geschakeld houden. Parallel geschakelde accu's ontladen elkaar, al zijn ze nog zo nieuw.

Even voor de goede orde, Peter; hoe bedoel je dat? In dit specifieke geval, waar we te maken hebben met twee niet gelijke accu's of ook in het geval van identieke accu's van dezelfde leeftijd?

In het laatste geval kan het naar mijn idee namelijk vrij probleemloos.
Zoals Nachtvlinder al aangeeft: hoe kun je anders een accubank opbouwen van vele honderden Ah's?

Ik heb zelf overigens al een paar seizoenen twee gelijke en tegelijk gekochte 100 Ah accu's parallel geschakeld in mijn boot staan. Die accu's zijn nog in prima (en gelijke) conditie.

Ik beweer niet dat het een ideale situatie is, maar met enige zorg aangesloten op lader en verbruikers gaat het jaren goed.
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 19:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 20:16 #587572

Wat te denken om ze zo aan te sluiten.





Er hoort dan nog wel een aanpassing bij om die diodes weer aan te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 20:46 #587585

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Parallel is geen probleem zolang je maar twee ( of meer, maakt niet uit) identieke gelijk gekochte en het liefst uit hetzelfde lotnummer afkomstige exemplarn neemt. anders niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 21:54 #587604

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Stegman,
Parallel geschakelde accu's, ook niet-gelijke, geven geen enkel probleem bij het laden. De laadstroom zal zich automatisch verdelen over beide accu's totdat ze beiden vol zijn. Probleem ontstaat pas bij ontladen als de accu's permanent parallel geschakeld staan.
Eerst, precies identieke accu's bestaan niet. Door gebruik ontstaan verschillen in ladingstoestand, inwendige weerstand, zuurgraad, etc.
Daardoor ontstaan vereffenings-stroompjes, die temperatuurverschillen veroorzaken inwendig in de accu. Door die temperatuurwisselingen verandert steeds de inwendige weerstand van de accu, zodat steeds één accu de overhand heeft. M.a.w. De ene accu ontlaadt de andere en zo om en om.
Bij vrachtwagens worden vaak accu's parallel geschakeld om aan voldoende capaciteit te komen, 2 x 200 A bijvoorbeeld, maar dat is alleen voor het gemak van de chauffeur. Bovendien is het bedrijf van de meeste vrachtwagens veel intensiever en neemt men het ontladen bij stilstand maar voor lief.
Aan boord van zeeschepen is het parallel schakelen van accu's voor de noodbatterij absoluut "not done", juist vanwege die ontlading.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 23:27 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 23:24 #587618

Twee parallel geschakelde accu's betekent een dubbele capaciteit maar, denk aan meneer Peukert, ze kunnen ook langer dezelfde stroom (dus meer lading) leveren dan wanneer je ze een voor een zou ontladen...
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 15 jan 2015 23:39 #587621

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Petervdw schreef :
Stegman,
Parallel geschakelde accu's, ook niet-gelijke, geven geen enkel probleem bij het laden. De laadstroom zal zich automatisch verdelen over beide accu's totdat ze beiden vol zijn. Probleem ontstaat pas bij ontladen als de accu's permanent parallel geschakeld staan.
Eerst, precies identieke accu's bestaan niet. Door gebruik ontstaan verschillen in ladingstoestand, inwendige weerstand, zuurgraad, etc.
Daardoor ontstaan vereffenings-stroompjes, die temperatuurverschillen veroorzaken inwendig in de accu. Door die temperatuurwisselingen verandert steeds de inwendige weerstand van de accu, zodat steeds één accu de overhand heeft. M.a.w. De ene accu ontlaadt de andere en zo om en om.
Bij vrachtwagens worden vaak accu's parallel geschakeld om aan voldoende capaciteit te komen, 2 x 200 A bijvoorbeeld, maar dat is alleen voor het gemak van de chauffeur. Bovendien is het bedrijf van de meeste vrachtwagens veel intensiever en neemt men het ontladen bij stilstand maar voor lief.
Aan boord van zeeschepen is het parallel schakelen van accu's voor de noodbatterij absoluut "not done", juist vanwege die ontlading.

Ik vind het een prachtig verhaal, maar vooral een mooie theorie.
Wat uiteindelijk telt is de praktijk. Misschien komt het omdat mijn systeem continue onder lading ligt van een zonnepaneel. Van werkelijke stilstand is dus eigenlijk nooit sprake. Zou dat de reden zijn waarom ik geen problemen ervaar?
Over dat verschil in ladingstoestand: omdat de boot de afgelopen winter binnen heeft gestaan heb ik de accu's eruit gehaald en gedurende de winter thuis bewaard. Daarbij regelmatig de spanning van de twee losse accu's gemeten. Die verschilde, terwijl hij langzaam terugliep door de zelfontlading, nooit meer dan één- of tweehonderdste van een volt.

Ik denk dat je parallel geschakelde accu's die op de juiste manier bekabeld zijn en die vanaf nieuw in die paralelle toestand zitten, heel lang vrijwel dezelfde conditie kunt laten behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 16 jan 2015 02:26 #587626

Heer Stegman,

Het aan boord van zeeschepen is het juist zeer gebruikelijk dat de noodaccu's en de radioaccu's parallel geschakeld zijn. Dit om de vereiste capaciteit te kunnen halen. Men schakelt 2 sets 12v accu's parallel en schakelt deze dan weer in serie om de vereiste 24v te halen.
Dus 1 set=2 accu's parallel dan de volgende 2 accu's apart weer parallel en deze 2 sets schakelt men nu in serie voor die benodigde 24v.

Groeten, K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 16 jan 2015 08:16 #587659

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
K.Brouwer schreef :
Het aan boord van zeeschepen is het juist zeer gebruikelijk dat de noodaccu's en de radioaccu's parallel geschakeld zijn. Dit om de vereiste capaciteit te kunnen halen. Men schakelt 2 sets 12v accu's parallel en schakelt deze dan weer in serie om de vereiste 24v te halen.

Bedankt voor de bevestiging.
Of accu's met goed gevolg parallel kunnen worden geschakeld is voor de meesten op ZF geen vraag meer, denk ik. Met het in acht nemen van bepaalde randvoorwaarden kan dat zonder meer. Dat het in theorie niet optimaal is, is hier ook al vaker ter discussie geweest.

Het parallel schakelen van accu's wordt altijd gedaan om een bepaalde capaciteit te halen en de accu's zelf toch een beetje hanteerbeer (tilbaar) te houden. Ook ben je flexibeler met de plaatsing van meerdere kleine accu's dan met één enorm ding.

De voordelen overstijgen de nadelen, denk ik.
Laatst bewerkt: 16 jan 2015 08:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 16 jan 2015 11:16 #587714

Waarom gaan mijn 3 parallel geschakelde (vloeistof)accu´s steeds zo´n 10 jaar mee?

Ik denk omdat ik ruime overcapaciteit heb, regelmatig vloeistof niveau kontroleer en zonodig bijvul.
En vooral omdat er nooit te diep ontladen/overladen wordt. Of te snel geladen.

Het is veel belangrijker dat cellen die in serie geschakeld zijn, zoveel als maar mogelijk identiek zijn dan parallel geschakelde.
Hetgeen niet wegneemt dat je zoveel als maar mogelijk is gelijke cellen bij elkaar zoekt.

Er zijn ALTIJD exemplarische verschillen. Zelfs in de cellen van één accu
Zolang dit binnen bepaalde grenzen blijft is dit geen enkel probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 17 jan 2015 13:31 #587977

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Tja, ieder moet maar doen zoals het hem het beste lijkt. Bij mij aan boord staan de accu's alleen parallel tijdens het laden, en tijdens ontladen beperk ik het gebruik tot 1 accu. Voordeel: Zelfs bij totale ontlading van die ene accu (mocht dat al gebeuren) heb ik nog een startaccu vol.

Voor de hanteerbaarheid en het opbergen in een nauwere ruimte zoals denk ik in kielschepen speelt en zoals Stegman ook aangaf valt wel wat te zeggen.

Daartegenover staat het prijsvoordeel bij aanschaf, grotere accu's zijn per Ah relatief een stuk goedkoper.

Echter het voornaamste voordeel van het niet parallel schakelen tijdens ontladen is het vermijden van ontploffingsgevaar door kortsluiting in één cel. Staat er een tweede accu parallel, dan zal die ook prompt het vaantje strijken. Eén keer de gevolgen van zo'n leeg geblazen cel gezien, en dat is precies de reden dat ik erg voorzichtig ben met accu"s.

De gevallen dat parallel schakelen dan beslist nodig is om aan een voldoende capaciteit te komen, dan moet het maar, maar het blijft een zeker risico dragen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 17 jan 2015 14:36 #587985

Petervdw schreef :
Tja, ieder moet maar doen zoals het hem het beste lijkt. Bij mij aan boord staan de accu's alleen parallel tijdens het laden, en tijdens ontladen beperk ik het gebruik tot 1 accu. Voordeel: Zelfs bij totale ontlading van die ene accu (mocht dat al gebeuren) heb ik nog een startaccu vol.

Peter,
We hebben het toch wel over hetzelfde onderwerp?
De startaccu staat (als het goed is) nooit parallel aan de huishoudaccu.
Zowel bij laden en ontladen.
Bij het laden zit er een diodebrug tussen (of een relais).

En ontploffingsgevaar? Hoe groot is dat nu?
Je loopt honderd keer zoveel risico in ´t verkeer.
Blijf je daarom ook thuis, of ga je te voet ipv met de auto?
We kunnen het ook overdrijven hoor.

Overal staan accu´s gewoon parallel, en wanneer hoor je nu van problemen?
Wanneer (bij een goede keus) in vele gevallen parallelle accu´s meer dan 10 jaar meegaan kun je stellen dat het gewoon een prima manier is van accu´s plaatsen.

Accu´s die maar een jaar of drie meegaan is doorgaans verkeerde zuinigheid (of onkunde) bij de aanschaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's laden 17 jan 2015 21:34 #588091

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Saeftinghe,

Ik vind Uw antwoord denigrerend, om niet te zeggen: beledigend.

Niettegenstaande zal ik daar toch op antwoorden. Temeer omdat Uw stellingname gelogenstraft wordt door de feiten zoals ik ze al minimaal 40 jaar ondervind.

In mijn boot staan 2 motoren met allebei een startaccu van 120 Ah. De eerste accu's (Varta) deed ik 13 jaar mee. Op één van deze accu's kan ik naar keuze het boordnet schakelen. In noodgevallen, als één accu zo leeg raakt dat het starten van betreffende motor hapert (noodgeval) kan ik beide accu's parallel schakelen en de haperende motor alsnog starten. Direct erna gaan beide systemen weer apart.

Ongeveer 20 jaar geleden kreeg ik TV aan boord en nog wat andere zaken en heb ik daartoe een aparte accu bijgeplaatst voor het boordnet van 145 Ah. Na 10 jaar vervangen. Die accu laadde ik op door hem na de start parallel te schakelen aan de startaccu van één van de draaiende motoren. De laadstroom voor beide accu's verdeelt zich automatisch naar behoefte over beide accu's. Ik kan dat proces wel goed verklaren, maar laat het hier maar achterwege. Zodra geen laadcapaciteit in de vorm van een draaiende motor meer aanwezig is, zet ik de accu's weer solo. D.w.z. het boordnet gebruikt alleen uit de boordnet accu.

In 2008 raakten door een ongeval beide startaccu's en de boordnetaccu buiten mijn schuld onder water en betaalde de verzekering onder meer nieuwe accu's. Omdat de oude al 8 jaar onderweg waren heb ik daar toen mee ingestemd. De kwaliteit van de lichtnetaccu, een onderhoudsvrije, laat echter naar mijn mening toch te wensen over. Deze wil ik vervangen door een AGM accu van 220 Ah. Let wel, de bestaande accu geeft geen klachten, maar door toegenomen verbruik en een ander gebruikspatroon is een grotere capaciteit gewenst.

Daarbij geef ik direct toe dat ik met de term "ontploffingsgevaar" de zaak wel wat sterk heb aangeduid. Er is meer sprake van leegblazen en bruisen door overduk, maar wel een geweldige troep.

Ik hoop hiermee een aantal kennelijke misverstanden toch uit de wereld geholpen te hebben.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 17 jan 2015 21:40 door Petervdw. Reden: Spellingsfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl