Nachtvlinder schreef :
Tsja, wellicht omdat de kwaliteiten verschillen, alleen hoeft de duurste niet de beste te zijn
Beetje flauw, maar ik denk dat je erg weinig objective informatie/testen zult vinden. Ook aan een enkele ervaring heb je niet veel: iedereen be-/mishandeld z'n accu's anders - om over het laadpatroon maar te zwijgen. Lekker op je gevoel afgaan en niet te veel uitgeven. Ik ben voor Victron gegaan, omdat ze de indruk wekken te weten hoe accu's werken en hier (vooral aan de laadkant) veel kennis van hebben. Ik verwacht niet dat ze hun eigen accu's ontwikkeld hebben, maar ze zullen ook geen troep verkopen...
De feitelijke kwaliteitverschillen zullen ook niet zo heel groot zijn. Er zijn ook niet zoveel accufabrieken als er 'merken' zijn.
Ik durf wel te beweren dat je met iedere accu die je goed behandelt 8 jaar kunt doen, met de intensiteit waarmee de gemiddelde ZF-er ze gebruikt.
Wat enorm helpt is als je zelf een beetje benul ontwikkelt van wat accu's fijn vinden en wat niet.
Zonder mishandeling wordt de levensduur bepaald door het aantal laad-ontlaadcycli dat de accu's moeten verwerken, net zoiets als het kilometrage van een auto.
Er zijn mensen die 100.000 km per jaar rijden en anderen die net de 10.000 halen. Als je niet op de boot woont, moet die acht jaar zonder meer haalbaar zijn. Bij intensiever gebruik of diepere cycli (verder ontladen) wordt de levensduur korter.
De truc lijkt mij om een accucapaciteit te hebben waarmee je, ook zonder bijladen, meerdere dagen zou kunnen doen voor je bij 50 % ontlading bent aangeland. Als je in een dergelijke situatie een flinke capaciteit aan zonnepanelen hebt die het dagverbruik steeds min of meer aanvullen, dan kun je optimaal lang doen met je accu's.
Dit gegeven is meer bepalend voor de levensduur van je accu's dan het merk, denk ik.